ГЛОБАЛНО ОБРАЗОВНО СВЕТСКО ПРИЗНАЊЕ
Учитељска Нобелова награда додељена други пут
Учитељски рад има немерљив значај и утицај за живот појединца и друштво у целини. Упркос томе, учитељска професија у највећем делу света није престижно занимање које привлачи младе људе – недовољно се поштује и недовољно је плаћено. Полазећи управо од те чињенице, која је истовремено и централни проблем кад је реч о привлачењу и задржавању учитељског кадра готово свуда у свету, мултинационална Варки фондација (Varkey Foundation), глобално посвећена унапређењу образовања, одлучила је да покуша да то промени. У намери да истакнутим светским едукаторима ода највеће признање, установила је Глобалну учитељску награду (Global Teacher Prize), коју додељује од прошле године, а која се већ сматра Нобеловом наградом најбољем учитељу. Ове године милион долара вредна награда додељена је половином марта, на Образовном форуму у Дубаију, палестинској учитељици Ханан Ал-Хруб. Она је била једини кандидат с Блиског истока који се нашао међу десет финалиста, а од осам стотина кандидата предложених у 148 земаља.
Победника је изабрала Академија сачињена од најистакнутијих учитеља и наставника, образовних стручњака, коментатора, новинара, јавних функционера, директора компанија и научника из целог света. Међу њима су истакнуте и познате личности као што су амерички
филмски оскаровац Кевин Спејси и светски познати економиста Џефри Сакс, иначе специјални саветник у Уједињеним нацијама. Финалисте је најавио славни енглески физичар Стивен Хокинг, а награду је доделио папа Фрањо путем видео поруке у којој је рекао да је „саставни део образовања научити децу како да се играју, јер игра је део социјализације и учења животне радости”. Тим поводом огласио се и генерални секретар УН Бан Ки-Мун: „Поздрављам покретање Глобалне учитељ-
ске награде, која препознаје вредност те професије. Ова награда је паралела мојој Иницијативи за глобално образовање, коју сам покренуо 2012. године, с циљем да започне грађење светског покрета за унапређење квалитета образовања и подстицање глобалног држављанства.” Бивши амерички председник Бил Клинтон, садашњи потпредседник Џо Бајден, као и британски принц Вилијам послали су поздравне видео-поруке, а владар Уједињених Арапских Емирата шеик Мухамед ибн Рашид ел Мактум, иначе покровитељ награде, лично је присуствовао додели. Свечаност је била и гламурозна, будући да су јој присуствовале бројне звезде из Холивуда и индијског Боливуда.
„Варки фондација верује да свако дете заслужује живо и стимулативно школско окружење које буди и подржава његов пуни потенцијал. Сматрамо да је за постизање тог циља најбитнија страст и квалитет учитеља и зато настојимо да подижемо глобалне наставне капацитете и бацимо семе изврсности и иновативности из кога ће нићи следећа генерација едукатора. Установили смо и ову награду да скрене пажњу на огроман рад учитеља широм света. Откривајући на хиљаде прича јунака који су променили животе многих младих људи, награда ће, надамо се, инспирисати и привући младе учитеље”, истиче се у прес-материјалу понуђеном на веб-сајту Фондације. Као критеријуми за избор учитеља године наводе се примена иновативних и ефикасних наставних метода, видљиви резултати ђачког учења, преношење вредно-сти које ће младе учинити будућим грађанима света, залагање за учитељску професију и у широј заједници, као и охрабривање младих да се баве овим занимањем.
Овогодишња добитница награде Ханан Ал-Хруб наставница је у средњој школи „Самиха Калил”, државној школи у Рамали, и њена животна прича саставни је део и мотивација за изузетна постигнућа у образовању младих. И њено двоје деце је, наиме, међу многом другом палестинском децом, било трауматизовано једним инцидентом ратног насиља коме су присуствовала враћајући се из школе. Ханан је сматрала да њена деца у школи нису добила потребну психосоцијалну подршку да се носе с том траумом те да је то утицало на њихов школски учинак. Подстакнута тим искуством, окренула се учитељској професији да би лично могла да помогне другој деци која су била сведоци или су и сама била изложена насиљу. Медији који су известили о награди преносе да је „рад госпође Хруб отелотворење посвећености миру, разумевању и решавању сукоба”. „Она непрестано наглашава и од свих тражи сарадњу, поверење, грађење добрих односа и поштовање сваког појединца. Поред академских постигнућа, њен рад је довео и до значајног пада насилничког понашања у школама у којима је то била честа појава.” У образложењу награде се додаје да су њени напори учитеља имали видан утицај – данас њен приступ и методологију примењују и бројне колеге, с такође евидентним резултатима, у школама у којима раде. Своје професионално искуство добитница награде дели с колегама на образовним семинарима и конференцијама и о томе је написала књигу „Играмо се и учимо”.
Г. Томљеновић
АНТРФИЛЕИ:
СТАТУСНИ ИНДЕКС
Глобална учитељска награда је део дугогодишње посвећености Варки фондације побољшању положаја наставника. У новембру 2013. Фондација је објавила Глобални учитељски статусни индекс, као први покушај да се упореди статус наставника у 21 земљи. Истраживање је показало значајне статусне разлике, од земље до земље, као и чињеницу да у већини земаља између трећине и половине родитеља неће охрабривати своју децу да одаберу професију учитељ. У Великој Британији, на пример, на питање која професија има статус сличан учитељској, већина анкетираних је навела медицинске сестре и социјалне раднике, а само пет одсто је учитеље упоредило с лекарима. Такође, само 21 одсто анкетираних сматра да ученици поштују своје наставнике.
МИЛИОН ДОЛАРА
Добитнику Глобалне учитељске награде припада и новчана награда од милион долара. Према пропозицијама, та сума се добитнику исплаћује у једнаким ратама током десет година, при чему му Варки фондација обезбеђује и финансијско саветовање.
Од добитника се тражи да заступа идеју унапређења образовања и да делује као глобални амбасадор Варки фондације учешћем у јавним догађајима и форумима везано за увећање угледа учитељске/наставничке професије. Услов је и да добитник награде настави да ради као учитељ/наставник још најмање пет година. Прошлогодишњa, првa добитницa ове престижне и вредне награде, америчка учитељица Ненси Атвел сав новац поклонила је школи коју је основала.
О ОСНИВАЧУ
Варки фондација је непрофитна приватна организација основана како би се побољшало образовање сиромашне деце кроз пројекте који охрабрују упис у школе и програме обуке учитеља и наставника широм света. У оквиру мултинационалне Варки групе, 2010. године ју је основао образовни филантроп Сани Варки (Sunni Varkei), пореклом индијски бизнисмен који живи у Дубаију. У области образовања Варки фондација сарађује с бројним партнерима широм света, као и глобалним телима ко што су Унеско и Уницеф.
РАЗВОЈ, ИНОВАЦИЈЕ И УЛАГАЊА У КВАЛИФИКАЦИЈЕ – ПУТ ДО КВАЛИТЕТНОГ ЉУДСКОГ КАПИТАЛА
Изградити систем поверења
За послодавце Национални оквир квалификација ће представљати инструмент којим могу да планирају људске ресурсе, њихово образовање и запошљавање, а спознаја какве квалификације постоје, где се оне стичу и на који начин врло је важнa за кориснике програма учења – ђаке, студенте и одрасле људе
Изградња поверења суштина је приче о квалификациjама, рекао jе министар просвете, науке и технолошког развоjа Срђан Вербић, отварајући конференцију „Развој, иновације и улагања у квалификације – пут до квалитетног људског капитала”.
– Mорамо да направимо систем поверења у ком свако има могућност да промени своју одлуку и изабере алтернативни пут, jер се образовање тиче учења, а не стицања дипломе – обjаснио jе министар, уз напомену да се ђаци опредељуjу за даље школовање на основу понуђених солуциjа. Зато они желе да буду информисани и те информациjе треба им понудити.
Заменик шефа Делегациjе EУ Oскар Бенедикт jе нагласио да се квалификациjама помаже и послодавцима и онима коjи траже посао, али да jе веза између тржишта, образовања и запошљавања неjеднака и да се таj проблем решава успостављањем квалификациjа на националном нивоу.
– Тај систем се мора прилагођавати свету коjи се свакодневно мења. Tребало би унапредити сарадњу између свих сектора у систему у коjем ће сви „вући” на исту страну и онда може да се изгради поверење – изjавио jе Бенедикт.
Округли сто у Палати Србија организовало је Министарство просвете, науке и технолошког развоја у сарадњи са Саветом за стручно образовање и образовање одраслих, Привредном комором Србије и Европском фондацијом за обуку (ЕТФ). На конференцији су учествовали представници релевантних министарстава, институција које се баве стручним и високим образовањем, послодавци, представници пословног сектора и други социјални партнери.
Од посебног саветника министра просвете Мирјане Бојанић сви они могли су да чују да Национални оквир квалификација предвиђа осам нивоа, да квалификација представља формално признање стечених компетенција, да се она доказује јавном исправом у облику дипломе или сертификата, а све заједно биће садржанo у бази која ће се звати регистар квалификација. Стицаће се формалним образовањем, неформалним кроз систем обука и иформалним – признавањем претходног учења. Највећи изазов биће успостављање секторских већа уз чију помоћ ће се утврђивати које су то квалификације потребне на нашем тржишту рада. Најзначајнији посао у наредних годину дана биће усклађивање националног са Европским оквиром квалификација.
БРАНИСЛАВ РАНЂЕЛОВИЋ, В.Д. ДИРЕКТОРА ЗАВОДА ЗА ВРЕДНОВАЊЕ КВАЛИТЕТА ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА
Отворићемо се више према школама
Надам се да ћу успети, за почетак, најпре да одржим ниво активности и рада из претходног периода. Наравно, и да унесем новине. То је смисао сваке промене, унети новине и унапредити рад установе – коментарише др Ранђеловић, за кога у стручним круговима кажу да је „прави човек на правом месту”
Нећу мењати ни стратегију ни приоритете, али хоћу начин рада, рекао је нови руководилац Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања (ЗВКОВ) др Бранислав Ранђеловић у разговору за „Просветни преглед” другог дана на новом радном месту.
Ова важна установа за српско образовање добила је прошлог петка вршиоца дужности директора након званичне примопредаје дужности од досадашњег првог човека др Драгана Банићевића.
– Моји први утисци су одлични. Ја сам и очекивао да затекнем добро стање. Мени Завод није непознаница, четири године сам водио Регионални центар за образовање у Нишу и врло интензивно и блиско сарађивао и са Заводом за вредновање квалитета образовања и васпитања и са Заводом за унапређивање образовања и васпитања, тако да познајем људе који у њима раде. Ова установа је добро вођена у претходном периоду и заиста не могу да ставим ниједну замерку свом претходнику. С друге стране, ЗВКОВ је установа са великом одговорношћу и широким опсегом деловања, и надам се да ћу успети, за почетак, најпре да одржим ниво активности и рада из претходног периода. Наравно, и да унесем новине. То је смисао сваке промене, унети новине и унапредити рад установе – коментарише др Ранђеловић, за кога у стручним круговима кажу да је „прави човек на правом месту”.
Да ли већ имате идеју у ком правцу би требало да се иновира рад Завода и како то да се постигне?
– Идеја имам пуно, али оне су каналисане на основу мог виђења ове установе са „стране”. Већ после неколико дана видећу да ли ће се нешто променити, кад видим какво је стање „изнутра”. Завод је у претходном периоду највећи део својих активности усмеравао на сарадњу и рад са основним школама, нашим првим циклусом образовања. Једна од ствари која нам предстоји је ближа сарадња са средњим школама и заједнички рад на будућој великој матури. С друге стране, Завод никада није интензивно сарађивао са високим школством, а мислим да већ у причу о великој матури морамо да укључимо факултете и заједнички припремимо тај концепт.
Завод управо аплицира за један ЕRАSМUS пројекат, заједно са универзитетима у Београду и Нишу, што је добар корак да направимо контакт. Као особа која ради 20 година у високом школству мислим да могу, на основу свог знања и познанстава, да успоставим праве везе и на прави начин повежем рад. У принципу, идеја имам на претек, а шта ћемо од тога успети да остваримо, зависиће од више фактора. Најпре, од усклађивања са стратегијом и политиком Министарства просвете, јер ми смо првенствено овде на услузи министарству.
Зависиће и од тога колико будемо имали средстава на располагању, али и од људства. Видим да су саветници и координатори у Заводу поприлично запослени (раде на пуно пројеката) и да Завод стално ангажује и екстерне сараднике, што значи да је са овим бројем људи тешко значајно унапредити рад. Односно, кренути у нове послове, тако да ћемо и то у следећем периоду морати да ускладимо на прави начин.
С обзиром на забрану запошљавања у јавном сектору, претпоставља се да ћете наставити са ангажовањем спољних сарадника, или ћете ипак пронаћи простор за ново запошљавање?
– У овом тренутку ангажман је једино могућ преко пројеката, кроз које ће бити ангажовани људи са стране и који ће бити финансирани и са стране. Притом мислим на ЕУ пројекте и пројекте за рад са универзитетима, и све оно што можемо да привучемо кроз средства која нису буџетска.
Поменули сте велику матуру. Пошто се на том послу прилично касни, да ли то можда видите као велики изазов с којим треба да се ухватите у коштац?
– То јесте велики изазов, и нисам још увек сигуран како ћемо све спровести. Мислим да ту треба да укључимо пуно субјеката. Одлагање има своје оправдање, јер боље је да се посао једном уради како треба, него да кренемо неспремни. Ја сам присталица да то ипак пажљиво осмислимо и да са тим концептом треба да буду задовољни сви, и средње школе и министарство и факултети, као корисници велике матуре, која би требало и да утиче и на упис на факултете.
Вероватно сте свесни уздржаности код одлуке да велика матура постане улазница за факултет, због става да се задире у њихов посао, а да се не помиње финансијски моменат, јер је организација пријемног испита велики извор прихода…
– У праву сте. Логично је да факултети желе сами да бирају своје кадрове и контролишу упис, на крају крајева, ја то видим и из визуре високог школства, јер и на мом факултету десетак година учествујем у организацији пријемног испита. Међутим, мислим да ту треба да се нађе компромис. Сматрам и да треба искористити нека добра искуства других земаља са великом матуром. Зато и кажем да у то не треба ући пребрзо.
По првим импресијама, да ли сматрате да треба мењати приоритете Завода?
– Не. Вероватно ћу више мењати начин рада, него приоритете. По мом мишљењу, Завод није довољно радио саветодавно у самом процесу наставе и ту видим простор за отварање ка школама, да не будемо само евалуатори њиховог рада, него да им помогнемо да резултати буду добри. Та отвореност Завода ка школама би требало да буде мало већа у границама могућности и људских ресурса. То је простор за који сам и пре доласка мислио да је мањкао у раду Завода, тако да ћемо то покушати да мењамо. Практично, стратешке циљеве и приоритете не мењамо, али ћемо да пробамо да мало другачијим начином рада добијемо боље резултате, не само за Завод, већ генерално, за наше школство.
За Вас кажу да сте стручни, да свој посао радите добро, знате стране језике… Оно што може да звучи као предрасуда и изненађење је да вас је ПУПС предложио за в.д. директора Завода…
– Свака партија се бави разним сегментима друштвеног живота, па је и ПУПС, као партија модерне европске левице, у претходном периоду покривала не само област везану за пензије и најстарије. Наш председник Милан Кркобабић је на челу поште и води је изузетнo добро. Ја сам као представник те исте партије у Нишу водио Регионални центар за образовање. Имамо и људе који воде установе културе, физичке културе, социјалне политике. И сви су врхунски професионалци у свом послу и обављају поверене послове веома добро и одговорно. Нисмо у стању да покријемо баш све, али покривали смо оне сегменте друштва, за које смо имали квалитетне људе.
У животу сам се бавио различитим стварима и сматрам да је на мој избор на ово место највише утицало то, какав сам професионално био као кандидат. Није свеједно какав кадар води важне државне институције, и за такву улогу је врло битан позитиван професионални бекграунд.
Долазите са универзитета, имате децу у основној и средњој школи… које су, по Вама, предности и мане нашег образовања и на шта би посебно требало обратити пажњу?
– Ја сам наш школски систем упознао прво са становишта човека који на универзитету дочекује децу која стижу из средње школе. После тога сам упознао прва два циклуса, основно и средње школство са места директора Регионалног центра, где сам углавном сарађивао са наставницима основних и средњих школа, а тотално је другачији трећи утисак, гледано кроз визуру родитеља, јер имам једног средњошколца и двоје основаца, тако да је моје мишљење о нашем образовном систему склопљено на основу свих аспеката.
Морам да кажем да нисам најзадовољнији, мислим да има пуно тога још да се ради. Наравно, и министарство и целокупан образовни систем се мења и напредује из године у годину, али то није довољно. Мислим да треба да идемо у неколико праваца. Један од тих праваца је да пробамо са усклађивањем са образовањем у ЕУ. Колико год да ми још увек мислимо да је наше образовање у неким сегментима боље, то је наша будућност и морамо наш образовни систем да ускладимо са правилима ЕУ, што значи и са стандардима који тамо важе и са компетенцијама. Треба да радимо на томе да наша деца стичу одговарајуће компетенције по завршетку првог и другог циклуса и касније на факултетима, да би били равноправни на тржишту радне снаге Европе.
Помало смо, неоправдано, запоставили квалитете нашег образовања из периода од пре 30 или 40 година, има ту пуно позитивних ствари које смо оставили у периоду пре вишестраначја и географских и политичких измена на нашим просторима. Могли би нека стара искуства да искористимо. С друге стране, неопходно је у већој мери увести нове технологије и нов савремен приступ образовању, у складу са временом у којем живимо. Ипак, ово је 21. век, деца брже прихватају и схватају новотарије од нас, поготово из области технологије. Учитељи и наставници морају да се мењају и да их прате у томе. А у примени нових технологија још увек каскамо.
Олга Николић
АНТРФИЛЕИ:
БИОГРАФИЈА
Др Бранислав Ранђеловић рођен је 1970. године, осмолетку и средњу школу завршио је у Књажевцу са свим петицама у ђачкој књижици и сведочанству, а просек на Електронском факултету у граду на Нишави био је такође импресиван, 9,26. Прошле године докторирао је из области индустријске и примењене математике, ради као асистент на Електронском факултету у Нишу. Од 2008. до 2012. био је директор Регионалног центра за професионални развој запослених у образовању у Нишу, а од 2012. до 2015. био је члан нишког Градског већа. Ожењен је и отац троје деце.
БИТАН УСЛОВ
На питање одакле човек из ПУПС-а на челу Завода, каже да је политичка припадност можда била потребан, али не и довољан услов. Сматрам да је мене код министра Срђана Вербића у највећој мери препоручило то шта сам и како радио у претходном периоду на факултету, на међународним образовним пројектима и у Регионалном центру за образовање Ниш.
РЕЗУЛТАТИ НА ПРВОМ МЕСТУ
Нисам строг ни као асистент ни као директор. Ја сам од оних који траже да се посао уради и моја претходна искуства на руководећим позицијама су да, углавном, не спадам у строге особе које превише захтевају од својих људи, али зато тражим резултате. И сам пуно радим и немам фиксирано радно време. Не могу да кажем да то очекујем од свих, али свако мора да носи одговорност за оно што је добио у задатак. Презадовољан сам што у Заводу има много стручних људи, то су заиста професионалци који су дуги низ година у просвети. Има људи који више знају у сегментима којим се баве од мене и ја то веома ценим. Нећу помињати имена, да се други не би увредили, али сви који су радили са мном у претходном периоду знају колико умем да ценим квалитетне људе око себе и колико волим да будем окружен добрим професионалцима.
СТАТИЧНОСТ ЈЕ НАЈВЕЋИ ПРОБЛЕМ
Ми морамо наше образовање и приступ образовању да променимо. Зато и кажем да ту има јако пуно посла. Једноставно, образовање је сада један од сегмената друштва које мора из године у годину нон-стоп да се мења и модернизује и мислим да никада нећемо бити задовољни с оним што у том тренутку имамо. Чак и у државама за које се сматра да имају најбоље образовање, Финској, Швајцарској, на пример, нису увек најзадовољнији и размишљају шта даље да унапреде. Једина ствар која би можда сметала нашем образовању је статичност. И ми морамо да будемо спремни да динамично и стално, из године у годину, мењамо образовање и то у свим сегментима.
НАША ТЕМА: НОВЕ ТЕХНОЛОГИЈЕ У ОБРАЗОВАЊУ
ШКОЛА И ИНФОРМАЦИОНО-КОМУНИКАЦИОНЕ ТЕХНОЛОГИЈЕ
Лучоноше дигиталних алата
Већ је пословично уверење како наши ђаци боље владају мобилним телефонима и интернетом од својих учитеља. То није ни на чију „срамоту”, како неки умеју да кажу, већ једноставна чињеница, исход многих социолошких законитости које обликују модерну цивилизацију, која више није примарно индустријска, али још увек није ни информациона
Рачунари у данашњем свету представљају оно што су нам до пре две-три деценије били радио апарат, фиксни телефон, грамофон, ТВ, видео рикордер… Технологија с којом је већина рођена, коју доживљавамо као природну у окружењу, од које немамо страх и без које не можемо да замислимо свакодневно функционисање.
Већина нас свакодневно користи компјутере, неки само за посао, а многи и током слободног времена. Генерација „миленијалаца”, стасала у зору 21. века, буди се и успављује уз дигиталне технологије и, без претеривања, цео живот им се ослања на сервисе изникле с појавом интернета. Они су покретачи производње, али и потрошње и све се врти око њихове визије света.
Са друге стране, мобилни уређаји – што пре свега подразумева паметне телефоне – постали су „продужетак” наше особности, најличнији од свих предмета које користимо. То нису више само комуникациони уређаји већ и спасоносни алати у многим ситуацијама, разбибрига кад нам је досадно, прозор у свет (некад је то била телевизија), портал ка свим потребним информацијама, подсетник и агенда, чувар наших банковних рачуна, лозинки за друштвене мреже и друге сервисе, али и најинтимнији дневник, наш фото-албум – деце, пријатеља, кућних љубимаца, путовања…
Међутим, у многим областима људске делатности, информационо-комуникационе технологије (ИКТ), још нису пустиле дубоке корене. Многи кажу да приватна иницијатива, конкуренција и слободно тржиште, тежња за испуњењем цивилизацијских потреба – треба да доведу до развоја свих сектора модерног друштва.
Но, примера ради, то у образовању није случај. Технолошки напредак хронично касни. Већ је пословично како наши ђаци боље владају мобилним телефонима и интернетом од својих учитеља. То није ни на чију „срамоту”, како неки умеју да кажу, већ једноставна чињеница, исход многих социолошких законитости које обликују модерну цивилизацију, која више није примарно индустријска, али још увек није ни информациона.
Ни у богатијим земљама технологија у образовању не користи се „себе ради”. Паметни едукациони системи с мером користе нове алате, балансирајући између комфора у раду и подстицања ученика на креативно размишљање и самостално закључивање на путу стицања нових знања и овладавања светом око себе.
Зато, када критикујемо учитеље и наставнике, треба добро да размислимо о неколико чињеница – они који подучавају у школама имају, пре свега, огромну одговорност за преношење знања и васпитавање нових нараштаја.
Едукатори су и учитељи и васпитачи, и стручњаци у својим областима и методичари… Како технологија сраста са нашим животима, у последње време од њих се очекује да буду и стручњаци за технологију а, мора се признати, то није много реално – ни у финансијски обезбеђеним системима, а поготову не код нас.
На срећу, и у Србији имамо мноштво иновативних наставника, који самостално развијају нове вештине за друштво знања, коме сви тежимо. Они вуку напред, мотивишу колеге, најчешће волонтерски, на личну иницијативу, промовишу технолошке алате у свом окружењу, улажу у школе и ђаке своје време, неретко и опрему…
Међутим, они су само предводница, лучоноше. Нама су потребна системска решења, али она крећу од концептуалне сагласности. Да бисмо стигли дотле, потребна нам је помоћ и вештијих и искуснијих, зашто не рећи – и богатијих. Често смо склони да ламентирамо како знања имамо, али немамо пара, али то, углавном, није тачно. Права достигнућа можемо да одмеримо једино са колегама из света.
У том смислу, недавно одржана конференција „Нове технологије у образовању” данас представља најрелевантнији скуп који се односи на примену рачунара, интернета и модерних алата у едукацији. Организује га Британски савет у Србији и ове године одржан је трећи пут.
У прилагођеном простору Бел експо центра и хотела „Холидеј ин” наставници су с пажњом пратили не само излагања врхунских предавача, тренера и мотиватора, већ и сајамски програм, који је представио конкретне производе који су већ данас на располагању школама за рад са ученицима, али и перманентну обуку едукатора.
ПОДРШКА ИНСТИТУЦИЈА РАЗВОЈУ ИНФОРМАТИКЕ
Превазилажење физичког простора
Образовање људима пружа знање, вештине и самопоуздање потребно да себи обезбеде бољу будућност. ИKT суштински и неповратно утичу на начин на који радимо, сазнајемо, односимо се једни према другима, комуницирамо, сарађујемо и превазилазимо тешкоће у свим сферама живота. У образовању, нове технологије су више од пуког алата, оне доносе и равноправност. Ученици и наставници из целог света стичу приступ изворима информација које раније нисмо могли ни да замислимо и стварају образовно окружење које превазилази границе физичког простора – речи су др Срђана Вербића, министра просвете, науке и технолошког развоја у Влади Републике Србије, којима је отворио велику годишњу конференцију посвећену образовним технологијама.
Вербић се посебно осврнуо и на иницијативу Министарства просвете за отворене податке, о чему је „Просветни преглед“ већ опширније писао. Један од првих резултата ове иницијативе је мапирање свих школа у Србији, што је потакнуто поплавама од пре две године, када су на видело изашли проблеми у каталогизацији угрожених школа у Србији. Следећи сегмент је отворени каталог свих доктората одбрањених на факултетима у нашој земљи.
Иницијатор „Нових технологија у образовању“ је Британски савет у Србији (British Council), а Амбасада Велике Британије је главни партнер у организацији. С обзиром на добру репутацију коју је Савет изградио претходним скуповима, сада већ има и велику мрежу других организација које су му се придружиле у својеврсној мисији представљања модерних технологија које могу помоћи целокупном систему едукације, али пре свега наставницима и ђацима.
Британски амбасадор Уједињеног Краљевства у Србији Денис Киф је истакао да су успели да окупе више од 20 доносилаца одлука из 12 земаља, који имају прилику да размене идеје о томе како би могло да изгледа образовање будућности.
Ове године ту су, уз драгоцене спонзоре, и Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе Републике Србије, Министарство просвете, науке и технолошког развоја, Министарство трговине, туризма и телекомуникација, Центар за промоцију науке, Привредна комора Србије, Skills и Стална конференција градова и општина.
Државни секретар Татјана Матић из Министарства трговине, туризма и телекомуникација говорила је о значају унапређења примене информационих технологија у образовању и истакла резултате које је њен ресор постигао у овој области:
„Остваривање стратешког приоритета у развоју информационог друштва спроводи се кроз две кључне области: јачање ИКТ инфраструктуре образовног система и подизање ИТ компетенција наставника и ученика. У току је покретање програма повезивања свих основних и средњих школа у Републици Србији на Академску мрежу, којим ће оне постати део европске и светске академске мреже. То подразумева да ће имати могућност коришћења међународних услуга електронске едукације, као и стабилан, безбедан, брз и бесплатан приступ интернету. С друге стране, Министарство тренутно реализује акредитоване, онлајн бесплатне обуке за око 2.300 наставника за примену ИКТ-а у настави.
Да све буде у технолошком тренду побринула се и Твитер дискусија уживо, препуна озбиљних запажања, али и духовитих коментара, које и даље можете читати, користећи хаштаг, односно кључне речи #novetehnologije.
АНТРФИЛЕ
НАУЧНИ КЛУБ ЦЕНТРА ЗА ПРОМОЦИЈУ НАУКЕ
На штанду Центра за промоцију науке посетиоци су се упознали са концептом и радом Научног клуба. Сам простор је организован као симулација клуба, подељен на два дела – на простор за предавања и радионице и на неформални део са библиотеком. У радионичарском делу видело се како функционише програмабилни лего робот и правили су се модели Платонових тела од сламчица и папира. У неформалној зони, опремљеној лејзибеговима и библиотеком, изложена су научна издања и логичке игре.
Научни клубови се шире и ван Београда, у 12 општина Србије. Центар је представио и друге активности – трибине, мобилни планетаријум, Научни камион, путујуће изложбе, научне радионице, часопис Елементи и портал Елементаријум, те међународне пројекте на којима је Центар за промоцију науке партнер.
Тему припремио Дамир Јелисавчић
ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ
ПРОМОЦИЈА СТАНДАРДА И ПРИРУЧНИКА ЗА КРАЈ ОПШТЕГ И СРЕДЊЕГ СТРУЧНОГ ОБРАЗОВАЊА
Информације за директоре и стручне сараднике
УПрвој економској школи у Београду 22. марта је одржан састанак директора и стручних сарадника београдских средњих школа. Том приликом тим Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања је представио опште стандарде постигнућа за крај општег средњег образовања и средњег стручног образовања у делу општеобразовних предмета и приручнике који наставницима треба да помогну у њиховој примени. Овом скупу присуствовало је око 120 директора и стручних сарадника из београдских гимназија и средњих стручних школа.
Скуп је отворио домаћин, Милибор Саковић, директор Прве економске школе, а потом је присутне поздравио др Бранислав Ранђеловић, директор Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања, уз напомену да ће Заводу наредном периоду интензивирати сарадњу са средњим школама у Србији.
У наставку састанка Јелена Најдановић Томић је представила опште стандарде постигнућа за крај општег средњег образовања и средњег стручног образовања у делу општеобразовних предмета који су усвојени крајем 2013. године и који су дефинисани за следеће наставне предмете: српски језик и књижевност, страни језик (енглески језик, француски језик, руски језик, немачки језик), математику, физику, хемију, биологију, географију и историју. Нарочито је истакла да су у овом документу дефинисане опште и међупредметне компетенције: компетенција за целоживотно учење, комуникација, рад с подацима и информацијама, дигитална компетенција, решавање проблема, сарадња, одговорно учешће у демократском друштву, одговоран однос према здрављу, одговоран однос према околини, естетска компетенција и предузимљивост и оријентација ка предузетништву које сви ученици треба да развију до краја средњошколског образовања, а које су веома важне за успешни наставак даљег образовања и укључивање у професионални у друштвени живот.
Оне су засноване на кључним компетенцијама Европске уније за 21. век и на циљевима и општим исходима образовања и васпитања дефинисаним у закону о основама система образовања и васпитања. Укратко је представљена методологија израде стандарда и учесници у том процесу.
Ана Пејић, саветник-координтор за српски језик и књижевност у Центру за стандарде, представила је укратко развој образовних стандарда од концепта до документа и приручника за наставнике. Илустровала је могућности вредновања остварености образовних стандарда у области Kњижевност кроз дебату о проблему кривице јунака у Кафкином роману Процес,у оквиру које ученици увежбавају и изграђују низ међупредметних компетенција.
Александра Росић, саветник-координaтору Центру за стандарде је представила структуру стандарда за математику, представила је кроз примере и стандарде који нису заступљени у актуелном плану и програму. Ови стандарди се односе на статистику, вероватноћу и финансијску математику. Указала је на потребу за овим стандардима због усклађивања са стандардима за основну школу, али на потребе за њима због даљег школовања, живота и рада. Росић је ове стандарде представила као покушај да математичко образовање крене у сусрет будућности, у којој ће се од ученика очекивати оваква врста писмености која обухвата знања, вештине и концепте који су у вези са статистиком, вероватноћом и финансијском математиком.
Скупу се обратио и Милан Јоксимовић, начелник школске управе Београд који је говорио о досадашњим позитивним искуствима у примени образовних стандарда за крај основног образовања, који се користе већ шест година и изразио наду да ће слично бити и на нивоу средњошколског образовања.
На крају су представницима школа подељени комплети приручника за наставнике који садрже по два приручника за српски језик и математику и по један приручник за све остале предмете.
Учесници скупа су обавештени да се сви приручници налазе на сајту Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања (www.ceo.edu.rs) одакле се могу слободно преузети.