Нова ЕУ визна правила за студенте и истраживаче из трећих земаља
Привлачење мозгова у остарелу Европу
Обједињена ЕУ Директива о визама за улазак и боравак истраживача, студената, стажиста и волонтера из трећих земаља сада у потпуности хармонизује некад врло разнолика имиграциона правила земаља чланица Уније. Оне имају рок од две године да нова правила, која треба да поспеше „циркулацију мозгова” и унапреде сарадњу са нечланицама ЕУ, унесу у своје законе
Суочена са старењем популације и недостатком стручног кадра, Европска унија не само што постаје отворенија за студенте, истраживаче и стажисте из трећих земаља, већ та нова отвореност постаје и законом прописани стандард за све земље ЕУ. Европски парламент је, наиме, 11. маја усвојио нову Директиву са имиграционим (визним) правилима која студентима и истраживачима, из земаља које нису чланице Уније, треба да олакшају пут до студирања на европским универзитетима. Нова директива ће побољшати и имиграционе услове за стажисте (приправнике), волонтере, ученике основних и средњих школа, као и све младе заинтересоване за au pair аранжмане (помоћ у кући, чување деце). Земље чланице ЕУ добиле су рок од две године да се прилагоде и нова правила унесу у своје законе.
Нова визна директива заправо спаја две досадашње – једну која се односила на студенте, и једну која се односила на истраживаче. И једни и други ће сада, према новој Директиви, имати право да остану у земљи домаћину још најмање девет месеци по завршетку студија или истраживања, ради тражења посла или покретања сопственог бизниса. Досад су ова правила драматично варирала, од могућности да се остане и до 18 месеци (у Немачкој), до само 10 дана (у Шведској); различите државе ЕУ имале су сопствена правила за улазак и боравак академских грађана из трећих земаља, која су у неким случајевима била веома рестриктивна. Осим тога, нова Директива обухвата и стандардизоване услове за улазак и бољу заштиту приправника (стажиста) и волонтера, чак и младих у au pair аранжманима, који ће по први пут бити обухваћени неким ЕУ законом.
Студенти и истраживачи ће, такође, током боравка у ЕУ, лакше моћи да се крећу унутар њених међудржавних граница. У постојећем систему, студенти из трећих земаља често су морали да аплицирају за нову визу за улазак у другу земљу чланицу ЕУ, чак и кад је реч о студентској размени током само једног семестра. Нова правила кажу да ће бити довољно да о томе обавесте земљу у коју намеравају да пређу. За истраживаче ће мобилност унутар ЕУ бити олакшана у дужем периоду него до сада, односно до 180 дана, а у то ће бити укључени и чланови њихових породица. Осим тога, породица истраживача има у том периоду право на рад у земљама ЕУ. Кад је о студентима реч, нова правила им дозвољавају да раде најмање 15 радних сати недељно (раније је важило 10 сати).
Европска унија суочена је са великим демографским и економским изазовима. Њена радно способна популација практично је престала да расте и вероватно ће почети и да се смањује у наредним годинама. Отуда и мотив да се „привлачењем мозгова” из трећих земаља створи база потенцијално нових радника, уз истовремено подстицање „циркулације мозгова” и подршку сарадњи са трећим земљама. Показало се, међутим, да досадашње две директиве за пријем студената и истраживача на европске универзитете садрже недовољно јасна правила, и да не решавају потешкоће на које апликанти најчешће наилазе. Брисел се, зато, определио за успостављање свеобухватне европске имиграционе политике, и марта 2013. Европска комисија је представила законодавни предлог за јединствену директиву о условима уласка и боравка држављана трећих земаља у циљу истраживања, студирања и обуке. Децембра прошле године усвојен је политички споразум о тексту директиве, а током марта ове године у Савету Европе усаглашени су ставови о њеним кључним аспектима.
Промене уведене новом, хармонизованом, директивом укључују бољи приступ тржиштима рада, као и лакше укључивање чланова породица истраживача. Сам поступак аплицирања за улазак у ЕУ ради студирања знатно је једноставнији и транспарентнији. Нова имиграциона правила утврђују, између осталог, конкретне рокове у којима земље чланице ЕУ одлучују о захтеву, као и рокове за обавештавање подносиоца захтева, а ограничен је и износ накнаде за обраду тих захтева. Такође, апликанти имају право да поднесу захтеве и са територије ЕУ, док су раније морали да буду стационирани ван ЕУ, или да се врате у матичну земљу да би поднели пријаву. Државе чланице ЕУ више немају могућност да студенту у потпуности блокирају приступ тржишту рада, а право на рад добијају и чланови породица истраживача, што је такође важан елемент у привлачењу и задржавању висококвалификованих академских грађана из трећих земаља.
Истраживачи, као и чланови њихових породица, моћи ће да бораве у другој чланици ЕУ и до 180 дана, према поједностављеним правилима мобилности унутар Уније. Исто тако, студенти који учествују у програмима европске студентске размене, као што је Ерасмус плус, лакше ће се кретати унутар ЕУ ради реализације дела својих студија у другој држави чланици ЕУ. Укупно олакшана мобилност унутар Уније, за студенте и истраживаче, има за циљ да, усред мигрантске кризе, створи један добро органзован систем легалних миграција, будући да ће државе чланице ЕУ и даље самостално одлучивати о додељивању приступа унутардржавним тржиштима рада.
Г. Томљеновић
АНТРФИЛЕИ
Четврт милиона нових имиграната
Према подацима за 2014 . годину, нова имиграциона правила за студенте и истраживаче могла би да се односе на око четврт милиона људи који потичу из не-ЕУ земаља. У 2014. години је, наиме, укупно 228.406 подносилаца таквих захтева добило дозволу да студира у некој од земаља чланица ЕУ, док је дозволе за истраживачки рад добило 9.402 апликаната.
Став ЕСУ
Европска студентска унија (ЕСУ) – организација 45 националних савеза студената из 38 земаља – поздравља нову Директиву, али истовремено напомиње да она „представља тек половину онога што би студенти волели да виде”, и изражава наду да су нова визна правила само први корак у подстицању интернационализације и привлачењу већег броја студената из земаља нечланица ЕУ. Према ЕСУ, један од помака био би и да инострани студенти добију исто право на рад као и студенти чланица Уније, а коментар тим поводом је и да је период останка након завршетка студија заправо преполовљен, јер је Европска комисија предлагала 12, а Европски парламент 18 месеци. Осим тога, напомиње ЕСУ, породице студената искључене су из новог визног режима, односно чланови породица ће моћи да прате само истраживаче.
ПРОЈЕКАТ МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ, НАУКЕ И ТЕХНОЛОШКОГ РАЗВОЈА
Бесплатни уџбеници за ђаке
До 17. јуна школе треба да проследе Министарству просвете списак основаца који примају социјалну помоћ, што је главни критеријум за доделу бесплатних уџбеника. Поред 600 милиона динара за ту намену, издвојиће се и 134 милиона динара за уџбенике на језицима националних мањина који недостају, финансираће се и приручници за средње стручне школе
Министарство просвете, науке и технолошког развоја издвојиће из буџета 600 милиона динара за бесплатне уџбеничке комплете намењене основцима из сиромашних породица, с тим што ће највећи део тих средстава бити утрошен за набавку уџбеника ученицима чији родитељи примају социјалну помоћ. Министарство ће финансирати и уџбенике који недостају на језицима националних мањина са 134 милиона динара. Од нове школске године просветне власти ће обезбедити бесплатне приручнике који недостају за 900 предмета у средњим стручним школама, како би свима били доступни у електронском облику.
По утврђеној процедури школе до 20. маја треба да обавесте Министарство просвете о оријентационом броју ученика (по разредима) који су корисници новчане социјалне помоћи, уз посебан нагласак на то колико основаца похађа наставу по индивидуалном образовном плану 2. Уз пријаву за бесплатне уџбенике, родитељи и старатељи морају да доставе и потврду надлежног органа о свом статусу, јер без тога неће моћи да рачунају на бесплатне комплете. Коначне, пречишћене спискове, школе достављају Министарству просвете најкасније до 17. јуна.
По процени проф. др Зоране Лужанин, државног секретара у Министарству просвете, бесплатне уџбеничке комплете моћи ће да добије око 40.000 основаца, а уколико остане новца, он ће се утрошити на дотирање уџбеника за ученике који такође потичу из породица слабијег имовног стања.
– Министарство ће по први пут набавити и неке уџбенике и наставна средства за школске библиотеке, оне за које се школа изјаснила да ученици не морају да их купују, као што су историјске читанке и географски атлас, на пример, како би ученици могли да их бесплатно користе – наводи Зорана Лужанин и напомиње да ће Министарство препоручити да се у школама организује размена старих уџбеника.
Министарство просвете је, у складу са Законом о уџбеницима, објавило и Каталог уџбеника који ће се у наредне три школске године (од 2016/17. до 2018/19.) користити у основним школама. На званичном сајту објављена је листа уџбеничких комплета које су школе изабрале у процедури избора уџбеника. Ту се може видети извод за сваку школу у Србији и сваки предмет и разред, као и жељени уџбенички комплет, по општинама. Приказане су, такође, и цене уџбеника са пројектованом укупном ценом за сваки појединачни уџбеник, из којих може да се виде велике разлике у цени школских књига различитих издавача.
Према тим подацима, ђачки комплет за прваке коштаће између 4.000 и 8.000 динара, у зависности од издавача које су школе изабрале, али и одлуке наставника шта све улази у школски комплет. Родитељи ученика старијих разреда мораће да издвоје и до 15.000 динара за комплете у којима су и уџбеници за два страна језика и изборне предмете…
О. Николић
АНТРФИЛЕИ:
ЈАВНИ ПОЗИВ
У договору са Министарством просвете уочи овог издања „Просветног прегледа”, Завод за унапређивање образовања и васпитања је објавио јавни позив за доделу наставних средстава од предшколског васпитања, основне школе до гимназија и средње стручне школе која се могу користити у наредне три школске године као додатна литература. Конкурс ће бити отворен до краја маја, а према речима Гордане Мијатовић, помоћника директора ЗУОВ, списак изабраних биће познат до половине јуна и објављен на сајту Завода.
На овај конкурс могу да се јаве и мали издавачи чији уџбеници нису ушли у каталог због скромног тржишта, као и њихове радне свеске и географски и историјски атласи, дидактичка и дидактичко-игровна средства и помагала… Сва издања која добију зелено светло могу да се препоруче родитељима или да се нађу у школској библиотеци. Јер, иако нису обавезна литература, могу послужити за проширење знања.
ПРИРУЧНИЦИ
Обезбеђивањем бесплатних приручника за средњошколце повећаће се праведност и квалитет образовања, онемогућиће се злоупотребе и стимулисаће се писање приручника који недостају, чиме ће се дугорочно решавати проблем недостатка уџбеника и обезбедити бесплатни образовни садржаји по узору на образовне политике развијених земаља у овој области, каже проф. др Зорана Лужанин, државни секретар у Министарству просвете, наводећи да у средњим стручним школама учи 75 одсто средњошколаца.
САНДРА ШЋЕПАНОВИЋ, ПРОФЕСОР ФИЛОЗОФСКОГ ФАКУЛТЕТА У БЕОГРАДУ, О ДОКТОРСКИМ СТУДИЈАМА НА ЈЕДНОМ ОД НАЈПРЕСТИЖНИЈИХ СВЕТСКИХ УНИВЕРЗИТЕТА
Академска планета – Оксфорд
Оксфорд је врло жива академска средина са вишевековном славном традицијом, нека врста „академске планете”, где је све посвећено и подређено академском раду и животу. Непрестано се ради и размишља о томе како да се струка унапреди, популарише и како да се постигну што бољи резултати, и то ти импонује, јер имаш утисак да оно чиме се бавиш вреди и има смисла
Пут Сандре Шћепановић – од малог војвођанског места до доктората једног од најстаријих и најпрестижнијег универзитета на свету – енглеског Оксфорда, као и сваки који води до успеха подразумевао је много напорног рада и учења. Ипак, све звучи много мање страшно када вас у том процесу води љубав и преданост ономе чиме се бавите. Онда су путокази потпуно јасни и нема места лутању, а циљеви нису недостижни.
После завршене основне школе у Црвенки и Гимназије „Вељко Петровић” у Сомбору, студирала је класичне науке на Филозофском факултету у Београду. Ту је, после основних студија и магистратуре, као изузетан студент, и запослена од 2000. године, тренутно у звању доцента. Предаје грчки језик и историјску граматику грчког језика на Одељењу за класичне науке и сарађује на предмету Историја филозофије 1а (античка филозофија – предсократовци) на Одељењу за филозофију.
Како се са београдског Филозофског факултета стиже до Оксфорда?
– На Оксфорд сам први пут отишла 2005. године, као носилац Чивнинг стипендије (Chevening Scholarship), коју додељује британска амбасада у Београду, односно Британска влада, углавном за истраживаче из друштвених наука: права, политичких наука, економије…
Добила сам стипендију за деветомесечно научно истраживање, а пре одласка су ми додељена и два супервизора – тамошња професора, с којима сам сарађивала током боравка у Оксфорду. Наша сарадња је била изузетно добра, а моје истраживање је одлично напредовало, па сам се са једним од њих договорила да се пријавим и за докторат. Међутим, стипендија је захтевала да се вратим на годину дана у Србију, па сам то урадила по истеку тог времена. Добила сам пуну стипендију за три године, што је, с обзиром на изузетно високу школарину, веома важно.
Уз пријаву за докторске студије послала сам и два писана рада на енглеском језику, као илустрацију свог научног истраживања, која не морају да буду објављена. Осим радова и предложене теме истраживања, која пресудно утиче на то да ли ће неко бити примљен на докторске студије, важно је и корисно унапред успоставити контакт са професором с којим би кандидат волео да ради.
Оксфорд је најстарији универзитетски град у Енглеској, у коме се, по неким подацима, настава одвијала још у 11. веку. Како је изгледало наћи се на самом изворишту британске, али и светске, академске традиције?
– Први долазак у град пратило је много снажних утисака. Најпре, само место је импресивно – као из бајке! Већина колеџа, цркава и библиотека су старе грађевине, од којих најраније потичу из 12. века, а многе из 14. и 15, а саграђене су већином од карактеристичног жутог кречњака, што појачава утисак архаичности. Неке од њих су дела познатих британских архитеката, као што је Кристофер Рен из 17. века, али има и модерне архитектуре, попут радова Нормана Фостера, Арне Јакобсена и Џејмса Стерлинга.
Живети и радити у таквим зградама у почетку делује нестварно, али и када се навикнеш остајеш свестан да је то привилегија. Исто важи и за могућност да разговараш и сарађујеш са најпознатијим светским стручњацима у својој области. Управо то је за мене био и остао најјачи утисак, баш као и паметни, вредни и заинтересовани људи с којима сам свакодневно долазила у контакт.
Од чега се састоји Оксфордски комплекс?
– У Оксфорду има четрдесетак колеџа и на десетине факултета и департмана. Сваки колеџ има своју библиотеку, која је отворена нон-стоп и садржи основну литературу из свих дисциплина заступљених у колеџу. Осим тога, постоје и факултетске библиотеке, као и централна, чувена Bodleian library. Понекад сам радила и у њој, али много чешће у Sackler library, која је резервисана за моју струку. Већина књига је на отвореним полицама, прегледно обележена, па врло брзо научиш где је шта. Неке књиге се наручују и тада стижу врло брзо. У склопу библиотеке налазе се и скенери и фотокопир апарати, као и рачунари који могу да се користе.
Како изгледа један просечан дан докторанда на Оксфорду?
– То зависи од тога којом се облашћу бавиш и на којој си години докторских студија. У природним наукама и медицини студенти најчешће раде лабораторијска истраживања, па проводе дане у лабораторијама, док они који се баве хуманистичким наукама углавном раде у библиотекама. Могу ићи и на предавања и семинаре који се организују за постдипломце, као и на гостујућа предавања професора који презентују своја истраживања, којих има јако много и све време, али наставних обавеза нема. Докторски рад је истраживачки, а истраживање се спроводи у сарадњи са супервизором, односно ментором. Нема испита, мада у мојој области – а то су класичне науке – изучавање антике – постоји обавеза похађања курса и полагања завршног испита из два страна језика неопходна за бављење истраживачким радом (немачки, француски или италијански, поред енглеског на којем се пише теза). Осим научноистраживачких активности, на располагању су и бројни садржаји ван струке, углавном унутар колеџа, као што су бављење спортом, разноврсне секције и удружења, али и забаве које се организују разним поводима и које чине да и социјални живот буде веома испуњен.
Споменули сте да је менторски рад срж докторског истраживања. У чему се тамошњи начин рада разликује у односу на нас?
– Оно што јако добро функционише тамо јесте управо тај систем надзора, односно бриге за студента и напредак његовог истраживања, који доводи до тога да тешко може да се не произведе очекивани резултат, односно да се истраживање не заврши успешно и у предвиђеном року. Имала сам среће да будем једини студент свог ментора у том тренутку, па сам имала његову пуну пажњу. Састајали смо се једанпут или двапут у триместру (школска година се тамо састоји из три триместра, односно терма), да бисмо расправили оно што сам претходно написала и послала му да прочита. Обоје смо имали обавезу да на крају триместра поднесемо писани извештај, који се схвата врло озбиљно, о сарадњи и мом напретку директору постдипломских студија на факултету. Осим ментора и директора, студент има и саветника у колеџу – професора из струке који предаје у његовом колеџу.
На саветника на колеџу студент може да се ослони за сваку врсту помоћи. Осим тога, на првој и трећој години студија организују се званични разговори у виду испита: трансфер, односно прелаз из пробног у званично звање докторанда, и конфирмација, односно потврда тог статуса. Тада се пред два изабрана представника факултета објашњава рад, напредак и планови, на основу писаног рада који им се претходно предаје. Све у свему, прате те све време, па не постоји шанса да оманеш.
Да ли много и у чему заостајемо за њима?
– Оксфорд је, пре свега, врло жива академска средина са вишевековном славном традицијом, тако да је поређење веома тешко. Оксфорд је нека врста „академске планете”, све је посвећено и подређено академском раду и животу, pa имаш утисак да си баш тамо где треба да будеш и у тренутнку када треба да будеш. Непрестано се ради и размишља о томе како да се струка унапреди, популарише и како да се постигну што бољи резултати, и то ти импонује, јер имаш утисак да оно чиме се бавиш вреди и има смисла. У мојој струци то се не подразумева само по себи и много значи. Управо то је за мене био највећи поклон, као и услови истраживања, доступност литературе и могућност да се прате актуелна истраживања и теме у одабраној дисциплини – не само што све имају него је до тога и лако доћи. Укратко, систем који одлично функционише.
Да ли сте, по повратку у Београд, нешто променили у свом раду по узору на њих?
– Мислим да је тамошњи начин рада пресудно утицао на моје радне навике, јер описани систем тера човека да ради стално и редовно. Такође, мислим да сам усвојила и њихов начин комуникације са студентима, који подразумева да си стално доступан и предусретљив и да им се обраћаш као себи равнима, односно колегама. Осим тога, трудим се да будем у току са оним што се у струци дешава, па сам у контакту са бројним колегама, не само у Оксфорду него и другде по свету: неки су моји јако добри пријатељи, посећујемо се, разговарамо о свом послу, читамо и коментаришемо једни другима радове. Иначе, људи су тамо много отворенији по питању свог рада него што смо ми овде и веома су пријемчиви за туђе идеје и за сарадњу. Неки од њих су гостовали и овде, а срећемо се и на разним конференцијама.
Разговарала: Наташа Ивановић
АНТРФИЛЕИ:
КАПЕ, МАШНЕ И ПЕЛЕРИНЕ
Колеџа у Оксфорду има четрдесетак и у сваком се предају различите области. Сваки студент је везан за неки колеџ, који је првенствено административна јединица – и то је његова кућа док је тамо. Живи се у колечском смештају и једе у тамошњој мензи, а предавања се слушају на факултетима, одвојеним наставним јединицама. На сваком колеџу има студената разних нивоа студија – мада има и оних у којима су само постдипломци – и различитих дисциплина, а ту су и професори, односно тутори, који те дисциплине „покривају”. Један део наставе, тзв. туторијали, за студенте додипломце одржава се и у колеџима, али углавном се настава одвија на факултетима и департманима. У колеџима се може неформално обедовати три пута дневно, а постоје и формалне вечере које се разним поводима редовно одржавају. Тада се носи за ту прилику прописана одећа и сервира свечанија храна. Врло забавно! Формална одећа носи се и на испитима, тада се мора носити gown, то је она црна пелерина коју често виђамо на фотографијама из Оксфорда. Она се носи преко тамног одела, за студенте, односно преко тамне сукње и беле кошуље код студенткиња. Ту су и капа, машна, односно машница која се везује око крагне, а процедура шта се, како и када носи врло је јасна.
АЈНШТАЈН, ЛОРЕНС ОД АРАБИЈЕ И ХАРИ ПОТЕР
Готово све време студија живела сам у смештају који обезбеђује колеџ – тако је лакше и јефтиније, а и забавније, јер си окружен студентима.
Првих девет месеци истраживачког боравка у Оксфорду била сам члан Christ Church колеџа, у ком сам и живела. То је један од највећих и најпознатијих колеџа у Оксфорду, између осталог и због тога што су у њему снимане неке сцене за филм „Хари Потер”. Многа позната имена из света науке, културе и политике били су чланови овог и других колеџа, па се за Christ Church најчешће помиње Луис Керол, који је ту био студент и касније предавао математику, а и Ајнштајн је био гостујући сарадник неко време. У току докторских студија била сам на мањем колеџу који се зове Jesus, чији је чувени алумни Лоренс од Арабије. Боравак у мањем колеџу је за мене био пријатније искуство, јер сам се осећала више као код куће. Брзо сам стекла пријатеље, како међу наставним особљем тако и међу студентима различитих дисциплина (у мом колеџу је било свега неколико студената из моје области). У колеџу се можеш бавити и различитим ваннаставним активностима, нарочито спортом, што је врло добар начин да се зближиш са другим студентима. Тако сам упознала много људи, како у колеџу тако и на факултету, од којих су ми неки постали врло блиски пријатељи, с којима сам редовно у контакту и посећујемо се.
ЛЕВОРУКОСТ КОД ДЕЦЕ
Слова у огледалу
Ова појава је нормална и децу која пишу левом руком никако не треба терати да користе десну. Доказано је да то код малишана може да доведе до социјалне изолације, замуцкивања, а у неким случајевима и до дислексије
Писати левом или десном руком или чак подједнако успешно обема, питање је које све чешће постављају родитељи када је реч о њиховом детету. Дилема шта је исправно, а шта не, да ли од леворуког малишана треба захтевати да оловку пребаци у десну руку (јер тако већина пише), добија на тежини пред полазак у школу. И док је у нека давнија времена била„срамота” да неко буде леворук, данас се на ту појаву гледа сасвим другачије, као савим нормалну.
Да ли ће неко бити леворук или деснорук није ствар само моторике шаке или функционисања мозга, већ и традиције, веровања, васпитних поступака. На питање постоји ли узрок леворукости, научници немају јединствен одговор. Да ли ће дете бити леворуко или десноруко одређује се још у пренаталном периоду. Мозак човека има две половине које нису идентичне. Код развијеније леве половине мозга, човек је дешњак и обрнуто. У породици где има леворуких родитеља од 10 до 12 пута чешће се рађају леворука деца.
Код малишана се до четврте године већ јасно запажа да ли су леворуки или десноруки. Праћењем детета може се одредити која рука му је доминантна. Како то може најлакше да се провери? Рецимо, којом руком хвата лопту, ређа играчке, облачи лутку, којом руком се чешља, облачи, црта или пише. Ако већину ових радњи обавља левом руком онда је дете без сумње леворуко.
Ипак у развоју леворуких у односу на десноруке постоје разлике. Типични дешњаци обрађују информације интуитивно, са пуно емоција, док леворуки трпају ствари на гомилу, заборављају планирање, чак могу да примете нешто што други не виде, што може да резултира изразитом креативношћу и склоношћу ка истраживању. Развој леворуких је неравномеран, па су у односу на дешњаке често нижи растом од просека. Леворуки своје недостатке компензују другим стварима тако да, на пример, лако изводе закључке, али зато теже пишу. Тешкоће у просторној оријентацији у животу и на папиру, одлика су леворуких. Они не могу да одреде која им је рука лева, а која десна, а како им положај ништа не значи могу да пишу као у огледалу.
Доктор Сања Миленковић, доцент на Медицинском факултету Универзитета у Београду о леворукости код деце каже: „Леворукост је нормална и децу која пишу левом руком никако не треба терати да користе десну. Доказано је да то код деце може да доведе до социјалне изолације, замуцкивања, а у неким случајевима и до дислексије. Некада се веровало да су ове особине заправо одлике леворуких особа, али је утврђено да се они тако понашају само ако се ‘преобраћају’ у дешњаке. То су, дакле, изазвани облици понашања, а не нешто што је саставни део леваштва.”
Постоји мишљење да је леворукост резултат извесне патологије – леворукост као последица бактеријског менингитиса прележаног у детињству.
Да ли је леворукост грех или слабост? Гледано кроз историју леворукост је сматрана грешном. У енглеском језику(лево) има корен у старој речи што значи слабо и безвредно. Леворукост није толико неприхватљива као некад, али се писање левом руком посматра као необичност. У појединим студијама се помиње чешће повређивање леворуких јер живе у свету где је све подређено дешњацима (вожња, руковање кућним апаратима, индустријским машинама). Такође, леворуки имају више фобија, пате од несаница, имају епитете особењака, бунџија чак и да нису савим нормални. Постоје и неке предности леворуких. Више је леворуких математичара, дакле 20 одсто математичких генија пише левом руком, једна петина чланова Менсе је такође леворуко, а боље се сналазе у спортовима који захтевају брже рефлексне реакције.
У нашој васпитно-образовној пракси био је занемарљив број леворуке деце. Леворукост је примећивана на физичким активностима, затим активностима везаним за саобраћај, у разним играма, а најчешће код цртања и писања. У разговорима са родитељима отклањали смо њихову забринутост и инсистирали да пусте децу да се развијају онако како им организам жели.
Од разумевања, стрпљења, љубави, благовремене подршке и помоћи одраслог зависи успешност и задовољство сваког детета.
Светлана Живковић
АНТРФИЛЕ
ПРОМЕНЕ РАСПОЛОЖЕЊА
Родитељима смо указивали на речи психолога Весне Јањевић Поповић која у Подсетнику за родитеље, васпитаче и учитеље каже да не треба показивати негативан однос према леворукости, тачније не „пребацивати” руку малишана јер у том случају може да се јави и муцање као последица. Она такође каже да се водећа рука не треба превежбавати, већ да леворуко дете треба пратити у смислу промене расположења. Леворуки су темпераментни, нестрпљиви, лакомислени, пажња им је краткотрајна, не трпе присиљавање…
ЧАС СИСТЕМАТИЗАЦИЈЕ: МОТИВАЦИЈА
Лако је учити, али како почети?
Наставна јединица ,,Мотивација, шта је то?” има елементе тимске, али и интегративне наставе у којој се повезују сродни садржаји из различитих наставних предмета који се обрађују целовито
Наставна јединица „Мотивација, шта је то?” има елементе неколико врста иновативних часова (Недељко Трнавац, Педагог у школи: демонстрациони часови, замењени часови, пробни часови, час као фикција).
Демонстрациони часови су часови на којима желимо да прикажемо (демонстрирамо) другима оно што им до сада није било познато. На пример, примену и ефикасност неког новог наставног средства, наставних листића, начин артикулације наставног часа, распореда ученика у току наставе… Њихова функција је нарочито значајна у процесу промовисања иновација, како на сајмовима наставних средства, стручним семинарима, али и у реалној пракси унутар школе.
Замењени часови нису директно у функцији иновирања наставе, али умногоме могу да подстакну стручну размену мишљења, искуства и сарадњу мађу наставницима. Једноставно, евентуалну једноличност и монотонију свакодневног рада у одељењу „узнемиримо” тако што ћемо наставницима/колегама предложити замену одељења (исту наставну јединицу, у истом разреду, настав-ници обрађују у размењеним одељењима). Радом у другом одељењу, упознавањем начина, обима и квалитета рада колеге, знања његових ученика наставник може да буде подстакнут, самоопоменут и додатно мотивисан. Ученици ову замену могу да доживе као пријатно освежење, што се може проверити евалуацијом на крају часа. Сам распоред обраде наставних јединица се не ремети. У свету постоје школе у којима предметни наставници предају само оне курсеве (делове програма) за које су изузетно стручни, а одељење као целина има свога водитеља (педагога). У анализи ових часова неопходно је присуство педагошко-психолошке службе како би се унапредиле активности више водитеља.
Пробни часови (сондажни) ранијих година су се јављали у ретким ситуацијама. Скоро редовно су их некада примењивали наставници приправници када желе да упознају ученике, чланове одељења у коме ће полагати стручни испит. Слично важи и за студенте наставничких факултета када се припремају за извођење својих првих практичних предавања.
Пробни часови су у директној функцији обуке кандидата, па је зато пожељно да у њиховој припреми и анализи учествују педагог и психолог, због одговорности за квалитет наставе пред ученицима, али и због непосредне помоћи самом кандидату. Не треба заборавити ни евентуални повратни утицај, да сам кандидат у одређену школу уноси неке иновације и позитивно утиче на своје менторе.
Данас сондажни часови могу бити часови у којима се први пут примењују нове интерактивне технике које су у функцији јачања компетенција за поучавање и учење. Савремена методологија све више истиче значај примене поменутих интерактивних образовних техника које су, сем наведеног, и у функцији мотивисања ученика за рад на часу.
Час као фикција нема обавезу поштовање реалних услова и односа. То је слободна размена мишљења и прављења „слике часа” прожете знатном дозом имагинације и претпоставки, као облик трагања за новим потпуно неуобичајеним идејама за обраду појединих наставних јединица. Ове часове не треба занемарити, јер су се најзначајније педагошке иновације прво појављивале у овој форми. Међутим, при евентуалној примени ових идеја (фикција, замисли) треба бити обазрив и одговоран, јер се пред ученике може изаћи само с добро промишљеним идејама. Исто важи и за акциона истраживања којима се жели проверити и научно доказати нека нова дидактичка идеја.
Овај тимски комбиновани двочас са ученицима осмог разреда реализовале су Марија Цвијан, наставник српског језика (наставна јединица из српског језика је била књижевност), Мирјана Јандрић, наставник ликовне културе (плакат), и Ирена Мучибабић, стручни сарадник – педагог. Повезани су садржаји историје, енглеског језика, информатике и рачунарства.
Циљ овако замишљеног наставног часа је: стицање знања о језику, књижевности и медијима релевантним за будуће образовање и професионални развој; оспособљавање ученика да комуницирају у усменом и писаном облику на теме из свакодневног живота; разумевање и сналажење у садашњости и повезаности друштвених појава и процеса у простору и времену (Србија, Европа, свет); прихватање и уважавање другог/друге без обзира на националну, верску, родну и друге разлике; стицање способности за уочавање, формулисање, анализирање и решавање проблема; развијање вештина и техника уметничког изражавања; познавање вредности сопственог културног наслеђа и повезаности с другим културама и традицијама.
Васпитно-образовни задаци – функционални: јачање компетенција ученика кроз процес социјализације у групном и раду у пару; развијање креативног мишљења кроз форму проналаска нових решења или коришћење познатих решења; развијање способности за опажање квалитета свих ликовних елемената и њихове организације у одређеном простору кроз анализу визуелне и текстуалне поруке; мотивисање ученика за већу продуктивност како у школи тако и у животу; указивање на важност неговања одређених особина личности – упорност, радозналост, позитивно реаговање на неуспех, доследност која је неопходна за постизање жељених циљева и у школи и у животу; развијање способности за препознавање основних својстава традиционалне, модерне и савремене уметности кроз мотивационе поруке историјских и савремених личности; развијање моторичке способности, естетског мишљења, критичке свести код ученика.
Уводни део часа (10 минута): Ученицима треба поставити неколико питања о мотивацији: Шта је то мотивација? Шта значи бити мотивисан? Ко је овде, у нашој школи, мотивисан? Да ли смо увек вољни да радимо? Када губимо мотивацију? Како успевате да се мотивишете и када нисте мотивисани? Да ли у животу радимо само ствари које волимо? Имам ли ја неки циљ у животу? Краткорочни? Дугорочни? Зашто су нам важни циљеви?
Мотив и мотивација су појмови из психологије који представљају чиниоце који подстичу на покретање активности јединке и изазивају одређено понашање, одржавају га и усмеравају ка неком циљу.
Под појмом мотива се подразумева унутрашњи људски фактор који покреће, усмерава, одржава и обуставља људску активност. Из ове дефиниције се издвајају четири кључна елемента мотива – Шта је човека покренуло на активност; Шта је ту активност усмерило; Шта ту активност одржава; Шта ту активност обуставља?
Различите области различито дефинишу мотивацију за рад. Психологија је дефинише као унутрашње факторе који покрећу, организују, усмеравају и одређују интензитет и трајање радне активности. Социологија под овим појмом подразумева систем поступака појединаца, односно групе којим се подстичу одређена понашања ради остваривања повољних радних ефеката. Менаџменти многих фирми настоје да обезбеде да се људи понашају на пожељан начин којим се постижу циљеви организације и задовољавају потребе запослених, а ми у школи покушавамо да мотивишемо за већа постигнућа како у школи тако и у животу. Приметићете да оно што радимо у школама везано за мотивацију раде и ваши родитељи у породици, трагамо за новим начинима, приступима у раду с децом да бисмо их више мотивисали за учење и успех у школи.
Мотиви који покрећу на рад су практично неограничени и могу се разврстати према бројним критеријумима. Никола Рот их, између осталог, дели на биолошке и социјалне. Биолошки су урођени и, по правилу, потичу из потреба одржавања живота и зато су они основни покретачи људског понашања. Начин на који ће бити задовољени зависи од низа друштвених фактора (обичајних, моралних, материјалних и других). Неки од њих су мотив жеђи, глади, матерински… Социјални мотиви се заснивају на психолошким потребама. Обично су то потреба за друштвом и потреба за признањем у друштву, па се и могу задовољити само у друштвеној заједници.
Мотив за учењем, постигнућем је – биолошки или социјални? Следи кратка полемика.
Главни део часа (65 минута): Истичемо циљеве часа. Треба прочитати циљеве и ставити акценат на мотивацију и нагласити – Није проблем учити, проблем је натерати себе да почнем са учењем.
ЈЕДАНАЕСТ СТРАТЕГИЈА
Пред вама се налази једанаест стратегија које треба да вас уздигну, подигну ентузијазам и самопоуздање:
Направите уговор са самим собом. Уговор је нешто што обавезује. Он је гаранција да ће се одржати реч. Обавежите се уговором да ћете поправити оцену или задржати актуелну. Предвидите санкције ако не учите оно што сте зацртали уговором. Као у сваком уговору.
Не чекајте инспирацију за учење. Учење започните одмах. Будите упорни, не дозволите да вас ишта поколеба. Најлакше је одустати.
Испуните неопходне предуслове за учење: Уредите простор за учење – уредност је пола учења (од плана, торбе, стола, утврђеног времена…); Обезбедите оптималну температуру, светлост, влажност, стално место (иста ситуација ствара позитивне асоцијације за учење).
Пустите музику. Она позитивно делује на емоције и опушта, јача ум, подстиче креативност, мотивише тело и неколико пута олакшава учење. Важно је да музика буде угодна, ненаметљива и тиха, за добро расположење. Ако вам музика не прија, обезбедите тишину. Будите одморни (врло важно за учење је да имате довољно сна).
Планирајте учење. Припрема је 90 одсто успеха – предуслов свега. Можете учити стихијски, без плана, али ће то знатно успорити ефекте учења. За добре и брзе резултате морате планирати. Направите план, ставите га на место где ће вам стално бити пред очима и држите га се. Направите дневни, али и месечни план. И придржавајте га се!
Постигните мале успехе на самом почетку, јер ништа не мотивише као успех. Поделите учење на мање целине. Ако разложите процес учења на мање делове, градиво вам се неће чинити толико тешким и досадним. Када завршите један део, пре него што пређете на други, осетићете задовољство постигнутим и напредак, што добро психолошки делује и мотивише. То је додатни мотив да се даље прихватите посла. Приметићете промену у расположењу. Бићете продуктивнији него раније.
Користите стратегију „грудва снега”. Врло добар начин да се мотивишете за учење је стратегија „грудва снега”. Како она изгледа?
Отворите уџбеник и пронађите најзанимљивији део за учење. Започните одатле процес учења. На тај начин ћете једну лекцију, део књиге или поглавље савладати лако и једноставно. То ће повећати самопоуздање и мотивацију. Попут грудве снега која се котрља и повећава, тако ће се и ваше наредне активности у учењу везати за први успешно обављен задатак.
Немојте преплитати неколико задатака. Постоје разне сметње приликом процеса учења. Све се не могу елиминисати. Али оно што сигурно можете да урадите је да не задајете себи неколико ствари у исто време. Веома је битно да се усредсредите на један задатак и урадите га најбоље што можете. То ће повећати ниво мотивације, што ће значајно утицати да процес учења завршите много брже.
Не гледајте негативно на грешке. Оне су важан део напретка у учењу. Ако не грешите, стагнирате, не развијате се, не напредујете. Успех је резултат припреме, тешког рада и учења из грешака.
Размишљајте о будућности. Врло важан фактор мотивисања за учење је будућност коју сте пројектовали. Учење је корак ка том циљу. Које будуће циљеве можете да зацртате? Они могу бити краткорочни или дугорочни. Краткорочни су везани за краће временске периоде, нпр. закључна оцена из српског језика на полугодишту или оцена на писменом задатку, док су дугорочни везани за циљеве којима тежимо у будућности (нпр., независност – да будете независни, да живите од свог посла; образовање – да будете образовани на пољима која вас занимају; вештине – да поседујете вештине које данас немате; запослење – учење може да омогући боље запошљавање).
Учите с другом или другарицом. То се може испоставити као много лакше, ефикасније и подстицајније.
Наградите се за сваки успех, извршење задатка. Награда ствара позитивне асоцијације. Повећава жељу за успехом. Нека награда буде лична, да осетите радост. Унапред одредите шта је награда (нпр. чоколада, омиљена књига, одлазак у биоскоп или позориште, шетња, вожња ролерима…). А највећа награда је да будете поносни на своје учење.
Задатак – Раду у пару или у групи: Изреке познатих о мотивацији треба представити у облику плаката – кратак осврт на то шта је плакат.
Плакат је саопштење за јавност, у овом случају за ученике великог формата, најчешће на папиру, које се углавном састоји од слова и слике и које се истиче на јавном месту ради рекламе или се лепи на стубовима за плакате да би се најавиле приредбе или неке мере које ће се предузети, да би се пропагирале поруке, рекламирала роба или услуге… Штампа се само с једне стране папира. Плакати су због тога обликовани упадљиво и користе типографију и сликовни материјал, тако да жељени исказ буде уочљив, јасан и разговетан. Треба да буду направљени тако да порука коју шаљемо буде уочљива и да подстицајно делује на појединца и мотивацију за постигнућем, односно учењем.
Ученици добијају прилог 1 са изрекама о мотивацији.
Следи израда мотивационих паноа. Пратимо рад ученика, дајемо смернице за напредовање. Бржи помажу ученицима који спорије раде задатак. Треба мотивисати ученике похвалама, питати за мишљења, јавно истицати добра решења, али и делове радова, идеје…
Док ученици раде, још једном треба прочитати стратегије.
Завршни део часа (15 минута): Овај део часа је време за естетско процењивање на основу добровољног одзива ученика. Трудимо се да процена радова не изазове одбојност према будућем раду. Све радове постављамо на столове поређане у круг или у елипсу, а онда следи галеријско разгледање радова, с констатацијом да је сваки вредан на свој начин. Притом треба указати на важност мотивације читајући поруке, односно разгледајући радове ученика.
Током разгледања питамо ученике како им је било на часу, да ли би нешто променили, да ли желе да се овакви часови чешће организују…
Кроз реализацију овог двочаса развијају се међупредметне компетенције ученика и у основној школи: компетенција за целоживотно учење, комуникација, рад с подацима и информацијама, сарадња, одговорно учешће у демократском друштву и естетичка компетенција
(Детаљније о међупредметним компетенцијама на:www.skola23maj.edu.rs/Medjupredmetne%20komp.pdf)
Ирена Мучибабић
ОШ „22. октобар”, Сурчин
АНТРФИЛЕ:
МОГУЋНОСТИ У НАСТАВИ
Ова наставна јединица има низ могућности за реализацију и у редовној настави и кроз ваннаставне активности. У основној школи у Сурчину наставници су је обрадили кроз систематизацију српског језика и ликовне културе. Анализирајући, дошло се до закључка да се могла обогатити кроз унапред припремљене истраживачке задатке, где се ученици упознају са животом појединих књижевника, сликара, уметника, историчара, композитора, научника… трагајући за њиховим изрекама не само о мотивацији него и о учењу, успеху, срећи…, које се касније могу визуелно представати у облику плаката.
Ова наставна јединица може да се организује и у било ком одељењу старијих разреда основне школе (на часовима српског језика, ликовне културе, историје, географије, музичке културе, информатике и рачунарство, али и кроз часове секција и ЧОС) – реализаторима се час систематизације учинио најпогоднијим за ову прилику.
ПРИЛОГ БР. 1 – ИЗРЕКЕ
- Акција је базични основ за сваки успех (Пабло Пикасо).
- Увек имајте на уму да је ваша сопствена одлука да успете важнија од било које друге (Абрахам Линколн).
- Успех је као мердевине, не можеш да се пењеш с рукама у џеповима (анонимни аутор).
- Неуспех је предах за будућу победу (Михаило Пупин).
- Неуспех? Таква могућност уопште не постоји (Маргарет Тачер).
- Падао сам изнова, изнова и изнова у свом животу, и зато сам успео (Мајк Џордан).
- Гениј је један одсто инспирације и 99 одсто зноја (Томас Едисон).
- Важно је никада не престајати постављати питања (Алберт Ајнштајн).
- Неуспех је успех ако нешто из њега научимо (Мајкл Фобс).
- Успех се састоји од путовања од неуспеха до успеха без губитка ентузијазма (Винстон Черчил).
- Успех је колико високо одскочите када паднете на дно (Џорџ Патон).