OECD ПУБЛИКАЦИЈЕ: УПРАВЉАЊЕ ОБРАЗОВАЊЕМ У СЛОЖЕНОМ СВЕТУ
Три теме – одговорност, капацитети, стратегија
Једна од кључних тема у земљама OECD-а јесте како у све сложенијим образовним системима пружити висококвалитетно, ефикасно и иновативно образовање, једнако за све. У све сложенијим савременим друштвима и образовни системи су све комплекснији у смислу разноврсности ученика (студената) и наставника, као и у смислу вредности и професионалних идентитета које образовање треба да пружи. Другим речима, све је већи број актера укључених у осмишљавање, пружање и надгледање образовања. Са увећавањем сложености образовних система, они који о томе доносе одлуке, на свим нивоима власти, пред питањем су како да успешно делују у тој веома динамичној области политике.
Који модели управљања су ефикасни? Како да владе поставе приоритете и осмисле политике које би уравнотежиле локалне различитости са националним образовним циљевима? Како да обезбеде успостављање поверења, сарадње и комуникације на више нивоа и између великог броја актера у систему? На сва ова питања покушава да одговори управо објављена публикација „Управљање образовањем у сложеном свету”, у којој су најцењенији међународни стручњаци у области образовања настојали да идентификују елементе неопходне за ефикасно управљање образовним системима. Новим погледима на реформе, сарадњу и процесе одлучивања многе од тих анализа представљају изазов и доводе у питање традиционалне концепте управљања образовањем. Такође, публикација је први том овог издања, у коме се одређује „дневни ред” за размишљање о инклузивном, прилагодљивом и одговорном управљању, неопходном за успешно „вођење” савремених образовних система. Други део овог издања Центра за образовна истраживања и иновације OECD, који треба да понуди и конкретнија могућа решења, биће објављен касније током године.
„Управљање образовањем у сложеном свету” пре свега указује на занимљиве трендове који доприносе да системи образовања бивају све сложенији. Децентрализација образовања, на пример, дозвољава локалним властима и школским одборима већу слободу да одговоре на локалне захтеве. Родитељи ученика су, у многим земљама OECD-а, све различитијег порекла, све индивидуалнији и све образованији. Све је више доступних доказа о резултатима рада школа и ученика, па тако разне интересне групе све више захтевају од школа да се прилагођавају индивидуалним потребама ученика. Све у свему, образовне системе данас карактерише управљање на више нивоа, али тако да су везе између више актера, и на различитим нивоима, у извесној мери флуидне и подложне преговорима.
У складу с тим, публикација идентификује три теме виталне за ефикасно реформисање и управљање у сектору образовања: одговорност, изградњу капацитета и стратешко размишљање. Одговорност се, као тема, односи на изазов да се различити актери, и то на више нивоа, позивају на одговорност, сматрају одговорним за своје деловање у образовању. Изградња капацитета односи се на утврђивање недостатака, квалификацијских потреба и динамике реализације образовних планова, на индивидуалном, институционалном и системском нивоу. Стратешко размишљање подразумева развој дугорочних планова и постављање заједничких циљева за широк спектар актера у једном образовном систему, што захтева усклађивање различитих виђења и временских одредница, тако да сви који су у то укључени могу да делују заједно.
Стварање отвореног, прилагодљивог, динамичног и флексибилног система управљања није једноставно. То пре свега захтева балансирање локалних разноликости са обезбеђивањем националних циљева, што је деликатна равнотежа која се тешко постиже, те су питања управљања образовањем обично високо у политичкој агенди сваке земље. Јасно је, међутим, да не постоје магична решења, као ни јединствени
рецепт за све. „Управљање образовањем у сложеном свету” зато идентификује кључне елементе модерног управљања образовањем. На првом месту је флексибилност, јер кад је неки систем сложен, било да је реч о комплетном сектору образовања или само једној школи, та сложеност може да резултира непредвидивим реакцијама и на наизглед једноставне промене. Управљање, такође, мора да буде ефикасно, а ограничено расположивим средствима и временом. Пуно разумевање проблема и издржљивост неопходни су да би се систем ускладио на више нивоа, и ангажовањем различитих група актера, укључујући и ученике и родитеље. Нове технологије све то олакшавају, али доносе и нове изазове – брзе повратне информације које могу да учине да очекивања расту брже од резултата и да доведу до краткорочних решења, исхитрених одлука, а не дугорочних визија. Остати на правом путу и држати се дугорочног плана није једноставно, али је кључно за ефикасно и одрживо управљање образовањем, истиче се у публикацији.
Г. Томљеновић
АНТРФИЛЕИ:
ЕЛЕМЕНТИ ЕФИКАСНОГ УПРАВЉАЊА
Према „Управљању образовањем у сложеном свету”, кључни елементи ефикасних модерних система управљања јесу:
– Фокусирање на процесе, а не на структуре;
– Флексибилност, могућност прилагођавања неочекиваним догађајима;
– Рад на изградњи капацитета, укључивање свих заинтересованих страна и отворени дијалог;
– Системски приступ усклађивању различитих улога у смиривању напетости;
– Прикупљање доказа и обављање истраживања, како би се тиме помогло пракси и креаторима политике;
– Грађење поверења.
ОД РИЗИКА ДО БАЛАНСА
Образовни системи треба да буду у стању и да решавају унутрашње противречности. Један од примера је настојање да се ојача одговорност, док се истовремено подстичу иновације. У идеалном случају, систем може да има снажне механизме одговорности и динамичне иновативне процесе, али контролни механизми по природи ствари настоје да смањују ризик и грешке, док је експериментисање и прављење грешака од фундаменталног значаја за процес иновација. Налажење правог баланса између ова два елемента је од највећег значаја, а условљено је контекстом и историјом система, као и амбицијама за будућност.
Брига о човеку
Успешнo управљање образовањем такође захтева вођење бриге о појединцима који су у њега укључени, о њиховим потребама и тежњама. Сваки пут кад се започне нека реформа треба мислити о томе шта је потребно на нивоу људског фактора да се она оствари. Да ли учитељи, наставници, школски управници, ученици и њихови родитељи имају капацитете да одговоре на нове обавезе? Ако нeмају, да ли им је потребна обука или нека друга врста помоћи? Ово су наизглед једноставна питања, али анализе показују да је баш овај део „слагалице” онај делић који често недостаје, изгубљен у журби да се крене напред, са неком новом реформом или политиком. Не треба губити из вида, упозоравају стручњаци који су сачинили ову публикацију, да без подршке и подизања капацитета и најбољи план може да „закаже” баш тамо где је најбитније да даје резултате – у учионици.
НАША ТЕМА: ШКОЛА И МОТИВАЦИЈА
ИЗЛАЗАК ИЗ ЗАЧАРАНОГ КРУГА НЕСИСТЕМСКИХ РЕШЕЊА
Како мотивисати мотиваторе
Бројни су примери да занимљив предмет постаје ноћна мора захваљујући наставнику, па ученици само што не заспy на његовом часу јер су сморени темом, или од досаде праве буку. И обрнуто, захтевне лекције добро зачињене анегдотама и занимљивим илуcтрацијама које привлаче пажњу могу да учине чудо
Крај школске године је довољно близу да се успавани ђаци тргну и убаце у пету брзину за поправак лоших оцена и општег утиска у школи. За то још увек има довољно времена, само треба сести и добро загрејати столицу, јер, народна пословица не каже џабе да без муке нема науке. Одликаши и амбициознији школарци који стреме ка идеалу од „пет нула нула”, нарочито осмаци и матуранти, који се боре за сваки поен због уписа у средњу школу и на факултет, мораће, такође, још више да убрзају рад својих малих, сивих ћелија – ако мисле да остваре своје замисли.
И на једном и на другом путу жеље тешко могу да се остваре без почетног импулса за активирање свих слојева и нивоа мотивације за знањем, а не само што бољим оценама. То може да се постигне личним и породичним покретачким импулсима, али за већину просечних ђака пресудна је школска мотивација, за коју су задужени учитељи и наставници. Они су, наравно, свесни колико је мотивација важан део образовног процеса, али, нажалост, нека домаћа истраживања показују да многи мисле како то уопше не спада у њихов посао. И тај врућ кромпир пребацују на породични терен, где се родитељи свакодневно суочавају са изазовима мотивисања своје деце.
Породицу Јовановић управо заокупља случај сина тинејџера коме је школа на убедљиво последњем месту интересовања. Али, њега у ствари ништа посебно и не занима. Када га казне због лоших оцена, одузму му мобилни и забране да се приближава рачунару, а он је у стању по цео дан да лежи на кревету и зури у једну тачку на таваници. Наставници кажу, па како ми да мотивишемо таквог ученика, ако не постоји унутрашња мотивација и ни породица не може да га покрене?
Има ђака који не воле школу и, у карактеристичном узрасту, ни родитеље, а они наставнике, који се, опет, жале и на једне и на друге. И сви се врте у зачараном кругу, у коме неки ђаци мисле да је учити бесмислено, други хоће да се потруде само кад су у питању предмети које воле, а такозвани штребери, са јаким такмичарским набојем, у стању су да прегазе све око себе да би добили највишу оцену и били најбољи. Битка за статус првог међу изузетнима другарство ставља у трећи план, а престиж се чешће везује за оцену него знање, па смисленост и значај учења смешта у неки ћошак који није најважнији.
Стручњаци кажу да не постоји чаробни рецепт који ће ђаке окренути ка учењу и књизи, али ипак истичу да за преокрет није потребно много. За почетак је довољан први корак, сарадња ђака, наставника и родитеља, јер је то најважнији предуслов за мотивисање ученика да уче. Улога наставника је ту јасна, али се поставља питање ко ће онда, у постојећим условима, да мотивише наставнике да мотивишу своје ђаке да уместо за оцену, уче зарад знања и образовања? И да, посебно лошијим ученицима, помогну да поврате веру у себе да могу да уче и науче.
Изостанак системских решења дозвољава шаролике ситуације под школским кровом. Од отаљавања посла по принципу „интерактивног предавања, што је, кажу, еуфемизам за ситуацију у којој неко само прича, а други само слушају”, што неминовно доводи до усамљеничког рада у клупи. Други, нажалост, још увек малобројнији, мисле да свој посао нису урадили ваљано ако не допру до ученика пред њима.
Отуд бројни примери да занимљив предмет постаје ноћна мора захваљујући наставнику који нема ни трунку жеље да се потруди да оправда такав статус, па ученици само што не заспy на његовом часу јер су сморени темом, или од досаде праве буку. И, обрнуто, захтевне лекције добро зачињене анегдотама и занимљивим илуcтрацијама које привлаче пажњу могу да учине чудо. Ауторитативни, опет, строгоћом уводе ред у разреду, а креативни у њему стварају позитивну и подстицајну атмосферу, пожељну климу за причу о учионици као месту заједничког учења свега онога што школа може да учи, од граматике, алгебре… до социјалних вештина.
ФЕНОМЕН КОЈИ СЕ НЕ ПРЕПОЗНАЈЕ У НАШИМ ШКОЛАМА
Успешно учење мора бити и забавно
Без развијања мотивације школа ће „лиферовати” ђаке лишене самопоуздања, који своју ефикасност процењују као ниску. Истраживачки налази упозоравају још да ако школа не уме да развија мотивацију, онда развија школску анксиозност и постаје место на коме се то врло добро учи
Математику учим зато што волим, а биологију зато што морам, сасвим искрено каже петак Душан, који из предмета који воли има петицу ко` врата, а из биологије четворку, мада и у пола ноћи, да га којим случајем неко пита било коју лекцију, знаће је у прсте и „ситна цревца”. Разлог због кога он и сви у његовом разреду најбоље знају баш биологију је у биологичарки, која спада у предаваче са критеријумима да само она и господ Бог знају за петицу, а остали за много мању оцену, како већ она процени. Изузетак од овог правила је само један Петар, опседнут овом науком и медицином. Њему је највећа казна, ако је код куће заслужи, да му мама припрети како ће му одузети енциклопедију и речник медицинских појмова.
Иако из ових примера може да се схвати да мотивација за учење може подједнако да буде и љубав према неком предмету и предметном наставнику или, пак, страх од оног ко изиграва строгоћу, па се из тога рађа присила, крајњи резултат не може да буде исти. Кад се учи за оцену тешко да ту има занимања за предмет и тежње да се проникне у тајне те науке и повезивања са осталим појмовима који су се распоредили по фијокама у ђачкој глави.
Мотивација је и иначе врло ексклузивна тема, али у спрези са школским учењем пуна је контроверзи. Пре свега јер је у психологији и истраживањима врло популаран и заступљен концепт, о којем се јако пуно зна, али – код нас га у пракси скоро и нема.
Ту тезу посебно истиче виши научни сарадник Института за психологију др Драгица Павловић Бабић, која тврди да се феномен мотивације у нашој школи уопште не препознаје.
– Он тамо не станује и на необичан начин ми смо у школи изгубили једног тако важног становника, иако нема бољег начина да се подстакну ученичка постигнућа од каналисања неком мотивацијом, каже Драгица Павловић Бабић.
За разлику од наше земље, у неким ђаци који су мотивисани за школско учење имају боља постигнућа чак за 20 одсто у односу на оне који нису. У Србији је та разлика једва мизерних 0,5 одсто, што је већ сам по себи веома алармантан податак. По мишљењу Павловић Бабић за то су одговорни, пре свега, школа и наставници, јер се разумевање школе и процеса који се догађају под њеним кровом свело на учење у најнепосреднијем значењу. Наставник испоручи градиво, ученик га усваја, а све друго што делује у школском контексту остаје изван непосредне праксе и – што је још чешће, питање одговорности за постигнућа више се преноси на ученике него на школу и наставнике.
А та шема изгледа овако, ученик је заинтересован за учење или није, воли предмет или не воли, вредан је или лењ – а одговорност школе, односно начин на који наставник и школа култивишу однос према учењу – остаје Terra inkognita.
– На то нико не реагује, у то нико не залази и ми по инерцији обављамо школску праксу, иако смо свесни да имамо демотивисане и апатичне ученике који не воле школу и у њу иду само зато што морају, верујем, као и наставници. И зато мислим да ће онда други утицаји и контекст одредити како ће она да изгледа – коментарише Павловић Бабић.
Без развијања мотивације школа ће „лиферовати” ђаке лишене самопоуздања, који своју ефикасност процењују као ниску. Истраживачки налази упозоравају још да „ако школа не уме да развија мотивацију, онда развија школску анксиозност и постаје место на коме се то врло добро учи”.
Посебно су занимљиви „укрштени” истраживачки налази о томе како се креативни наставници довијају да мотивишу своје ученике, али и шта ђаке највише анимира и које су то стратегије које они истичу у први план. Историчари су, на пример, сматрали да код ђака највише пали играње улога историјских ликова у симулацијама историјских догађаја, али и играње игара у којима се обнавља градиво за тестове или се, пак, историја повезује са актуелним догађајима или животом ученика. Ђаке је највише инспирисало играње улога историјских ликова, групне дискусије и настојања наставника да предмет учини занимљивим, убацивањем хумoра, шала или анегдота…
Да би учење било ефикасно и успешно, мора бити забавно, сматра и Биљана Букинац, самостални саветник Министарства просвете у сектору за средње образовање и васпитање и образовање одраслих.
– Ученици проводе у школи доста времена, око шест сати, што их често јако умара и фрустрира. Веома мали број по својој природи има жељу да учи и сазнаје, док већина ученика нема потребу за учењем, па им је потребан подстицај и мотивација. То је одгoворност наставника и у његовим рукама је како да учење учини пријатнијим и узбудљивим, што се постиже правилним одабиром метода, облика, техника рада, наставног матeријала, као и активним укључивањем ученика у наставни процес – набраја Букинац, уз опаску да наставни план и програм треба остваривати уз фокусирање на практичне активности и корелацију садржаја из различитих области и свакодневног живота.
И она сматра да овакав начин рада није довољно заступљен у нашој школској пракси и да одговорност за мотивацију пада искључиво на ученике јер је веома мало наставника који су озбиљно посвећени овој теми.
Финским образовним моделом често се маше и у Србији и узима се као узвишени узор коме треба стремити, јер је тај концепт успешан у светским размерама, што недвосмислено потврђују и престижна међународна испитивања. Да образовни систем представља огледало једног друштва, потврђено је управо на примеру Финске, која, као што се зна, има веома квалитетно образовање у које се пуно улаже. Услови рада за наставнике у основним и средњим школама у тој земљи су идеални јер се ради са малим бројем ученика, они добијају прилику да се стално усавршавају и размењују наставни материјал. Имају и флексибилно радно време и високе плате, за нас незамисливих и недостижних 3.800 евра месечно. Могло би се рећи – идеално и како се само пожелети може.
Међутим, да тако нечег нема нигде, па чак ни у финском рају за просветне раднике, произлази из налаза пројекта EU-OSHA (The European Agency for Safety and Health at Work) о факторима стреса који потичу из радног окружења у просвети у основним и средњим школама. Они показују да су фински просветни радници нон-стоп под стресом јер постоје велика очекивања и захтеви ученика, родитеља и читавог друштва. То практично значи да морају да буду доступни и преко викенда за сва могућа питања, што има за последицу да јако мало времена имају за себе. Чак и ако су на недељном ручку, ако стигне неки мејл или СМС порука, све морају да оставе и одговоре на питање у року од неколико сати.
Код нас је тако нешто незамисливо, част изузецима, да не огрешимо душу ако такви постоје. Ипак, има нешто друго, што би можда могло да се прими и код нас.
Вигор Мајић, директор чувене Истраживачке станице Петница, каже да наставник мора да показује задовољство и вољу кад ради свој посао јер су деца врло сензитивна и препознају ако имају посла са наставником који ради преко воље. У том случају, већ у основној школи може да се јави одбојност према појединим предметима и није, сматра, уопште ствар у томе да ли наставник тражи више или мање, чак су управо строги наставници који воле свој посао популарнији међу децом. Онa им опраштају чак и слабе оцене.
– Мотивација је све, без тога ништа не функционише, али ми то у систему нисмо успели да изградимо. Нисмо хтели да се приближимо ни развијеним земљама, где велика мотивација даје боље резултате и тамо где се учи у лошијим условима – коментарише Мајић, придружујући се тврдњи свих саговорника „Просветног прегледа” да су школарци у Србији „у претерано великом проценту стварно немотивисани”.
У потрази за одговором на питање на који начин то променити и применити као системско решење, лаконски каже да је то питање за милион долара, јер смо дошли у ситуацију да су нам плате и услови рада лошији у односу на земље у окружењу.
Психолог Драгица Павловић Бабић дели мишљење стручњака да наш образовни систем мора да се мења као целина и, што се ње тиче, треба то урадити „одмах, све истовремено и брзо”, почевши од иницијалног образовања наставника и кичме целог система, наставних програма, јер дефинишу смисао учења. А остали актери, наставници, ђаци, родитељи… потом ће се прилагођавати ономе што је системски постављено.
Да систем мора да се мења, види се и поређењем са европским циљевима образовања, сa Стратегијом Европа 2020, чији су циљеви за Србију јако далеки и биће нам потребно пуно времена да их достигнемо. И отуд жеља за што бржoм, свеобухватнијом и синхронизованом променом. Јер, ништа се не добија мењањем једне компоненте, ако остали делови у систему остану да функционишу на стари начин. То би изгледало као да се ошишате по последњој моди, а нисте поправили зубе.
И још једна напомена, због опште демотивације у образовању и друштву, много се више бавимо препрекама и ограничењима која наставницима не дозвољавају да покажу креативност. Неке од препрека су, по мишљењу Павловић Бабић пренаглашене, јер увек постоји лични простор за деловање, што потврђује и обиље доказа о одличним наставницима и лепим школским искуствима.
Тему припремила Олга Николић
ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ
ПИЛОТ-ПРОГРАМ „СВАКОДНЕВНО ВЕЖБАЊЕ ДЕЦЕ ОД ПРВОГ ДО ЧЕТВРТОГ РАЗРЕДА У ТОКУ НАСТАВНЕ НЕДЕЉЕ”
Гимнастика уз бројке и слова
Лагане вежбе, гимнастика, истезање и разгибавање постали су саставни делови часова српског и математике основаца од првог до четвртог разреда. Ова новина уведена је захваљујући сарадњи Факултета спорта и физичког васпитања и Министарства просвете, науке и технолошког развоја у оквиру пилот-програма „Свакодневно вежбање деце од првог до четвртог разреда у току наставне недеље”. Пројекат је започео у Основној школи „Светозар Марковић” у Крагујевцу и београдској Основној школи „Филип Кљајић Фића” на Бановом брду.
– Ученици ће вежбати свакодневно и све је прилагођено раду у учионици. Деца су одлично прихватила вежбе и за овај мали тренинг не морају да се пресвлаче – објашњава Мирјана Бобан, директорка ОШ „Филип Кљајић Фића”. Она наводи да су новину да три пута дневно, између часова, имају благу рекреацију са еланом прихватили и ђаци, и родитељи, а и наставници.
У пројекат су укључени ученици од првог до четвртог разреда, вежбе показују учитељи. Рекреација може да буде на почетку или на крају часа, а учитељ има право и да прекине излагање и започне гимнастику, ако види да ученицима пада концентрација.
– Концепт програма је да ученици три пута у оквиру наставног дана, на часу раде физичке вежбе од пет до десет минута. Овакво дозирање вежбања са редовном наставом физичког васпитања представља значајно повећање физичке активности ученика у односу на садашње стање, а не утиче на промену наставних програма. Ученици од првог до четвртог разреда би током часова изводили просте физичке вежбе, у дневном трајању од двадесет минута – каже проф. др Дарко Митровић, са Факултета спорта и физичког васпитања Универзитета у Београду.
Према његовим речима, деформитети кичме, стопала, гојазност, оболевање од дијабетеса код деце су у порасту, што је одговор организма на неадекватну исхрану и недостатак кретања.
– Родитељи се зачуде када им кажем да спуштен свод стопала доводи до смањења капацитета плућа. Велики је проблем мањак кретања код деце. Због свега тога осмислили смо ове вежбе које су једноставне и безбедне, тако да деца могу да их раде у учионици – објашњава он.
Према речима професора Митровића, деца ће радити укупно три групе вежби дневно. Прве су за обликовање, друга група служи за јачање мишића трупа, како би се спречило кривљење кичме и други деформитети, а трећа група вежби намењена је јачању мишића стопала.
– Прва група вежби у највећој мери доприносе развоју и побољшању покретљивости и координацији. Ова група вежби би се обавезно радила на првом часу и на тај начин би се добила и додатна корист у повећању концентрације ученика – објашњава Митровић.
Пилот-програм спроводиће се у Крагујевцу, Београду, Новом Саду, Новом Пазару и Димитровграду. Када пилот-пројекат, на крају полугодишта буде завршен, планирано је да се од септембра укључи што више школа – све оне у којима се добије сагласност савета родитеља.
Д. Гавриловић
НОВО ИСТРАЖИВАЊЕ ПОКАЗУЈЕ ДА НИЈЕ ЈЕДНОСТАВНО ИЗМЕРИТИ ИНТЕЛИГЕНЦИЈУ
Бистрина ума се вежба
Људске су интелигенције многобројне и тек њихово садејство пружа могућност човеку да заиста буде интелигентан. Оно што је можда најзанимљивије и најутешније, јесте да се све те интелигенције могу побољшати одређеном вежбом
Помисао да је интелигенцију могућно измерити помоћу одређене формуле и доћи до неопозивог броја који би указивао о каквој је интелигенцији реч, стара је метода. Старија од једног века. Међутим, такво мерење коефицијента интелигенције (IQ) превазиђено је у потпуности – тврде поједини научници.
Један од новијих удараца теорији о коефицијенту интелигенције задали су истраживачи са канадског Онтарио Вестерн универзитета. Ово обимно испитивање које су они спровели, обухватило је више од сто хиљада људи из различитих крајева света. Као што се може наслутити, количник интелигенције мерен је (путем интернета) полагањем устаљених испита. Испоставило се да мерење људске интелигенције полагањем тог једног испита (који се састоји из више тестова), може да наведе на погрешан закључак. Односно, на погрешан пут. Укратко, да је потребно имати у виду читав низ различитих чинилаца како би се могло говорити о истинској интелигенцији одређене особе.
Поменути испит подразумевао је дванаест когнитивих тестова који су испитивали расуђивање, памћење и пажњу учесника. Опширан чланак о овом догађају објављен је у научном часопису „Неурон” (Кембриџ, Масачусетс), листу који се бави питањима из неурологије. Чланак су у сажетом облику муњевито пренели бројни научно-популарни часописи, смело говорећи да је IQ заправо био лажни мит. Додуше, искрено говорећи, митови и не морају нужно бити истинити и тачни!
Али, подсетимо се најпре шта уопште значи реч интелигенција, односно – коефицијенат интелигенције. Настала од латинске речи intelligentia ова реч означава урођену способност правилног разумевања ствари у животу и свету, ум, разум, способност схватања и поимања. Укратко, бистрину ума. Као збирна именица, интелигенција указује на људе који имају ту особину. Руски писац Дмитриј Иванович Писарев (1840–1868) дао је овој речи значење надкласне групе „критички настројених, мислећих мозгова”.
Коефицијенат или количник интелигенције јесте нумерички показатељ степена њене развијености. Мерење интелигенције врши се применом устаљених тестова који су прилагођени узрасту и популацији, а обично га обављају психолози. Исход теста јесте количник интелигенције (IQ) који се добија дељењем умне старости добијене тестом и календарске старости испитаника. Али, још и пре него што је почела примена оваквих тестова, није постојала сагласност око питања до када се људска интелигенција развија. Док су једни тврдили да се то догађа у раздобљу до петнаесте, односно шеснаесте године живота, други су границу померали на доба између двадесет четврте и двадесет пете године. Поједини научници процењују да се интелигенција развија и после навршене педесете године.
Али, вратимо се канадском истраживању. Прегледањем тих сто хиљада урађених тестова, испоставило се да се разлике које се јављају у вези са спознајним (когнитивним) способностима могу објаснити путем три различита чиниоца: памћења на кратки рок, способности расуђивања и способности вербалног изражавања. Све ујединити у један свеобухватни чинилац – немогуће је. Исход и овог теста, можда најобимнијег до сада, заправо није донео ништа ново. О томе се такође говорило када су истраживане емоционална и духовна (спиритуална) интелигенција, као и многе друге. Дакле, канадски оглед само је још једна потврда сложености овог питања.
Наиме, још после појаве теорије о коефицијенту интелигенције, научници су дошли до сазнања да висок IQ не одговара личном успеху појединца у друштву и у одређеној области којом се бави. Било је очито да су у игри и други чиниоци као, на пример, способност да сарађујемо сa другим људима, да планирамо, истрајемо. Седамдесетих година прошлог века, амерички психолог Хауард Гарднер изнео је теорију о вишеструкости интелигенција. Интелигенција је, по њему, укупност различитих способности.
Две деценије касније, психолог Данијел Големан, професор на неколико угледних америчких универзитета и дугогодишњи сарадник „Њујорк тајмса”, написао је да способност да се пренесу осећања (емоције), свест о сопственом и туђем расположењу, душевном стању, мотивација, саосећање… представљају најважнији пут до личног успеха. А ови чиниоци нису били важни део тестова за утврђивање коефицијента интелигенције. Наравно, могла би да уследи расправа о томе шта се сматра највећим личним успехом једног човека. И који је од тих успеха најбољи показатељ интелигенције. Било како било, без осећајне потпоре, разум губи способност одлучивања – тврдио је Големан, указујући да емоције господаре људском судбином. Уосталом, слично је писао и Гете: „Разум је свиреп – срце је боље!” Спиритуална интелигенција о којој је, између осталих, крајем прошлог века на врло популаран начин писао турски научник и писац Мухамед Боздаг, привукла је такође огромну читалачку публику. Многима, као да је лакнуло. Можда на испиту приликом запослења неће бити потребно да полажу текст за утврђивање IQ!
Дакле, могло би се рећи да је закључак и тог новог испитивања које стиже из Канаде, да су људске интелигенције многобројне. И да тек њихово садејство пружа могућност човеку да заиста буде интелигентан. Можда чак и генијалан. Оно што је можда најзанимљивије и најутешније, јесте да се све те интелигенције (или бар неке) могу побољшати одређеном вежбом. Јер, људски ум поседује задивљујуће и запањујуће способности – имајмо то у виду. Штета је једино што ми користимо његов само један мали, мајушни део. Односно, како је Гете одавно рекао: „Људском уму не треба постављати никакве границе”.
О срцу и да не говоримо.
Александра Радовановић
АНТРФИЛЕИ:
EQ – ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА
Амерички психолог и писац Данијел Големан (1946), средином деведесетих година прошлог века, на основу истраживања бројних неуролога, као и психолога, дошао је до закључка да је емоционална интелигенција од кључне важности за интелигенцију човека. Штавише, количник интелигенције немерљив је без емоционалне памети, написао је Големан у својој научно-популарној књизи „Емоционална интелигенција” која је објављена и на нашем језику. Он је тај нови појам назвао ЕQ (Emotional Intelligence), наглашавајући да је то оно што нас чини свесним наших осећања, као и осећања других људи. Емоционална интелигенција нам дарује саосећање. Способност одговора на задовољство или бол. У ствари, осећајна интелигенција је основа за примену количника интелигенције. Јер, уколико су области у мозгу које нам омогућавају да осећамо оштећене, нећемо моћи ни да размишљамо.
ВИСОК IQ
Међу онима чији је коефицијент интелигенције изузетно висок су и писац научне фантастике Исак Асимов (1920–1992), савремени писац кримића Нелсон ДеМил, домаћи писац Урош Петровић, филмске глумице Шерон Стоун, Ђина Дејвис, Голди Хон, Глен Хедли, редитељ Квентин Тарантино, глумци Џејмс Вудс, Стив Мартин, али и боксер Боби Чез. Ту су и фински рели возач Маркус Гринхолм, као и британски пливач Едријан Мурхаус, освајач олимпијских медаља…
SQ – ДУХОВНА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА
У књизи „SQ – духовна интелигенција, крајња интелигенција” (књигу је пре десетак година, у преводу Љиљане Петровић објавила издавачка кућа „Светови” из Новог Сада), америчко-енглески истраживачи Дана Зохар и Јан Маршал разматрају постојање трећег количника. „Пуна слика људске интелигенције може бити заокружена разматрањем наше духовне (спиритуалне) интелигенције, или, укратко, SQ. Под SQ подразумева се она врста интелигенције помоћу које опажамо и решавамо проблеме смисла и вредности, интелигенција која нам помаже да своје животе и делатности сместимо у шири, богатији, значењски контекст; интелигенција помоћу које можемо да проценимо да су овај ток деловања, или овај животни пут смисленији од неких других. Спиритуална интелигенција представља неопходан темељ за ефикасно деловање IQ и EQ. То је наша крајња интелигенција.” Писци поменуте књиге наводе да иако је број човекових интелигенција такорећи бесконачан, све се ипак могу повезати са три основна неуронска система у мозгу, и да све представљају варијацију основне три интелигенције: IQ, EQ и SQ.
ИСТОРИЈА IQ
Француски психолог Алфред Бине је још 1905. године написао и објавио први тест интелигенције. Уз помоћ Теодора Симона 1908, а потом 1911. године направио је скалу која је чинила темељ потоњих изучавања коефицијента интелигенције. Године 1912. немачки психолог Вилијем Стерн дао је коначан назив – IQ (Intelligenz quotient), како би дао назив новом појму, односу биолошке и менталне интелигенције. Мерењем IQ-а служили су се социолози, психолози, педагози, али и психијатри да би оценили менталне способности становништва или појединца према ономе што се сматра интелигенцијом и способношћу расуђивања..
ПРОБЛЕМИ ОСОБА СА ИНВАЛИДИТЕТОМ У СРБИЈИ
Држава мора учинити више
Иако се о потребама и социјалној инклузији људи са телесним недостацима све више говори и пише, они који су највише упућени у овај проблем тврде да је стање и даље далеко од доброг
Светлана Јанковић, мајка седмогодишњака оболелог од церебралне парализе којем је неопходно лечење у иностранству каже да јој се чини да је држава такву децу изгубила из вида. Конкретно, за њих нема ни новца за лечење у иностранству, ни дневног боравка који постоји за децу са менталним оштећењима.
– Смештај деце од осам ујутро до четири поподне је потребан и родитељима, јер ми радимо. Највећи проблем је тај што наша деца, нажалост, нису за школу и њима треба само дневни боравак како бисмо ми у то време могли да радимо и да их издржавамо. А живот такве деце је врло скуп. Поред свакодневних терапија и вежби потребни су и други видови лечења који се обављају у иностранству и који су прескупи. Ја се за своје дете борим тако што сам пронашла алтернативу за њега лечењем путем матичних ћелија и могу рећи да јако добро напредује. Могу поручити родитељима да је то врло добра ствар. Ми смо одлазили у Беч два пута и моје дете сада хода уз придржавање, али уз све то су неопходне непрестане физикалне терапије.
Светлана Јанковић каже да је до тог свог циља, лечења сина матичним ћелијама, дошла тако што је контактирала хуманитарне фондације које су прикупљале новац. Од државе није добила ништа. Такође, само од фондација добија и помоћ за физикалне терапије. Сматра да је држава дужна да обезбеди дневни боравак деци оболелој од церебралне парализе, како она не би остала изолована и дискриминисана.
– Та деца су непокретна и у колицима су, али су ментално потпуно очувана и потребно им је дружење, а не изолација. Моје дете и још двоје-троје кренули су од треће године у развојну групу вртића „Зора” на Звездари, тамо се друже и сада је велики страх код нас шта ће бити када, због година, од септембра више не буду могла да одлазе тамо. Како ћу радити, коме ћу га оставити, како ће он поднети затварање у кући и како му објаснити зашто је тако? Он од треће године похађа вртић и сада га одједном искључити и затворити у кући је просто немогуће. То је уништавање детета. Једноставно, држава је још 2009. године обећала дневни боравак за оболеле од церебралне парализе, а мени време истиче.
Мирјана Ћорковић је још једна мајка детета оболелог од церебралне парализе. Она објашњава да је породица веома угрожена, јер постоји обавеза да неко буде двадесет и четири сата у кући. Због тога је неопходна установа која би покривала боравак деце са физичким инвалидитетом од седме до двадесет седме године, где ће имати и школу и дефектолога и двориште у које ће их неко извести на ваздух.
– Сва ова деца су ментално очувана и потребан им је рад. Дневни боравак би се врло добро одразио и на децу и на нас родитеље, јер са њиховим боравком у некој од установа ви аутоматски добијате време да се посветите здравој деци, која су, по мом мишљењу, највише угрожена. Она желе да иду и у биоскоп, и на море, и на матуру, и да заједно радите домаћи или се поиграте са њима. А ви за то немате времена. Ви, напросто, губите драгоцено време које треба да посветите тој деци која су, с друге стране, осуђена да се брину о својој болесној браћи и сестрама. Моја десетогодишња ћерка свог брата чува, пресвлачи и храни, што је за мене страшно. Дете које треба да се игра с другарима или вози бицикл, мора да чува брата, зато што су родитељи на послу како би зарадили за њих и себе. Та деца су и велики борци и испашће једна добра страна од свега тога. Уз сву ту борбу кроз коју пролазе од малена постаће и велики људи.
Нажалост, једина алтернатива која им се нуди јесте да своју оболелу децу сместе у дневну болницу што, опет, тврди ова храбра мајка, није адекватно решење.
– Зато, већи део ове деце седи код куће, родитељи се мире са тим, на рубу су егзистенције и праве се нови социјални случајеви. Мислим да то није решење. Та деца треба да изађу из куће, да имају социјални живот и мислим да то није много. Она нису неуротична, требају им само две-три собе са струњачама и неко ко ће да ради са њима и да их воли.
Положај особа са инвалидитетом у Србији је катастрофалан, оштро је започео своје излагање професор Бранко Јокић на прес конференцији „Проблеми особа са инвалидитетом у Србији. Однос државе према оболелој деци и њиховим родитељима. Школовање ОСИ и њихов положај на политичкој сцени.” Председник Удружења особа са инвалидитетом „Феникс” таксативно набраја проблеме:
– На првом месту су баријере. Иако је Закон о уклањању архитектонских баријера донет још 2010. године, до данас је уклоњено једва 10 посто. И данас се усред Кнез Михаилове праве објекти без прилазних рампи. Не знам ко даје тим људима употребну дозволу. Друга јако битна ставка је туђа нега. Недавно сам добио СМС од госпође Бранке из Лебана која уназад двадесет и пет година живи од 9.500 динара месечно. Како од тога да преживи непокретна, слепа жена? Тражићемо од оних који буду дошли на власт да се примања за туђу помоћ и негу под хитно повећају.
Следећи проблем на који професор Јокић обраћа пажњу јесу Бус Плус картице за особе са инвалидитетом.
– Пре неки дан сам покушао да извадим картицу за превоз. Службеник је видео да сам у инвалидским колицима, донео сам потврду из Општине Раковица да сам стопостотни инвалид, предао сам му документ мог лекара да болујем од мишићне дистрофије, али сам добио одговор да је то мала медицинска документација и да треба да донесем оригинални извод из здравственог картона који мора да буде заведен, затим да садржи број картона, мој матични број, моје име и оверен потпис и печат установе и ординирајућег лекара, са ширим латинским називом болести. Кренуо сам и у ту причу, а Дом здравља ми је тражио да напишем молбу. Значи, као да радим за неку страну обавештајну службу, толике провере и малтретирање. А на крају крајева, када и извадимо легитимацију, ми не можемо да уђемо у аутобус. Више пута сам звао челнике Бус Плуса да омогуће нашим супрyжницима, браћи и сестрама да користе тај превоз, пошто ми без њихове помоћи то не можемо. А ако то не могу, онда нека нам омогуће да сва возила градског превоза буду нископодна и са хидрауличним платформама. Шест година уназад интензивно понављамо да нама требају таква возила, а не ова са механичким платформама где возачи ризикују и свој живот, попут човека који је излазећи да помогне упао у шахт. Не могу да верујем да нико не жели да се тај проблем реши.
Следећа ставка је паркинг за особе са инвалидитетом. Из Паркинг сервиса и Скупштине града тврде да има довољно паркинг места за инвалиде, што није тачно, каже Јокић.
– Поражавајући је податак да ви не смете да паркирате аутомобил на месту које није обележено за особе са инвалидитетом. Могу да вам подигну ауто и да вам напишу казну, а у јавним гаражама је паркирање за нас ограничено на три сата. Док паркирате ауто, док изађете из њега, треба вам пола сата. За три сата особа са инвалидитетом не може да заврши оно по шта је кренула. Да не причамо о позориштима, музејима, ресторанима или хотелима или, чак, болницама и домовима здравља у које дан-данас не можете ући са инвалидским колицима – каже Јокић и као последњи, али не мање важан проблем наводи чињеницу да људи који имају телесни инвалидитет немају ниједан дневни центар, нити радни простор. Такође, на територији Београда постоје само тридесет комби возила која превозе особе са инвалидитетом. Када је јапанска амбасада поклонила нашој влади сто педесет еколошких службених возила, ми смо их замолили да и нама помогну. Одбили су нас.
Председник Српске федерације слепих др Лука Јоксимовић Барбат за све ове проблеме каже да су реални и дугогодишњи и да је врло важно да се сви који су погођени њима организују и окупе.
– Ми не треба да се бавимо директно политиком. Ми морамо да се боримо за услове у којима ћемо остварити сопствене, базичне људске потребе, а држава нам мора омогућити достојанствен људски живот.
Родитељи деце са инвалидитетом одбијају сваку политизацију њихових потреба и захтева. Кажу да су исувише заокупљени својом муком да би себи дозволили такав луксуз.
– Нама је само битно да је нашој деци добро. Када су она задовољна, задовољни смо и ми, а када смо ми задовољни, онда су задовољни и политичари – каже Мирјана Ћорковић. – Нашој деци је потребно да изађу из куће, а њиховим мајкама да у то време на миру раде и зараде и за породицу, а преко пореза и за државу. Деца су задовољна, али је и мајка задовољна. Она је изашла, попила кафу и дотерала се. А када сте по цео дан у тренерци и када вас то дете избалави и ишчупа док га носите, онда више не можете да будете ни дама, ни госпођа.
Небојша Бугариновић
АНТРФИЛЕИ:
БЕЗ ПОЛИТИКЕ
Када је реч о лечењу у иностранству, велики проблем имају деца са инвалидитетом. Да не говорим о нама старијима. А озбиљан проблем су и медицинско-техничка помагала, каже професор Бранко Јокић. Ми смо имали могућност да електромоторна колица мењамо на сваке три године. Променом закона тај рок је померен на пет, а сада је усвојен правилник који прописује промену колица тек за осам година. За чињеницу да се из године у годину погоршава наш положај ја кривим Националну организацију за особе са инвалидитетом. Нама је врло важно и да нас у Министарству за рад и социјална питања представља особа са инвалидитетом, а не здрава особа.
НЕДОВОЉАН ИЗБОР ЗАНИМАЊА
Срђан Живковић, родитељ инвалидног петнаестогодишњака, говори о средњошколском образовању и суженом избору занимања особа са инвалидитетом:
– Нажалост, у Београду постоји само једна средња школа за децу са посебним потребама. То је Средња занатска школа „Петар Лековић” у Раковици у којој су, рекао бих, предмети и занимања праисторијски: пекар, цвећар, угоститељ, фризер… А моје дете, као и већина деце са инвалидитетом, има афинитет према компјутерима и програмима. Такав предмет за њих не постоји, већ само секција. Ја своје дете не видим у понуђеним занимањима и једино добро је то што је прва година општа, па ћемо после видети шта ћемо.