ШЕСТИ САМИТ УЧИТЕЉСКЕ ПРОФЕСИЈЕ
Квалитетно образовање и за децу избеглице
Професионално усавршавање и развој учитеља/наставника: Стварање услова за квалитетну наставу и изврсне резултате учења” била је званична тема овогодишњег, шестог по реду Међународног самита о учитељској професији, одржаног у Берлину, али је пажња учесника понајвише била усмерена на едукацију деце избеглица. Министри образовања, образовни стручњаци и синдикални лидери из 23 земље с најбољим образовним системима састали су се ове године у Берлину, трећег и четвртог марта, као гости Сталне конференције министара образовања и културе Савезне Републике Немачке, и њених организационих партнера Образовне интернационале и ОЕCD. Делегати јесу дебатовали о политикама подршке усавршавању учитеља и наставника и јачању њиховог утицаја на образовну политику, али се Немачка, стицајем околности, показала као идеална локација за њихов шести самит пре свега због избегли-чке кризе. Пре почетка званичног дела скупа учесници су, наиме, имали прилику да посете берлинске школе и из прве руке прате наставу деце из избегличких породица. Немачке подружнице Образовне интернационале, највећег светског савеза синдиката радника у образовању, организовале су им посете школама, где су могли да се увере на који начин се више од сто хиљада тих малишана, колико их је досад пристигло, интегришу у нову средину.
– Кад учитељи држе наставу, они не предају неко посебној „категорији” ученика, ученика етикетираних као „избеглице”, већ држе наставу деци, и то деци чији су животи трауматизовани на начине које већина нас не може ни да замисли – рекао је том приликом генерални секретар Образовне интернационале Фред ван Леувен. Он је, како преносе западни медији, нагласио да је избегличка криза показала да се образовање протеже далеко изван учионице и позвао је учитељске синдикате широм света да предводе у напорима да деца избеглице добију најквалитетније образовање.
У званичном делу самита представљен је и радни документ који за сваки од ових скупова припрема Директорат за образовање ОЕCD, користећи податке PISА међународног тестирања средњошколаца, и ТАLIS, међународног истраживања учења и наставе. У извештају под насловом „Изврсност у настави кроз професионално усавршавање и политичке реформе” наглашено је да у реформе образовања треба уложити више напора и политичке воље. Радни документ подсећа да се од учитеља и наставника некада очекивало да ученике науче ономе што ће, у облику знања и вештина, користити до краја живота, али да данас они припремају ученике за промене веће него икад, за послове који још нису ни у замисли, за рад с технологијама које још не постоје. Штавише, као што показује и избегличка криза, многе социјалне и економ-
ске тешкоће такође су и тема за школе те су очекивања од учитеља и наставника врло висока и захтевна.
Листа тих очекивања је дугачка и одражава потребу за транзицијом, од индустријске организације рада, према професионалној организацији рада, која је у многим другим секторима привреде одавно завршена. Како се прецизира у документу, професионализам се оби-чно дефинише као ниво аутономије и интерних прописа које припадници неке професије поштују те се професионализам оцењује кроз то да ли људи одређене струке раде захваљујући спољном притиску или је њихов рад резултат напредних вештина, унутрашње мотивације и напора самих радника. Према подацима ОЕCD, кад се учитељи и наставници оцењују на основу базе знања за извођење наставе, показује се да њихова моћ одлучивања о раду, као и о могућностима размене искустава и подршке није адекватна. Они ретко имају утврђене професионалне стандарде, ретко и онај ниво професионалне аутономије, али и ретко показују онај ниво заједничког рада који се у другим професијама заснованим на знању готово подразумева. Исти подаци, такође, показују да су учитељи и наставници професионално много испуњенији када раде заједно, када редовно присуствују часовима својих колега и када учествују у заједничком професионалном усавршавању. У том смислу је на самиту закључено да је дошло време да владе, образовна стручна тела и синдикати радника у образовању редефинишу улогу учитеља/наставника и да обезбеде подршку и заједничку организацију рада која ће им помоћи да се професионално развијају како би могли да задовоље потребе ученика 21. века.
Имајући све то у виду, јасно је да су реформе образовања увек врло тежак процес. „Сви подржавају реформе образовања – осим кад то може да утиче на њихову децу”, коментaрише се у документу. „Сви су учествовали у образовању и имају мишљење о томе, а реформе је тешко координирати кроз цео образовни систем и на више разних регионалних и локалних нивоа власти. Страх од губитка привилегија је при том нарочито присутан”. На самиту је дискутовано о многим примерима успешних реформи широм света, које су већ дале резултате и побољшале исходе учења, али је ипак констатовано да образовни системи могу и треба да буду бољи. Посебно је указано на недостатак кохерентности у реформским напорима кроз време (током мандата више узастопних влада) и на чињеницу да је само једна од десет образовних реформи касније била предмет процене њеног утицаја или ефикасности. У радном документу самита је зато идентификовано шест кључних активности неопхoдних за реализацију реформи образовања. Прва је да се учини сваки напор да се дође до консензуса о циљевима реформе, без угрожавања мотивисаности за промене, друга је да се учитељи и наставници укључе не само у спровођење реформи већ и у њихово осмишљавање. Сугерисано је и да експериментисање са образовним политикама, прво у неком мањем обиму, може да помогне у изградњи консензуса о њиховој примени и може да помогне да се превазиђу страхови и отпори према променама. Као суштински важна акција истакнуто је да подршка реформама захтева финансирање, али да није реч само о новцу већ пре свега о изградњи професионалних капацитета и подршке. Као пети важан елемент означен је „тајминг” и редослед реформских потеза. Акција која се као предлог нашла на крају листе, али уз напомену да је једнако значајна, јесте изградња партнерства са синдикатима образовања, а тиме и стављање учитељске/наставничке професије у сам центар реформе образовања, што захтева дијалог између владе и синдиката. „На крају крајева”, закључује се у радном документу, „различити погледи и ставови по питању реформе образовања најбоље се усклађују посредством јаког друштвеног партнерства”.
Г. Томљеновић
АНТРФИЛЕ:
Ретроспектива Самита
Сваког пролећа се, већ шести пут заредом, састају министри образовања, најбољи учитељи и наставници, лидери њихових синдиката, као и челници различитих образовних организација из земаља с најефикаснијим образовним системима. Циљ окупљања је да се пронађу најбоље праксе у свету које јачају наставничку професију и унапређују резултате учења. На прва два самита, одржана 2011. и 2012. године у САД, постигнут је консензус да је достизање високог квалитета учитељске професија од кључне важности за образовне системе, због суочавања са све амбициознијим захтевима времена. Осим тога, закључено је да су земље с најбољим образовним системима успешне у образовању зато што свеобухватно приступају регрутовању, припреми, подршци и задржавању талентованих наставника и директора школа. На самиту 2013. у Холандији говорило се о сложеној теми процене рада учитеља и наставника, а 2014, на Новом Зеланду, о питањима на који начин образовни системи могу да постигну изврсност и социјалну једнакост. Прошлогодишњи скуп одржан је у Канади и био је фокусиран на професионалну сарадњу и ефикасност у настави и образовању.
ФЕНОМЕН МОТИВАЦИЈЕ НЕ ПРЕПОЗНАЈЕ СЕ У НАШИМ ШКОЛАМА
Напустити праксу „лако ћемо“
У неким земљама ученици који су мотивисани за школско учење имају боља постигнућа за 20 одсто у односу на оне који нису, док је у Србији та разлика једва 0,5 одсто
Народне мудрости увек говоре о томе да је успех везан за мотивацију и како ништа боље не успева од успеха, али ни тих лаичких уверења о мотивацији у школи скоро да нема. Истраживања показују да се тај феномен у школама уопште не препознаје, иако нема бољег начина да се подстакну ученичка постигнућа. Резултати показују да ту повезаности скоро да и нема. У неким земљама ученици који су мотивисани за школско учење имају боља постигнућа за 20 одсто у односу на оне који нису, док је у Србији та разлика једва 0,5 одсто. Где смо изгубили мотивацију и ко је за то одговоран?
Ово питање поставила је др Драгица Павловић Бабић, виши научни сарадник Института за психологију Филозофског факултета у Београду на промоцији књиге „Како мотивисати ученике да уче”, аутора Џере Брофија коју је објавила Издавачка кућа Клио.
Уз коментар да се на овај наслов дуго чекало и да је тема мотивације врло ексклузивна, али и пуна контроверзи, Павловић Бабић је оценила да смо разумевање школе и процеса који се дешавају под њеним кровом свели на учење у најнепосреднијем значењу. Шема је једноставна, наставник испоручи градиво, а ученик га усваја. И све се своди на то да ли је он заинтересован, да ли воли предмет или не, да ли је глуп или паметан, вредан или лењ, а одговорност школе остаје на терену „непознате земље”.
– На то нико не реагује и ми по инерцији обављамо школску праксу – рекла је Павловић Бабић уочи овог издања „Просветног прегледа” у Галерији науке и технике САНУ, указујући да ће, ако школа не интервенише, то урадити неко други, обликујући тако однос према учењу.
Она је упозорила да изостанак одговорности школе и система последично недри ученике који су немотивисани и апатични, без самопоуздања, али и безвољне наставнике, који на посао „вероватно иду зато што морају”. Свој став је поткрепила истраживањима да школа која не уме да развија мотивацију – развија школску анксиозност.
У разговору о књизи која је писана посебно за наставнике речено је да ће сви имати велике користи од ње, јер је писана питко, добро је структурисана и са проблемима који су организовани на смислен начин. Иако није књига „рецепата” и „врећа с триковима”, како је то и сам аутор изричито нагласио, ово дело може да послужи као својеврсно упутство за примену у учионици, јер поставља озбиљна питања и даје бројне примере. С овом констатацијом сложили су се учесници у разговору о књизи Брофија, Павловић Бабић, Биљана Лајовић, специјалиста школске психологије, Смиљана Јошић, истраживач-сарадник Института за педагошка истраживања и Марина Вицановић, психолог и преводилац.
Сада нам је животно важан систем вредности, за који кажемо да је урушен. Велики део књиге се бави управо односом и везом између труда, уложеног напора и исхода. Није ли то сјајна прича о промени система вредности? Да изађемо из матрице „лако ћемо” и система вредности који подразумева површност и не тражи аналитичност, навела је Лајовић.
То је, по њеном мишљењу, јако важно, јер се дуго бави заштитом од насиља. Она ту види одличан механизам који може да помогне да „оно што хоћемо да урадимо у превенцији, постигнемо и примењујући различите принципе који се помињу у овој књизи, у којој се провлачи прича о превенцији као најзначајнијој стратегији за успех.
Причајући о томе како помоћи обесхрабреним ученицима, Вицановић је издвојила индивидуални приступ, са обилатим похвалама у почетку, али са растом самопоуздања све треба постепено сводити на разумну меру. Што значи да тада не треба претеривати са хвалом и наградама. Она мисли да је важно и успостављање блискијег односа наставника и ђака, јер су наставници и васпитачи, а не само они који образују.
Смиљана Јошић похвалила се да ради са веома мотивисаним ученицима у Истраживачкој станици Петница и да је имала прилике да сарађује са „дивним наставницима који не кукају на систем и не жале се на услове у којима раде”. Она се сложила с предлогом да се што више промовишу добри примери из којих се види шта наставницима који раде у неповољним околностима помаже да раде квалитетно и без пројектора, штампача, компјутера.
О. Николић
АНТРФИЛЕИ:
ПРЕСКАКАЊЕ ПРЕПРЕКА
Због опште демотивације у образовању и у друштву, много се више бавимо препрекама и ограничењима, системским решењима који наставнику не дозвољавају да покажу своју креативност, рекла је Драгица Павловић Бабић, виши научни сарадник Института за психологију. Она је ипак убеђена да су неке од тих препрека пренаглашене, јер увек постоји лични простор за деловање, „што потврђује обиље доказа о одличним наставницима и лепим школским искуствима”.
УСАМЉЕНИ У КЛУПАМА
По мишљењу Биљане Лајовић, специјалисте школске психологије, књига „Како мотивисати ученике да уче” даје велики значај наставнику – право, вредно, место на коме треба да буде. Са те позиције најбоље уме да увери ученике у смисленост учења и постојања школског система, који сваком детету даје прилику да на квалитетан начин учи и схвати да је рад у школи вредан труда и времена које у њој проведе. Њој се посебно допала реченица у књизи да „наставник има задатак да избегава усамљенички рад у клупи”.
ЉИЉАНА ДРАГУТИНОВИЋ, ВАСПИТАЧ – ДОБИТНИЦА СВЕТОСАВСКЕ НАГРАДЕ
Све што кажеш – мораш да покажеш
У сваком тренутку васпитач мора да има на уму да је он заправо модел деци, да од њега уче. Због тога је веома важно да осим онога што им говоримо, својим поступцима то морамо и да показујемо
Када као родитељ са својим дететом уђете у вртић „Мића и Аћим” имате осећај да сте дошли и безбрижни свет детињства и благодети. Целокупни утисак у вртићу, већ од самог улаза, одише атмосфером припадања, доброте и сигурности, а осећај добродошлице граде сви запослени под руководством васпитача Љиљане Драгутиновић. Порука коју деца преносе кроз своје приче о вртићу говори о њиховом осећању сигурности, поверењу које се гради у атмосфери прихваћености и другарства што је значаја подршка у васпитавању и нама родитељима, речено је у препоруци родитеља за доделу Светосавске награде овој изузетној васпитачици. Само речи хвале имају и стручна удружења и колеге са којима ради, посебно истичући њену компетентност и жељу да учи цео живот, прилагођава се потребама деце, родитеља и унапређује праксу предшколског васпитања и образовања, делећи знање са свима и проверавајући савремене теоријске и научне концепте. И оно што је најважније, ова заљубљеница у своју професију, изузетно марљива и вредна васпитачица ради искрено уживајући са децом што они и осећају и на свој начин јој узвраћају. Велико знање, истраживачки дух и искуство повод су за разговор са Љиљаном Драгутиновић, васпитачем и добитницом престижног признања.
Од каквог је значаја предшколско васпитање и образовање за правилан развоја најмлађих у савременом свету?
– Када говоримо о значају укључивања малишана у предшколско васпитање и образовање, морам да нагласим да у савременом свету постоји тенденција спуштања границе обавезног обухвата деце, управо из разлога што су истраживања показала да деца која су у раном детињству имала прилике за успостављање веза са другом децом и одраслима, као и безбедне услове и различите могућности за учење од старта, имала веће изборе од оних који нису имали таква искуства. Добро је што се и у нашој земљи озбољно размишља о спуштању границе за обавезан боравак деце у предшколској установи, а посебно оне из маргинализованих група. То би била добра прилика да сви малишани имају исте могућности за правилно одрастање, а не да то зависи од услова у којима су рођени.
Каква је улога васпитача? Ви сте заиста меродавни да укажете на рецепт за добар успех у раду са малишанима?
– Пре свега улоге васпитача су вишеструке. Васпитач је тај који иницира сарадњу са породицом и институцијама, као и појединцима из локалне заједнице, а заједно са њима је подршка деци. Васпитач планира и евалуира свој рад. Препознаје своје потребе и потребе групе и у зависности од њих планира своје стручно усавршавање. За професионални развој је драгоцена подршка стручних сарадника или експерата ван установе. Веома је важно да васпитачи користе различиту стручну литературу да би надоградили своје знање.
– Оно што сматрам важним је да у сваком тренутку васпитач мора да има на уму да је он заправо модел деци. Да од васпитача уче. Због тога је веома важно да осим онога што им говоримо, својим поступцима то морамо и да показујемо. Треба пажљиво саслушати шта малишани имају да нам кажу, а заједнички договор шта и како ће се радити показује нам да смо на добром путу. Васпитач учествује у дечјој игри као њихов партнер, заједно са њима планира наредне кораке, обезбеђује потребна средства и материјале, договара планиране посете. И све то обавезно документује. Поред тога важно је да сви васпитачи треба да имају на уму да без родитеља нема успеха. Као што смо ми, васпитачи подршка њима, тако су и они нама. Само заједно можемо да радимо за добробит деце. Дакле, универзалног рецепта нема, свако проналази свој пут ка успеху поштујући захтеве профеије.
Да ли се данас понашање малишана разликује од оних од пре двадесетак година? Да ли суи м потребе различите?
– То је неминовно. Некада је окружење је било безбедно и деца су пуно времена проводила у заједничкој игри напољу. Дружили су се малишани различитог узраста и бринули једни о другима. Данас су деци доступне нове технологије које су их усмериле на нове видове комуникације. То је уочљиво на све нижим узрастима. Колико је добро с једне стране, јер добијамо технолошки писмене генерације, толико је и изузетно важно да на овом узрасту буде и контролисано.
Познато је да сте као главни васпитач у вртићу „Мића и Аћим” успели да остварите изузетну сарадњу са породицама деце која похађају овај вртић? На који начин то постижете?
– Изузетно добра сарадња са колегиницама, такође и подршка стручних сарадника и директорке, допринеле су да је већ постала рутина организација радионица за родитеље. Позивамо их да буду гости у групи, организујемо дружења и са другим члановима породице. Уз помоћ родитеља организујемо изласке деце из вртића. Имали смо наш лист у коме су родитељи обавештавани шта се дешавало у претходном периоду у вртићу. Путем информативних и интерактивних паноа, размењујемо потребне информације.
Урадили смо анкету из које смо добили податке о томе шта малишани мисле, која су њихова права у вртићу и права њихових родитеља, а у исто време и шта родитељи мисле. Важно нам је било да идентификујемо евентуалне неусклађености у односу на понуду и очекивања. Изградили смо међусобно поверење, све предлоге разматрамо и договарамо како ћемо их реализовати. Родитељи су код нас увек добродошли.
Као предедник Удружења васпитача Београда организовали сте бројне стручне скупове, у циљу подизања стручних компетенција васпитача, али и саме делатности. Да ли се васпитачи радо одазивају и од коликог је значаја њихово стручно усавршавање?
– Веома сам поносна што сам једна од многих васпитача који сматрају да је стручно усавршавање потребно. Кад год се организује неки скуп или семинар, заинтересованих је више него што има реалних могућности за присуство. Поред тога све више васпитача има потребу да истражује сопствену праксу, да је мења. Примери добре праксе се приказују на сусретима и морам да нагласим да их је сваке године све више. Организовали смо Округли сто са темама које су биле актуелне, радили истраживања у циљу побољшања квалитета рада. Осим тога, васпитачи ствараоци, који сваке године учествују на Конкурсу за најбоље дидактичко средство, играчку и збирку, доказ су да поред креативности они промишљају и о потребама групе. Нажалост, и поред више покушаја још увек нисмо успели да пронађемо партнере који би ова средства учинили доступним свима.
У Вашој предшколској установи већ дуги низ година изузетно успешно радите на пројекту „Ми смо земљани” који промовише еколошке вредности. Колико је важно да се деца на најранијем узрасту образују и васпитавају у циљу очувања животне средине?
– Ово сматрам веома важним. Поред заштите животне средине, децу морамо оснажити да критички промишљају, проналазе узрочно последичне везе, имају своје мишљење о свему и проналазе аргументе зашто је нешто добро, а нешто није. Веома је важно да имамо сви исти однос према ономе што припада нама и нашој породици и ономе што је заједничко, што припада свима. Повратне информације од деце која су одавно отишла из вртића, неки су већ пунолетни, говоре да смо на правом путу. Њихови ставови почели су да се формирају код нас, у вртићу. На то смо веома поносни. Обично када се говори о екологији, говори се о рециклажи. Сматрам да је рециклажа један од начина који доприноси тренутном побољшању стања, али само рециклажа неће допринети на дуге стазе да се промена деси.
Који су данас највећи или, прецизније, актуелни проблеми васпитача, односно предшколског васпитања и образовања?
– Нажалост, као доминантан проблем морам да наведем број деце у групи. Поред овога ту су неусклађени захтеви различитих институција и довијање васпитача да свој посао раде коректно, а да не прекрше неке захтеве.
Тешко је и сазнање да је предшколско васпитање и образовање најнеправеднији део система образовања по питању обухвата деце. Када се вратим на почетак о броју деце у групама, јасно је да се мора мењати однос према овом нивоу образовања . Колико год изгледало скупо, врло брзо ће се уложено вратити.
Споменка Радовановић
АНТРФИЛЕИ:
ЕЛЕКТРОНСКЕ НАПРАВЕ
Истраживања су показала да преко шездесет одсто деце предшколског узраста у Београду има телевизор у својој соби, а око тридесет пет одсто компјутер. Поставља се питање како се може дете контролисати када о коришћењу електронских „направа” само одлучује. Дакле, шта ће гледати, које игрице ће играти и колико времена ће провести у тој игри, указује Драгутиновић.
ПОДРШКА ЈЕ НАЈВАЖНИЈА
Потребе деце, без обзира којој генерацији припадају, су исте. Поред физиолошких потреба, имају потребу да су сигурна, прихваћена, да се саслушају и уваже њихови предлози, а изнад свега да их подржавамо. Начини задовољавања ових потреба су различити. Данас стварамо вештачке ситуације, осмишљављамо их за нешто што је било свакодневно уобичајено и најрађе упражњавано у одрастању ранијих генерација. Тако, рецимо, у дворишто вртића их учимо да играју кликере, ластиш, школице… Уносимо прљаве матерјале: песак, воду, глину… И за све ово имамо подршку родитеља, јер је веома важно да дете слободно учествује у игри без страха да ће се упрљати, каже Љиљана Драгутиновић.
НАША ТЕМА: ЗАДРУГАРСТВО И ОБРАЗОВАЊЕ
САДРЖАЈИ РАДА УЧЕНИЧКИХ ЗАДРУГА
Учити, научити – радити, зарадити
Ученичко задругарство је данас у запећку, ни близу старој слави – како по заступљености и бројности, тако и по обиму активности. Међутим, било би добро да не заборавимо позитивна искуства до којих смо и сами долазили и да нема потребе да – измишљамо топлу воду
Наша земља је већ од зачетака модерне државности водила рачуна о сопственој младежи. У, за оно – а у доброј мери и за наше доба – напредном школству, постојало је својеврсно дуално образовање, које, за разлику од овог модерног, које уводимо ових дана, није наилазило на оспоравања у друштву.
Некад је главна делатност практичног рада у школама била пољопривреда, потом занатство, а данас се ученичке здруге баве широким спектром делатности, које одражавају и доминантне привредне активности. Оне допуњавају улогу школе, оспособљавају ученике за рад и живот, а доприносе и бољем мaтеријалном положају школе.
Садржаји рада ученичких задруга морају бити примерени узрасту ученика и треба да омогуће примену већ стечених знања у пракси, као и стицање нових вештина. Задруге, по делатности, могу бити доминантно пољопривредне, индустријско-занатске, продајне, услужне – или мешовите.
Пољопривредна делатност некад је била најраспрострањенија у ученичком задругарству, јер су се услови за њу најлакше стицали. У планинским крајевима су се неговали сточарство и ливадарство, а интересантни за школе били су и воћарство и повртарство. Ове активности биле су, логично, најзаступљеније у сеоским школама.
Бележе се и егзотичније активности, попут узгоја свилене бубе, голубарства, рибарства – до пчеларења, производње печурака, сакупљања лековитог биља, цвећарства, гајења винове лозе…
Кад говоримо о индустријско-занатским производним задругама, зависно од подручја рада и постојећих образовних профила, задруге су правиле металске производе, предмете од дрвета, пластике, папирну и текстилну галантерију – од употребних предмета за домаћинство и свакодневни живот, до сувенира, украса и уметничких предмета, производа домаће радиности…
Многе школе су кроз ову делатност развијале кооперацију са привредом, пре свега локалним предузећима, кроз коју су стицале и додатна средства, која су могла да употребе за повећање стандарда и унапређење наставног и радног процеса у школи.
Ипак, најбројније су (и некад и сада) набавно-продајне ученичке задруге. Оне су посебно биле корисне некад, у пасивним срединама у којима није било много трговина и, пре свега, снабдевале су школу и ученике школским прибором и уџбеницима. Будући трговци овде су правили прве кораке, учили се савесном економисању и пословној етици.
Кроз задруге услужног типа ученици су, како у школи, тако и грађанству, могли да понуде широку лепезу сервиса – од уређења околине, пословног и животног простора, кречења и одржавања зграда, паркова, травњака – до туристичких, књиговодствено-биротехничких и других услуга.
Како у једном свом осврту каже Мирјана Неоричић, некадашњи стручни сарадник Савеза ученичких задруга Србије – економска логика је закорачила у школе, али то није једини мотив рада ученика. Они се кроз рад у задрузи уче да уче и науче, да раде и зараде.
Због бројних, пре свега материјалних тешкоћа с којима се образовање у Србији суочава, ученичко задругарство је данас у запећку, ни близу старој слави – како по заступљености и бројности, тако и по обиму активности. Међутим, било би добро да не заборавимо позитивна искуства до којих смо и сами долазили и да нема потребе да – измишљамо топлу воду.
ИСТОРИЈАТ УЧЕНИЧКОГ ЗАДРУГАРСТВА У СРБИЈИ
Од скромних почетака до златног доба
Првим законом о школама из 1844. одређује се да свака школа има једну малу површину земљишта за обраду, такозвану градину, где је учитељ радио са децом, односно учио их пољопривредним вештинама
Ученичка задруга је организација ученика која васпитава младе за рад и представља најпогоднији савремени облик радног васпитања. Има веома дугу традицију, како код нас, тако и у свету.
Као и свака делатност, тако и васпитање и образовање, школе – самим тим и ученичко задругарство – делили су судбину кроз коју је пролазило и друштво. У том смислу било је успешних периода развоја ученичког задругарства, падова, па и престанка рада школа, односно ученичких задруга, кроз историју младе кнежевине Србије.
Зачетке ученичког задругарства или таквих облика рада налазимо с појавом првих основних школа. Наиме, првим законом о школама из 1844. године утврђује се и одређује да свака школа има једну малу површину земљишта за обраду, такозвану градину, где је учитељ радио са децом, односно учио их пољопривредним вештинама. То је зачетак – настанак ученичких задруга, које су се различито називале – као дечји клубови, пољопривредни клубови…, а циљ им је био исти – окупљање младих како би нешто радили и научили. То је било нужно за млади нараштај ондашње Србије, у којој није било развијено школство.
Озбиљнији приступ ученичком задругарству приметан је од школске 1959/1960. године, када је издато Савезно упутство о производном и друштвено корисном раду ученика основних школа, чиме је, на одређени начин, започета реформа школског система садмогодишњих и осмогодишњих школа. У исто време, 1959. године, одржава се и први Савезни семинар о ученичком задругарству у Панчеву.
Интензивнији рад на ученичком задругарству у Србији настаје формирањем Савеза ученичких задруга Србије, 29. априла 1971. године у Београду. Савез је регистрован као удружење грађана, фактички удружење тада 29 ученичких задруга. Касније је Савез својим радом ушао у категорију организација од посебног друштвеног интереса.
Делокруг Извршног одбора и секретара Савеза био је у непосредним активностима на терену, ради формирања регионалних савеза и општинских одбора, тамо где има бар десет школа на територији једне општине. Ту је и обогаћивање садржаја рада ученичких задруга и његово нормативно регулисање. Одржавањем Републичког семинара о ученичком задругарству 1974, године на Ртњу дат је већи замах оснивању и јачању ученичких задруга, па самим тим и Савеза ученичких задруга.
Допринос омасовљавању ученичког задругарства донеле су бројне значајне манифестације:
– републичке смотре (сваке друге године), као значајни скупови са изложбама, практичним радовима, саветовањима, како за менторе, тако и за ученике, на којима су се размењивала искуства и преузимали добри облици рада ученичких задруга;
– радна манифестација „Тражимо најбоље појединце, групе и ученичке задруге” из производног рада услужних делатности, инвентивности младих задругара и другог. То је била прилика да се најзаслужнији награде;
– радна манифестација „Са задругом брже растемо” у организацији Савеза ученичких задруга, Пољопривредног факултета из Новог Сада и Радио Новог Сада;
– програм уређења школске средине, заштите и унапређења животне средине, био је посебно импресиван и атрактиван за ученичке задруге, које су тако и значајно обогатиле садржаје свог рада;
– такмичења младих задругара орача ученика основних школа; окружне смотре ученичких задруга;
– стручна усавршавања ментора и ученика одвијала су се кроз семинаре на општинском, окружном и републичком нивоу.
Значајно је истаћи и препоруку Скупштине Републике Србије о додeли до три хектара свакој школи, где је то било могуће.
Савез ученичких задруга Србије имао је врло плодну сарадњу са ученичким задругама других република. Та сарадња се посебно одвијала кроз гостовања на разним такмичењима и смотрама.
Постојао је и Координациони одбор ученичких задруга Југославије, који је посебно, као задатак, имао организацију савезних смотри и међународну сарадњу.
Због изузетног рада и великог броја активности, Савез ученичких задруга Србије је 1987. године одликован Орденом рада са златним венцем, указом Председништва Социјалистичке Федеративне Републике Југославије, а секретар Савеза (моја маленкост, П. Шешлија) Орденом рада са сребрним венцем. Због тога период од 1975. до 1989. године можемо назвати златним раздобљем ученичког задругарства у Србији, када је било евидентирано и активно више од хиљаду ученичких задруга.
Добрим резултатима рада Савеза ученичких задруга Србије допринела су и средства информисања – штампа, радио и телевизија, а међу њима посебно можемо истаћи „Просветни преглед”, „Политику”, Радио Београд и Радио Нови Сад.
Петар Шешлија, дугогодишњи секретар Савеза ученичких задруга Србије
ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ
ПРЕДВИЂАЊА КОМПАНИЈЕ СИМАНТЕК О САЈБЕР БЕЗБЕДНОСТИ ЗА 2016.
„Отисак” вена и ЕКГ уместо лозинке
Почетком ове, као и сваке године, стручњаци за информационе технологије доносе прогнозе за наступајући период. Овог пута из компанија Симантек (Symantec) и Нортон стижу предвиђања о софтверској безбедности и најважнијим претњама.
Интернет ствари и Интернет возила (IoT – Internet of things и IoV – Internet of vehicles), упозоравају они, нису безбедно пројектовани, у свом нацрту од самог почетка није предвиђена компонента сигурности, па ће ови сегменти аутоматизације и даље бити познати као „Интернет рањивости”.
Све је више повезаних уређаја и број напада на IoT наставиће да расте. Та цифра је још увек релативно мала, али се повремено очекују „епидемије”. Највише рачуна треба да поведу они који рано усвајају нове технологије (early adopters).
Очекује се да ће напади кроз клик на рекламе или путем софтвера за изнуду откупа (ransomware) бити први вид стварног утицаја сајбер криминала на IoT уређаје. Напади на повезане медицинске уређаје или аутомобиле носе стварну претњу по безбедност и вероватно ће бити узрок успостављању регулативе и одговорности у овом сектору. Сертификати и потписивање кодова треба да имају важну улогу у обезбеђивању IoT уређаја, али ће у будућности механизми заштите морати да се уграде у основу нових IoT уређаја.
Застоји у производњи због напада споља или отказивања ИТ опреме изазваће проблеме око усвајања и развоја „Индустрије 4.0” – четврте инду-стријске револуције, што ипак неће успорити планове о повезивању уређаја преко интернета. Стратегије заштите података и телеметрија претњи ће морати да напредују и очекује се да одговорни за безбедност података усвоје свеобухватни приступ овом питању.
Било да се пројектују паметни градови, инфраструктура или роботи за обављање рутинских дневних послова, мораће да се омогући безбедно програмирање, ажурирање и идентификација.
„Окружење у којем се нове технологије развијају мора да има ове принципе у сржи”, истичу експерти, како би се осигурала што виша безбедност и избегли хакерски напади у каснијим фазама.
Ова област интернета такође нема регулисану приватност и заштиту података и, што се више повезани уређаји буду користили, то ће се више информација о њима прикупљати. Тако ће се све чешће чути и питања: Где моји подаци иду? Како се користе? Да ли је ово безбедно?
Предстојећа директива Европске уније о заштити података јасно ће транс-формисати управљање подацима у ЕУ. Организације морају да се придржавају нових захтева приликом обраде личних података и морају да уведу строжа правила за њихово (не)поштовање. Брига расте и због сложености нових процеса управљања информацијама и растућих трошкова, али све то је неопходно како би корисници схватили прави потенцијал интернета и нових технологија, док се на место поставља одговарајућа заштита ради обезбеђивања заштите приватности – кажу у Симантеку.
С појавом нових политички мотивисаних „играча”, у сајбер свет ће се преселити и конфликти из реалности, а без изузетка и у област сајбер криминала. И ниво „префињености” обичног сајбер криминала порашће, „захваљујући” високој заступљености усмерених напада које спонзоршу неке државе или јаке организације.
Циљани напади на државна тела и компаније биће још боље таргетирани због све већег професионализма хакерских група. Да би се избегло откривање и заобишла сигурносна контрола напади ће бити унапред планирани са сврхом. Верујемо да ће свака жртва имати јединствени C&C сервер, новоосмишљени злонамерни софтвер и различите векторе напада. Тако ће бити теже открити нападе једноставним коришћењем показатеља провала – Indicators of Compromise (IoC) и захтеваће напредне корелационе методе широм разних индустријских грана и земаља.
„Хакерске групе ће бити све боље у прикривању трагова и одвраћању пажње са планираних циљева. Усвојиће и бољу безбедност инфраструктуре позадинског механизма, чинећи анализу и идентификацију украдених података и повезивање с ауторима напада тежим. Да би се избегло рано откривање, користиће се ши-фрована комуникација (уз помоћ стандардног SSL-а), а тројанци, уобичајени у сајбер криминалу, биће употребљавани како би се уклопили у ’масу’ традиционалног сајбер криминала”, упозорио је Кандид Вест, главни истраживач за софтверске претње у Симантеку.
Експерти предвиђају да би ИКТ индустрија могла да напусти досадашњи систем утврђивања аутентичности корисника, какав данас познајемо, односно пријављивања са шифром, јер већ одавно не функционише како је било замишљено.
Због великог броја упада током 2015. многи сервиси већ су увели проверу идентитета уз помоћ два фактора (2FA), што захтева не само оно што прави корисник зна – нпр. шифру, већ и нешто што само они користе – нпр. њихов мобилни телефон. Без обзира на то што ће се корисници вероватно мучити са мноштвом комбинација за пријављивање, овакве промене захтевају и њихово прилагођавање.
Биометрија ће такође напредовати – неће се све завршити на отисцима прстију. Већ се ради на решењима као што су идентификација заснована на ЕКГ-у или „подударање вена”, јер компаније схватају да је отиске прстију, са данашњом технологијом, прилично лако копирати.
Тренутно се осмишљавају роботи који треба да преузму свакодневне радне задатке. То подразумева и безбедност, како би се обезбедило њихово програмирање, ажурирање и идентификација, да окружење у којима се развијају и производе буде што сигурније, како би се спречили потенцијални напади у каснијим фазама.
Међутим, прави „паметни” (smart) градови и даље су далека перспектива, али ће њихов дизајн и планирање бити у центру шажње. Прво ћемо се срести са импресивним, прилагодљивим 3Д моделима будућих градова, који ће омогућити планерима и осталима да доживе будући дизајн кроз виртуелну и измењену стварност. Ово захтева и повећање сигурности у изради њиховог дизајна.
АНТРФИЛЕИ:
ПОРАСТ ДИГИТАЛНИХ УЦЕНА
„Популарност превара са изнудама ће наставити да расте. Оне су исплативе, релативно лаке и нуде осветничку забаву за оне који спроводе нападе више због уживања него због финансијске добити. Број шифрованих софтвера за изнуду откупа (Crypto ransomware) ће бити у порасту, држећи заузврат податке за давање откупа. Поред тога приметан је и пораст случајева у којима нападач прети јавним откривањем података. Ови случајеви ће бити слични најновијем уоченом цурењу информација Химера софтвера за изнуду откупа (Chimera ransomware), или пример уцене Ешли Медисон (Ashley Madison) након упада. Очекује се да ће приликом упада у системе компанија уцена играти важну улогу. Нападачи ће покушати изнуду од компаније пре него што злоупотребљени подаци буду објављени или ће им претити тиме како ће употребити податке уколико не плате”, наводи Кандид Вест.
ПУКОТИНЕ У МОБИЛНОЈ ЗАШТИТИ
Број нових варијанти злонамерног софтвера у Андроид системима стално расте, али се очекује и да корпорације узврате на ове изазове. Са све више додатака, као што су токени за проверу идентитета, компанијске апликације, плаћање и остале опције које прелазе на паметне телефоне, мобилни уређаји ће бити главна мета нападача. Вероватно ћемо бити сведоци јачих контрола на тржишту пословних апликација, као и спречавања преузимања системских функција мобилних уређаја.