ШКОЛА ЗА УЧЕНИКЕ ОШТЕЋЕНОГ ВИДА „ВЕЉКО РАМАДАНОВИЋ” У ЗЕМУНУ

ШКОЛА ЗА УЧЕНИКЕ ОШТЕЋЕНОГ ВИДА „ВЕЉКО РАМАДАНОВИЋ” У ЗЕМУНУ

Приручник као стручна подршка наставницима

 

Са традицијом дужом од једног века и много селидби које су пратиле историју ове школе, почев од града Бизерте у касарни Ламберт у Северној Африци (Тунис), где је и основана 1917. за потребе српских војника који су изгубили вид и слух у Првом светском рату, преко Спиртине куће у Земуну, до нове наменске зграде у којој се сада и налази, смештене у мирном крају Земуна, у улици цара Душана, и даље несебично помаже своје полазнике. Реч је о Школи за ученике оштећеног вида „Вељко Рамадановић”, различитој од уобичајених у нашој земљи, која од свог оснивања помаже слепој и слабовидој деци из целе Србије и пружа могућност да се развију у радно способне и самосталне особе. Оснивач, управник и први наставник школе био је Вељко Рамадановић (1874-1943) филантроп и педагог, једини Србин који је тада познавао педагошки рад са слепим и глувонемим лицима.

Полазници ове школе су деца узраста од три године до завршетка четворогодшње средње школе.

– Наши ученици су слепи или слабовиди, такође и вишеструко ометени или са различитим степеном и врстом инвалидитета. Школа пружа могућност слепој и слабовидој деци да започну образовно-васпитни процес у млађој предшколској групи и наставе га у припремно-предшколској групи и основној школи, а потом се кроз три образовна профила средње школе припремају за наставак високог образовања или самостални живот и рад. Школа ради по редовном наставном плану и програму, а ученицима са много пажње и стрпљења знање преносе дефектолози-тифлолози, као и професори који су ускостручни у раду на свом предмету – наглашава директорка школе Јелена Вукић.

Према њеним речима, наставу похађа око 150 ученика, а њихов број варира у току школске године јер се у школу деца уписују и ван уписних рокова, уз стручно мишљење Интерресорне комисије.

– Радује нас чињеница да школа „Вељко Рамадановић” има и интернат, тако да могу да је упишу и ученици који живе на територији целе Србије и да им на тај начин буде доступно високостручно знање које наши запослени имају – истиче директорка и додаје да је су једина школа у Београду специјализована за рад са слепим и слабовидим ученицима на свеобухватан и специфичан начин.

На јединственом школском полигону за оријентацију и кретање ђаци могу да науче како безбедно да пређу улицу уз симулацију звучних семафора, као и да користе најсавременију асистивну технологију. Наставници свакодневно у ресурс центру припремају материјале штампане на Брајевом писму или са увећаним словима, према функционалној процени вида, која се такође у школи спроводи.

Недавно је завршен двогодишњи пројекат „Припрема и обука наставника за образовно-васпитни рад ученика са визуелним сметњама у инклузивном образовању – EQUAL”, који је одабрала за суфинансирање Национална Еразмус+ агенција фондације Темпус. Као резултат двогодишње сарадње, наставници су добили приручник за рад са ученицима оштећеног вида.

– Приручник пројекта EQUAL „Стручна подршка наставницима у раду са ученицима оштећеног вида у редовном образовању” намењен је свим предметним наставницима основних и средњих школа и пружа информације из области едукације слепих и слабовидих ученика. Неки од садржаја који се могу наћи у приручнику су: Адаптација школског окружења за ученике оштећеног вида, Прилагођавање наставног материјала по наставним предметима, Правила понашања у раду са ученицима оштећеног вида (бонтон), Асистивна технологија – објаснила је за Просветни преглед Радмила Видовић, дефектолог-тифлолог, запослена у школи „Вељко Рамадановић”.

Према њеним речима, приручник је иновативан јер је први тог типа, како код нас тако и у партнерским школама у пројекту. Наставници су, путем евалуационе анкете, оценили да им је обогатио и проширио знања, као и да им је пружио корисна упутства која ће им помоћи у даљем раду.

– Дводневна обука предметних наставника редовних школа у раду са ученицима оштећеног вида је још један резултат који је проистекао из нашег пројекта. Посебно су били заинтересовани за адаптацију текста за слепе и слабовиде (припрема контролних тестова); планирање и припрему ИОП-а; доступност ИКТ-а ученицима оштећеног вида. Садржаји који описују асистивну технологију у раду са ученицима оштећеног вида много су значили предметним наставницима. Као изузетно користан садржај издвојили су видео-материјале који показују њихову употребу на часу. С тим у вези, на веб-сајту креираном током трајања пројекта постављени су видео-клипови из непосредног рада са ученицима оштећеног вида, који приказују употребу појединих асистивних алата (https:// equalsims.blogspot.com/p/virtual-classroom.html) – објаснила је дефектолог-тифолог Радмила Видовић.

Директорка школе објашњава да су се пројекту током реализације придружиле три партнерске организације из региона: Центар ИРИС за образовање, рехабилитацију, инклузију и саветовање слепих и слабовидих ученика из Љубљане, затим Регионални институт за слепа лица Rittmeyer из Трста и Државна школа за децу и омладину оштећеног вида „Димитар Влахов” из Скопља, са којима су разменили примере добре праксе у едукацији наставника редовних школа.

– Садржај приручника и обуке треба да подстакну наставнике у редовним школама да траже све врсте подршке од искусних професионалаца који су драгоцен ресурс наше установе. Надамо се да ће овај пројекат допринети стварању свих потребних услова за потпуно инклузивно образовање ученика оштећеног вида – закључује директорка школе Јелена Вукић.

Јелена Комарица

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn