СПОРАЗУМ СА СЕДАМ НАЦИОНАЛНИХ МАЊИНА О ОБЕЗБЕЂИВАЊУ НЕДОСТАЈУЋИХ УЏБЕНИКА
Потпис последугог чекања
Министар просвете, науке и технолошког развоја др Срђан Вербић, директор Завода за уџбенике Драгољуб Којичић и представници седам националних мањина потписали су 24. марта 2016. у Министарству просвете, науке и технолошког развоја Споразум о обезбеђивању недостаjућих уџбеника на jезицима тих мањина.
– Министарство просвете, науке и технолошког развоја посвећено je напорима да обезбеди сваком ученику квалитетно школовање и учење, пре свега на матерњем језику, ради пружања равноправног приступа образовном систему и стварања једнаких могућности на право на образовање. Споразуме о обезбеђивању недостајућих уџбеника потписали смо с представницима седам националних мањина – бошњачком, бугарском, мађарском, румунском, русинском, словачком и хрватском националном заједницом – рекао је министар Вербић, додајући да Србиjа може да се похвали jер jе jедна од малоброjних земаља у Eвропи коjа обезбеђуjе целокупно образовање на jезицима мањина, чак на осам jезика.
По речима министра просвете, обезбеђено је оно на шта се децениjама чекало, а то су средства за штампање недостаjућих уџбеника на jезицима националних мањина. У те намене Министарство је издвојило 134 милиона динара, што jе велики корак не само за националне мањине, оценио је Вербић, и истакао да су главне смернице политике које води Министарство пуно поштовање људских права у образовању, с посебним наглaском на неговању интеркултуралности и чувању националног идентитета, традиције и културе, те да jе реч о активности дефинисаноj посебним Aкционим планом за националне мањине у оквиру Поглавља 23.
– Осећај потпуне припадности и интегрисаности у друштво стиче се у најранијем добу, и то управо у школским клупама. Успешност свог рада меримо кроз наше ученике и њихове успехе, а сопствени идентитет и матерњи језик предуслов су за сваки успешан рад. У нашем послу свесрдно нам помажу национални савети националних мањина, тиме шаљемо јасну поруку да су људска и мањинска права високо на нашој агенди – објаснио је министар Вербић. Како је навео, Министарство ће у наредном периоду и даље радити на подизању квалитета наставе кроз обеђивање литературе за све ученике, као и кроз друге активности.
Председник Румунског националног савета Даниjел Петровић казао је да и те како могу да буду задовољни и да потписивање Споразума значи да ће код Румуна бити заокружен цео процес кад су у питању уџбеници на румунском jезику.
– Oд 2003. се врши jедно константно моделирање политике према националним мањинама и можемо рећи да смо након толико година дошли у фазу да конкретизуjемо неке активности – рекао jе он и захвалио Министарству што jе имало разумевања и успело да реши неке проблеме. Истакао је и да jе за таj национални савет важно што ће се конкретизовати још неке мере коjе се тичу образовања на румунском jезику у Србиjи.
Председник извршног одбора Хрватског националног већа Дарко Сарић Лукендић jе рекао да потписани уговори представљаjу значаjан искорак у односу на досадашњу праксу кад jе у питању остваривање права на образовање на матерњем jезику, док је Стефан Стојков, заменик председника Националног савета Бугарске националне мањине, рекао да су 30 година чекали на овај тренутак – да добију уџбенике на бугарском језику и захвални су Министарству просвете, Влади Србије и Заводу за уџбенике. Стојков је нагласио да ће овим потписивањем највише добити сва деца националних мањина .
Есад Џуџо из Бошњачке националне заједнице захвалио се у име свих представника националних савета националних мањина на потписивању Споразума о обезбеђивању недостајућих уџбеника и нагласио да се по први пут на највишем могућем нивоу обезбеђују уџбеници за наставу на језицима националних мањина.
– Данашњи чин је важан и показује нашу жељу и позитиван однос и партнерство с Министарством просвете да унапредимо наш културни идентитет и право на образовање на матерњем језику – навео је Џуџо.
Потписивању нису присуствовали представници Aлбанаца, а министар Вербић jе рекао да се нада да ће они накнадно доћи и потписати га. Иначе, потписивању су присуствовали представници Министарства правде, Министарства за државну управу и локалну самоуправу, Заштитника грађана, Мисије ОЕБС у Београду, Европске комисије у Србији…
МИНИСТАР ВЕРБИЋ СА САРАДНИЦИМА У КРАЉЕВУ
Камен темељац за спортску халу
Министар просвете, науке и технолошког развоја др Срђан Вербић и градоначелник Kраљева Томислав Илић положили су камен темељац за изградњу спортске хале при Дому ученика средњих школа у Краљеву.
Министар Вербић је рекао да су спортске активности најбољи лек за решавање проблема вршњачког насиља.
Према његовим речима, у Србији постоје закони којима се регулише проблем вршњачког насиља, али нема довољно капацитета за њихово спровођење, те је за сузбијање вршњачког насиља неопходно и развијање духа заједништва међу ученицима, као и бављење спортом.
– Ми данас живимо у времену када се свакодневно морамо суочавати и борити против насиља у школама. Закони постоје, али нема довољно капацитета. Један од начина је и да имамо добре ученичке домове, као овај у Kраљеву, где се развија тај дух заједништва, и ту мрежу ћемо оснажити. Такође, добар додатак у борби против насиља међу ученицима су и спортске хале, где ће се млади окупљати и на најбољи начин трошити енергију – нагласио је министар Вербић.
За прву фазу радова Министарство просвете, науке и технолошког развоја је обезбедило средства у износу од 10.000.000 динара.
У Дому ученика средњих школа обезбеђен је смештај и исхрана за 320 ученика, као и за 160 студената смештених у Студентском дому, који је организациони део Дома ученика у Краљеву.
Директор Дома ученика Драгутин Kарановић је рекао да ће хала величине 1.150 квадратних метара бити саграђена за мање од годину дана, уз заједничка улагања ресорног министарства и локалне самоуправе.
– Већ дуже време постоји потреба за постојањем спортске хале у оквиру Дома, где би се организовале рекреативно-спортске активности корисника. Тиме би боравак ученика био садржајнији и омогућавао би им свакодневне физичке активности. До сада су све активности одржавале у летњем периоду на отвореним теренима оближње Шумарске школе – навео је Карановић.
Завршетак прве фазе радова очекује се за два месеца, a укупна вредност радова је 50 милиона динара.
Градоначелник Томислав Илић је истакао да постоји добра сарадња између града Kраљева и Министарства просвете, науке и технолошког развоја.
– Град Kраљево је препознао важност изградње ове спортске хале и обезбедио плац за изградњу. Морамо да се захвалимо Министарству просвете што смо добили средства и за радове на Техничкој, Шумарској и Пољопривредној школи – навео је Илић.
Почетку радова присуствовали су директори свих средњих школа у Kраљеву, помоћник министра за ученички и студентски стандарад и инвестиције мр Љубиша Антонијевић, као и директори домова ученика из Србије.
Министар Вербић је овом приликом посетио Пољопривредно-хемијску школу „Др Ђорђе Радић”, најстарију школу у Рашком округу и истовремено најстарију пољопривредну школу у Србији, која ради у континуитету од 1882. године. Говорећи о раду школе и обилазећи с гостима лабораторије, радионице за практичну наставу и школску економију, њена директорка Светлана Младеновић навела је и да школа, носећи име доктора Ђорђа Радића, првог доктора агрономије и пионира српске пољопривредне науке, улаже велике напоре да одржава стандарде које је оснивач поставио. Школска економија има 80 хектара обрадиве површине, а у овој години уписано је 748 ученика у 26 одељења.
Д. Гавриловић
АНТРФИЛЕ:
РАЗГОВОР СА УЧЕНИЦИМА
Министар Вербић је разговарао са ученицима свих средњих стручних школа с територије Краљева. Тема разговора је била зашто су изабрали баш ту школу, образовни профил, као и с којим се изазовима и проблемима суочавају током школовања.
– У току је припрема конкурса за упис у средње школе за наредну школску годину и сада се одлучује о броју одељења у различитим општинама и различитим школама. Стога желимо да чујемо и глас ученика и да их питамо шта мисле о томе – рекао је министар Вербић.
ПОМОЋНИК МИНИСТРА ПРОСВЕТЕ СНЕЖАНА МАРКОВИЋ О ОБРАЗОВАЊУ ОДРАСЛИХ, ПЛАНОВИМА, УСПЕСИМА, ИЗАЗОВИМА И ПРЕПРЕКАМА
Нема развоја с неписменим људима
Новим програмом одраслима се даје могућност да заврше основну школу, али и да стекну одређене квалификације, које се популарно зову животне вештине за успешно функционисање у својим улогама – да знају да користе ИКТ, машине и апарате, банкомате, па све до сналажења у најразличитијим ситуацијама
Ако се образовање у Србији гледа кроз бројке, онда стање није баш сјајно, јер 34,44 одсто (више од два милиона и сто двадесет хиљада људи старијих од 15 година) нема ни школску спрему, ни завршену осмолетку или има тек основну школу. Скоро сваки други има само средњошколску диплому, а
16, 24 одсто високошколску спрему. С друге стране, анкета о образовању одраслих из 2011. године показује да је у различитим облицима образовања учествовало 16,5 одсто особа између 25 и 64 године. Иако представља пораст у односу на претходне године, тај постотак је још увек испод просека земаља чланица Европске уније – у којима 40,8 одсто одраслих учествује у том облику образовања.
Почетком фебруара Влада Србије је усвојила годишњи план обрзовања одраслих (ГПОО) за 2016, према коме се у овој школској години у 68 основних школа у 15 школских управа може школовати 6.421 полазник (лане 5.950). За ту сврху из буџета ће бити издвојено више од 420 милиона динара. За програм средњег образовања у трајању од две до три године обезбеђено је 20.003 места у 238 средњих школа из 16 школских управа. За то ће из државне касе бити уплаћено више од 216 милиона динара.
О овој важној теми за „Просветни преглед” говори Снежана Марковић, помоћник министра просвете за средње образовање и образовање одраслих.
Шта је превагнуло да се у 2016. планира многовише полазника за средњошколске програме?
– Реформа средњег стручног образовања, нови образовни програми, нови профили, иновирани програми који се спроводе последњих неколико година, опремљеност школа новом технологијом, учинили су стручно образовање атрактивнијим не само за младе већ и за одрасле. Школе су постале атрактивније, отвореније и боље комуницирају с локалном заједницом, тржиштем рада, послодавцима и социјалним партнерима. Током развоја и увођења нових образовних програма наставници су кроз различите пројекте и програме стручног усавршавања добили подршку и охрабрење за другачији приступ у раду, па и у раду са одраслима. Пројекат „Друга шанса”, који је реализован од 2011. до 2013, поставио је основе данашњег система функционалног образовања одраслих, тако да сада имамо више од 70 основних школа које спроводе овај програм. То је и први корак – када одрасли стекне функционално основно образовање, бива веома мотивисан да то настави и стекне квалификацију за неки посао.
Све ово је допринело да се школа наметне у локалној заједници као битан фактор који може допринети да појединац увећа своје шансе да стекне одређене квалификације потребне на тржишту рада, унапреди их како би лакше могао да промени занимање и пронађе атрактивнији посао или да увећа шансе да задржи постојећи посао.
Годишњим планом укључено је и неформално образовање одраслих за различите облике и могућности њиховог укључивања у програме за развој кључних компетенција које омогућавају допуну стручних знања и вештина. Наведите приоритетнe области и услове које одрасли полазници морају да испуне.
– Недостају истраживања којима би се добио шири преглед стања о томе које организације и институције пружају услуге формалног и неформалног образовања и о каквим се програмима ради. Ми имамо делимично познато стање у нашим установама формалног образовања, а о стању кључних компетенција и њиховог нивоа развоја, када су одрасли у питању, немамо податке.
Свакако да ће један од приоритета у овој области бити развој и реализација програма који доприносе унапређивању кључних и основних вештина одраслих. Иако наша земља није учествовала у међународним истраживањима (ОЕЦД), резултати нас неспорно наводе на закључак да улагање у развој кључних компетенција и основних вештина одраслих (математичка и језичка писменост одраслих, ИКТ и предузетничке вештине…) мора да буде наше стратешко опредељење.
Под којим условима ће бити могуће признавање претходног учења (ППУ) и да ли је то пионирски подухват или већ постоји у домаћој пракси?
– ППУ је у Закону о образовању одраслих препознато као једна од активности образовања одраслих. Завод за унапређивање образовања и васпитања је, на иницијативу Министарства просвете, формирао радну групу у којој су партиципирали представници релевантних министарстава и институција – са циљем да се дође до адекватне концепције за овај процес у нашој земљи. Концепт који је радна група изнедрила (анализирајући различите концепте овог процеса у разним земљама Европе), подразумева и одређене предуслове.
Предуслови за реализацију овог концепта су: Доношење законске регулативе за НОК у коме ће се наћи квалификације и њихови нивои које ће бити могуће потврђивати и кроз овај процес, усвајање подзаконског акта који ће прописати ближе услове за имплементацију овог процеса и развијање програма за обуку кадра који ће учествовати у процесу признавања претходног учења (саветници, оцењивачи компетенција, тренери…).
Концепција се налази на стручној расправи заједно с расправом о НОК-у.
Ко може и под којим условима да организује наставу за образовање одраслих? Да ли има разлике у односу на основно, средње, неформално образовање…
– Држава је кроз подзаконке акте прописала услове за све који желе да се баве образовањем одраслих, односно да реализују одређене програме образовања, било да се ради о програмима формалног или неформалног образовања.
Правилником о наставном плану и програму основног образовања одраслих и Правилником о условима у погледу простора, опреме, наставних средстава и степена и врсте образовања наставника и андрагошких асистената за остваривање наставног плана и програма основног образовања одраслих, прописано је ко и како може спроводити основно образовање. Сви они који испуне ове услове могу поднети министарству елаборат којим доказују своје услове за његово остваривање. Када говоримо о основном образовању одраслих, ми сада имамо 70 основних школа на територији скоро свих школских управа које реализују програм основног образовања за одрасле. Тренутно је у овај процес укључено преко 1.000 наставника са одређеним процентом норме.
Неопходно је да наставници и андрагошки асистенти који реализују програм основног образовања имају савладан обавезни програм стручног усавршавања који се односи на стицање базичних андрагошких вештина за рад са одраслима и обука за примену новог програма функционалног основног образовања.
Други подзаконски акт – Правилник о ближим условима за стицање статуса јавно признатог организатора активности образовања одраслих (ЈПОА) – прописује услове у погледу програма, кадра, простора и опреме за реализацију јавно признатих програма, а кроз систем неформалног образовања.
Неопходно је да организације које подносе захтев за стицање статуса ЈПОА припреме програм у складу с прописаним стандардима за израду програма, да кадар који је планиран за његову реализацију има прописане стручне компетенције и компетенције за рад у подручју образовања одраслих и да постоје услови који су прописани за његову реализацију.
Колико у овој области каскамо за Европом и регионом? Да ли су разлике велике или и у овој области имамо предрасуде да су сви други у много бољој позицији?
– Чињеница је да ситуација ни у Европи није много боља. Ситуација у земљама региона је углавном слична када је реч о овој области. Добро је знати да се и у земљама Европске уније јавља проблем кад је реч о новим врстама писмености. Талас миграната донео је нове захтеве када је у питању образовање одраслих, не само за мигранте већ и за домицијално становништво. Проблем писмености није ни силазио са светске сцене, иако смо мислили да је везан за Африку, Јужну Америку, неке земље Азије. Ту је реч о елементарној неписмености. Међутим, функционална неписменост је кочница за развој конкурентности и Европа се суочава са овим великим проблемом.
Чињеница је да смо ми, до пре једне деценије, као земља имали отпор да признамо да имамо проблем с неписменошћу. Сада имамо озбиљан програм функционалног описмењавања и образовања који смо кроз ИПА пројекат креирали и имплементирамо га у 70 основних школа, али нам недостају финансијска средства да омогућимо већи обухват ове популације кроз образовни систем. На годишњем нивоу, тек нам је око 6.000 одраслих људи у процесу основног образовања. Новим програмом одраслима се даје могућност да заврше основну школу, али и да стекну одређене квалификације, које се популарно зову животне вештине за успешно функционисање у својим улогама – да знају да користе ИКТ, машине и апарате, банкомате, па све до сналажења у најразличитијим ситуацијама.
Значи, Србија ипак није „црна рупа” на светској мапи?
– Није, а можемо речи да немамо ни некакав „посебан” проблем. Реч је само о томе да морамо ову област ставити у високи приоритет када је реч о имплементацији свега онога што смо рекли у нашим стратешким документима. Јер, знамо да не можемо да рачунамо да у држави имамо стабилан систем, демократију, развијену културу, политички писмене грађане… ако имамо функционално неписмене људе.
Чини се да је овде образовање доста ниско на лествици вредности. Колика је то кочница како за цело друштво тако и за област којом се ви бавите?
– Нисам сигурна да мање вреднујемо образовање, јер многа истраживања у нашој земљи су показала да се образовање цени. Оно што код нас можда испливава као став је да образовање није сигуран пут да дођете до неког „високог” циља.
Олга Николић
АНТРФИЛЕИ:
ИЗАЗОВИ
Образовање и образовни системи су, због гломазности система, али и одговорне улоге коју имају, подручја која се можда најспорије прилагођавају променама и најопрезније одговарају на те изазове. Зато је потребно у области образовања, а самим тим у у области образовања одраслих, дугорочно планирање како би се на време пружили квалитетни одговори на потенцијалне изазове.
Имајући у виду статистичке податке (додуше веома оскудне јер нисмо спровели детаљнија истраживања као већина европских земаља – PIAAC („PISА за одрасле” која мери функционалну писменост старијих од 15 година) да је становништво Србије недовољно укључено у процесе целоживотног учења и образовања, потребно је усмерити и континуирано предузимати различите активности како би се свест о важности образовања и учења подигла на виши ниво код сваког појединаца.
ПРЕПРЕКЕ
– Недостатак финансијских средстава;
– Недостатак људских ресурса у државној управи и администрацији, у заводима и Министарству који би се бавили овом тематиком;
– Недостатак финасијских средстава за озбиљнија истраживања о компетенцијама одраслих како би могли рационалније планирати приоритете у овој области;
– Недовољно развијена привреда која би била „катализатор” и „скретничар” ка профилисању потребних квалификација за тржиште рада.
ОБРАСЦИ
Осим Стратегије развоја образовања одраслих, Закона и правилника за стицање статуса признатог организатора активности образовања одраслих, важан је и Правилник о врсти, називу и садржају образаца и начину вођења евиденција и изгледу образаца јавних исправа и уверења у образовању одраслих, чији издавач је наша кућа „Просветни преглед”. Зашто је важно уредно вођење евиденције?
– Тренутно радимо на изради правилника који ће уредити регистар свих ЈПОА. Овај регистар ће бити увезан с комплетном базом образовног система коју Министарство успоставља. Регистар ће подразумевати информације о провајдеру, програмима које реализује ЈПОА (време трајања, период реализације, величина групе, место одржавања), као и јавној исправи која се добија по завршетку програма.
Када је реч о Правилнику о врсти, називу и садржају образаца и начину вођења евиденција и називу, садржају и изгледу образаца јавних исправа и уверења у образовања одраслих, на њему смо дуго радили. Исправе које издаје акредитовани реализатор (ЈПОА) јавне су и оне потврђују компетенције које стиче полазник након успешно завршеног програма образовања и обуке, а у односу на утврђени стандард квалификације – што омогућава да када појединац приложи ову исправу на конкурсу за посао, послодавац може несумњиво да „прочита” које компетенције, односно коју квалификацију је кандидат стекао кроз програм обуке.
ОСНОВНО ОБРАЗОВАЊЕ ОДРАСЛИХ У КАЗНЕНО-ПОПРАВНИМ ЗАВОДИМА
И осуђеници у школским клупама
Министар просвете Срђан Вербић обишао у Пожаревцу осуђенице које похађају први циклус основног образовања одраслих и уручио решење о верификацији Основној школи „Свети Сава”
Данас смо били сведоци једног успешно завршеног посла, пројекта који реализују министарстава правде и просвете, односно Управа за извршење санкција и Групе за образовање одраслих. Ми смо успешно повезали два до сада потпуно одвојена система. Раније су постојале обуке и курсеви који су рађени одвојено од образовног система, а данас су део тог система, па имамо школе за образовање одраслих које оваква одељења препознају као издвојена. Успешно је завршена верификација њих пет: у казнено-поправним домовима у Крушевцу, Ваљеву, Сремској Митровици, Пожаревцу и Забели – рекао је министар просвете, науке и технолошког развоја др Срђан Вербић приликом сусрета са ученицама које од 22. фебруара похађају први циклус основног образовања у Казнено-поправном заводу у Пожаревцу.
Иако је постојала бојазан каква ће бити атмосфера, због специфичних околности у којима се обавља образовање 28 ученица, које су уједно и затворенице КПЗ-а, оне које су дочекале министра и групу новинара биле су изузетно срдачне. А атмосфера у учионици права ђачка.
Мара Раду, једна од осуђеница, каже да jе први пут у школскоj клупи и да jе пресрећна због тога што ће моћи да научи да чита и пише, за шта ниjе имала могућност у детињству. Њена колегиница из разреда, тридесетдеветогодишња Оливера Милић из Панчева, каже да је мајка троје деце и да ову школу види као прилику да напредује и исправи грешке из прошлости:
– Живела сам у Немачкој дванаест година и тамо ми је рођено све троје деце… Пријавила сам се за школу због своје будућности, јер се кајем због онога што сам до сада урадила себи и докле сам стигла. Све смо задовољне командирицама које нам помажу, као и учитељице.
Министар се осуђеницама – ученицама захвалио што су му омогућиле да дође с медијима.
– Знам да није пријатно имати поред себе новинаре који гледају шта радите, али је врло важно да буду с нама како би пренели причу да се овде дешава нешто позитивно. А ја сматрам да је ово позитивна промена за вас. Колико чујем, врло сте мотивисане за рад и не пропуштате часове, чак и када сте болесне. Хвала вам на томе. Ми ћемо се трудити да настава буде што боља и да у сваком тренутку знате да држава није заборавила на вас. А када кроз три године прођете ово школовање, имаћете диплому као било ко други ко је на неком другом месту завршио школу. Дакле, ваша диплома је једнако вредна као било која друга и надам се да ће послодавци то искористити на најбољи могући начин – поручио је министар.
Оно што се од ове школске године спроводи у пет казнено-поправних установа јесте део просветног система и то представља велику новину у овим институцијама. Програм је намењен, пре свега, одраслим особама и његова суштина је да буде функционалан, односно да се позабави питањима која њих интересују. Не раде с пчелицама и бумбарима, већ се баве неким актуелним темама, битним за људе њихових година. На тај начин су много више мотивисани да раде, а претходних година успешно је обучено 1.300 наставника да примењују такав програм и открију нову димензију рада. Укупно у затворским установама има 316 полазника, који су сада део образовног система Србије, и када прођу школовање од три године, имаће диплому основне школе и иста права као и сви други грађани.
– Ви сте видели стварну мотивацију ученица – истакао је Срђан Вербић. – Без обзира на диплому, оне желе да напредују и време проведу учећи, јер то је оно што им је недостајало. Да је систем на време пазио на све те људе, можда оне не би биле на овом месту. О томе је требало водити рачуна раније, али је важно то што и ако неко дође у казнено-поправни дом, није касно да нешто научи. Јер, живот је пред нама и свако треба једног дана да потражи посао.
Директор Управе за извршење кривичних санкција Милан Стевовић истиче да је програмом обухваћено 28 затвореница, отприлике једна десетина оних које се налазе у Казнено-поправном заводу за жене. Он подсећа да затворски систем у Србији постоји око 200 година и да је ово први пут да је образовање обухваћено на систематски начин. Наше штићенице јесу изгубиле нешто, али ће на овај начин и добити много, поручио је ученицама првог циклуса Стевовић:
– Добио сам похвалне информације да сте врло одговорне и предане раду. Јесте настава почела у фебруару, али никада није касно. Надам се да ће ово додатно образовање бити, пре свега, од користи вама, али и вашим фамилијама и деци. Наравно, биће од користи и Републици Србији као вашој држави. Желим вам добро здравље и успех у овом послу, а већ сам се договорио са учитељицом око неких бенефита које ћете имати на крају овог школовања, тако да вам и то буде нова мотивација. Требало је радити овај посао и раније, али нисмо били у могућности. Имали смо разумевање Министарства просвете. Дошли су, видели, одрадили и, ево, убиремо плодове њиховог рада.
Стевовић је, уз аплауз окупљених, рекао да ће оцене и оно што наставници буду рекли о ученицима ући у њихов систем третмана и кретања из групе у групу. На инсистирање новинара директор управе открива какву ће то, поред дипломе, корист од похађања наставе имати полазнице. Наиме, онима које заврше школу смеши се превремени отпуст.
Зна се да образовање има кључну важност и за државу и за појединца и да оно пружа шансу и могућност за промену положаја сваког појединца, истиче директорка школе Маргарета Секуловић, уз напомену да полазницама знање које овде буду стекле нико неће моћи да одузме:
– Наш циљ је да та знања буду примењива и да поправе квалитет њиховог живота. Оне похађају пет предмета – српски језик, математику, енглески језик, основне животне вештине и дигиталну писменост – и укупно ће имати 555 часова. Наставу реализује кадар Основне школе „Свети Сава” из Пожаревца, чији наставници реализују наставу и у Казнено-поправном заводу „Забела”.
Полазнице ће први циклус, који обухвата наставу од првог до четвртог разреда, похађати до осмог јула ове године. Наредне следи други циклус, који садржи пети и шести разред, а потом трећи циклус с наставом за седми и осми разред. Програм је намењен одраслима и његова суштина је да буде функционалан.
Након обиласка KПЗ министар Срђан Вербић jе обишао и три одељења програма основног образовања одраслих у школи „Свети Сава”. На изненађење гостију, поред ученика који пажљиво прате наставу, у сваком од њих је и по неколико малишана које родитељи нису имали коме да оставе и који уче барабар с њима. Полазници који су били при крају школовања најзаинтересованији су за трећи циклус, а запослени с поносом кажу да има и оних који настављају образовање у средњим школама, као Алиса Радић, која је на завршном испиту имала скоро максимални број поена. Неки су касније завршили и пекарски занат, па чак и успешно отворили своју радњу.
– Ја бих желео да наставим за вариоца – каже један од полазника трећег циклуса. – У затвору сам научио да варим, али бих желео да добијем и диплому, како бих могао да се запослим, вероватно у иностранству.
У Србији постоји 70 оваквих школа, са око шест хиљада ученика, каже министар Вербић. Међутим оне, као и установе за основношколско образовање лица која се налазе у затвору, само су један од примера како Министарство просвете мисли да се бори с великим проблемом као што је неписменост. Наиме, Вербић истиче фрапантан податак да је у Србији регистровано више од 842.000 одраслих особа које немају основно образовање.
Откуда толико када се зна да је већ готово пун век основно образовање код нас обавезно, питамо министра просвете.
– То само значи да немамо проблем са законом, него с његовом применом. Или се нема довољно капацитета, или се не води рачуна о онима који пре времена напусте школу. Цена коју плаћа друштво је огромна и морамо се борити против тога тако што ћемо овим људима пружити другу шансу, а очигледно је да они ту шансу прихватају са израженом амбицијом.
Небојша Бугариновић
АНТРФИЛЕИ:
ЉУБАВ И ПОВЕРЕЊЕ
У дану када их је обишла делегација Министарства просвете, ученице су вежбале писање и читање латинице. Кроз наставу их прати учитељица Слободанка Ребрача, за коју је рад са овим ученицама велики професионални изазов и за њега се, после двадест пет година рада с децом, добровољно пријавила:
– Надам се да ћемо завршити лепо као што смо и започеле. Мене од 22. фебруара, када смо започеле програм, држе емоције које дајем њима и које ми узвраћају. Мислим да је у томе досадашњи успех. Оне су јако озбиљне и мотивисане. Схватиле су да је ово једна велика шанса и радује их то што ће на дипломама писати да су завршиле Основну школу „Свети Сава”. Као просветном раднику, оне су ми мотив за даљи рад.
СЛЕДЕЋЕ ЈЕ СЕЛО
Огроман је број људи које би на прави начин требало обучити, па министар Вербић најављује да ћемо ускоро бити у прилици да видимо како се ради са одраслим људима на селу, који такође желе да стекну основно образовање. Задатак државе је да им омогући право на образовање, које је и њихово уставно право.
– То су десетине хиљада људи које бисмо могли да укључимо у процес образовања када бисмо имали довољно обучених наставника, али се надам да ћемо напредовати корак по корак. Где год уђете у школу за образовање одраслих, видите мотивацију и жељу да се успе. Ми само треба да им пружимо прилику и ефекат ће бити огроман – оптимиста је, упркос свему, министар просвете.
ПРОФ. ДР ДАНИМИР МАНДИЋ, ДЕКАН УЧИТЕЉСКОГ ФАКУЛТЕТА У БЕОГРАДУ
Наставници говоре, ученици ћуте
Утврђено је да је средња вредност активне говорне комуникације ученика за шест часова наставе свега два минута или тридесет секунди по часу. A, с обзиром на то да су говор и мишљење повезани, ако ученик не говори, није стимулисан ни да мисли
Пре пет месеци изабрани сте за декaна Учитељског факултета у Београду, на којем већ дуго радите. Moжда није наодмет да се на почетку овог разговора, у најкраћем, подсетимо највреднијих домета у досадашњем раду.
– Педагошка академија, касније Учитељски факултет, били су предводници у увођењу многих педагошких иновација, по иновацијама смо били познати не само у Србији већ смо предњачили и у региону. Први смо, крајем осамдесетих, имали компјутерску учионицу, први увели интернет мрежу. Још 1998. године набавили смо паметне табле и поводом петогодишњице рада факултета демонстрирали командни пулт са сетом дидакти-чких медија и приказали рад паметне табле – најважније елементе паметне интерактивне учионице. Истовремено, урадили смо пројекат и по њему започели опремање интeрактивних мултмедијалних учионица. Први часови наставе на даљину деведесетих година организовани су из наших учионица. Први научни скуп о настави на даљину одржан је на нашем факултету, на коме је учествовао и тадашњи министар за високо и више образовање, а о чему је врло опширно писао и ваш лист. На Сајму књига и опреме у Београду 2001. године изложили смо ове уређаје и демонстрирали рад паметне табле. Тадашњи председник Владе др Зоран Ђинић то је врло похвално оценио, истичући да смо увек били први – и о томе је писано у вашем листу, што нам је све била велика подршка. У тим временима највећих успеха био сам продекан и задужен за информатизацију и увођење нове информационе технологије у наставу.
Ваши ранији успеси су неспорни, али многи су вас у међувремену претекли. Шта ћeте предузети да бисте наставили ранију предводничку улогу у ширењу дидактичких и информатичких иновација?
– Паузу на овом путу, о којој говорите, искористићемо као предност, јер ћемо приступити примени најнапреднијих технологија, прескочити претходно застареле и тиме опет бити на челу развојних промена. Већ смо учинили прве, али велике кораке – за ових пет месеци колико сам декан основали смо Институт и опремили две дигиталне учионице, које је донирао Самсунг, у износу од девет милиона динара. Враћамо се на нашу ранију предводничку путању у примени и ширењу дидактичко-информатичких иновација.
Који су то циљеви, на које промене још мислите?
– Морамо се позабавити другим суштинским променама у организацији васпитно-образовног процеса, пре свега, темељније се бавити променама у концепцији наставе. У нашим школама је на делу традиционална, репродуктивна настава стара безмало четири века. Она је у своје време, и доста дуго, била епохална иновација, али многи њени делови су данас застарели, превазиђени. У наставном процесу се дају знања у готовом облику која ученици запамћују уместо да их самостално стичу, да их својим мисаном напорима откривају. Наставник, као некада, држи предавања, намеће се као основни извор информација иако, надохват руке, постоје многи бољи, иновативнији и ефикаснији извори из којих ученик може много брже и лакше да стиче квалитетнија знања. Наставник се у садашњем измењеном дидактичко-информатичком окружењу, у којем сваки ученик може да сарађује са светским експертима, понаша на застарели начин, својим предавањима гуши самостални и креативни рад ученика. Све се променило, само су школа и рад наставника у њој остали исти. Факултети, укључујући и учитељски, припремају наставнике за јучерашњу уместо за ефикасну школу будућности која би сваког ученика водила до успеха. Раде по јучерашњем застарелом плану, док муњевите промене, које једна другу сустижу, траже другу, делотворнију концепцију наставе и ефикаснију школу успеха за све ученике.
За коју концепцију наставе се залажете?
– Наш факултет и Заједница учитељских факултета планирају научни скуп који ће бити одржан крајем априла, на којем ћемо расправљати о Информатичко-развијајућој настави, новој наставној парaдигми, која би својим новим приступом стимулисала и водила сваког ученика до успеха према мери његових личних потенцијала.
Расправљаћемо о ефикасној школи потпуног успеха у којој сваки ученик може бити успешан, учити победнички.То су потврдила и многа истраживања. Док је у традиционалној настави наставник у центру наставног процеса, све се око њега окреће, у центру развијајуће наставе је ученик, његов самостални рад, све се око њега окреће: он самостално стиче знања, проверава своје постигнуће, открива шта је научио и какав је квалитет наученог. На време коригује своје празнине у учењу. Евалуација је у функцији кориговања погрешног и афирмације квалитетно наученог, док у традиционалној школи евалуација увек стиже касно, када је погрешно научено тешко исправити.
Које карактеристике развијајуће концепције настaве сматрате кључним?
– Кренућу од информатизације. Чип је револуционарна интелигентна компонента која се, после парне машине, сматра најважнијим цивилизацијским изумом. Информациона технологија је све минијатурнија, све моћнија, све јефтинија и све доступнија свакој, па и најсиромашнијој школи. Она омогућује ученику да за неколико секунди контактира с моћним изворима најсвежијих, иновативних знања, да самостално учи и решава постављене проблеме.
Исто тако, нова информациона технологија омогућује да се настава утемељи на системским основама: да сваки корак активности прати повратна информација, да ученик увек зна шта је добро, а шта није квалитетно научио како би могао на време да коригује своје резултате у учењу. Садашња традиционална, репродуктивна настава се темељи на ентропијским основама, на мноштву тзв. празних ходова. Ученик касно сазнаје своје резултате, када је слабости тешко исправити. По правилу, на крају часа ученик не зна шта је добро, а шта лоше урадио. Сматра се да је системска неутемељеност традиционалне, репродуктивне наставе кључни разлог неуспеха ученика у школи.
Конструктивизам је, такође, један од темеља развијајуће наставе. Полази се од познате теорије да сваки ученик треба да конструише своја знања, да утврђује путању свога развоја.
Навешћу и да је хеуристичка настава заснована на дијалогу. У њој водећу улогу имају питања ученика, а наставник не даје одговоре већ их подстиче да до знања дођу кроз мноштво нестандардних одговора. Дакле, кроз незнање (питања ученика) долази се до знања.
Примена различитих модела развијајуће наставе (индивидуализована, пројектна, модуларна, микро настава, искуствена – витагена настава, проблемска…), у чијем центру је самостални рад ученика, треба да подигне квалитет учења.
Истовремено, комплексни систем евалуације који се односи не само на знање већ и на процес стицања знања, на евалуацију других вредности, утемељен више на самоевалуацији, а мање на евалуацији од стране наставника, важна је одредница квалитетне школе.
Таква организација наставе тражи школу другачију од традиционалне. Каква би требало да буде савремена школа? Како у њој постићи ефикасност?
– Треба имати у виду да је садашња полудневна вишесменска настава код нас настала као изнуђено решење после Другог светског рата, када је требало прећи на описмењавање народа, на обухват све деце дорасле за школавање. Велики број деце није могао да се смести у постојеће и новоизграђене школе. Увођене су две, три, па и четири смене. Стање се још није нормализовало – велики број школа ради у две, а понегде и у три смене. То није нормално стање. Школе морају да раде у једној продуженој смени, да осим наставе негују друге видове рада, активност у слободном времену… Наша школа је сведена на училиште. Све се свело на наставу, а она на традиционалну предавачку варијанту, која је непримерена и ученицима досадна. Они не воле школу која се своди на неку врсту ћутолошке наставе. Наставници говоре, ученици ћуте. Утврђено је да је средња вредност активне говорне комуникације ученика за шест часова наставе свега два минута или тридесет секунди по часу. Неко је гoворио десет, неко пет минута, а подељено на 30 ученика то је два минута за шест часова наставе. Таква ћутолошка настава има више негативних последица. С обзиром на то да су говор и мишљење повезани, ако ученик не говори, није стимулисан ни да мисли. Утврђено је неких 17 негативних последица овакве наставе. Не могу се ученици натерати да нешто уче ако не желе. Потребе, жеље и интересовања су основа за учење. Сматра се да је основни циљ васпитања и образовања изграђивање људских потреба, тих унутрашњих сила које нагоне појединца да нешто жели, воли, јер то што жели ће и достићи.
Према томе, школа мора да ради у једној смени и да, осим наставе, има времена за многе друге активности. Ученик све обавезе треба да заврши и задовољава у школи. Школа мора бити довољно мала да би била ефикасана, одељења морају бити довољно мала да би се наставници бавили не само наставним предметом већ и дететом, његовим васпитањем. Има, наравно, низ других захтева о којима треба говорити кад је реч о овој концепцији наставе, о чему ћемо можда неком другом приликом.
Да ли Учитељски факултет оспоcoбљава наставнике за школу и наставу о којој говорите?
– Факултети су најконзервативније установе. У њима доминира традиционални концепт предавачке настaве. Настава је постала један проповедни традиционални ритуал – cве је у функцији традиционалне организације. Могло би се рећи да је велики број школа по организацији испрeд организације наставе на факултетима које су наставници завршили. И наш факултет, иако је испред других, више је окрeнут прошлости него будућности.
Па како мислите да се то може променити?
– Промене у школама се одвијају кроз промене рада на факултетима. Потребно је припремити наставнике за иновативне моделе рада, за нову концепцију развијајуће наставе о којој је мало пре било речи. Учитељски, односно педагошки факултети морају да напусте традиционални концепт припремања наставника и учитеља јер то није у функцији развојних, иновативних промена у нашем образовном систему. Дидактика, све методике, окренуте су традиционалној настави, исте су као пре пола века. Заговарају традиционалне методе и облике рада. Највеће промене треба очекивати у променама метода рада. Нигде у студијским плановима факултета нећете сусрести предмете као што су: методика развијајуће наставе или методика хеуристичке, продуктивне, интегративне наставе, методика саветодавног рада, организације слободног времена, рада с даровитим ученицима… Предмети и програми су у функцији задржавања и „одбране” традиционалне, неделотворне репродуктивне наставе.Таква настава је и најлакша за наставнике који желе да се искажу као „добри” предавачи.Таква настава мало вреди, али је наставници традиционалисти много цене. За такву наставу су једино и припремљени те свака друга улога угрожава њихов статус предaвача.
Намеравате ли да мењате наставни план и програм да бисте га ускладили с новом концепцијом развијајуће наставе о којој говорите?
– То је велики проблем и „тврд орах” с којим се морамо суочити. Инцијални програм образовања учитеља имао је доста добрих решења. Било је неколико предмета интегративног карактера у којима је требало заступити интегративни модел развијајуће наставе (интердисциплинарни семинари природе и друштва, интердисплинарни предмет педагогија и психологија…), али стара концепција је однела превагу при првој промени овог наставног плана и програма. Извршена је феудализација тих предмета. Свако је желео да има свој предмет, свој феуд. Никли су предмети физика, хемија, биологија, а тих предмета и нема у млађим разредима основне школе. Уместо да се у интердисциплинарне семинаре сместе занимљиви експерименти, занимљива математика, физика, хемија и слично и да се реализују путем модела игролике развијајуће наставе, све је враћено на традиционални концепт.
Организоваћемо округле столове с најбољим стручњацима, а истраживаћемо и ставове и мишљења наставника који су школовани на нашем факултету како бисмо на научно утврђеним основама моделовали делотворнији наставни план и програм да оспособљавамо учитеље за њихове нове улоге у ефикаснијој школи.
Које ћете нове пројекте покренути у функцији унапређења основне делатаности?
– Има их више. Учитељски факултет је одмах по оснивању реализовао више пројеката намењених реформским променама у образовању: Наша основна школа будућности, Експрименталне школе као носиоци развојних промена, Даровити ученици и неуспех… О свим тим пројектима објављена је и студија. Сада настављамо с релизацијом пројекта Мултимедијалне и интерактивне учионице, реафирмисаћемо издавачку делатност издавањем најпознатијих педагошких и дидактичко-методичких дела у свету, а покренућемо и издавање уџбеника за млађе разреде основне школе.
Биљана Ступар
АНТРФИЛЕ
ПОДСЕТНИК
Учитељски факултет у Београду баштини богату традицију познате Учитељске школе и Педагошке академије у овом граду. Безмало деценију и по припремао се за прерастање у факултет, што се догодило 1993. године. Иако најмлађи, дуго је био један од најзапаженијих. Ни својевремене санкције нису зауставиле његов успешан развој, факултет је нашао начина да набави и инсталира прве паметне табле и почне опремање мултимедијалне интерактивне учионице. О њему се говорило и писало као о београдском Харварду. У наш образовни простор емитовао je најнапредније педагошке концепције, дидактичке методе и наставне процедуре, окупљао око себе најбоље стручњаке и практичаре. У то време декан je био проф. др Младен Вилотијевић, а продекан за наставу проф. др Данимир Мандић, обојица веома заслужни за тадашњи успон Факултета. Др Мандић има два доктората: један из области техничко-информатичких, а други из педагошких наука. Специјализирао информатичке науке у САД. Говори енглески језик. Објавио је више студија и монографија.
РЕЗУЛТАТИ ПРОЈЕКТА О ФИНАНСИРАЊУ ВИСОКОГ ОБРАЗОВАЊА У СРБИЈИ, ЦРНОЈ ГОРИ И БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ
Уместо бинарног – линеарни модел
Да би систем финансирања био праведан, не би требало да задржимо бинарни модел који сада имамо, у смислу да неком студенту све буде плаћено из буџета, а да неком другом не буде плаћено ништа. Нама је потребан линеарни модел, а то је и један од налаза ове студије, рекао је министар Вербић
Пројекат чији пун назив гласи „Ка одрживом и једнакоправном финансирању високог образовања у Босни и Херцеговини, Црној Гори и Србији (FINHED) реализује се у ове три државе у оквиру Темпус програма Европске уније, почев од октобра 2012. године до априла 2016. Како наводе учесници у овом пројекту, циљ је био да допринесу ефикаснијем, ефективнијем и једнакоправном систему финансирања високог образовања.
Резултате пројекта представили су у Медија центру 29. марта проф. др Невенка Жаркић Јоксимовић са Факултета организационих наука Универзитета у Београду, др Срђан Вербић, министар просвете, науке и технолошког развоја, и Јасминка Чекић Марковић, директор Центра за образовне политике, једине организације цивилног друштва која је била партнерски укључена у овај пројекат.
У FINHED пројекту су свеобухватно анализирани постојећи модели системског и институционалног финансирања, као и доступност високог образовања у Србији, Црној Гори и Босни и Херцеговини. Такође, у оквиру пројекта, ове три земље су учествовале у међународном компаративном истраживању о социјалној димензији високог образовања – EUROSTUDENT. Захваљујући томе, први пут су у региону прикупљени подаци о социо-економском статусу студената, препрекама с којима се суочавају током студија, о њиховом радном ангажману, као и оцени квалитета студија. Тиме је створен основ да се политике везано за студентски стандард и финансирање високог образовања дефинишу на основу поузданих података.
По речима проф. др Невенке Жаркић Јоксимовић, повод за окупљање у Медија центру је завршетак пројекта чији је координатор Универзитет у Београду. На њему је три године интензивно радило 17 партнера – представници државних и приватних универзитета из Србије, Црне Горе и Босне и Херцеговине, као и ресорних министарстава и страних партнера из Енглеске, Финске, Белгије и Словеније. Прву годину рада на пројекту обележила је посета страним партнерима, где су се упознали с њиховим искуствима везано за финансирање високог образовања и ту сагледали добре и лоше стране одређених модела. Протекле две године су учесници из региона радили заједно, одржали више скупова и сесија, одакле су проистекле и одређене препоруке, односно модели за финансирање високог образовања, које сматрају одрживим у постојећим условима.
– Треба рећи да у свим земљама, осим, рекла бих, у Финској, улагање у високо образовање није онако како би требало да буде. Србија, Црна Гора и Босна и Херцеговина имају посебан проблем, јер је буџетски колач врло мали, али и њега треба поделити на праведан начин који неће довести до смањења квалитета високог образовања – рекла је Невенка Жаркић Јоксимовић.
Министар просвете Срђан Вербић је подсетио да је OECD покренуо велико истраживање о финансијској писмености студената, које се потом пренело у PISA тест, тако да је од 2012. године фокус у овом тесту на томе шта студенти знају о финансијама и да ли ће бити у стању да управљају новцем за сопствене студије.„Студенти у великом делу планете знају колико им је новца потребно за студирање, колико кошта година студија на једном факултету или на неком другом. Код нас то још увек није случај. Наши студенти који су на буџету немају представу колико кошта буџетска година”, рекао је Вербић.
По њему, нико не може рационално да управља својим новцем нити да одлучује о сопственој будућности уколико не зна колико кошта студијски програм, колико новца држава за то издваја из буџета, а колико сам мора да плати.Трећи или четврти извори који постоје на многим местима у свету код нас су слабо развијени и због тога се мора ставити нагласак на осталемогуће изворе финансирања.
„Да бисмо постигли праведност у образовању, прво морамо да информишемо студенте о томе шта им се нуди и по којој цени, али и да инсистирамо на квалитету и на добрим одлукама. Наравно, не би требало да задржимо бинарни модел који смо до сада имали, у смислу да неком буде све плаћено из буџета, а да неком другом не буде плаћено ништа. Нама је потребан линеарни модел и то је један од налаза ове студије, у коме свако у складу са показаним резултатима и социјалним статусом заслужује већи удео у буџетским средствима. Наравно, морамо да узмемо у обзир и социо-економски статус студената. Међутим, још увек немамо модел око кога постоји сагласност”, рекао је министар, напомињући да радне групе за израду новог закона о високом образовању броје више од стотину људи, а да најтеже „иде” у радној групи која се бави финансирањем, a која је „кључ” свега.
Пројекат, по речима Јасминке Чекић Марковић, садржи све оно на чему Министарство просвете треба да донесе нови закон, а тиме и одлуке о финансирању високог образовања. Она је представила резултате међународног истраживања EUROSTUDENT, које се бави социјалном димензијом високог образовања. Србија, Црна Гора и Босна и Херцеговина први пут се прикључују овом истраживању 2012. године, а теренски рад је спроведен 2013. и 2014. године.
„Све што је добијено овим истраживањем можемо с великом сигурношћу узети као поуздано и пресликати их на целу популацију”, рекла је Јасминка Чекић Марковић. Један од важнијих података из пројекта је да су студенти у Србији млади, да у просеку завршавају студије с 23 године, што говори да је Болоња дала резултате јер је повећана ефикасност студирања. Ипак, преко седам одсто студената има више од 30 година, а 5,2 одсто њих још увек је на основним студијама. Занимљиво је и то да има више студенткиња него студената, и како расте ниво студија – тако се повећава број жена. Њих има више у друштвеним наукама, образовању и медицини, док су студенти значајније заступљени у инжењерским наукама.
Кад је реч о социо-економском статусу студената, треба рећи да у већем проценту студирају деца родитеља који имају високо образовање, док деца чији родитељи обављају једноставна занимања (занатска, пољопривредна, услужна или трговачка) имају много мање шансе да дођу до високог образовања што, по речима Јасминке Чекић Марковић, показује да наше високо образовање свакако није једнакоправно. Ипак, најзаступљенији су они студенти чији родитељи имају завршену барем средњу школу, а следе више школе и факултети. Студенти нижег социо-економског статуса углавном долазе из средњих стручних школа и пре уписују високе школе струковних студија него академске програме на факултетима.
Рецимо и то да 93 одсто студената на универзитетима у Србији су из Србије, а „остатак” долази углавном из земаља региона. Проценат оних који долазе из других земаља Европе и света је на нивоу статистичке грешке. То говори да су програми у Србији привлачни углавном студентима који немају језичку баријеру, рекла је Јасминка Чекић Марковић, наводећи и податак да је само два процента наших студената имало искуство с привременим студирањем у иностранству, а своје шансе за запослење неупоредиво боље процењује ван граница наше земље него у Србији.
Светлана Илијић
АНТРФИЛЕИ:
ПРЕПОРУКЕ РАДНЕ ГРУПЕ
Невенка Жаркић Јоксимовић је указала на препоруке радне групе FINHED пројекта, које би, уколико се уваже, водиле до превазилажења одређених ограничења. Прва препорука се односи на рационализацију постојећих средстава, јер кад су средства ограничена, битно је да се на прави начин користе. То подразумева увођење одређених организационих решења на самим универзитетима. Друга препорука се односи на то да је неопходно увести финансијско планирање и извештавање о оствареним резултатима. Неопходно је увођење нових модела финансирања универзитета и факултета, пре свега модела јавно-приватног партнерства, потом усмеравање ка профитно оријентисаним партнерима из приватног сектора, који би активно учествовали у обликовању, управљању и реализацији различитих активности из области образовања… да се обезбеди финансијска подлога да студенти могу да студирају. Следећа препорука је увођење нових механизама унапређења социјалне димензије високог образовања ради превенције осипања студената, унапређења правичности и ефикасности високог образовања… Овакав приступ захтева и виши ниво професионализације управа универзитета и факултета, као и организационих целина универзитета…
ЖИВЕ С РОДИТЕЉИМА
Више од 50 одсто студената у Србији живи са својим родитељима, било да су на основним или мастер студијама. Мало њих живе сами или с партнером, а око 25 одсто дели приватни смештај с другим студентима или станује код рођака. Чињеница је да се наши студенти не осамостаљују и да такав систем подршке код нас није развијен, док, рецимо, у нордијским земљама студенти добијају системску подршку за осамостаљивање оног тренутка када крену на факултет, рекла је Јасминка Чекић Марковић.
СТУДЕНТСКИ ДУГ У АМЕРИЦИ ПРЕМАШИО БИЛИОН ДОЛАРА
Др Срђан Вербић је истакао да није желео да пропусти прилику да својим присуством покаже колико је ова тема важна. С тим у вези, најпре је указао на то шта се дешава на планетарном нивоу и зашто су нам локална решења важна. Податак који је изнео делује готово нестварно. Наиме, године 2009. укупан дуг студената у Сједињеним Америчким Државама, на основу студентских кредита, надмашио је хипотекарни дуг који на кредитним картицама имају становници САД и износио је више од 800 милијарди долара. У међувремену је прешао билион, а и даље расте. Реакција развијеног света је била да се брзо направи анализа како с тим изаћи на крај. А последице хипотекарне кризе су познате – људи нису могли да врате дуг, изгубили су своје куће и то се претворило у финансијску кризу у целом свету. „Постоји шанса да се због студентског кредита нешто слично деси свима нама”, рекао је Вербић.