ВАСПИТАЧИЦА ДИЈАНА БРУСИН ИЗ ПРЕДШКОЛСКЕ УСTАНОВЕ „ПАВА СУДАРСКИ” У НОВОМ БЕЧЕЈУ

Ентузијазам без граница

У раду с малишанима посебну пажњу посвећујем свему што је деци смислено, важно, инспиративно за игру и учење. С њима разговарам о актуелним животним ситуацијама, као што је долазак бебе у породицу, о томе како се слави рођендан, како изгледа сеоска слава, али и о догађајима који се организују у вртићу, од којих неки прерасту у ритуале. Посебно сам поносна кад се поклањају књиге за рођендан, из којих слављеник бира причу коју читамо, каже наша саговорница

Васпитачица Дијана Брусин из Предшколске установе „Пава Сударски” у Новом Бечеју током вишедеценијског рада континуирано се залаже за унапређивање васпитно-образовног рада, развијајући различите пројекте с малишанима, у сарадњи с васпитачима и родитељима. Објавила je двадесет осам ауторских стручних радова и тиме дала значајан допринос у домену стручног усавршавања и представљања примера добре праксе. Осим тога, ова вредна васпитачица је и акредитовани тренер за девет програма стручног усавршавања за запослене у предшколском васпитању и образовању, између осталог и тренер/ментор за примену Основа програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета”. О њеном ентузијазму говори и чињеница да је једна од двоје запослених у предшколским установама у Србији са стеченим стручним звањем – високи педагошки саветник. Учествује на националним и међународним стручним конференцијама и скуповима и у различитим програмима стручног усавршавања у својој установи и ван ње.

Све то био је повод да разговарамо с Дијаном Брусин, добитницом престижне Светосавске награде за 2023. годину, и сазнамо нешто више о њеном раду с малишанима.

– У организацији рада с децом не постоји оштра граница између игре и ситуација учења, већ проистичу једно из другог. Учење с децом остварује се кроз пројектни приступ теми/пројекту. То је метод учења где деца радом на теми која их занима, заједно с васпитачем, различитим стратегијама долазе до одговора на питања, то јест до нових сазнања – каже Дијана Брусин.

 

Са децом смо организовали низ друштвено корисних акција:
прикупљали смо новогодишње поклоне за децу без родитеља,
посадили цветне леје на улазу у вртић,
Месној заједници у Куману дали смо низ
конструктивних предлога за унапређење села,
каже Дијана Брусин

 

По мишљењу стручне јавности, као и колегиница и колега, али и родитеља малишана, њен рад с најмлађима заиста је посебан.

– Себе не доживљавам као неког посебног у својој бранши. За себе могу рећи да и данас, после двадесет девет година рада у предшколству, учим из властите праксе и искуства. Године искуства у раду нису нужно гарант за квалитет, већ је потребно континуирано анализирати сопствену праксу, преиспитивати вредности у које верујемо, односе које градимо, како с децом тако и с одраслима, родитељима и колегама – објашњава наша саговорница.

Оснивач је струковног удружења „Растимо” у Куману, заједно с Радмилом Миладинов и Данијелом Миличић Требатицки, које се бави онлајн образовним пројектима.

– Нарочито је наша активност била значајна за време епидемије коронавируса, кад смо пружали подршку просветним радницима вртића и основних школа, организујући размену примера добре праксе рада у измењеним околностима. Заједно с колегиницом Вукицом Павловић, аутор сам и реализатор обуке која се налази у Каталогу ЗУОВ-а, под називом „Партнерство с породицом као подршка дечјој добробити” – каже Дијана Брусин.

Министарство просвете ангажовало је на пројектима од националног интереса на пословима тренера/ментора обука за „Године узлета”, „Самовредновање квалитета рада предшколских установа” и „На заједничком путу учења”, а сарађује и с предшколским установама у региону. Учешћем на међународним стручним конференцијама као излагач стручних радова, имала је прилику да процени свој рад у односу на колеге из региона у области истраживања реалног програма вртића, те да с њима оствари контакте.

– У раду с малишанима посебну пажњу посвећујем свему што је деци смислено, важно, инспиративно за игру и учење. С њима разговарам о актуелним животним ситуацијама, као што је долазак бебе у породицу, о томе како се слави рођендан, како изгледа сеоска слава, али и о догађајима који се организују у вртићу, од којих неки прерасту у ритуале. Посебно сам поносна кад се поклањају књиге за рођендане, из које слављеник бира причу коју читамо – каже Дијана Брусин и додаје:

– Деца су пуноправни чланови друштва и као такви имају своја права, али и одговорности. С децом смо организовали низ друштвено-корисних акција, па смо тако прикупљали новогодишње поклоне за децу без родитеља, посадили цветне леје на улазу вртића, Месној заједници у Куману дали смо низ конструктивних предлога за унапређење села.

 

 

Будући да је тренер/ментор за примену Основа програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета”, интересовало нас је њено мишљење о њему и шта је то што га разликује у односу на претходне.

– Овај програм препознаје значај грађења односа и делања детета. Развијање теме/пројекта деци пружа могућност да се баве нечим што је за њих смислено и корисно, повезујући претходно и ново искуство. Важно је да тема/пројекат инспирише дете да на креативан начин решава проблем, укључујући стваралачки процес који даје могућност да се истраживање развија у више смерова. Васпитач мора бити сензибилан на дечја интересовања и уочити шта је то што децу фасцинира, чему се враћају. Предност нових основа програма је то што васпитач, користећи стратегије, планира и реализује подршку учењу, интегришући све научне области, игру  и животно-практичне ситуације. Стара парадигма је научне области препознавала као појединачне садржаје, који су се међусобно прожимали током засебних активности. Оне су јасно дефинисале циљеве и задатке васпитача и деце којима су се остваривали планирани исходи – објашњава Дијана Брусин.

Према речима наше саговорнице, и сарадња с родитељима, који су први васпитачи свом детету, изузетно је важна, те би требало стално да се развија и негује кроз партнерске односе.

– Отвореном комуникацијом постигли смо да су родитељи укључени у развијање теме/пројекта на различите начине: дају предлоге у ком правцу да иду, које материјале и играчке да користимо, заједно с децом и васпитачем учествују у експериментисању, истраживању, организацији изласка у локалну заједницу за потребе пројекта, подржавају дечје учење тако што се и код куће баве темом/пројектом који се развијају у вртићу, укључују и остале чланове породице (баке, деке…) у живот вртића – наглаша васпитачица Дијана Брусин.

Наглашава и да се у куманачком вртићу „Миленко Титин” посебан значај придаје повезивању и препознавању заједничких вредности вртића и школе у грађењу подршке деци за учење. Партнерски односи између два нивоа образовања, предшколског и школског, омогућавају лак прелазак деце из вртића у школу.

 

ПРОЈЕКТНО УЧЕЊЕ

У оквиру пројектног учења, предшколске групе васпитачица Мире Радин и Дијане Брусин истраживале су природни феномен опадања лишћа. Поред организовања експериментисања и посматрања промена на листовима у вртићу и на улицама Кумана, рад се одвијао и с партнерима у истраживању из Основне школе „Станчић Милан Уча”. Наставница биологије Станислава открила им је функцију листова дрвета и направила паралелу с људском шаком и мамином кухињом, а наставник географије Душан показао им је на карти и глобусу где расте листопадно дрвеће. Истражујући, дошли су до закључка како изгледа лишће на листопадном, а како на зимзеленом дрвећу.

– О томе нам је говорила школска библиотекарка Наташа, код које смо имали прилику да научимо како се појмови траже у енциклопедијама. Наставница музичког Мира нам је презентовала шта све може да створи звук, као лист док шушка. Дошли смо до закључка да звук производи и човек покретом и гласом. Тако смо дошли до идеје да организујемо новогодишњи концерт, где су ученици школе певали дечје песме, а деца из вртића (укључили смо и наше најмлађе другаре васпитачице Јелене Мијоков) уз певање извела и плесни програм. Измештањем пројектног учења из просторија вртића деци је пружена прилика да виде и испробају школски начин учења и самим тим граде своје мишљење о школи – објашњава Дијана Брусин.

 

УЧЕШЋЕ НА СТРУЧНИМ СКУПОВИМА

Васпитачица Дијана се од 2007. године бави писањем стручних радова. До сада је, као излагач, аутор или коаутор, учествовала на стручним конференцијама које организује Удружење васпитача Војводине, Савез удружења васпитача Србије, Балкански савез удружења васпитача, струковне високе школе за образовање васпитача.

Савез удружења васпитача Србије шест година јој је био подршка за акредитовану обуку „Певајмо и плешимо у ритму детињства”, чији је аутор и реализатор заједно с колегиницом Наталијом Скрофанов. Удружење васпитача Војводине у више наврата ангажовало је као модератора фокус група на тему „Побољшање информисаности и мотивисаности васпитача у циљу оснаживања и унапређивања компетенција за квалитетан васпитно-образовни рад и професионални развој”. Била је и водитељка округлих столова на тему „Пројектно планирање у вртићу – фазе пројекта”, које је тимски реализовала с колегиницом Радмилом Миладинов.

Александра Радовановић

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn