РУСКИ ЈЕЗИК

Културолошки приступ у настави страног језика

Настава страног језика, сем учења језичких правила и лексике, може бити плодотворно тло за сазнавање разноврсних података из многих области, али и подстицај за уметнички израз. Такав приступ у раду негује професорка руског језика Мира Симеуновић. Њени ученици су, инспирисани огледним часом на тему „Фаберже – део породичне традиције Романових”, направили тридесетак реплика Фабержеових јаја, нека су и сами дизајнирали, а затим их продавали на хуманитарној изложби. Прикупљени новац уплаћен је за лечење једног дечака

Страни језик је озбиљна наука. Ниједан школски предмет не може да се похвали таквим могућностима за унапређивање и ширење оног што називамо општа култура. Тачније, страни језик као школски предмет пружа обиље могућности за свестрану реализацију потенцијала ученика: даје прегршт информација, доприноси развоју функционалне писмености, подстиче на истраживачки рад, реализује креативне таленте ученика, развија тимски дух и мотивише онај такмичарски, буди радозналост и жељу за знањем, доприноси сазревању ученика кроз упознавање и прихватање другачијег…

Учећи руски језик, упознајемо се с културом народа – носиоца језика, с најразличитијим чињеницама и достигнућима, јер у страном језику могу бити садржане све науке. Можемо учити о традицији која нас повезује с руским народом, о научним открићима која су унапредила човечанство, о историјским догађајима који су променили свет; можемо открити бисере поезије и упознати генијалне романописце, упознати олимпијске победнике и јединствене композиторе; можемо сазнати о космонаутима, биолозима и великим математичарима; можемо, коначно, заволети свој језик, учећи га упоредо са страним. Толико је моћан страни језик!

Домети оваквог културолошког приступа језику умногоме зависе од мотивације самог наставника, његове вештине да активира ученике и представи им на прави начин своје идеје, иницира активности које ће мотивисати ученике на пут ка новим сазнањима.

Један од таквих часова је огледни час руског језика „Фаберже – део породичне традиције Романових”, реализован у седмом разреду ОШ „Кнез Сима Марковић”, Барајево. Час представља део пројекта „Васкрс са Фабержеом”. Замишљен је и реализован као корелација с историјом, али је суштински много више од тога: основна чињенична знања која су ученици обновили на часу припадају историјској науци, усвојили су и нова језичка знања, али су, уз то, упознати и с дометима једне уметности, која их је мотивисала на креативни рад. Осим тога, код ученика је пробуђена емпатија, жеља да се личним ангажовањем помогне некоме.

У првом делу часа дат је историјски поглед на Русију крајем XIX и почетком XX века, у последње деценије владавине династије Романов. Крај велике империје уследио је након Октобарске револуције, доласком револуционара на власт, након чега је и формирана нова држава Совјетски Савез. Руско-јапански рат, Први светски рат, глобална, али и локална друштвена и политичка превирања која су условила крах Царске Русије – све то је ученицима представила професорка историје Татјана Растовић, истичући и везу коју је имала царска породица Романов (поготово последњи цар Николај II Романов) с тадашњим владарским породицама Србије и Црне Горе.

Након историјског осврта на ову епоху, у другом делу часа ученици су имали прилику да се детаљније упознају с Карлом Густавовичем Фабержеом, чувеним јувелиром тог времена, који је израдио на десетине непроцењивих васкршњих украса – јаја за царску породицу Романов. Наиме, руски цареви (Николај и његов отац Александар Романов) наручивали су од јувелира поклоне за даме у царској породици. Била су то васкршња јаја, направљена од најскупоценијих материјала (злата, платине, дијаманата, кристала, рубина, бисера, брилијаната, жада, слонова кости…), која су себи могли приуштити само чланови царских и племићких породица из највиших слојева друштва тадашње Европе. Тако се у дому Романових нашло више од 50 драгоцених примера јувелирске радионице Фаберже која је радила у Паризу. Након револуције, ови примерци високог мајсторства разнети су по целом свету, да би током XX века у Русију био враћен велики део њих. Данас се чувају у музејима у Санкт Петербургу и Москви.

После кратког упознавања са Фабержеом, ученици су представили конкретне примере Фабержеових јаја, и то у личној изради. Направили су око 30 реплика ових јаја (као и других, која нису била реплике), јер је овај час био увод у хуманитарни пројекат „Васкрс са Фабержеом”, пред велики православни празник Васкрс. Ученици-креатори су нас упознали с тим коме је одређено јаје било намењено (мајци, супрузи или ћеркама Николаја II), који материјал је коришћен за израду оригинала, каква је била судбина и посебна симболика сваког конкретног примерка, које изненађење је садржало свако јаје и сл. Тако смо сазнали да је најскупље јаје „Ђурђевак” продато за скоро 100 милиона долара, да је најоригиналније јаје „Транссибирска железница”, а највеће „Московски Кремљ”.

Ученици су с поносом представљали своје изванредне креације, које ће дан-два касније бити продате на хуманитарној изложби посвећеној буђењу племенитости и емпатије, у духу великог празника. Управо та пробуђена емпатија надахнула је ученике, као и њихове породице, да се укључе у нашу акцију (било ангажовањем током израде реплика, било куповином). Приход од продаје реплика Фабержеових јаја и додатних руских сувенира (које је набавила наставница) упућен је Хуманитарној фондацији „Буди хуман”, као помоћ у лечењу дечака В. П.

Детаљни садржај часа може се погледати на сајту наставника https://miracomilfo.com/nastavnici/faberze-deo-porodicne-tradicije-romanovih/, а извештај о пројекту на https://miracomilfo.com/nastavnici/projekat-vaskrs-sa-faberzeom-2023/.

 

Снимци реплика (експоната) могу се видети на Јутјуб каналу наставника:
https://youtu.be/zTJspsOYuGM
https://youtu.be/yByyvV49I24
https://www.youtube.com/watch?v=eZOCm-I7w7A
https://www.youtube.com/shorts/wnW2hWlxQPM

Пројекат је представљен на блогу наставника (на сајту пед-копилка, на руском језику, у раду Благотворительный проект секции русского языка „Пасха с Фаберже”, линк: https://ped-kopilka.ru/blogs/mira-simeunovich/blagotvoritelnyi-proekt-sekci-ruskogo-jazyka-pasha-s-faberzhe.html.

Детаљи о пројекту могу се погледати и у е-часопису секције: https://www.calameo.com/read/0066866236072762e4d1a.

Кроз своју дугогодишњу праксу и богато искуство у настави руског језика као другог страног у основној школи, научила сам да настава није само оно што је у учионици и не може бити сведена на градиво и уџбенике, пропитивање и тестирање. Настава је више од тога: она обухвата и предметна знања, и подстицање свестраног развоја ученика; она је и васпитање које подразумева праве вредности васпитаног и несебичног човека, човека с амбицијама, али и бригом за другог.

Мира Симеуновић, проф. руског језика, педагошки саветник

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn