ТЕМАТСКИ ДАН У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ ЗА ДЕЦУ СА СМЕТЊАМА У РАЗВОЈУ „БОШКО БУХА” НА ЗВЕЗДАРИ

Пут хлеба

У Основној школи за децу са сметњама у развоју „Бошко Буха” на Звездари наставнице шестог разреда Мартина Станковић Козлица и Тамара Логар организовале су тематски дан под називом „Пут хлеба”. Циљ је био да се ученицима приближи целокупан процес производње хлеба, као и процес производње сировина и могућности њихове употребе. Да би се то учинило на најбољи начин, направљена је корелација с предметима Техника и технологија, Српски језик и књижевност, Физика, Биологија, Музичка култура, Ликовна култура и Домаћинство. Овакав начин рада укључује сва чула и код ученика развија креативност, самосталност, иницијативу и обједињује сва знања везана за одређену област.

Дан је почео предметом Техника и технологија, кад су ученици научили како добијамо брашно, како изгледа животни циклус пшенице и шта подразумевају ратарски процеси у производњи пшенице. Из српског језика обрађена је народна прича „Вук лењивац”. Деца су из приче схватила да процес израде хлеба није једноставан и да је за то потребно одређено време и уложени труд. Физика је укључена у делу мерења намирница које су биле потребне да се направи тесто. Ученици су самостално вагом мерили одређене количине брашна и записивали добијене вредности. Практична знања и вештине су веома важни у развоју самосталности. У оквиру биологије учили су о квасцу као живом организму који омогућава да тесто нарасте и да хлеб буде мекан и укусан. Сазнали су да је квасац гљива која се храни шећером и да су за њено размножавање потребни храна, одговарајућа температура и вода. Посматрали су и како квасац делује на тесто и како се оно мења.

Кад је тесто било готово и спремно за обраду, задатак је био да се подели на одговарајуће делове. Ту је укључена математика. Понављали су разломке и делили тесто на половине, трећине, четвртине, осмине. Упоређивали су величине и тежине делова теста. Практична знања и примена наученог од изузетног су значаја у процесу учења.

Час ликовног искоришћен је за обликовање теста у лепињице. Ученици су добили прилику да самостално месе тесто и праве облике које желе. Тиме се развија креативност и вежба фина моторика прстију. Док су чекали да се тесто испече, на часу музичког заједно су певали песму „Пекарчићи”. Задатак за овај део рада била је реедукација психомоторике. Ученици су морали да испрате текст одговарајућим покретима којима се подстиче напредак у свим областима развоја детета. Низови вежби које дете изводи путем чула додира и покретом стимулишу његов моторни, когнитивни и социо-емоционални развој. Вежбе које се користе помажу детету да разуме своје тело, простор који га окружује, време које протиче, ритам и постојање других особа у његовом окружењу, а све то користећи сва своја чула.

Последњи део дана искоришћен је да се, у оквиру домаћинства, припреми хлеб. Разговарало се о здравим намирницама и здравом начину исхране. Сви заједно су уживали у раду и производу који је на крају добијен.

Тематски дан је био веома успешан и занимљив за ученике, који су показали велико интересовање и задовољство. Наставници су истакли да је овакав начин учења веома користан за децу са сметњама у развоју јер омогућава да она стекну практична знања и вештине, као и да развију креативност и самопоуздање. Такође, у великој мери утиче на развој пажње због начина на који се активности смењују и надовезују једна на другу. Веома је важна и улога ученика у целом процесу. Они добијају улогу активног учесника у настави и могућност избора, те сами креирају ток наставе.

Тамара Логар

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn