ОСНОВНА ШКОЛА „АЦА МИЛОСАВЉЕВИЋ” У РУШЊУ
Тимским радом до мотивације
Ученици Основне школе „Аца Милосављевић”, у насељу Рушањ у београдској општини Чукарица, наставу похађају у пријатном амбијенту, који и њих, као и запослене у овој образовно-васпитној установи, и инспирише и мотивише. За 322 ђака часови се организују у две школске зграде, од којих је старија подигнута 1873. и представља посебну културно-историјску вредност и најстарији је објекат у Рушњу и околини. Друга зграда, иако изграђена као савремени монтажни објекат, у потпуности се уклапа у целокупни амбијент, а наставне и ваннаставне активности реализују се и у лепо уређеном школском дворишту.
Овог септембра школа их је дочекала у још лепшем руху, захваљујући акцији осликавања мурала, коју су почетком јуна ученици, предвођени наставницом ликовног Наташом Делић, реализовали у складу с препорученим ваннаставним активностима које доприносе тимском раду, укључивању и креативном изражавању.
У дводневној радионици су учествовали ђаци петог, шестог и седмог разреда. Сами су правили скице и предлошке за осликавање зида, а за реализацију су коришћене акрилне боје на воденој бази, које су заштићене премазом акрилног везива. Корак по корак, уз ваљак, четке и четкице у рукама инспирисане деце – и флора и фауна различитих крајева света нашле су се на до тада неприметном зиду, који је ова весела менажерија учинила местом поред кога пролазници застају да би уживали у његовом шарму. Атмосферу током рада одликовали су поверење и међусобно уважавање, па су ученици, који су и након предвиђеног времена остајали да дораде још понеки детаљ, поделили с наставницом своје идеје о даљем уређењу школског дворишта.
– Тиме су нас подстакли да и убудуће планирамо сличне активности. У припреми је архитектонско решење за врт у облику потковице, које ће обезбедити простор за мозаике које ће ученици реализовати током ове школске године. У овом подухвату сарађујемо с Удружењем грађана Рушањ, од којег ћемо добити грађевински материјал. Ово удружење трећу годину заредом сарађује с нашом школом, па је тако овог септембра, уочи Дана месне заједнице, у школском дворишту организована Рушањска олимпијада старих спортова – каже наставница Наташа Делић.
Циљ пројекта је представљање и чување од заборава народне културне баштине, уз оживљавање старих и помало заборављених вештина и промоцију спортских дисциплина, духа олимпизма и игара. Идеја је и да се омогући повезивање чланова локалне заједнице око догађаја који су намењени деци.
Деца су с нестрпљењем ишчекивала ову манифестацију, на којој су се дивно забавила и надметала у никад превазиђеним играма: између две ватре, трка у џаку, трка задовољства, обарање руку, скок у даљ из места, надвлачење конопца, бацање камена с рамена…
– Ученицима је потребно отворити различите перспективе кроз културне активности и ја се трудим да стално осмишљавам нове начине да им знање пренесем на занимљив начин, како би оно било трајно. Тако сам за осмаке, са колегиницама Бранком Марковић и Јованом Ђаковић, организовала посету Музеју савремене уметности у Београду, где су погледали Плаву изложбу, припремљену тако да су експонати разумљиви и особама слабијег или оштећеног вида. Осмишљена је као интерактивни полигон за доживљај модерне и савремене уметности, а носи потенцијал да посетиоцима открије јединственост сваког појединца, право на индивидуалност, сопствену перцепцију, доживљаје, мисли, ставове, изборе. Изложба поставља питање о значају боје и начинима њеног доживљаја. Да бисмо могли на тренутак да искусимо реалност особа с оштећеним видом, очи су нам биле прекривене повезом, што је изоштрило сва остала чула. Кроз изложбу нас је водила кустоскиња, а кроз поставку смо се кретали у малим групама у форми возића, ослањајући се рукама на особу испред себе. Експонате смо могли да додирнемо, слушамо о њима преко звучног записа, обраћајући пажњу на доживљај који изазивају у нама. Тиме смо на другачији начин започели откривање улоге савремене уметности, што је потпуно у складу с темом „У ципелама другог” – објашњава наставница Наташа.
У овој школи међу запосленима влада позитивна атмосфера, у којој је сарадња свакодневна. Такво окружење доприноси мотивацији целокупног колектива у креирању наставних и ваннаставних садржаја, уз поштовање различитих потенцијала и сензибилитета деце. Да се колектив међусобно препознао у заједничком подухвату званом образовање, потврђују резултати које постижу њихови ученици, који су током претходне школске године учествовали на такмичењима из десет предмета. На општинском нивоу 20 ученика освојило је једно од прва три места, на градском нивоу њих деветоро, а на републичком такмичењу ученица Дијана Петровић била је друга у надметању у знању из географије.
Школа на остварењу образовних циљева, али и своје васпитне улоге, ради и кроз различите активности организоване у самој установи, али и у сарадњи с локалном заједницом и многим релевантним организацијама.
Тако се за будуће прваке организује Дан отворених врата, кад пролазе кроз бројне активности груписане у четири радионице (најчешће: Језичка радионица, Весела математика, Шарене стране, Играмо се заједно). И родитељи могу да обиђу радионице, а на крају деца уживају у слаткишима које прави учитељица, уз помоћ васпитачице и теткица.
На крају четвртог разреда израђује се „Споменар одељења”, а циљ овог пројекта је оспособљавање ученика да креирају, забележе и сачувају продукте рада који ће их подсећати на њихов раст, развој и напредовање кроз четири године у основној школи.
На развоју емпатије и правих вредности код деце ради се и кроз радионице, презентације, писање лепих порука, избор најтолерантније особе у сваком одељењу или квизове о познавању правила понашања, који се организују поводом Дана љубазности, Дана толеранције, Дана ружичастих мајица или Дана безбедног интернета, а у оквиру програма заштите деце од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања.
– Традиционално обележавамо и Недељу здраве хране, а Светски дан хлеба и Светски дан јабуке имају посебно место у календару наше школе. Током те недеље школским двориштем се шири мирис интегралног хлеба и пите од јабуке, које учитељице Гордана Дерајић и Равиојла Пузовић, с ученицама нижих разреда, месе, пеку и тиме госте све ученике. Новогодишњим базаром, у виду изложбе у школском дворишту или учионицама, желимо да развијамо предузетнички дух код ученика, тј. да их подстакнемо да користе своју креативност и знање, покажу иницијативу, раде у тиму и самостално, да решавају проблеме и развијају самопоуздање. Од зарађеног новца све учионице су добиле климе, а некада се део преусмерава у хуманитарне сврхе – кажу у школи.
Еколошке акције неизоставни су део образовно-васпитног рада у школи у Рушњу. Осим обележавања Светског дана шума и вода, редовно се организује и садња дрвета генерације, а ђаци су активни учесници и пројекта „Чукарички рециклажни дан”, поводом Светског дана заштите животне средине, кад сакупљају стари папир и алуминијумске лименке, а новац од њихове продаје намењен је у хуманитарне сврхе.
Гост школе био је и Зоран Мартинов из удружења „Чеп за хендикеп”, који је млађим ученицима објаснио како се сакупљањем пластичних чепова може помоћи особама с инвалидитетом, а том приликом сакупљено је око 60 кг чепова. Угостили су и пријатеље из РЕЦАН фондације, кад им је Немања Марјановић одржао презентацију „Свака лименка се рачуна”, а компанија DS SMITH, с којом школа такође остварује сјајну сарадњу, обрадовала их је дивним поклонима. Наиме, од њих су добили 32 саднице фотиније, којима је ограђен део дворишта школе, као и по три кошаркашке, фудбалске и одбојкашке лопте.
Општина Чукарица у јуну је организовала такмичење за најлепше уређено школско двориште, на ком је ОШ „Аца Милосављевић” освојила друго место. Осим ласкавог признања, које са собом носи и мотивацију да се следеће године „попну” и степеницу више, школа је добила и 20.000 динара, које ће искористити за нове саднице и жардињере за простор испред школске зграде.