ОСВРТ НА ШКОЛСКУ ГОДИНУ КОЈА ПРОЛАЗИ

ОСВРТ НА ШКОЛСКУ ГОДИНУ КОЈА ПРОЛАЗИ

Креативност увек нађе свој пут

 

Оно што нас не убије учиниће нас снажнијим, стара је изрека, за коју желимо да буде примењива и на пандемијско време и на образовање у Србији. Како је лани крај пандемијске школске године дочекан с олакшањем, јер је уз мале надокнаде и заостатке виђено светло на крају тунела – током ове просветари су већ почели да клецају под дуготрајним замором. Терет који носе скоро две године узео је данак. Последица је то, пре свега, готово непрекидног дневног ангажмана у настави – почев од припреме часова и сталног пребацивања из офлајн мода у онлајн наставу до прилагођавања наставних материјала за све могуће различите канале комуникације, од ТВ часова, платформи за управљање учењем, али и чет-апликација и скоро па двоцифреног броја друштвених мрежа, које су им на располагању. Када се томе дода и број веб-алата које користе како би настава ученицима била динамичнија и пријемчивија – глава неког замишљеног модел-наставника или учитеља мора бити огромна као хелијумски балон из „Пута око света за 80 дана”, како би објединила све наведено.

Док су се прошле године едукатори повремено стидљиво и жалили да им је тешко да савладају све што је потребно за успешну е-наставу, сада већ ретко чујемо нешто такво, али искрсавају бројна питања организационог карактера, са акцентом на потребу за повратком у учионице и за ефикасност непосредне наставе. Помињу се и недостатак мотивације код ђака и још понешто, али, пре свега – немогућност објективног оцењивања и истинске процене њиховог знања и ангажмана.

Годину (школску) која пролази обележили су онлајн састанци и предавања, Зум скриншотови и екранчићи конференцијских саговорника. У тежњи за нормализацијом наставници и учитељи водили су истовремено и борбу за рационалност и признавање научних вредности, промовисање важности вакцинације и стидљиви повратак у школске кабинете – што није ишло без тешкоћа, али је до помака, ипак, дошло. Одржана су и нека такмичења и смотре, не само онлајн, а најталентованији међу ученицима и њиховим менторима истакли су се упркос околностима – идеје, школски и међународни пројекти, успеси на такмичењима… – свега је било. Креативност је, попут воде, нашла свој пут, па смо и ми чешће писали о вредним ученичким тимовима и постигнућима малих генијалаца. Онлајн карактер текуће школске године употпунили су и случајеви (не само) онлајн насиља, па је и ова тема доминирала пројектима и школским животом.

И институције система су наставиле с радом, па су пред нама и нова Стратегија развоја образовања (до 2030), коју је усвојила Влада, као и два предлога закона, оног о студентском организовању, као и о изменама и допунама Закона о високом образовању. Стратегија треба да омогући обухват образовањем за више деце, да систем удовољи захтевима тржишта рада, да ученицима пружи знања, вештине и компетенције неопходне за будућност, рекао је овим поводом министар Бранко Ружић, који сматра да овај документ излази у сусрет и потребама националних мањина и ученика са сметњама у развоју.

Редовне обуке наставника које организује Завод за унапређивање образовања и васпитања интензивиране су преко њихове платформе за е-учење, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања наставио је несметано са својим бројним пројектима, али је због објективних препрека одложено увођење националне матуре. Озбиљни инфраструктурни и организациони помаци учињени су и у домену дуалног образовања и Националног оквира квалификација. Посебне тешкоће, пре свега због повишене потребе за поштовањем пандемијских мера, имале су школе за специјално образовање, за децу са сметњама и посебним потребама, међутим, њихово функционисање је одржано захваљујући пожртвовању школских колектива и разумевањем надлежних, о чему је Просветни преглед писао у више наврата.

И у науци су се догодиле значајне ствари, опет пре свега организационо и инфраструктурно, па помињемо недавно постављање камена-темељца за зграду Института Биосенс у Новом Саду, уговор о успостављању заједничке кинеско-српске лабораторије, у којој ће се истраживати лековито биље, микроорганизми и иновативни лекови… Истраживачка станица у Петници добила је новог управитеља – дугогодишњи директор Вигор Мајић повукао се и посветио писању књиге о овој вансеријској институцији. На његово место дошао је досадашњи програмски директор Никола Божић.

Подсећамо и на бројне обуке, курсеве и друге бесплатне образовне садржаје које је Фондација Петља креирала, у сарадњи с конзорцијумом партнера окупљених у оквиру Иницијативе Дигитална Србија. Mеђу њима највише се истакао Нордеус, српска фирма која се бави креирањем онлајн игара, а која је доказала да се знање може и озбиљно уновчити – недавно ју је купила, за више стотина милиона долара, једна америчка компанија!

У складу са тим обрадовала нас је и вест да ће, од септембра, основци у Србији учити о основама вештачке интелигенције, у склопу трансформације наших школа. Премијерка Ана Брнабић најавила је то на недавном Копаоник бизнис-форуму, када је подсетила и да ове године из клупа излази прва генерација матураната која је, као обавезан предмет, имала Информатику и програмирање.

Може се рећи да су они које учење интересује, било као едукаторе, било као ђаке – успели без проблема да испливају до циља, који ће означити почетак школског распуста, а за многе и упис жељене средње школе или факултета. Они који у томе не успеју, жалиће за пропуштеним приликама, али ће имати лето пред собом да размисле и о начинима да их надокнаде и исправе грешке. Исто чека и образовне институције, које треба да консолидују редове и, надамо се, уз ослушкивање и ђака и просветара, што пре да ураде неопходне анализе протеклог периода и добро подмажу системске механизме у сусрет наредној школској години.

Д. Јелисавчић

 

 

 

АНТРФИЛЕ:

УНЕСКОВ ИНСТИТУТ ЗА ИНФОРМАЦИОНЕ ТЕХНОЛОГИЈЕ У ОБРАЗОВАЊУ И ШАНГАЈСКИ ОТВОРЕНИ УНИВЕРЗИТЕТ

Иновативне праксе о дигиталним трансформацијама

 

Унесков Институт за информационе технологије у образовању и Шангајски отворени универзитет позвали су школе, организације за стручно образовање и обуку и универзитете да размењују најбоље праксе о дигиталним трансформацијама везано за употребу напредних информационо-комуникационих технологија у образовању, укључујући и вештачку интелигенцију.

Заједнички пројекат „Промовисање изградње ИКТ капацитета и отвореног образовања у доба вештачке интелигенције и дигиталних технологија” треба да подстакне иновативне приступе засноване на ИКТ-у у чланицама Унеска, како би се прошириле могућности целоживотног учења и побољшао његов квалитет. Иновативне праксе ће бити сажете у аналитичком извештају, укључујући нове начине рада и трансформативно размишљање, обрађене теме, употребљену методологију и могуће канале промена у образовању.

За учешће у Иницијативи и размену иновативних искустава у коришћењу напредних ИКТ у образовању потребно је попунити образац на адреси https://bit.ly/3x2kdsN. Рок за пријаве је 30. јун.

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn