ПРВИ ОКТОБАР – РОЂЕНДАН ОРГАНИЗАЦИЈЕ МЕНСА

ПРВИ ОКТОБАР – РОЂЕНДАН ОРГАНИЗАЦИЈЕ МЕНСА

Празник интелигенције

 

Бројна истраживања показују да постојећи образовни системи нису погодни за даровите појединце и да само троје од двадесет надарених успе да оствари своје потенцијале. Као организација високоинтелигентних, Менса жели да даровити имају најбоље могуће услове да у потпуности развију своје биолошке потенцијале, па подстиче међународну размену искустава образовног особља широм региона, кроз међународне конференције о даровитости. Током досадашњих окупљања закључено је да едукаторима у Србији и региону недостаје увид у посебне потребе надарених ученика и зато је рад са њима велики изазов. За сада не постоје специфичне обуке у оквиру система просвете, а надарени ученици, њихове породице и наставници се сами организују, како би креирали подстицајно окружење за најинтелигентније.

Због тога је један од циљева Менсе Србије и осмишљавање програма за наставнике даровитих и стално унапређење образовног система, а један од пројеката који делују у том правцу је и „Teachers for Gifted”, који се финансира средствима из Еразмус+ програма ЕУ, а који је почео прошлог новембра и завршава се овог октобра. Нажалост, неке активности, због пандемије короне, морале су да буду одложене. Спроводи се у сарадњи са Менсом Шведске и настао је по узору на њихов оригинални пројекат обучавања школских и предшколских едукатора, како би се осмислили различити приступи у раду са даровитима. Улагање времена и енергије у такве појединце донело је неким земљама значајан успех у укупном развоју, кажу у овдашњој Менси, која размењује искустава са шведским домаћинима и прилагођава их условима у нашој земљи.

Стечена знања треба да се преточе у стварање центра за подршку родитељима даровите деце, који се суочавају са различитим изазовима током њиховог одгајања, чиме би се омогућио, на крају, и већи допринос високоинтелигентних особа целокупном друштву.

Даном интелигенције обележава се рођендан Менсе, која је основана 1. октобра 1946. године у Оксфорду, како би најинтелигентнији људи помогли обнови друштава после разарајућег Другог светског рата. Менса, Удружење Креативни учитељи и Институт за модерно образовање и ове године желе да укажу на значај стимулације интелектуалних способности укључивањем што већег броја стручњака који раде са децом и одраслима у земљи и региону.

Ове године тим поводом у Србији се до 9. октобра (почело је 14. септембра), одржава око 40 локалних догађаја (податак у тренутку настајања овог текста). Ова организација рођендан слави у складу са епидемиолошким препорукама – онлајн, а на сам „дан рођења”, на тему „Занимања будућности”, предавање држи Предраг Ђукић, потпредседник Менсе Србије, аутор програма за развој кључних вештина и експерт Националног центра за таленте.

На крају, шта је интелигенција? То је ментална способност која обухвата резоновање, планирање, решавање проблема, апстрактно мишљење, разумевање комплексних идеја, повезивање и увиђање релација, брзо учење и учење из претходног искуства. Постоји на десетине дефиниција, а најприхваћенија је да је то „способност да се учи из претходног искуства, решавају проблеми увиђањем битних односа, као и способност прилагођавања новим ситуацијама”, каже Светлана Пуретић, психолог и психотерапеут у едукацији.

Уз више теорија и модела, који покушавају да објасне интелигенцију, дошло се до најприхваћеније – Гарднерове теорије вишеструких интелигенција, која препознаје седам различитих и независних облика ове способности.

Организација Менса жели да људи са натпросечном интелигенцијом дају допринос развоју друштва у контексту бољег искоришћења његових потенцијала и ресурса, подсећа за Просветни преглед Борис Пројовић, координатор Менсе за Београд.

Услов за чланство је количник интелигенције од 148 и већи, по Кателовој скали, што, статистички, на Менсиним тестовима оствари само два одсто светске популације. Тестирања се у Београду спроводе и до пет пута годишње, у Новом Саду и Нишу по двапут, у мањим градовима једном, али сам успех аутоматски не значи и чланство – то је само услов за њега, објашњава наш саговорник.

Тај критеријум у нашој земљи испунило је скоро осам хиљада људи, а активних чланова Менсе има око 1000. Међу њима је и одређен број вредних и креативних едукатора, који стално осмишљавају програме којима би унапредили процес образовања, као што су „Покретна азбука” Момчила Степановића или „Од цртања до програмирања” Тање Олеар Гојић и Мирјане Тишме, „Еду хоботница”, мнемоничка школа памћења и учења (позната по учешћу у ТВ емисији „Генијалци”), затим „Облутак”… – те на међународном плану прослављени програм НТЦ Ранка Рајовића и Уроша Петровића – да поменемо само неке.

У организацији су људи окупљени по тематским групама, у којима раде на унапређивању рада са децом, рада на еколошким темама, технологији, развоју уметности, знања, спорта и бројних других вештина, интересовања и способности.

Тестови интелигенције намењени су индиректном мерењу степена развијености опште способности и састоје се од стандардизованих задатака којима се мере: памћење, резоновање, логичка, математичка, вербална, спацијална способност… Данас се примењују различити тестови – индивидуални и групни, вербални и невербални, приликом одређивања спремности деце за полазак у школу, процену успеха, професионалну оријентацију или одабир кандидата за посао…

„Интелигенција без амбиција је птица без крила”, рекао је Салвадор Дали. И теоретичари се слажу да је пре реч о потенцијалу, него развијеној способности, па је питање да ли је могуће утицати на развој интелигенције и на који начин, увек актуелно – истиче Пуретић.

Д. Јелисавчић

 

 

 

АНТРФИЛЕ

ПОКЛОН ЧИТАОЦИМА

Поводом јубилеја, Менса нашим читаоцима поклања три бесплатна ваучера за тестирање, за најбрже који пошаљу имејл на нашу адресу: контакт@просветни-преглед.рс.

 

 

 

АНТРФИЛЕ

КОНКУРС ЗА ЕДУКАТОРЕ

Најновија истраживања кажу – могуће је да људи постану паметнији свакодневним вежбањем. Жеља МЕНСЕ је да васпитачи, наставници и стручни сарадници реализују различите активности које би активирале ученике, подстакли их на размишљање, да реагују креативно… Доказано је да се то дешава решавањем различитих мозгалица, укрштеница, ребуса, загонетки, играњем друштвених игара… Пожељно је то уклопити у наставни план и програм и реализовати на часовима обавезне наставе, одељењског старешине или као слободну активност.

Конкурс МЕНСЕ за примере добре праксе траје до 9. овог месеца, а резултати ће бити познати 1. новембра. Едукатори своје замисли за догађаје могу пријавити и реализовати до 9. октобра или реализоване акције пријавити до 15. октобра. Посебан акредитовани онлајн стручни скуп „Решавање проблема као стимуланс интелектуалног развоја”, са доделом награда, заказан је за 7. новембар.

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn