ЖИВОТ У ДОБА ГЛОБАЛНЕ ЕПИДЕМИЈЕ

ЖИВОТ У ДОБА ГЛОБАЛНЕ ЕПИДЕМИЈЕ

Образовање не може (и не жели) да стане

 

Како преживети у доба короне? Цео свет је осетио колико је рањив, колико је крхка равнотежа у глобалном селу и колико мало је потребно да, са краја на крај глобуса, свако живо биће постане животно угрожено. Међутим, овакве ситуације прилика су и за учење, а једна од њих је да, као и у свакој кризи, и у овој постоје ствари на које можемо, али и многе на које не можемо да утичемо.

У свету који је „капиларно повезан”, где више не постоји изоловано острво, већ смо сви она хемингвејевска, повезана острвца, сведоци смо да свако од нас ових дана мора да научи да се изолује не само од посла и слободних активности, већ, драстичније, и од најближих. Такође – да се очеличи у стрпљењу и смирености, јер паником, кажу психолози, ништа се не постиже.

Као што је за медицину и економију, за јавну управу, оружане снаге… – за све домене живљења ово потпуно нова ситуација, тако је и за образовни систем. Није то зато што се у свету досад није десила епидемија, догађале су се и биће их у будућности, него зато што се сваки пут догађају у другим околностима.

Охрабрујућа је вест, која више није вест, већ рутина, да се читав систем едукације у кратком року сјајно снашао и почео са ТВ и онлајн наставом. Иако су и досад постојале дигиталне платформе, овакав систем, успостављен за тако кратко време, досад код нас, а и било где у свету, није виђен. Признање не иде, наравно, само за МПНТР и организацију, већ – и пре свега – за храбре учитеље и наставнике који су стали пред камере Радио-телевизије Србије и ухватили се укоштац са тремом, као и захтевом – а невидљивом публиком строгих судија жељних знања – ученика из читаве Србије. За похвалу су и сви други наставници, све школе, које су наставне активности пребациле на Фејсбук, Воцап и Вајбер групе, и ко зна још које платформе, где се свакодневно предаје, пита, истражује, раде тестови…

Иако су дигиталне технологије запретиле да нам „испију мозак” и апсорбују све слободно време, показале су се и као „добар слуга”, у ванредном добу, господару који тачно зна шта од њих жели.

Како би се настава и учење ефикасно одвијали, ресорно министарство упутило је родитеље и школе о начинима остваривања учења на даљину коришћењем расположивих дигиталних технологија и раније припремљених алата, за рад са свим ученицима у образовно-васпитном систему. Школе су у обавези да у оперативним плановима рада предвиде и учење на даљину са ученицима који раде по Индивидуалном образовном плану (ИОП). Неопходно је да се израде прилагођени материјале за ђаке којима је потребан структуриран индивидуализовани приступ (ИОП-1, ИОП-2 и ИОП-3) и да буду доступни ученицима на начин на који договоре са родитељима. У складу са потребама ученика који ради по индивидуализованом образовном плану припрема се садржај, упутство за учење и договара начин добијања повратне информације, како би се пратило напредовање ученика и обезбедила додатна подршка, саопштило је Министарство просвете.

Битан елемент подршке у новонасталој ситуацији је психолошка подршка родитељима деце која раде по ИОП-у, јер су те породице у кризним временима још осетљивије. Подршку треба да пруже разредне старешине, наставници и психолошко-педагошке службе у телефонском контакту или путем е-поште.

За специјалне школе следи и додатно упутство, уз садржаје који могу бити од користи у изради оперативног плана рада, док су за децу мигранте који су у прихватним центрима, уз подршку Комесаријата за избеглице, обезбеђени телевизори и рачунари преко којих ученици могу да прате предавања на електронским образовним платформама.

Зато радује информација да је Министарство просвете, науке и технолошког развоја за актуелну прилику обавило пренамену СОС линије за пријаву насиља у образовно-васпитним установама: позивом на број телефона 0800/200-201 ученици, родитељи и запослени у установама образовања и васпитања могу добити психолошку саветодавну подршку. Циљ подршке је добробит појединца, породице и целокупне заједнице. Будући да психолошка саветодавна подршка подразумева ублажавање утицаја кризног догађаја, олакшавање процеса опоравка и спречавање или смањење могућих последица на психичком плану, Министарство је саопштило да предузима додатне напоре како би умањило последице стреса код ученика, родитеља и наставника.

Дакле, позвани су да се јаве, сваког радног дана од 9 до 14 сати, сви ученици, родитељи и запослени у установама образовања и васпитања који сматрају да су им помоћ и подршка неопходни, као и оснаживање у превазилажењу проблема, стреса и анксиозности у условима ванредног стања и епидемије. На линији ће бити ангажовани стручни сарадници – психолози и педагози који су радили на СОС линији за пријаву насиља у образовно-васпитним установама, као и други сарадници Министарства просвете.

Како би се наставницима олакшало коришћење платформе за сарадњу Мајкрософт тимс, прилагођене и за учење на даљину, поред упутстава на адреси rasporednastave.gov.rs/alati-uputstva.php припремљене су и онлајн обуке (четири пута недељно, двапут дневно), о чему треба да се информишу код директора школа. Компанија Мајкрософт је омогућила да платформа буде бесплатна – током ванредног стања, али и касније. Погодна је за припрему дигиталних садржаја, интерактивну онлајн наставу, размену садржаја, постављање задатака и прикупљање решења и одговора. Мајкрософт тимс на једном месту омогућава разговоре, размену садржаја у реалном времену, заједничку сарадњу и доделу задатака, виртуелне састанке и дискусије, уз једноставну расподелу задатака. Такође, помаже администраторима школа и особљу да остану повезани и омогућава размену објава у реалном времену. Омогућено је и коришћење веб-верзија Мајкрософтових апликација из пакета Офис 365. Очекује се да платформа Тимс буде од користи школама које се до сада нису снашле и успоставиле адекватну комуникацију са ђацима, као и школама које тренутно користе друге, специфично неприлагођене алате.

Уз мноштво бесплатних садржаја којима интернет обилује и које корисници размењују онлајн – за забаву, самоусавршавање, неформално образовање… – Канцеларија за ИТ и еУправу покренула је портал digitalnasolidarnost.gov.rs, на којем ће моћи да се поставе информације о свим бесплатним платформама, алатима за учење и рад од куће, као и бесплатним књигама, курсевима, филмовима, музици, телевизијском и културном садржају за време трајања пандемије COVID-19.

Д. Ј.

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn