КОНКУРС ЗА СРЕДЊОШКОЛЦЕ ПРОГРАМА ЗА РАЗВОЈ УЈЕДИЊЕНИХ НАЦИЈА У СРБИЈИ
Изазов за решавање проблема заједнице
Програм Уједињених нација за развој, канцеларија у Србији, представио је недавно конкурс чији је циљ да подржи и награди најбоље идеје средњошколаца за решавање локалних проблема уз примену STEAM дисциплина, дигиталних технологија и података.
„Верујемо да, уз дигиталне технологије као што су вештачка интелигенција, интернет ствари, блокчејн, роботика и друге, примењене кроз STEAM области, можемо да идентификујемо и понудимо различита иновативна решења. Зато вас позивамо да их осмислите, а ми ћемо најбољима помоћи да их спроведу у дело”, кажу организатори.
Изазов је да се у локалној средини – школи, комшилуку, општини или граду – препозна неки локални проблем и осмисли на који начин би школски тимови, ђаци пре свега, тражили (и нашли) одговоре за његово решење, коришћењем дигиталних технологија уз инспирацију у STEAM областима.
На STEAM изазов (наука, технологија, инжењерство, уметност, математика) могу да се пријаве школски тимови из акредитованих средњих школа у Србији, које могу чинити два до пет ученика и ученица, предвођени с једним до двоје наставника и/или наставница. Ученици и ученице, као и наставници и наставнице, могу чинити више различитих тимова који се пријављују, али не више од три. Такође, тим могу сачињавати и представници више од једне средње школе, односно тимови могу бити састављени од ученика и ученица различитих средњих школа.
Изазов ће бити спроведен у два такмичарска круга. Пријаве су отворене до 30. јуна у 16 сати. Пријављивање се обавља слањем попуњеног пријавног формулара на имејл адресу steamizazov.rs@undp.org. За ученике и ученице млађе од 18 година неопходно је да се достави скениран формулар о сагласности за учешће и обраду података о личности, који потписује родитељ или старатељ.
До 29. јуна сви заинтересовани могу да, у вези с конкурсом, пошаљу питања мејлом на исту адресу. Сва питања и одговори биће објављени на сајту UNDP-а, у оквиру вести о изазову, и ажурираће се редовно током трајања изазова. Такође, тимови ће моћи да закажу термин уколико им је потребна подршка при попуњавању формулара. Овај вид подршке се односи искључиво на технички аспект пријаве – за квалитативне оцене надлежна је искључиво комисија.
Након истека рока за пријаву, комисија ће одабрати пет до десет најбољих идеја, које ће добити циљану менторску подршку за реализацију у финално решење. Подржани тимови пролазе у финале, где ће представити своја решења. Информације о одабиру победничких идеја из првог круга биће јавно објављене до 31. јула.
Школски тимови које комисија одабере добиће шестонедељну подршку за разраду пројектних идеја у финална решења. У оквиру тога обезбеђени су и ресурси и стручна подршка од стране UNDP-а, у износу до 500 долара по тиму (на пример, ресурси попут лиценце за одређене програме, приступ базама података, сензора и других компоненти за IoT уређаје, за 3D штампаче и друге материјале те стручну подршку у области дизајна, аналитике података, визуализације података…).
Као менторску подршка за развој решења, менторе ће идентификовати UNDP, у зависности од проблема који тим решава, као и од потреба тима. Сваки тим ће имати једног ментора или менторку из области којој припада идентификовани проблем. За припрему презентације тимове ће припремати стручњаци које ће обезбедити UNDP. Рок за достављање израђених решења из другог круга је 31. октобар.
Финалисти ће своја решења представљати уживо пред комисијом у току новембра кроз кратке презентације, након чега ће комисија одабрати три победника. За победничке тимове обезбеђене су награде: предузетничка тура у Београду – једнодневна посета релевантним актерима стартап екосистема; за ученике и ученице – ваучер за куповину технолошке опреме у износу од 300 долара по члану тима; за наставнике и наставнице – ваучер за куповину технолошке опреме у износу од 300 долара по члану тима.
Непосредно после расписивања конкурса организоване су инфо сесије, како би се заинтересованим тимовима приближили циљеви изазова и понудили корисни алати за припрему предлога идеја. Тема прве инфо сесије била је „Шта је SТЕАМ изазов?” У наредној је објашњено како изабрати локални проблем: која је методологија одабира најпогоднија, које заинтересоване стране треба да буду укључене у његово решавање…, уз примере из заједнице о успешно реализованим идејама. На инфо сесији „Како да искористимо податке за наше решење?” разматрана је улога података и њихове аналитике ради решавања проблема, објашњено је где се налазе подаци, чему служе и како да се искористе. Последња инфо сесија посвећена је предузетништву, од идеје до реализације, и на њој је објашњено како брзо тестирати идеје и пронаћи праву, која би имала успех на тржишту, било да је реч о пројекту током студија или прилици која има шири потенцијал. Све инфо сесије су снимљене и доступне на Јутјуб каналу UNDP Србија.
Изазов се реализује у оквиру пројекта „Изградња кључних рачунарских компетенција – ка радној снази будућности”, који спроводи Програм Уједињених нација за развој (UNDP) у партнерству с Министарством просвете и Фондацијом Петља, уз подршку Владе Републике Србије.
Д. Ј.
АНТРФИЛЕ:
МУЛТИДИСЦИПЛИНАРНО И РАВНОПРАВНО
Како би се подстакла мултидисциплинарност тимова, пријаве које буду менторисала два наставника или наставнице различитих предмета биће награђене додатним бодовима. Такође, ради подстицања родне равноправности, додатним бодовима биће награђене и пријаве мешовитих тимова – тимова који су сачињени од једнаког броја дечака и девојчица. У случају непарног броја чланова, биће награђени и они тимови у којима је однос чланова 40 према 60 одсто у корист дечака или девојчица.
ИЗДВОЈЕНО:
МЕЈКЕРС ЛАБ И У КЊАЖЕВЦУ
Група за образовање отворила је још један Мејкерс лаб, овога пута у Техничкој школи у Књажевцу, симболично на 92. Дан школе, 6. јуна. Мејкерс лаб ће бити место у коме ће ученици теоријска знања преточити у иновације, практичне радове и финалне производе и у коме ће настајати нове ученичке компаније и рађати се млади предузетници. Отварањем Мејкерс лаба, школа ће бити богатија за ласерску CNC машину, 3Д штампач, комплет за роботику и другу опрему, али и програме који се у њему реализују.
У јединој књажевачкој стручној школи присутни су, поред новог Мејкерс лаба, могли да виде и тренинг центар. Техничка школа константно развија сарадњу с локалном заједницом и привредом. Подршка различитих организација и привреде резултирала је новим програмима, наградама и сарадњом. Једна од таквих је сарадња с организацијом Достигнућа младих. Одлични резултати су тимове слали на такмичења попут националног Пословног изазова и Пословног изазова западног Балкана, донели су школи знање, искуство и инвестиције. У последњих пет година реализовани су значајни пројекти – осим пода у фискултурној сали, кожарске радионице опремљене савременим машинама и намештајем, ту је и специјализована рачунарска лабораторија, а у учионицама и библиотеци створени су услови за мултимедијалну наставу. У школи се реализује више од 180 часова различитих рачунарских предмета, чији је квалитет 2020. унапређен рачунарским кабинетом с 15 нових рачунара.
Национални партнери: Ceresit, Tarkett, ROMA Company, искуством и материјалним ресурсима допринеле су квалитетном окружењу, а изградњу мреже Мејкерс лабова финансијски подржава и NCR фондација.