МЕЂУНАРОДНА ШКОЛСКА САРАДЊА

Албум мога завичаја

Током пројекта „Албум мога завичаја”, чији су аутори Гордана Јаневска из ОШ „Димитрије Тодоровић Каплар” у Књажевцу и Ирена Бјелић из ОШ „23. октобар” из Сремских Карловаца, ученици ових школа су се, захваљујући eTwinning порталу, дружили са својим вршњацима из Србије, Хрватске, Грчке, Турске и Северне Македоније. Повезано је традиционално и модерно, а ученицима омогућено да истражују културну и природну баштину града у коме живе и шире околине – завичаја

Пројекат „Албум мога завичаја” заснован је на изборној и слободној сарадњи између пројектних партнера, а кроз њега су ученици научили да се одговорно понашаjу према наслеђу наших предака и развијају љубав према свом граду и завичају. Поред истраживања, развијали су креативне, мануелне, ликовне, литерарне, музичке, физичке и дигиталне способности. Путем видео-конференција стекли су нова познанства, преузимали различите улоге у тиму, бринули о свом завичају, цртали, лепили, проналазили, писали, фотографисали, учили, играли игрице, организовали еколошке акције, посетили културне установе, правили електронске књиге у различитим дигиталним алатима, упознали с пројектом локалну самоуправу.

Циљеви пројекта били су: оснаживање ученика и наставника и размена примера добре праксе подстицањем развоја кључних компетенција: интерактивно коришћење алата за ефикасну интеракцију с окружењем (сви комуникациони алати: од ИКТ-a до директне употребе језика); интеракција с хетерогеним групама (сарадња и стварање у непосредном и виртуелном окружењу); самостално деловање (управљање њиховим активностима, стављање у заједнички контекст, самостално деловање и преузимање одговорности).

У пројекту је акценат стављен на међупредметно повезивање наставних садржаја, унапређивање дигиталних компетенција и организацију рада. На почетку пројекта, партнерске школе су се договориле о активностима које су се одвијале преко eTwinning платформе и Фејсбук странице „Албум мога краја”. У току пројекта изнедриле су се и додатне активности на предлог ученика. Сви пројектни партнери сложили су се да њихови планови и програми имају ове садржаје и били су ветар у леђа ауторима да издрже и, кроз правилно усмеравање партнера, стигну до краја пројекта. Упоредо с договорима текло је и представљање партнера и ученика на платформи, с основним подацима и мапирањем школа на Гугл-мапи.

Помоћу дигиталних алата створили смо град снова пројектних партнера, какав бисмо желели да имамо – MASRTUGRCO (име нашег града састоји се од почетних слова наших држава). Дебату између учесника из различитих земаља на теме ШУМА, РЕКА, ПАРК и ЛИВАДА пратили су и о њој извештавали репортери. Ученици су проблеме у свом завичају решавали дискусијом.

Сваки месец је имао своју тему, а оне су обрађене помоћу мешовитих тимова из различитих земаља.

 

ОКТОБАР

На почетку пројекта ученици су оставили контакт податке ради боље комуникације, израдили своје аватаре и представили се партнерима, попунили уводну анкету о пројекту, написали зашто раде овај пројекат, уписали дигиталне алате које знају да употребљавају и учествовали у недељи кодирања.

 

НОВЕМБАР: ПРОНАЂИ, ИСТРАЖИ, САЧУВАЈ

У току новембра су на истраживачким задацима радила четири мешовита тима. Истраживали су прошлост свог завичаја као залог за будуће генерације (место с околином; традицију и обичаје; локалне производе и јела; локалне знаменитости). Сва истраживања, цртежи, фотографије и снимци нашли су се у четири дигиталне књиге (Bоок Creator). У оквиру теме, ученици су заједно с наставницима осмислили игрице визуелне интелигенције, направили завичајни речник на језицима партнера (српски, хрватски, македонски, грчки и турски језик) и извршили евалуацију путем упитника.

Упоредо с активностима које се реализују у оквиру теме, остварујемо и занимљиву активност – „Албум пројектних партнера”. Албум путује од партнера до партнера. Кроз низ уметничких и културних форми, ученици су се креативно изразили и пренели део културе на папир, који ће трајно обележити активност реализовану у оквиру еТwinning-а. Голуб гургусан путује с албумом и на Google Earth-у означава тачке на које слеће да предахне и упозна пријатеље. С пројектом су упознати директори школа и председници/градоначелници градова који су се уписали у албум и пожелели да пројекат успешно реализујемо.

 

ДЕЦЕМБАР: У СУСРЕТ НОВОЈ ГОДИНИ

У овом месецу израдили смо новогодишње честитке користећи различите ликовне технике, исписали поруке, а честитке послали пројектним партнерима помоћу Greetings Island дигиталног алата. Тимским радом, на креативан начин, с бар једним детаљем из завичаја и карактеристикама сезоне, израђујемо колаборативни календар у Canvi. Из евалуације коју смо реализовали на крају новембра родила се идеја да направимо интернационално-завичајну трпезу. Размењујемо идеје за новогодишње завичајне трпезе и опробавамо се у нашем традиционалном, али и у кулинарском умећу наших партнера. Све постављамо у Digipad алат.

 

ЈАНУАР: НАПРАВЉЕНО ДА ТРАЈЕ – САЧУВАЈМО ОД ЗАБОРАВА

  1. Не заборави!

У овој активности ученици су радили у мешовитим тимовима. На Форуму су сликама, речима и филмовима представили ћилиме, ношње, предмете и инструменте свог завичаја.

  1. Изненадићу те народном игром!

У оквиру ове манифестације одржали смо приредбу, где смо представили музику наших земаља уз плесну пратњу. Научили смо и припремили музичко коло – плес одабраног партнера – како би једни друге одушевили и изненадили игром.

  1. Народна ношња места

На посебној страници TwinSpace-а поставили смо фотографије ученика обучених у народне ношње.

 

ФЕБРУАР: Е-СИГУРНОСТ

Различитим активностима подстакли смо ученике да интернет доживљавају и као место које служи у образовне сврхе. Имали смо слободан избор активности (плакати, радионице, видео-снимци, предавања…). Сарадничке активности донеле су много тога новог (Кад чујеш реч „дезинформација”, помислиш… – облак речи написан је на енглеском и матерњем језику пројектног партнера; Креативни радови о лажним вестима; ИД картице са саветом како бити сигуран на интернету: Речи – појмови за град, предмет и тајну особу). Знање ученика проверили смо путем Kahoot квиза.

 

МАРТ: ЗНАЧАЈНА ЖЕНА И ЗАДУЖБИНАР МОГ ЗАВИЧАЈА

У овом месецу сетили смо се значајне жене и задужбинара из места у којима живимо и радили њихове портрете и кратке биографије. Затим смо нашли нит која повезује жену и задужбинара. Почело се и са стварањем пројекта о разним институцијама из домовине. Да би ове установе добиле нови смисао, „завичајна жена” и „задужбинар” организовали су разне скупове за прикупљање новца. Ученици су прво израдили плакат, а потом и макету зграде која ће бити направљена или реновирана. Као резултат рада, у дигиталном алату Mentimetar, уписали су три речи које их асоцирају на завичај.

 

АПРИЛ: АКТИВАН ГРАЂАНИН

  1. MASRTUGRCO – град из снова

Имамо изграђену домовину, треба јој дати име! Ученици смишљају назив од почетних слогова земаља учесница. Гласањем на друштвеним мрежама добили смо име MASRTUGRCO. Формирамо мешовите тимове (4) који граде градове погодне за живот. За ову активност користили смо Icograms веб 2.0 алат.

  1. Дебата

Формирамо четири екипе: ШУМА, РЕКА, ЛИВАДА и ПАРК. Учесници (ученици) дебате као: загађивачи, еколози, судије, адвокати и новинари сарадњом и тимским духом решавају настао проблем на изабраном станишту.

  1. Дан планете Земље – 22. април

У оквиру овог дана организују различите активности (акције чишћења и прикупљања рециклажног отпада, изложбе у школи/граду, пешачење, гледање едукативних представа из екологије, снимање филмића с тематиком заштите животне околине…) и постављају производе у Vakelet веб 2.0 алату.

  1. Писмо будућности

У овој активности ученици су писали писма у којима предвиђају будућност! Шта ће се десити и променити за десет година у њиховој домовини и на планети, шта ће бити с њима, шта ће радити.

 

МАЈ: ГРАД ПРИЈАТЕЉСТВА

Ученици снагом тимског духа креирају лого који се састоји из два дела: наслова и једног детаља – оријентир. Затим су рађене „безвремене” поруке за анонимног проналазача који ће их представити широј јавности кад их пронађе и прочита. Тада ће цео свет сазнати да су неки ученици учествовали у еТwinning пројекту под називом „Албум мога завичаја”. Овим порукама оставили смо еколошки отисак у залог будућим генерацијама. У активности „Легенда мапе природе” ученици су спојили машту и стварност и назив пројекта попримио је конотацију лепог заједничког производа, који ће привући све да посете места приказана у току пројекта.

Непроцењиво благо које ће се чувати у школи је албум који је путовао поштом од партнера до партнера. У њега су уткане најбоље нити завичајних градова партнера. Након сваке теме наставници и ученици вршили су евалуацију, а на крају је урађена и завршна. На друштвеним мрежама и платформама извршена је дисеминација пројекта. За његово представљање имали смо и заједнички блог https://analbumofmyhomeland.blogspot.com/.

Гордана Јаневска, ОШ „Димитрије Тодоровић Каплар”, Књажевац

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn