САЗНАЛИ НА СЕМИНАРУ – ПРИМЕНИЛИ У ПРАКСИ

Буди као пчела

Упознавање деце са животом пчела и њиховим значајем за људе путем ИКТ алата био је циљ рада Ане Мадић, васпитачице Предшколске установе „Чика Јова Змај” из Пирота, који је похваљен на конкурсу ЗУОВ-а „Сазнали на семинару – применили у пракси”. Важност теме препознали су и родитељи и локална заједница, који су пружили подршку деци и васпитачима током реализације пројекта. Све је добило и међународни карактер повезивањем са децом из Хрватске, Македоније, Италије и Румуније

С увођењем нових Основа програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета” изнова смо се бавили сагледавањем улога васпитача и анализом личних компетенција. Да бих унапредила квалитет своје праксе и да бих учествовала у међународним пројектима, проценила сам да ми је приоритет да унапредим своје компетенције у области примене информационо-комуникационих технологија и ИКТ алата. И друге колегинице у ПУ „Чика Јова Змај” исказале су исте приоритете за стручно усавршавање, те је наша установа организовала праћење акредитованог семинара „Примена Web 2.0 алата у образовању”, аутора Наташе Врапчевић и Ане Пертет, с каталошким бројем 659.

Овај семинар битно је унапредио моја знања и способности. Почела сам да користим ИКТ опрему: лаптоп, пројектор, штампач, фотоапарат, камеру… Увежбала сам коришћење веб-алата: Padlet, Mentimetar, Colorillo, Canva, Animoto, Learning Apps, Jigsaw, You Тube, Zoom, Voki. Стечена знања и вештине имплементирала сам кроз eTwinning пројекат „Буди као пчела” („Be like a bee”), реализован с децом скраћеног боравка средње и старије васпитне групе.

Повод за пројекат настао је из заинтересованости деце за пчеларски шешир. На прослави током претходног пројекта свако дете је требало да донесе неко необично одело које ће представити другарима на оригиналан начин. Уочила сам како су га деца посматрала и препознала могући повод за развијање пројекта. Убрзо смо обезбедили потребан материјал и обогатили просторну целину алатима и материјалима из пчеларске радње (кошница, пчеларски шешир, пчеларска блуза, димилица за пчеле, рамови, тегле за мед…). Она је свакодневно мењала облик и допуњавана је детаљима. Преко табеле ЗЖН сазнала сам шта деца желе да науче и да истражују. Преко дечјих исказа сам сазнала да воле мед, да знају да су пчеле веома важне, да праве мед у кошницама, а желела су да виде пчеле, да упознају пчелара, да праве производе од меда… Различити материјали и технике били су инспиративни за истраживање, као што су биљке, кошнице, саће, пинцете, лупе…

Подстицали смо истраживање, проналазили различите едукативне видео-садржаје и емисије о пчелама, које су током дана приказиване на видео-биму.

Сусретање и заједничке активности

Преко Zoom апликације повезали смо се с децом из Хрватске, Македоније, Италије и Румуније и на тај начин размењивали идеје. Изградили смо партнерске односе с породицом. Упутили смо позив родитељима преко позивног писма да учествују у креирању средине организовањем радионице. Правили смо „Хотел за пчеле”, садили цвеће и оформили врт за пчеле у дворишту вртића. Након сејања и садње цвећа интересовање се проширило на лековито биље. Направили смо хербаријум, који смо свакодневно допуњавали биљкама које смо пресовали и сушили, правили чај.

„Пројекат иде кући” је идеја маме девојчице А. З. Требало је да свако напише омиљени рецепт слаткиша с медом, па је тако настала „Књига рецепата”. Мама девојчице В. Ђ. нам је показала како се праве медењаци. Светски дан пчела обележили смо заједно с децом из других вртића која су учествовала у истом пројекту. У сарадњи с породицом направили смо еко-костиме. Еко-маскенбал, који смо организовали у дворишту вртића, медијски је пропраћен. Учествовали смо на ликовном салону у Галерији Пирота и добили награде за радове с пчелама.

Истраживањем преко интернета долазили смо до разних сазнања, а након тога смо проширили истраживање на аутентичним местима. Изградили смо односе и с локалном заједницом. Посетили смо пчеларску радњу, пчеларско удружење, „Удружење ткаља Пирот”, фабрику „Лимес” која се бави израдом козметичких производа од лековитог биља. Инспирисани обиласком фабрике, дошли смо на идеју да се бавимо израдом козметичких производа, па смо од старих сапуна, додајући мед, стварали медне сапуне. У просторној целини за визуелно изражавање настали су радови којима смо допуњавали простор за симболичку игру и наша соба је добила нови изглед.

 

Видљивост процеса учења

„Палачинка дан” десио се на иницијативу деце, а прављењем палачинки смо и прославили реализовани пројекат. На дегустацију смо позвали вршњаке из преподневне смене и родитеље. Алати које сам применила у овом пројекту су: Padlet, Mentimetar, Colorillo, Canva, Animoto, Електронска књига, Learning Apps, Jigsaw Planet, You Tube, Zoom, Voki, a онда сам проширила своје знање на наредном семинару уз Google упитник, QR code, Power Point.

Добити:

– међувршњачко учење;

– животно-практичне ситуације;

– укључивање породице и друштвене средине у истраживање и развијање пројекта;

– интегрисано учење кроз формирање подстицајне средине у којој су деца истраживала и проширивала своју игру;

– развијање диспозиција за учење кроз игру.

Кроз пројекат се види ангажованост и укљученост деце, као и вршњачка подршка. Сада, у свом раду с децом, ИКТ примењујем путем апликација Jigsaw Planet, Colorillo, Learning Apps. С родитељима користим Mentimetar и Google упитник, с колегиницама правим електронске књиге, Google упитник, а доста користим ИКТ алате и у приватне сврхе. Употребом алата о којима сам учила на семинару оспособљена сам да самостално реализујем активности везане за иновативну праксу – правим игрице за децу, електронске књиге, упитнике, сликовне анкете, а уједно сам и оснивач новог међународног пројекта „Сунце за доручак”.

Садржај семинара „Примена Web 2.0 алата у образовању” веома је богат и прилагодљив свим учесницима пројекта. Коришћењем алата, укључивањем у пројекат и сарадњом с другим учесницима деца су подстакнута на истраживање и развијала су нове вештине комуникације, машту и креативност, постала су истрајна, решавала проблем-ситуације. Родитељи су постали равноправни партнери у планирању. Партнерски односи и међусобна сарадња и интеракција између родитеља и васпитача постали су богатији, успешнији и одговорнији. Сарадња између васпитача и других предшколских установа постала је успешнија и лакша.

Најзначајнији ефекат је успостављање сарадње и укључивање других учесника у пројекат: вршњака, родитеља, друге предшколске установе, експерата из локалне заједнице. Сва деца су користила алате и била иновативна у својим активностима, које су пренела и родитељима код куће. Родитељи су били заинтересованији за укључивање, а вршњаци из других васпитних група су имали могућност да развијају своје компетенције и да сами креирају и истражују нове проблем-ситуације. Пројекат је био похваљен од стране експерата из локалне заједнице, колегиница из установе и добио је и националну и европску ознаку квалитета. Део пројекта је представљен и на „Сусретањима васпитача” у Врњачкој Бањи, с темом „Један дан у вртићу – аутентичне ситуације у вртићу и ван њега као покретач игре и истраживања”.

 

 

РАЗМЕНА ИДЕЈА И ИСКУСТАВА

У сарадњи са Заводом за унапређивање образовања и васпитања, ради развијања и промовисања културе примене знања и вештина стечених на семинарима одобрених програма сталног стручног усавршавања, објављујемо рад „Буди као пчела” (област: предшколско васпитање и образовање), похваљен на конкурсу „Сазнали на семинару – применили у пракси” за 2023. годину, ауторке Ане Мадић, васпитачице Предшколске установе „Чика Јова Змај” из Пирота. Учитељи, наставници, професори, васпитачи и стручни сарадници из целе Србије на овом конкурсу приказују нова знања и вештине које примењују у свом раду, а ми, на овај начин, желимо да их подржимо у размени идеја и искустава.

Ана Мадић, васпитачица, ПУ „Чика Јова Змај”, Пирот

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn