АМБИЈЕНТАЛНА НАСТАВА

Еду-шетаоница

Амбијентално учење на очигледним примерима ван простора учионице реализован је кроз програм „Еду-шетаоница” с ученицима Основне школе „Ћирило и Mетодије” из Београда. Шетајући и обилазећи знаменита и занимљива места на подручју Београда, сазнали су много тога новог о свом граду

Љубитељи природе сматрају да је један од украса главног града наше земље свакако стари платан, дрво смештено код Конака кнеза Милоша. Група ентузијаста која се бави образовањем основала је удружење „Платан”, са циљем да се промовишу историја, култура, традиција и природне лепоте главног града Србије. У ту сврху, они се баве и прикупљањем литературе из области историје, културе, традиције и природе. Осим тога, удружење организује стручне скупове, саветовања и друге облике едукације деце и младих, из горенаведених области. Подстичу и просветне раднике на рад с децом кроз интерактивне радионице, посете музејима, библиотекама и установама од значаја за неговање културе. Вишегодишње искуство у раду учитељице Биљане Ристић, која је основала ово удружење, показало је потребу за додатним оснаживањем ових циљних група.

Наиме, у раду с децом примећено је недовољно познавање града у којем живе. Разлози су многобројни, а међу најчешћима је недовољна информисаност о могућностима посета и радионицама које се организују у музејима, библиотекама и установама културе. Из овог сазнања је и проистекла потреба за програмом који чланови овог удружења реализују. Ништа мање нису важне жеља и мотивација да се и на овај начин долази до нових сазнања, као и да се подстакне учење кроз очигледне примере.

„Еду-шетаоница” је едукација кроз покрет и активност, а радионице трају четири сата. Програми „Еду-шетаонице” подстичу амбијенталну наставу и физичку активност. Деца, кроз пажљиво осмишљене радионице, развијају социјалне вештине: комуникацију, стрпљење и прихватање. Програми „Еду-шетаонице” намењени су деци узраста од шест до 12 година, предшколцима и ученицима млађих разреда. Свака радионица у програму је другачије осмишљена. Целокупан програм обухвата осам тематских целина, с посетом различитим локалитетима у граду кроз које се оснажују знања применљива у даљем учењу и раду.

Током прве радионице у серијалу „Еду-шетаоница”, под називом „У шуми”, фокус је стављен на природне лепоте Звездарске шуме, која је географски позната и као највиша тачка ужег градског језгра Београда, и свакако на Астрономску опсерваторију. Током ове шетаонице ученици трећег и четвртог разреда, осим сазнања о науци кроз посматрање планета, упознали су и лепоте шуме и биљног и животињског света у њој.

Друга радионица, с фокусом на физичку активност, названа је „Забава на леду”. Реализована је на клизалишту „Пингвин”, а њен циљ био је да сви који желе да се опробају на леду, то и учине. Било је оних који су први пут стали на клизаљке и већ истог дана савладали чари овог спорта. Свакако, сазнали су да клизалиште у Београду постоји дуги низ година и да клизање има своју традицију. Деца су била физички активна и информисана где се још налазе клизалишта, уз занимљиву причу о првом отвореном клизалишту, које се налази на Ташмајдану.

Трећа из серијала „Еду-шетаоница” је спој историје, културе и традиције, именована као радионица „Хвала Вуку за азбуку”, а одвела је ученике првог разреда у посету Музеју Вука и Доситеја, који је смештен у старом градском језгру, испод Студентског трга, на обронцима Дорћола. Упознали су се с овим великанима који су заслужни за описмењавање и просвећивање српског народа у прошлости. Прошетали смо калдрмом која се налази у прелепој Улици краља Петра и покушали да замислимо како се живело у прошлости.

О биљном и животињском свету већ је било речи у првој радионици, али на оној под називом „Шта крије свет животиња?”, кроз коју су трећаци с ентузијастима из „Платана” отишли у зоолошки врт, сазнали су много о његовој традицији и љубави према животињама. Прошетали су Калемегданом и посебно се одушевили веверицама које су скакале с дрвећа. У дрворедима су видели врапце и још неке птице, што овај део града чини посебним и аутентичним, а неизоставно је напоменути да је баш врабац симбол Београда.

„Свет биљака и шта се крије у њему” пета је радионица из серијала и, као и претходна, додатно помаже обнављању и унапређењу знања о биљном свету. Деца су током ове радионице посетила Ботаничку башту, која је уско везана с историјом Србије, а њен настанак повезује се с Милошем Обреновићем, о чему их је информисао стручни водич.

          Шеста радионица била је усмерена на саобраћај и његове врсте. Група ученика другог разреда посетила је Железнички музеј. Обишли су и споменик подигнут 2020. године у част Стефану Немањи. Споменик се налази на платоу испред зграде накадашње железничке станице. У овом музеју деца су се упознала с развојем шинског саобраћаја у свету и код нас. Свакако су од изузетног значаја били податак и прича о поласку прве парне локомотиве у Енглеској, током раног 19. века.

Седма радионица, која носи назив „Некад и сад”, одвела је ученике трећег разреда, након школских обавеза, у ПТТ музеј, где су писали разгледнице, лепили маркице и убацивали их у поштанско сандуче. Деца су се упознала с функционисањем поште некада и подацима коме су поверавана важна писма, а могла су и да упореде начин комуникације, баш како и сам назив радионице каже – некад и сад.

Место с ког је почела прича о Удружењу „Платан” управо је и место на ком је реализована осма радионица из серијала „Еду-шетаоница”. Приликом посете Топчидерском парку, ученици четвртог разреда, десетогодишњаци, посетили су Конак кнеза Милоша, упознали се с владавином Милоша Обреновића, посетили најстарију цркву у Београду, која се види из конака, и направили дивне фотографије баш поред платана за који се каже да је један од симбола Београда због свог специфичног изгледа. Ова радионица носила је назив „У свету великана”.

 

ПЛАТАН КАО СИМБОЛ РАЗВОЈА

Платан је листопадно дрво које се сваке године обнавља, а овај природни процес чланови Удружења „Платан” користе као подсетник да и знање треба обнављати. Платан је за чланове удружења симбол развоја кроз познавање историје, културе и традиције.

Биљана Ристић, учитељица у ОШ „Ћирило и Mетодије”, Београд, педагошки саветник и председник и оснивач Удружења „Платан”

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn