ТРАНЗИЦИЈА ИЗ РАЗРЕДНЕ У ПРЕДМЕТНУ НАСТАВУ КАО ПРОСТОР ЗА РАЗВОЈ МЕЂУПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНЦИЈА УЧЕНИКА, УЧИТЕЉА И СТРУЧНИХ САРАДНИКА

Едукативни филмић „Пубертет, фасцинантно путовање”

Програм посвећен транзицији ученика из разредне у предметну наставу у одељењу 4/3 ОШ „Душан Јерковић” из Инђије био је испуњен разноврсним активностима, у чијем су креирању, праћењу и реализацији учествовале учитељица Тања Бубуљ Кари и стручни сарадник педагог Наташа Миливојевић.

На самом почетку постало је јасно да планиране активности отварају едукативни простор за развој великог броја међупредметних компетенција. Анализирањем и вредновањем исхода сваке реализоване активности долазило се до нових идеја како да се продукти тих активности претворе у ново образовно добро које ће помоћи у информисању и образовању других, деце или одраслих.

Свакоме ко се бави образовањем и васпитањем идеал којем тежи јесте да се кроз активности постигне највиши ниво знања, а према таксономији то је креирање или стварање новог медијума који унапређује даље учење или помаже у учењу других.

Како нису сви педагози предузетничког духа или им се дешава да, услед врло често системски условљених формализама, у раду не препознају своје предузетничке способности и компетенције, чекају и трагају за оним једним зраком, који им осветли цео образовни посао и процес и захваљујући њему из потпуно другог угла почињу да посматрају рад свих актера, првенствено ученика, и препознају могућности.

Тако је једна, у почетку сасвим једноставна пројектна активност из предмета Дигитални свет довела до тога да удруженим снагама деца, учитељица и педагошкиња инђијске школе направе један диван едукативни материјал – филмић „Пубертет, фасцинантно путовање”.

У уводним часовима пројектне активности, у фази припреме, деца су имала задатак да самостално, у пару или у групи истражују садржаје на интернету како би прикупила информације о феномену званом пубертет. Увод у активност подразумевао је опште информисање о пубертету на часовима природе и друштва, физичког и здравственог васпитања и ЧОС-а.

Деца су истраживала, прикупљала и организовала информације, бирала адекватне илустрације и фотографије, чувала их у својим фолдерима, креирала изглед презентација, писала садржаје и распоређивала их тако да сваки слајд добије смисао и пошаље информацију и поруку свакоме ко погледа презентацију.

У својим радовима, који су завршени презентацијама, ученици су показали висок степен развијености дигиталних компетенција, веома вешто су користили средства из области ИКТ-а, систематично, смислено и веома критички бирали су садржаје, а посебно радује то што су показали особеност у свом креативном изразу.

Неколико ученика признало је да су им помагали родитељи, чиме су показали и личну зрелост, прихватање сопствених ограничења, као и свест да им на путу раста и грађења самопоуздања треба помоћ и сарадња с одраслима и другарима. Сарадња са значајним одраслим особама била је и секундарни циљ ове пројектне активности.

Кад наставник препозна такве компетенције деце, има одговорност према себи у професионалном и личном смислу. Тако ова пројектна активност није могла да се заврши прикупљањем презентација и њиховим интерним презентовањем – налагала је да се дечји радови претворе у нов производ, који ће послужити у образовне сврхе друге деце, родитеља и наставника.

Изласком из сопствене зоне комфора, учењем и усавршавањем дигиталних компетенција, уз огромно надахнуће, учитељица и педагошкиња направиле су наставно средство у виду видеа у трајању од тринаест минута. Осмислиле су текст, који су, како кажу, драматуршки припремиле тако што су га придружиле основном дечјем тексту, употребиле су слајдове ученика, организовале садржај у слици и тону, одабрале музичку подлогу коју је на клавиру изводила ученица из одељења и продуцирале филмић под називом „Пубертет, фасцинантно путовање”.

Филмић је премијерно приказан родитељима деце из одељења, као део програма транзиције у предметну наставу, на завршној приредби на крају четвртог разреда. Према реакцијама публике у току пројекције, али и након тога, могло се закључити да су родитељима постале јасне промене и појаве које прате ову фазу развоја деце. Стручно су објашњене одређене промене и појаве из домена физиологије које, захваљујући филму, сада и разумеју, а нарочито је важно да су родитељима дати и савети како да са својом децом превазиђу ову фазу развоја.

Учитељици и педагошкињи било је веома важно да им помогну да јачају своје родитељске компетенције, разумеју своја и дечја емотивна и ментална стања и изазове у овом осетљивом периоду породичног живота.

Филмић ће наставити свој живот приказивањем у оквиру активности школе за подршку менталном здрављу ученика. Идеја је да се приказује деци у другим одељењима, у нади да ће постати узор за развој неких нових креативних идеја.

Н. Миливојевић

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn