Објављен је Стартап скенер 2024. – нова свеобухватна анализа окружења у коме послују домаће иновативне технолошке компаније фокусиране на глобално тржиште. Истраживање је спроведено на узорку од 201 стартапа, а реализовано је у оквиру пројекта „Предузми идеју”, који конзорцијум окупљен око Иницијативе Дигитална Србија спроводи у сарадњи с Америчком агенцијом за међународни развој.
Четврти по реду, Стартап скенер 2024, надовезује се на истраживања из претходних година, континуирано анализирајући развој екосистема и разумевање изазова с којима се стартапи суочавају.
– Српски иновациони екосистем наставља импресиван раст, са више од 300 нових стартапа у протекле две године. Порастао је удео „младих” стартап тимова, који су још увек у најранијим фазама развоја, али је већи број и оснивача млађих од 30 година. То са собом носи и потребу за више подршке у најранијим фазама развоја – истакао је Небојша Бјелотомић, директор пројекта „Предузми идеју”.
Чињеница да почетком 2024. године више од 6000 људи ради у домаћем стартап екосистему – што је скоро дупло више него пре две године – разлог је за оптимизам свих актера иновационог екосистема и уверење да су знање и иновације прави пут за даљи развој Србије, истичу у овој организацији.
– Када се говори о плановима за 2024, истраживање указује да стартапи планирају да запосле 3000 нових људи, што одражава оптимизам актера иновационог екосистема и велики потенцијал, не само за генерисање нових радних места, већ и за допринос ширем економском развоју. Успех нашег иновационог екосистема не зависи само од успеха појединачних стартапа, већ и од способности целокупне заједнице да створи одржив и динамичан екосистем који промовише иновације, предузетништво и конкурентност на глобалном тржишту – истакао је Тадеј Курепа, програмски директор пројекта „Предузми идеју”.
Стартап скенер идентификовао је приступ финансирању, придобијање купаца и запошљавање кадра с адекватним вештинама као три највећа изазова за стартапе у Србији, док су раст продаје, развој производа и раст броја корисника најважнији циљеви домаћих стартапа. Ово су врло слични резултати као и у Стартап скенеру 2022. и 2023, с тим што је у овогодишњем истраживању као један од најозбиљнијих изазова за екосистем истакнут недостатак кадра у области продаје. Према налазу истраживања, почетком 2023. године више од 50 одсто стартапа планирало је запошљавање у сектору продаје, али је до краја године њих мање од 10 одсто успело да запосли нове чланове који би се бавили продајом.
За даљи напредак овог динамичног сектора кључно ће бити адекватно одговорити на ове изазове и помоћи испуњење циљева, а то је могуће пре свега кроз даљи развој система и организација подршке које имају централну улогу у напретку иновационог екосистема, закључује се у најновијем Стартап скенеру.