Тимови „Није компот него компост” Прве техничке школе из Крагујевца, „Панчево паметан град” Машинске школе Панчево, Електротехничке школе „Никола Тесла” и Медицинске школе „Стевица Јовановић” из Панчева и „EcoBytes” Прве крагујевачке гимназије победници су првог STE(A)M изазова у Србији. Њихова решења за примену науке, технологије, инжењерства, уметности и математике, односно STE(A)M дисциплина, за решавање локалних проблема, одабрана су као најбоља у конкуренцији десет тимова у финалу овог такмичења које је недавно одржано у Београду.
STE(A)M изазов је организовао Програм Уједињених нација за развој (UNDP), у партнерству с Министарством просвете и Фондацијом Петља.
– Кроз тимски рад учинили сте оно чему тежи наше образовање, а то је интердисциплинарност. STE(A)M изазов је прилика да усвојите нова знања и вештине, али и прилика да у пракси примените оно што сте научили из више предмета. Такође, надам се да ће овај изазов охрабрити и наставнике и наставнице да још више сарађују у размени знања из различитих области у циљу повезивања градива различитих предмета – рекао је помоћник министра просвете за високо образовање Александар Јовић, обраћајући се ученицима и ученицама, истакавши како су „сви финалисти STE(A)M изазова победници”.
Тим „Није компот него компост” из Крагујевца бавио се проблемом велике количине биоразградивог отпада у школском дворишту, који може бити претворен у користан производ – компост. Они су направили рото-компостер с веб-апликацијом за управљање компостом од био-отпада, којом корисници могу пратити стање компоста и примати обавештења о било каквим неисправностима, што цео процес чини ефикаснијим.
Тим „Панчево паметан град” израдио је иновативно решење које обухвата праћење квалитета, температуре и влажности ваздуха, као и брзине и смера ветра путем сензора. Друга компонента су упозорења (аларми) о ризичним концентрацијама опасних материја, која се шаљу корисницима путем мобилне апликације за андроид уређаје у виду нотификација.
Тим „EcoBytes” из Крагујевца такође је радио на унапређењу квалитета ваздуха у граду. Решење овог тима је биореактор који представља екосистем једноћелијских алги смештених у стаклену посуду, које производе кисеоник, у замену за угљен-диоксид, чија је повећана концентрација последица загађености. Биореактор такође поседује соларни панел који напаја пумпу и лампу неопходну за његов рад. Победничка решења ће наставити да служе локалној заједници из које долазе, уз могућност примене и у другим локалним срединама.
– Са све бржим развојем технологије, који је тренутно предвођен развојем вештачке интелигенције, отварају се потпуно нови правци примене у разним областима. Овај STE(A)M изазов је управо усмерен ка популаризацији коришћења технологије за решавање конкретних свакодневних проблема – истакао је директор Фондације Петља Небојша Васиљевић.
На конкурс с краја 2023. пријавило се 35 школских тимова из Србије, који су уз подршку својих наставника идентификовали проблеме у својим локалним срединама и за њихово решавање осмислили иновативна решења која се базирају на употреби података, уз примену STE(A)M дисциплина, као и технологија попут вештачке интелигенције, интернета ствари (IoT), блокчејна и роботике.
– Желим вам да наставите да ширите дух тимске сарадње који сте већ показали и да наставите да развијате знање, креативност и машту у STE(A)M дисциплинама. Драго ми је што су сви тимови мешовити и да у сваком има девојчица. Желим да наставите да подржавате једни друге и надам се да ћемо имати што више девојчица у STE(A)M дисциплинама – рекла је Јелена Ружичић, менаџерка за дигиталне иновације у UNDP -у, која се и наставницима и наставницама захвалила на подршци ученицима и ученицама у изради иновативних решења.
За учешће у финалу изазова одабрано је десет школских тимова из Машинске, Електротехничке и Медицинске школе из Панчева, Техничке школе Пирот, Гимназије ,,Светозар Марковић” из Ниша, Алексиначке гимназије, Гимназије „Свети Сава” из Пожеге, Гимназије Врњачка бања и по два тима из Прве крагујевачке гимназије и Прве техничке школе Крагујевац. Они су имали осам недеља да развију своја решења, а за то време су на располагању имали финансијску, менторску и стручну подршку пројектних партнера за реализацију својих идеја.
Три победничка тима награђена су једнодневном посетом релевантним актерима стартап екосистема у Београду. Такође, чланови/це победничких тимова, као и њихови наставници/це, добили су ваучере за куповину компјутерске опреме у износу од 300 долара за сваког члана тима.
Поред три победничка решења, у финалу су представљени и начини за решавање проблема изливања река помоћу сензора и IoT технологије, акустични сензори за смањење буке у школама, решење за заливање јавних зелених површина на даљину, апликација за процену погодности земљишта за гајење малине, решење које нуди сензоре за детекцију квалитета ваздуха, као и решење за праћење будности возача у циљу превенције саобраћајних несрећа.
STE(A)M изазов је организован у оквиру пројекта „Изградња кључних рачунарских компетенција – ка радној снази будућности”, који спроводи Програм Уједињених нација за развој (UNDP), у партнерству с Министарством просвете и Фондацијом Петља, уз подршку Владе Републике Србије.