МЛАДИ ИНОВАТОРИ И ИНОВАТОРКЕ ОСМИСЛИЛИ РЕШЕЊА ЗА ЛОКАЛНЕ ПРОБЛЕМЕ

Изабрани победници првог STE(A)M изазова

Тимови „Није компот него компост” Прве техничке школе из Крагујевца, „Панчево паметан град” Машинске школе Панчево, Електротехничке школе „Никола Тесла” и Медицинске школе „Стевица Јовановић” из Панчева и „EcoBytes” Прве крагујевачке гимназије победници су првог STE(A)M изазова у Србији. Њихова решења за примену науке, технологије, инжењерства, уметности и математике, односно STE(A)M дисциплина, за решавање локалних проблема, одабрана су као најбоља у конкуренцији десет тимова у финалу овог такмичења које је недавно одржано у Београду.

STE(A)M изазов је организовао Програм Уједињених нација за развој (UNDP), у партнерству с Министарством просвете и Фондацијом Петља.

– Кроз тимски рад учинили сте оно чему тежи наше образовање, а то је интердисциплинарност. STE(A)M изазов је прилика да усвојите нова знања и вештине, али и прилика да у пракси примените оно што сте научили из више предмета. Такође, надам се да ће овај изазов охрабрити и наставнике и наставнице да још више сарађују у размени знања из различитих области у циљу повезивања градива различитих предмета – рекао је помоћник министра просвете за високо образовање Александар Јовић, обраћајући се ученицима и ученицама, истакавши како су „сви финалисти STE(A)M изазова победници”.

Тим „Није компот него компост” из Крагујевца бавио се проблемом велике количине биоразградивог отпада у школском дворишту, који може бити претворен у користан производ – компост. Они су направили рото-компостер с веб-апликацијом за управљање компостом од био-отпада, којом корисници могу пратити стање компоста и примати обавештења о било каквим неисправностима, што цео процес чини ефикаснијим.

Тим „Панчево паметан град” израдио је иновативно решење које обухвата праћење квалитета, температуре и влажности ваздуха, као и брзине и смера ветра путем сензора. Друга компонента су упозорења (аларми) о ризичним концентрацијама опасних материја, која се шаљу корисницима путем мобилне апликације за андроид уређаје у виду нотификација.

Тим „EcoBytes” из Крагујевца такође је радио на унапређењу квалитета ваздуха у граду. Решење овог тима је биореактор који представља екосистем једноћелијских алги смештених у стаклену посуду, које производе кисеоник, у замену за угљен-диоксид, чија је повећана концентрација последица загађености. Биореактор такође поседује соларни панел који напаја пумпу и лампу неопходну за његов рад. Победничка решења ће наставити да служе локалној заједници из које долазе, уз могућност примене и у другим локалним срединама.

– Са све бржим развојем технологије, који је тренутно предвођен развојем вештачке интелигенције, отварају се потпуно нови правци примене у разним областима. Овај STE(A)M изазов је управо усмерен ка популаризацији коришћења технологије за решавање конкретних свакодневних проблема – истакао је директор Фондације Петља Небојша Васиљевић.

На конкурс с краја 2023. пријавило се 35 школских тимова из Србије, који су уз подршку својих наставника идентификовали проблеме у својим локалним срединама и за њихово решавање осмислили иновативна решења која се базирају на употреби података, уз примену STE(A)M дисциплина, као и технологија попут вештачке интелигенције, интернета ствари (IoT), блокчејна и роботике.

– Желим вам да наставите да ширите дух тимске сарадње који сте већ показали и да наставите да развијате знање, креативност и машту у STE(A)M дисциплинама. Драго ми је што су сви тимови мешовити и да у сваком има девојчица. Желим да наставите да подржавате једни друге и надам се да ћемо имати што више девојчица у STE(A)M дисциплинама – рекла је Јелена Ружичић, менаџерка за дигиталне иновације у UNDP -у, која се и наставницима и наставницама захвалила на подршци ученицима и ученицама у изради иновативних решења.

За учешће у финалу изазова одабрано је десет школских тимова из Машинске, Електротехничке и Медицинске школе из Панчева, Техничке школе Пирот, Гимназије ,,Светозар Марковић” из Ниша, Алексиначке гимназије, Гимназије „Свети Сава” из Пожеге, Гимназије Врњачка бања и по два тима из Прве крагујевачке гимназије и Прве техничке школе Крагујевац. Они су имали осам недеља да развију своја решења, а за то време су на располагању имали финансијску, менторску и стручну подршку пројектних партнера за реализацију својих идеја.

Три победничка тима награђена су једнодневном посетом релевантним актерима стартап екосистема у Београду. Такође, чланови/це победничких тимова, као и њихови наставници/це, добили су ваучере за куповину компјутерске опреме у износу од 300 долара за сваког члана тима.

Поред три победничка решења, у финалу су представљени и начини за решавање проблема изливања река помоћу сензора и IoT технологије, акустични сензори за смањење буке у школама, решење за заливање јавних зелених површина на даљину, апликација за процену погодности земљишта за гајење малине, решење које нуди сензоре за детекцију квалитета ваздуха, као и решење за праћење будности возача у циљу превенције саобраћајних несрећа.

STE(A)M изазов је организован у оквиру пројекта „Изградња кључних рачунарских компетенција – ка радној снази будућности”, који спроводи Програм Уједињених нација за развој (UNDP), у партнерству с Министарством просвете и Фондацијом Петља, уз подршку Владе Републике Србије.

Прир. Д. Ј.

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn