ПРОЈЕКТНЕ АКТИВНОСТИ У ЕКОНОМСКОЈ ШКОЛИ „СТАНА МИЛАНОВИЋ” У ШАПЦУ

Позлати се науком

Ђаци су сазнали како прехрамбена индустрија користи племенити метал као адитив за храну, али и развијали свест о безбедности употребе јестивог злата. Током радионице су и на практичан начин стекли знања о облицима злата које могу употребљавати за декорисање хране, дискутовали су о томе на којој храни би употребили јестиво злато, упознали су технике израде декорације, а на крају су били у прилици и да га конзумирају

Ученици шабачке Економске школе „Стана Милановић” недавно су, у сарадњи с тамошњом Академијом струковних студија, на интересантан и неуобичајен начин проширили своје знање о злату, његовом значају и разноврсној употреби, кроз пројекат под називом „Позлати се науком”. Уводно предавање, али и касније одржане радионице током којих су испричане, а и практично приказане бројне занимљивости о овој теми, на ђаке су оставили снажан позитиван утисак.

„Позлати се науком” је пројекат који је добио финансијску подршку за реализацију на Јавном позиву за подршку пројектима промоције и популаризације науке Центра за промоцију науке 2023. године, као део годишњег програма Научног клуба Шабац, који је успешно реализован током априла 2024. године. Научне области које су њиме промовисане су економија, хемија, прехрамбена технологија и гастрономија, а реализован је кроз три фазе – предавање и две радионице. Реализатори активности били су наставници и сарадници запослени на Академији струковних студија Шабац, Одсек за медицинске и пословно-технолошке студије: др Драгана Илић Удовичић, професор струковних студија, др Јелена Јевтић, виши предавач, др Ивана Јевтић, предавач, мастер Александра Васић Поповић, наставник вештина, мастер Тамара Јевтић, асистент, и др Данијел Чабаркапа, ИТ стручњак.

Током предaвања, које је представљало прву од три фазе пројекта, учесници су разговарали о вишедимензионалној намени и улози злата, као и о његовој цени и њеним променама током историје.

– Учесници су дискутовали о формирању цене злата током историје и познавању рада берзе. Разматрали су колико кошта грам злата, као и шта је то инвестиционо злато, где и када се може купити. Након предавања су извели закључак да је злато суштински готовински еквивалент који има висок ниво ликвидности. Уверили су се у значај злата као најсигурнијег инструмента за очување вредности новца, а чули су и занимљивости из периода Златне грознице. Знања која су стекли током предавања била су им полазна основа за разумевање хемијских својстава и различитих корисних намена злата, део планиран за другу и трећу фазу пројекта (радионице) – објашњава наша саговорница др Јелена Јевтић.

Током радионица су спроведени разни експерименти помоћу којих су се ученици упознавали са својствима и применом злата у свакодневном животу. Као једна од занимљивијих, издвојила се прича о улози овог хемијског елемента у кулинарским техникама, па су, у оквиру треће фазе, ђаци и реализатори пројекта успешно декорисали златом колаче разних облика и укуса.

– На самом почетку прве радионице, у оквиру друге фазе пројекта, ученици су упознати с општим карактеристикама злата као хемијског елемента. Његове физичко-хемијске особине дочаране су им кроз једну историјску причу о томе како је царска вода сачувала Нобелову медаљу и кроз два експеримента. У првом су имали прилику да виде и да учествују у прављењу златног новчића. У оквиру другог експеримента, Архимедовог огледа, који су изводили самостално, уз менторство, ученици су стекли знања о злату које се носи као накит. Друга радионица, а трећа фаза пројекта, имала је за циљ да објасни још једну, додатну улогу злата. Учесницима је објашњена историја употребе јестивог злата, као и начин његовог добијања и употреба у прехрамбеној индустрији у разним производима (шампањац, мартини, ликери, жестока пића, пиво, маслиново уље) – објашњава наша саговорница.

Тако су ђаци сазнали како прехрамбена индустрија користи овај племенити метал као адитив за храну, али и развијали свест о безбедности употребе јестивог злата. Током радионице су и на практичан начин стекли знања о облицима злата које могу употребљавати за декорисање хране (љуспице, листићи, прах, мрвице, спреј) и томе колико га је потребно за украшавање појединих гастрономских производа. Дискутовали су о томе на којој храни би употребили јестиво злато, уз помоћ реализатора радионице упознали су технике израде декорације, а на крају су били у прилици и да га конзумирају.

По завршетку пројекта, средњошколци су били фасцинирани информацијама које су добили и знањима која су стекли током занимљивих активности. Показатељ њихове искрене заинтересованости за тему било је активно учешће у дискусијама током предавања, као и труд и елан које су показали на радионицама. С обзиром на то да нису сви ђаци ове шабачке школе били у могућности да им присуствују, предложено је да се активности понове и да се на тај начин још средњошколаца упозна с овом интересантном причом на креативан начин.

– Емотивни одзив ученика, као што су изрази одушевљења и задовољства, указује на то да су пројекат доживели као изузетно корисно и инспиративно искуство. Током интеракције с ђацима, приметно је било њихово одушевљење темом, као и жеља за даљим истраживањем и учењем у областима економије, хемије, гастрономије и прехрамбене технологије. Осим тога, изразили су велику захвалност организаторима пројекта на прилици да пробају нешто ново и испоље своју креативност. С обзиром на постигнуте резултате и позитивне утиске ученика, можемо закључити да су се они заинтересовали за тему пројекта више него што је било очекивано – закључује др Јелена Јевтић.

ПОДСТИЦАЊЕ ИНТЕРЕСОВАЊА И АНГАЖОВАЊА

– Мултидисциплинарни приступ, практични рад, интеракција и креативне активности показали су се као ефикасни у подстицању интересовања и ангажовања ученика. Ово и нама представља мотив за даљи рад и организовање сличних активности у будућности, с циљем да кроз повезаност предавања и креативних радионица подстичемо и развијамо интересовања ученика за науке које су биле промовисане овим пројектом – оцењује др Јелена Јевтић.

 

Уна Ивановић

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn