ПРИРУЧНИК ЗА ИЗРАДУ И СПРОВОЂЕЊЕ СТРАТЕГИЈЕ ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЈЕ У СРЕДЊЕМ ОБРАЗОВАЊУ

Путоказ за међународне активности школа

Све више школа у Србији уводи међународне активности у свој редован рад. У великој мери томе су допринели Еразмус+ пројекти мобилности, који су доступни школама у нашој земљи од 2017. године. Број заинтересованих школа, као и оних које успешно аплицирају, расте из године у годину, о чему говори и податак да је 2017. било 168 пријава, док је њихов број у последњем року нарастао на 694.

Еразмус+ је највећи програм Европске уније који финансира пројекте у области образовања и обука. Постоје две врсте пројеката: пројекти мобилности и пројекти сарадње.

Међународне активности које се могу реализовати кроз Еразмус+ пројекте мобилности обухватају: боравак ученика и запослених у иностранству ради стицања знања и вештина, међународна такмичења, обуке за наставнике, држање наставе на страном језику и друго. На тај начин школе добијају прилику да размене искуства са школама из иностранства, као и да заједнички раде на унапређењу наставе.

И док су пионири у овој области – школе које су прве успеле да добију средства за реализацију пројеката – у великој мери морали сами да се сналазе како би пронашли партнере за мобилност, стекли вештине управљања овом врстом пројекта, реализовали их и проналазили начине да с постигнутим резултатима упознају ширу јавност, сада је свим заинтересованим установама рад олакшан, захваљујући напорима и активностима које спроводи Национални тим за подршку мобилности у стручном образовању. Једна од њих је израда „Приручника за израду и спровођење стратегије интернационализације у средњем образовању”, који је ове године објављен и који ће умногоме олакшати рад свима који тек намеравају да закораче у свет интернационализације и Еразмус+ пројеката.

Приручник је конципиран тако да га могу користити и потпуни почетници, као и већ искусни учесници Еразмус+ пројеката који желе да се упознају само с појединим фазама. Осим што упознаје с бенефитима које рад у међународном окружењу доноси и предусловима потребним за увођење међународних активности у образовне институције, Приручник садржи конкретна упутства за сваки корак у спровођењу интернационализације.

Пре него што отпочне међународне активности, свака установа би требало да донесе стратегију на бази анализе ресурса, како саме установе тако и њеног окружења, као и да дефинише дугорочне и специфичне циљеве, тј. шта жели да постигне кроз међународне активности. Даље, Приручник упућује на начине проналажења партнера у области међународне сарадње, могућности које ови пројекти мобилности нуде, све фазе пројекта и активности које се у оквиру њих спроводе, очекивања од учесника, као и на вредновање и ширење резултата.

Приручник садржи примере добре и лоше праксе конкретних школа које имају богато искуство у области интернационализације, а који могу да послуже као инспирација школама с мање искуства, односно као упозорење шта треба избегавати у оквиру ових пројеката.

Иако је намењен средњим школама, с обзиром на то да је број активности које су доступне основним школама и предшколским установама нешто мањи, Приручник је користан и за њих. Доступан је и у електронској форми и може се преузети са сајта Еразмус+ Србија https://erasmusplus.rs/wp-content/uploads/2024/03/Prirucnik-za-izradu-i-sprovodjenje-strategije-internacionalizacije-u-srednjem-obrazovanju.pdf.

Национални тим за подршку пројектима мобилности у стручном образовању основан је 2021. године, на иницијативу Европске комисије, а уз подршку Фондације Темпус, задужене за спровођење Еразмус+ програма у Србији. Чланови Тима су представници Министарства просвете и директори и наставници средњих стручних школа на територији Србије које су оствариле запажене резултате у Еразмус+ пројектима. Задаци овог тима су: пружање подршке установама које спроводе мобилности у оквиру пројеката које финансира Европска унија, а подржани су програмом Еразмус+, пружање подршке установама у примени европских алата и израда материјала који ће заинтересованима олакшати учешће у пројектима мобилности. Чланови Тима су доступни за консултације заинтересованим институцијама, а њихови контакти могу се наћи на https://www.obrazovanje.rs/sr/nacionalni-vet-tim/o-nama.

 

ПАРТНЕРСТВА

Међу школама које су прве успешно аплицирале за пројекте мобилности је и Техничка школа „Дрво арт” из Београда, која је реализовала неколико таквих пројеката и стекла довољно искуства да добије акредитацију за пројекте мобилности у области стручног образовања до 2027. године. Осим што је наведена као пример добре праксе у Приручнику, постала је видљива институцијама заинтересованим да сарађују са школама из наше земље. Захваљујући томе, константно повећава број партнерстава са школама, али и другим институцијама и компанијама из Европе. То је једна од ретких школа из наше земља која прима на мобилност ученике и наставнике из Европске уније, који се у њој усавршавају кроз активности праћења на радном месту или стручну праксу ђака.

Тако је, ових дана, успоставила партнерство с мешовитом школом „Антонио Калвин” из Алмагра, града у шпанској покрајини Кастиља ла Манћа. То је за ТШ „Дрво арт” већ треће партнерство са школама из Шпаније, будући да већ сарађује са школама из Аликантеа и Кордобе. Поред њих, има дугогодишње партнере и с образовним установама у Француској, Италији, Бугарској, Мађарској и Португалији.

З. Ђ.

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn