РАДИОНИЦА У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ „ВУК КАРАЏИЋ” У ЛОЗНИЦИ, ИО ЗАЈАЧА

Шта се све научи кроз израду пита

Прављење теста и развлачење кора

Радионица израде пита реализована је у лозничкој ОШ „Вук Караџић”, ИО Зајача, а у њој су учествовале ученице матичне школе, као вршњачки едукатори. Оне су, кроз сарадњу с вршњацима издвојеног одељења, правиле посне пите за потребе интегративног пројекта предмета Српски језик, Енглески језик и Математика. Тај пројекат је осмишљен као тематски дан, где би пите, заправо, биле наставно средство на интегративном часу. Овом приликом су утврђивани Питагорина теорема и императив, а све путем активности „Испеци, па рецепт реци императивом”. Такође су реализована и два часа интегративне наставе у нижим разредима. Реализатори су били учитељица Миланка Васиљевић, наставник математике Драган Јовановић, наставница српског језика Жељка Марковић и наставница енглеског језика Сања Симић де Граф, а велики број колега прикључио се овом тематском дану.

Филовање пита и печење

Први час у ИО Зајача почео је тако што су ученице осмог разреда матичне школе месиле тесто за питу, док су ђаци нижих разреда посматрали и постављали питања. Наставници су их мотивисали да дају одговоре из различитих области, повезујући то кроз израду пита. Крајем првог часа развучено је тесто и филовано различитим састојцима. У рад је укључен велики број ученика.

Направљена су два облика пите – савијача и у облику квадрата. Овај други послужио је да се лакше исеку коцкице неопходне за задатке у којима се примењује Питагорина теорема. Крајем другог часа, као и на трећем, пекле су се пите. У међувремену, учитељице су понављале врсте речи с ученицима нижих разреда, док су у вишим разредима наставници српског понављали синтаксу и семантику која се повезује с темом о питама. Наставница енглеског језика мотивисала је ученике нижих разреда да наведу намирнице које знају, док су ученици виших разреда на енглеском језику описивали процес прављења пита и граматички анализирали реченице.

Дегустација у интегративној настави

У осмом разреду су на часу математике ђаци понављали Питагорину теорему и рачунали колико је коцкица пите неопходно да би се она презентовала преко Питагориног троугла димензија 2, 3, 4. Испечену питу поделили су на квадратиће. Израчунато је да за квадрат над једном катетом треба 4 коцкице пите, над другом 9 коцкица и над хипотенузом 16 коцкица. Затим су ученици мотивисани да тимски осмисле задатке на српском и енглеском језику кроз практичан рад, где би димензије изражавали у коцкицама пите. Осмислили су задатке типа: над хипотенузом има 74 коцкице пите, а над једном катетом 25; на основу тога израчунај колико има коцкица пите над другом катетом и које су то димензије правоуглог троугла.

Испеци, па рецепт императивом реци!

У седмом разреду, на интегративном часу српског и енглеског језика, ученици су понављали императив и израдили пано. Тема је била „Питу испеци, па рецепт реци императивом”, а задатак се састојао од прибављања рецепата пита, њиховог записивања на српском и енглеском језику, уз граматичку анализу и с посебним освртом на императив у оба језика, који се ради у седмом разреду. На енглеском језику утврђивало се и пребацивање управног говора, који се односи на наредбе, у индиректни говор.

Сарадња матичне школе и издвојеног одељења кроз гостовање вршњачких едукатора показала се изузетном јер је интересовање ученика било на завидном нивоу, а вертикално и хоризонтално повезивање кроз предузетништво и примере из свакодневног живота показало се као одличан начин рада, где продукт занимљиве радионичарске наставе служи, заправо, као наставно средство у областима различитих предмета и лакшем стицању трајних знања.

Сања Симић де Граф

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn