У БЕОГРАДУ ОДРЖАНО РЕГИОНАЛНО ТАКМИЧЕЊЕ УЧЕНИЧКИХ КОМПАНИЈА

Тимским духом у свет предузетништва

Интерактивне туре, друштвена игра и 3Д холограми – победнички су бизниси београдских средњошколаца. Наставнике су одушевили идејама и жељом да, поред свих обавеза у школи, учествују у нечему што ће им одузети додатно време, јер је то још један показатељ тога колико су вредни и амбициозни те да им је само потребна „платформа” преко које ће моћи да се изразе и ангажују. Они сами тимски дух и одговорност сматрају кључним степеницама ка успеху, а јаку конкуренцију доживљавају као додатну мотивацију

Протеклих дана у Београду je одржано регионално такмичење ученичких компанија, на коме су се надметала двадесет три београдска средњошколска тима. Ученици су представили своје производе и услуге широј јавности и члановима жирија, који је оцењивао њихове компанијске извештаје, продајне вештине и јединственост понуде.

Жири је једногласно донео одлуку и за победника овогодишњег такмичења прогласио ученичку компанију „Бео Тура” из XIV београдске гимназије. Ови талентовани средњошколци су, у оквиру своје компаније, развили апликацију која кориснике упознаје с богатом културном баштином града Београда уз помоћ интерактивних тура.

Ивана Јањић, наставница економије и бизниса и менторка победничког тима, за Просветни преглед каже да су чланови победничког тима од почетка припрема за такмичење били врло ентузијастични, па им није била потребна додатна мотивација за рад.

– За нас је овај сајам ученичких компанија, као и прво место на регионалном такмичењу, круна досадашњег труда и залагања у секцији Бео Tура (https://beotura.rs). Сама идеја о истраживању културне баштине Београда потекла је од наставничког тима, али је идеја о апликацији ученичка. Сматрам да је за младе људе посебно важно да се опробају у различитим делатностима како би пронашли своје будуће занимање, као и да су ученички сајмови у организацији „Достићнућа младих” право место за то – објашњава наставница Ивана и додаје да јој је доста помогла у спремању тима колегиница Маја Кескинов, наставница филозофије.

Ученичку компанију „Бео Tура”, како каже Ивана Јањић, представљају ученици: Лана Десница, Лара Савић, Ксенија Ђурић, Мила Кесеровић и Виктор Раичевић, који су укључени у школску секцију која се бави истраживањем културне баштине Београда.

– Прво смо направили сајт, а потом и апликацију која нуди услуге бесплатних градских тура свим посетиоцима наше апликације. Наш производ обухвата више од 120 значајних културно-историјских локација које смо посетили, фотографисали, истражили и уредили текст на српском и енглеском језику. Израда апликације је захтевала и одређена финансијска средства, али је у највећој мери ученички производ, уз подршку наставника – нагласила је менторка победничког тима. Додала је и да су припреме за предстојеће национално такмичење увелико почеле, али не жели да открива детаље због конкуренције.

Једна од чланица победничког тима, Лара Савић, објашњава да је компанија „Бео Тура” добила назив од синтагме „БЕОградска аванТУРА”. Каже да су јој припреме за само такмичење одузеле доста времена, али се труд на крају исплатио.

– Уз подршку бизнис ментoра Игора Вучковића из компаније NCR и наших двеју професорки, успели смо да изађемо на крај са свим обавезама. Атмосфера на такмичењу је била изузетна, упознали смо се са скоро свим учесницима, а неки су се чак и заљубили. Најјачи утисак на мене је оставио сам тренутак пред проглашење победника. Иако смо били свесни да је наш пројекат веома развијен, осећали смо велико узбуђење и неизвесност до самог краја – објашњава Лара и поручује вршњацима да у свет предузетништва уђу храбро, јер уз истрајност и посвећеност долазе и добри резултати.

– Моја порука свима је да учествују на такмичењу „Ученичке компаније”, јер је то једна незаборавна авантура, а искуство које се тако стиче је од непроцењиве вредности – закључује чланица победничког тима Лара Симић.

Титула вицешампиона припала је тиму „ДОСТ”, који представљају ученици Филолошке гимназије из Београда: Мина Маричић, Мара Поповић, Јован Вукосављевић, Давид Ристић, Марија Родић, Марта Мишчевић и Тара Халкијевић. Њихови ментори били су наставници енглеског језика Стефан Арбутина и Марија Лончар и психолог Оливера Ћалдовић. Креативни чланови ученичке компаније „ДОСТ” осмислили су необичну друштвену игру за децу. Уз помоћ илустрованих картица, игра пружа увид у невербалну комуникацију, подстичући играче на боље разумевање ове врсте комуникације.

– „ДОСТ” је друштвена игра која путем интерактивних картица које приказују говор тела и изразе лица подстиче развој емпатије и социјалне и емоционалне интелигенције код деце. Циљна група су деца од првог до четвртог разреда основне школе, али „ДОСТ” могу играти сви, јер дизајн самих картица пружа више могућности: на пример, врло лако и успешно би наставници страних језика могли да користе наше картице како би својим ученицима представили вокабулар везан за осећања и раположења. Такође, иако смо ми на полеђини паковања навели шест различитих начина на које „ДОСТ” може да се игра, играчи су позвани да осмисле неки нови, другачији сет правила, што даје додатну чар игри – објашњава један од ментора тима Стефан Арбутина.

Приликом осмишљавања, како кажу из тима, највећи део времена је потрошен на дизајн самих картица, као и договарање око тога које боје и комбинације боја ће се користити, да ли је текст на картицама неопходан или не и слично.

– Наши ученици су били врло мотивисани и вредни, сва питања и недоумице решени су за непуних месец дана. Уз то, они су поставили канту за рециклирање картона у школи, а новац који су од тога добили је заправо био почетни капитал наше компаније. Управа наше гимназије, на челу с директорком Драганом Ћећез Иљукић, такође је потпомогла финансијски ученичку компанију, како у изради самих шпилова тако и у штампању мајица и материјала за штанд – објашњава ментор компаније.

На питање како су мотивисали ученике за такмичење, овај наставник енглеског језика каже да су они сами направили први корак и да је иницијатива њихова.

– Ученици су сами пришли нама менторима с идејом за ученичку компанију и за њен производ, а наш први задатак је био да што пре организујемо састанак како бисмо разговарали о свим њиховим идејама, поделили задужења и видели како можемо да им помогнемо не бисмо ли што пре почели с радом. Били су толико заинтересовани за стварање друштвене игре и отварање ученичке компаније да би било тачније рећи да су они нас мотивисали – истакао је Арбутина и додао да је њихов тим први пут ушао у причу ученичких компанија и предузетништва, тако да је за њих све ово и даље ново, али су се сви одушевили тиме колико ученици имају идеја и жеље да, поред свих обавеза у школи, учествују у нечему што ће им одузети доста времена. То је, каже, још један показатељ тога колико су вредни и амбициозни и да им је само потребна „платформа” преко које ће моћи да се изразе и ангажују.

На питање како се спремају за предстојеће такмичење, Арбутина каже да су након завршетка такмичења питали жири шта им је недостајало да освоје прво уместо другог места.

– Жири нас је посаветовао да мало више пажње обратимо на финансије, тако да ће нам то бити приоритет. Такође, увелико размишљамо о томе како можемо да проширимо примену друштвене игре, да ли можемо да обухватимо већу циљну групу, као и да ли некако можемо да унапредимо сам дизајн картица – објашњава Арбутина.

Мина Маричић, једна од чланица другопласираног тима каже да је компанија добила име од речи ,,дост”.

– „Дост” је стара српска реч за пријатеља, па је некако дошло природно да компанију која се бави изградњом вештина битних за грађење квалитетних међуљудских односа назовемо тако – објашњава Мина Маричић и додаје да су одмах након такмичења анализирали и увидели недостатке тима.

Кад је реч о припремама за национално такмичење, чланица тима „ДОСТ” каже да идеју неће мењати, али ће унапредити канале продаје, јер је игра на такмичењу оставила снажан утисак и на професоре у инклузивној настави, психологе, психотерапеуте, логопеде, чак и на професоре језика.

– Сви из тима су захвални на прилици да се такмиче на националном нивоу, где очекујемо да заинтересујемо више деце, као и да се забавимо и научимо још много тога о себи и другима – истакла је Мина Маричић.

Трећепласирани ове године био је тим ученичке компаније „ERPC” из Техничке школе „Колубара” у Лазаревцу, с развијеном производњом персонализованих 3Д холограма који раде по принципу најсавременије технологије. Техничка школа „Колубара” већ годинама остварује изванредне резултате на предузетничким такмичењима. Екипу чини девет техничара из подручја рада електротехнике и економије: Нина Јанићијевић, директор компаније, Андреј Вујичић, маркетинг менаџер, Јован Живановић, менаџер производње, Александар Маринковић, менаџер продаје, Огњена Ђорђевић, менаџер финансија, Софија Реговић, људски ресурси, Наталија Ђорђевић, продаја, Лазар Ђурђић, производња, и Андрија Иванковић, маркетинг.

Према речима ментора тима Марије Симић, наставника економске групе предмета, детаљним истраживањем тржишта тим је дошао до сазнања да је велика потражња и највећа могућа профитабилност у сфери персонализованих производа.

– У мору идентичних поклона недостаје један који би дотакао нашу душу, а издвајају га љубав и персонализација која ће показати да је неко с пуно пажње и емоција бирао дар за нас. Због тога је логичан избор MyPHolo, производ који ће својом аутентичношћу постићи експлозиван ефекат на тржишту. Наш уређај прича вашу причу. Ви бирате слику или слике, видео-запис и поруку личне природе – објашњава Марија Симић.

Ученичка компаанија „ERPC” осмислила је и произвела MyPHolo, први персонализовани холограм на нашим просторима. Производ представља иновативну комбинацију најсавременије дисплеј и звучне технологије, с акцентом на еколошку освешћеност. У основи производа налази се микроконтролер који управља приказом слике са SD картице и звуком, омогућавајући сваком потрошачу персонализацију доживљаја. Уређај користи адаптер за напајање и ствара импресивне 3D холограме. Поседује два тастера за снимање и репродукцију до 10 секунди звука, што пружа додатну интерактивност. Кућиште производа сачињено је од биоразградиве пластике на бази кукурузног скроба, што знатно смањује негативан утицај на околину.

– На самом почетку, ученици су дуго размишљали која делатност ће бити приоритет компаније, а да то одговара њиховим афинитетима и струци којом владају. Тежили су ка томе да осмисле нешто оригинално и несвакидашње. Из мноштва идеја издвојио се персонализовани холограм. Уз одговарајућу поделу по секторима и савршену организацију посла, успели смо да реализујемо идеју и креирамо производ MyPHolo, за који очекујемо да ће бити сензација на тржишту – истакла је Марија Симић.

План компаније је да успостави сарадњу са фирмама, како домаћим тако и иностраним, и постане што препознатљивија на домаћем тржишту.

Менторка тима каже да складност, тимски дух, упорност и истрајност красе ову сјајну децу.

– Ја сам неко ко их усмерава, даје им смернице, помаже у реализацији, а на њима је да моје искуство и знање на најбољи могући начин искористе. Као тим су сјајни, уче једни од других и допуњавају се. Сматрам да је менторство и рад са њима учење у оба смера, јер много тога могу да научим од својих ученика. Током рада показали смо да је сваки проблем решив и свака препрека премостива. Задовољство је бити њихов ментор и гледати ове младе људе како реализују своје снове преточене у идеју – истакла је наставница.

Нина Јанићијевић, директор компаније „ERPC”, каже да је само такмичење схватила и као озбиљну прилику за улазак у свет предузетништва.

– Уложила сам доста труда и времена како бих остварила одређене резултате. Наравно, истовремено сам и обављала школске дужности, јер је одговорност особина коју морају имати сви млади људи који планирају да постигну успех. За мене је ово такмичење, пре свега, једно непроцењиво искуство, јер сам имала прилику да сарађујем с дивним људима, попут мојих колега и ментора. Кроз припреме за регионално такмичење научили смо да се допуњујемо на савршен начин и доказали како је тимски дух кључни степеник ка успеху. Трудили смо се да разумемо једни друге и да извлачимо максимум из себе кроз заједнички рад – објашњава Нина Јанићијевић и додаје да је на самом такмичењу упознала доста својих вршњака са сјајним пословним идејама.

– Радује ме јака конкуренција, јер је то само додатна мотивација – истакла је.

На питање да ли су очекивали награду, Нина каже да су се сви чланови тима безусловно дали и посветили такмичењу.

– Кад у оно што радите уложите 100% труда, онда очекујете да ћете остварити зацртани циљ. Тако смо и ми дали све од себе и надали се најбољем, а награда и пласман на национално такмичење само су знак да смо на добром путу. За национално такмичење ћемо се припремати пуном паром и унапредићемо све сегменте пословања. Уводимо разне иновације кад је реч конкретно о производу. Настојимо да побољшамо дизајн, како би био естетски савршен, да проширимо избор димензија кућишта, као и јачину звучних модула и величину слике и холограма. На тај начин ћемо купцима омогућити да буду још прецизнији у бирању изгледа и наручивању свог персонализованог холограма – закључује наша саговорница.

 

БОРБА ЗА ТИТУЛУ НАЦИОНАЛНОГ ПОБЕДНИКА

Заједно с победницима осталих регионалних такмичења (Војводина, југоисточна, југозападна и централна Србија), чланиви три најбоље екипе на надметању за регион Београд ће се у мају борити за титулу националног победника и представника Србије на европском такмичењу најбољих ученичких компанија, које ће бити одржано у јулу ове године на Сицилији.

 

Јелена Комарица

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn