САРАДНИЧКА НАСТАВА

Уз Вука се лакше учи

Припрема осмака за завршни испит из српског језика и књижевности реализована је кроз сарадничку наставу више школа из лозничког краја и Требиња које носе име Вука Караџића. Ученици су, у сарадњи с наставнцима, осмишљавали квизове, делили материјале, учили истовремено, реализовали разне активности, сарађивали и размењивали знања и искуства. Овај вид наставе подстакао их је на јачу мисаону активност и боље учење

Методичке могућности планирања и програмирања савремене наставе су многобројне, а, уколико тај процес још подразумева сарадњу између више школа, подстицање вршњачког учења и укључивање ученика у осмишљавање наставе, онда би се могло рећи да је то један од идеалних модела реализовања наставе. Поставља се питање колико је могуће све то смислено испланирати и реализовати, нарочито ако пођемо од претпоставки да ћемо, вероватно, бити спутани усклађивањем времена и одређивањем места реализације, као и припремом која подразумева тимски рад великог броја наставника и ученика окупљених око једне теме. Деловало је скоро немогуће, али је успело.

На једном примеру повезивања трију основних школа из лозничког краја, тачније из Тршића, Лознице и Липнице, које носе име Вука Караџића, и истоимене требињске школе, чији је директор Александар Вукановић био иницијатор братимљења школа и организатор заједничке приредбе поводом Дана школе, показало се да уз добро координисан рад без много муке и организационих тешкоћа може да се дође до задовољства у учењу и појачане мотивације свих актера наставног процеса.

Поменуто братимљење ових основних школа с требињском ЈУ ОШ „Вук Караџић” и приредба у Требињу, у којој су још учествовале истоимене лозничка основна музичка школа и гимназија, били су полазиште за заједнички наставни процес и тематско планирање, кад год је то било могуће. Тако смо, кроз један неформални разговор, дошли до закључка да је ученицима највише подршке потребно у припремању завршног испита, нарочито из српског језика и књижевности, и да би било лепо да нешто заједнички осмислимо како бисмо мотивисали децу да стекну што више знања, редовно утврђују градиво и припремају се током целе школске године.

Тршићка, лозничка и липничка основна школа су кроз сарадњу актива наставника језика предложиле да се осмишљавају активности које би побољшале постигнуће на завршном испиту из српској језика, јер се у претходним годинама показало да би резултати из ове области могли бити много бољи.

Тршић, као родно место Вука Караџића, и Вукова спомен-школа предложени су за место реализације, а директор те школе Александар Поповић предложио је да она буде домаћин свих активности. Између осталог, уступили су велики галеријски простор и показали се одличним домаћином у реализацији сусрета.

Први сусрет започет је квизом знања о Вуку Караџићу и језику тога времена. Помоћу веб-алата Wordwall одвијало се групно такмичење осмака. Истовремено је квиз прослеђен и требињској школи, а налази се на следећем линку: https://wordwall.net/sr/resource/24024947.

Овај сусрет био је само увод у следећи, који је обухватао веома детаљну припрему. Питања за квиз знања осмислиле су наставнице српског језика Катарина Алексић и Катарина Антонић. Ради мотивисања ученика, пошто деца, уопште, слабо читају, осмишљен је енигматски квиз само за наставну област књижевност, која се обрађује у осмом разреду. Деца су одмах предложила асоцијације и осмосмерке, а онда смо одабрали ученике који су заинтересовани да то осмисле. Сугерисали смо им да убаце задатке различите тежине. На пример, да за неки лакши ниво то буду спајалице и повезивања, а да за отворена питања постоји могућност игре погађања или поступања корак по корак. Желели смо да убацујемо разноврсне игре којима бисмо активирали све ученике да поступно, кроз вршњачку едукацију, стекну трајна знања на занимљив начин. Тако је један тим ученика лозничке школе, у сарадњи с наставницом српског језика Жељком Марковић, осмислио квиз енигматике кроз књижевност која се обрађује у осмом разреду.

Наставница енглеског језика и педагошка саветница Сања Симић де Граф координисала је активностима ученика и наставника и урадила дигиталну верзију оба квиза који су, најпре, осмишљени „на папиру”. Квиз знања је на линку https://anyflip.com/izlhx/qbgn/, а квиз „Књижевност кроз енигматику” на https://anyflip.com/izlhx/qzij/.

Након успешне припреме и провере материјала, договорили смо се да свака школа пошаље одређени број ученика у Тршић, док су из тршићке школе учешће узели сви осмаци. Ученике смо поделили у три групе, али не према школама, него смо их мешали, свесно их на тај начин упућујући да сарађују око давања тачних одговора. Поред директора тршићке школе, квизу су присуствовали и директор липничке школе Александар Гајић и директор лозничке школе Владан Андрић, а угледној активности присуствовали су педагошкиње Душица Јовановић и Наташа Рогановић и вероучитељи Јован Секулић и Тијана Васић, који су и били у својству жирија и подршке наставницама српског и енглеског језика које су надгледале цео квиз.

Реализација квиза била је осмишљена тако да држи пажњу ученика и да буду мотивисани да науче и оно што не знају. Кад смо испланирали да овај квиз траје један школски час, нисмо ни слутили да ће ученици тражити да траје дуже и да се понови. Очигледно им је смислена смена активности одговарала и нису осећали никакав умор, јер смо почели од асоцијација, затим прешли на квиз-питања, па онда на игре „корак по корак”, погађање стилских фигура кроз словарицу, повезивање преметаљке, онда смо покренули сет отворених питања и вратили се на асоцијације и енигматику. Било је изузетно лепо видети како ученици међусобно сарађују и деле знања и искуства, али и како бодре једни друге.

Како је наш квиз апсолутно задовољио наша очекивања, решили смо да укључимо још ученика који желе да обогате енигматски део квиза, али и наставника да осмисле још квиз-питања и да онда још једном реализујемо заједнички квиз. Свим ученицима, свршеним основцима, проследили смо га у циљу вежбања код куће за пробни завршни испит. Такође смо овај квиз послали и требињској школи, да би га реализовали кроз међуразредно такмичење.

Овај пример показао је различите димензије методичких могућности које се могу применити у циљу унапређења наставног процеса и побољшања постигнућа ученика. Сарадничка настава више школа пружа могућност умрежавања, размене и богаћења искустава чланова актива одређених предмета. Такав вид рада посебно је важан у овој области од националног значаја. Он може бити веома драгоцен и имати пресудан утицај на то где ће се неко од ученика уписати. Оно што је још драгоценије и чему школа треба да тежи су примери добре праксе кад је реч о сарадњи, тимском раду и толеранцији, кроз међусобно уважавање и здраву компетитивну атмосферу, где се ученици окупљају око значајних задатака за стицање знања која ће имати и каснију примену у њиховом свакодневном животу.

Сања Симић де Граф
ОШ „Вук Караџић”, Лозница

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn