Слободне наставне активности (СНА) део су плана наставе и учења који образовно-васпитне установе планирају Школским програмом и Годишњим планом рада. Ученици у сваком разреду, од петог до осмог, бирају један од три програма СНА који школа нуди, што значи да сваки ђак током другог циклуса основног образовања и васпитања похађа четири различита програма слободних наставних активности.
Одабрани програми СНА су за ученика обавезни, с фондом од једног часа недељно, а успех се изражава описном оценом и не утиче на општи успех.
Програме слободних наставних активности припремају и саме школе, односно наставници, уважавајући контекст у коме раде, интересовања и потребе ученика, али и сопствене афинитете, знања, вештине и способности.
Школа је у обавези да ученицима понуди најмање три програма слободних наставних активности, а ђак бира један, који ће похађати у тој школској години и који постаје обавезан.
Осмислило их је Министарство просвете, у сарадњи са Заводом за унапређивање образовања и васпитања, а обухватају разнолике области, па тако деца на овим часовима могу да уче о домаћинству, медијској писмености, предузетништву… Такође, постоје и активности које су школе самостално увеле, јер се ђацима нарочито свиђају.
У Министарству просвете кажу да ђаци на овим часовима уче да се боље сналазе у свакодневном животу, али и да савладавају опште исходе образовања и развијају кључне и опште међупредметне компетенције. Истовремено, родитељи истичу да је листа с предложеним предметима занимљива и да може штошта да се научи, а као замерку наводе то што се часови одржавају или као претчас или као седми час, што је за децу напорно. А шта најчешће бирају ђаци? У надлежном ресору кажу да се у петом и шестом разреду најчешће опредељују за пет активности: Чувари природе, Цртање, сликање и вајање, Вежбањем до здравља, Медијска писменост и Животне вештине, док се у седмом и осмом најчешће одлучују за Домаћинство, Уметност, Животну средину, Предузетништво и Филозофију. Такође, школа има могућност да самостално развија и реализује овај програм из области природних или друштвених наука, уметности, културе, технике, као и из других области, у складу са интересовањима ученика, просторним и људским ресурсима. Тако су неке од слободних наставних активности које су самостално осмислиле школе, а за које је исказана већа заинтересованост ученика: Планинарство – боравак у природи, Атлетика, Калиграфија, Кување, Вештине комуникације, Стрип и карикатура, Новинарство, Моделарство, Саобраћај, Култура језичког изражавања…
Иначе, Планинарски савез Србије доставио је Министарству просвете образложену иницијативу да се програм Планинарство – боравак у природи, који је овај савез припремио, уврсти у прописани план и програм наставе и учења.
– Министарство просвете и надлежни завод спроводе неопходну процедуру и разматрају питања значајна за реализацију иницијативе, како би ова слободна наставна активност била спремна за примену у школама – кажу из овог ресора.
ВРЛИНЕ КАО ЖИВОТНИ КОМПАС
Прошле школске године листа слободних наставних активности проширена је новим програмом – Вредности и врлине као животни компас – чији је циљ оснаживање личног развоја ученика, као и развој социјалних вештина значајних за просперитет, физичко и ментално здравље и живот у атмосфери узајамног уважавања и бриге једних за друге.