АМБИЈЕНТАЛНА НАСТАВА

Живети у складу с природом

У Основној школи „Олга Милошевић” из Смедеревске Паланке циљеви пројекта „Out and About” – Developing functional knowledge through outdoor learning, започетог у претходним годинама, шире се даљe кроз нове генерације. Природна богатства и ресурси краја у коме живе ученици били су инспирација за нове часове амбијенталне наставе, реализоване на језеру Кудреч

Два одељења ученика првог разреда, заједно с учитељицама Слађаном Вукосављевић, Снежаном Николић и Сањом Милосављевић, имала су прилику да уче у додиру с природом и од природе. Иако мали, показали су изузетну жељу и озбиљност за све задатке и уживали као прави истраживачи и авантуристи. Захвалност су показали одговорним односом према окружењу које смо на тренутак позајмили, а које остављамо новим генерацијама.

Садржаји српског језика, математике, света око нас, физичког и здравственог васпитања и часа одељењског старешине интегрисани су и остварени кроз тему „Биљке и животиње моје околине”. Све активности су се одвијале кроз следеће наставне јединице:

Српски језик: Загонетке лаке за прваке ђаке. Рецитовање песама о природи и годишњим добима.

Математика: Сабирање и одузимање до 20. Сабирање десетица прве стотине. Бројеви прве стотине.

Свет око нас: Биљке и животиње наше околине.

Физичко и здравствено васпитање: „Трим” трчање.

Час одељењског старешине: Дружимо се с природом – изађимо у природу, чување средине.

 

Циљеви ове амбијенталне наставе су: утврђивање знања о бројевима до 100, коришћење рачунских операција у раду на текстуалним задацима, везано за појмове из амбијента; оспособљавање ученика да успешно обављају мисаоне радње док решавају задатке; развијање моћи запажања, упоређивања, закључивања и доказивања; неговање љубави према усменом стваралаштву; подстицање маште и ученичке креативности; неговање способности за правилно, течно, економично и уверљиво усмено изражавање, богаћење речника, језичког и стилског израза. Ту је и оспособљавање ученика за: проналажење одређених биљака на ливади или у шуми коришћењем претходних знања и картица с биљкама и животињама; за увиђање и разумевање повезаности биљака и животиња које живе на ливади, у шуми, реци, бари, језеру; уочавање везе између живе и неживе природе, начина прилагођавања станишту; неговање одговорног односа ученика према биљном и животињском свету различитих станишта.

Примена природних облика кретања у окружењу и схватање значаја природе за сва жива бића

Требало је реализовати исходе и постићи да ученици буду у стању да: сабирају и одузимају бројеве до 20, сабирају и одузимају десетице у оквиру прве стотине; препознају загонетку и разумеју њено значење; напамет говоре краће књижевне текстове; идентификују биљке и животиње из непосредног окружења на основу њиховог спољашњег изгледа, уочавају разноврсност биљака и животиња на основу спољашњег изгледа, не угрожавају биљке и животиње у непосредном окружењу; трче на различите начине у природи; на конкретним примерима из живота схвате значај природе за живот свих живих бића и науче колико је важно чувати животну средину.

Примењивани су сви облици рада и већина метода и наставних средстава, попут наставних листића са занимљивим задацима, загонеткама, истраживачким задацима, а образовни ресурс нам је био биљни и животињски свет око језера (ливаде, шуме).

У припремној фази смо сви имали своја задужења. Учитељице су издвојиле наставне јединице које су потребне за интеграцију и реализацију ван учионице, обишле простор и процениле образовне ресурсе за истраживачке активности ученика, припремиле сценарио за час, упућивале ученике на активности које треба да одраде пре часа, обавестиле родитеље и директора, дале упутства о опреми коју деца треба да понесу, упознале ученике с распоредом часова и трајањем наставе (11.00–15.00).

Највећа мотивација ученицима било је то што ће заједно с друговима провести цео дан у природи. Ученици су два дана пре доласка добили неколико задатака којима је требало да се посвете.

  1. Поновити сабирање и одузимање бројева до 20, десетице прве стотине и бројеве прве стотине.
  2. Поновити учене песмице о природи и годишњим добима. Научити шта су загонетке и одгонетке.
  3. Поновити садржаје о биљним и животињским врстама из наше околине кроз обрађене заједнице.
  4. Вежбати трчање по различитим теренима.
  5. Размислити шта загађује нашу околину.

 

Ако је настава добро осмишљена, онда и само путовање до локације може бити занимљиво. Путовање до језера Кудреч нам је пружило прилику да проверимо у којој мери се сналазимо у простору и колико смо усвојили правила понашања у саобраћају, саобраћајна средства и знаке, али и да разликујемо производе људског рада од природе.

Рецитујући обрађене песме, ученици су имали прилику да упоређују песничке слике и пејзаже који нас окружују. На самој обали језера смо, кроз одељењска такмичења у решавању загонетки с картица, долазили до имена појединих биљака и животиња које су становници животних заједница о којима говоримо и у којима ћемо боравити. Уочавали су и разговарали о разликама и сличностима између река, бара и језера. Били су у прилици да виде одређене биљке и животиње језера, говоре о особинама и начинима прилагођавања.

Боравећи у зимзеленој (боровој) шуми, с једне стране, и у листопадној шуми, с друге стране језера, откривали су заједнице биљака и сами долазили до закључака о условима у одређеној шуми. На основу картица су проналазили одређене биљке, а затим заједно учили имена биљака, разговарали и, на основу уочених особина, сврставали биљке у дрвенасте, жбунасте, зељасте. Забавили су се и показали спретност у брзом ходању с препрекама и трчању по шумској стази која је предвиђена за оријентиринг.

На оближњој ливади су, на основу картица и уз подршку учитељица, проналазили дате биљке. Читали су основне податке о биљкама с картица и описивали њихов изглед. Сврставали су их у лековите биљке, коровске, траве. Говорили су и о значају тих биљака за човека и животиње. Уочавали су животиње на ливади. Говорили су о начину прилагођавања и разлозима за исто. Упоређивали су услове живота на ливади и у шуми.

Поновили смо много тога што смо већ знали и научили нешто ново о биљкама и животињама наше околине такмичећи се у усменом решавању текстуалних задатака из математике. Задатке смо им ми, учитељице, читале, а они су самостално долазили до решења и освајали бодове. Задаци су били у оквиру сабирања и одузимања бројева до 20 и сабирања и одузимања десетица прве стотине, у складу с наставном јединицом из математике.

На основу онога што су видели, говорили су о односу човека према природи, наводили шта су лоше уочили, шта би променили и како би решили одређене проблеме зарад лепшег и здравијег окружења за сав живи свет. Самоиницијативно су у кесе, које су иначе понели за смеће које би остало иза њих, сакупљали и друго смеће које су налазили уз пут. Закључили су да није тешко волети природу и своје окружење и поштовати законе природе, само на то треба подсетити одрасле људе, који много тога могу да промене сопственим ангажовањем.

После ових часова није било толико важно колико нових информација су запамтили и колико ће тога применити у домаћим задацима, него с колико мотивације, упорности, озбиљности и љубави су приступали сваком новом задатку, далеко од телевизије, телефона, буке и гужве. На четири сата су живели у складу с природом. Надамо се да ће наша прича мотивисати и друге колеге да уживају са својим ђацима и користе максимално оно што им је свима доступно.

Слађана Вукосављевић, професорка разредне наставе, ОШ „Олга Милошевић”, Смедеревска Паланка

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn