НАЦИОНАЛНИ ПРОСВЕТНИ САВЕТ УСВОЈИО ПЛАН УЏБЕНИКА

НАЦИОНАЛНИ ПРОСВЕТНИ САВЕТ УСВОЈИО ПЛАН УЏБЕНИКА

Радне свеске враћене у осмолетку

 

После велике полемике на Националном просветном савету усвојен је план уџбеника за основну и средњу школу којим су враћене радне свеске у нижим разредима осмолетке из српског језика (у првом и другом разреду), математике (у сва четири разреда) и природe и друштвa (у трећем и четвртом разреду) и у другом циклусу за српски језик и књижевност и математику. Новим планом дато је зелено светло и за повећање обима уџбеника. На томе су инсистирали многи чланови НПС, иако је било и оних који су у више наврата указивали да број страна није пресудан за одобравање уџбеника.

Овај кориговани предлог Завода за унапређивање образовања и васпитања прихваћен је на мишиће из другог пута, иако су у њега уграђене многе примедбе, сугестије и предлози стручних друштава који су се чули на конститутивној седници Савета 19. јаунара, јер за поједине представнике стручних друштава у НПС нису биле довољно убедљиве без додатних измена. Њихово незадовољство је на крају спласнуло пошто се

ЗУОВ обавезао да ће испоштовати захтеве на којима се највише инсистирало на седници НПС која је одржана уочи овог издања „Просветног прегледа”.

Овај план за основну школу примењиваће се од првог септембра 2019. године јер је конкурс за одобравање уџбеника завршен по старим критеријумима и у току је изјашњавање школа o уџбеницима који ће важити у наредне три године. Сваки аутор који убудуће буде писао нови уџбеник мораће да поштује нова правила, јер стара престају да важе.

Усвајању плана претходило је неуспешно гласање по кратком поступку о стандардима квалитета уџбеника. Иако је план за средње стручне школе усвојен прошлог децембра на Савету за средње стручно образовање и образовање одраслих, нови уџбеници и приручници који недостају у овим школама неће моћи још да се пишу, јер су чланови НПС одбацили и трећу верзију стандарда квалитета уџбеника, коју је, такође, припремио ЗУОВ.

Нови предлог одбачен је без дискусије, јер је на томе инсистирао председник НПС проф. др Александар Липковски, уз објашњење да је дискусије претходних пута било више него довољно. Др Ана Пешикан гласно је негодовала, сматрајући да то процедурално није у реду, јер се ради о новој верзији, али то није уважено. На крају гласања предлог је одбачен, 13 је било „за”, седморо против, а уздржаних 11. Све је прошло уз коментар Липковског да се лопта враћа на терен ЗУОВ и министра просвете Срђана Вербића.

Директор ЗУОВ др Зоран Аврамовић био је веома разочаран оваквим исходом. Рекао је да је то „понижавајући однос према саветницима Завода који вредно раде сваки дан и да то блокира рад институција система образовања”. – Не знам како ћемо изаћи из ових заплета који немају јасно образложење. Добијамо нерешиву ситуацију и можемо месецима да одлажемо одлуку о стандардима који блокира важан сегмент образовања, а 900 приручника чека на одобрење – жалио се Аврамовић.

Ана Пешикан је сматрала да се ради о неумесним коментарима на рад НПС. – Ако радимо одговорно свој посао, то не значи да кочимо. Ми одговарамо за квалитет и за последице одлука које доносимо.

Према незваничним коментарима у Министарству просвете, тражиће се правни основ да стандарде на крају (ипак) усвоји ресорни министар. По незваничним тумачењима, ако НПС не донесе одлуку у року од три месеца, по процедури, стандарде може да усвоји министар просвете. Пошто је предлог стандарда из ЗУОВ отишао на адресу НПС 27. новембра, а о њему су се чланови изјашњавали 19. јануара – по тој рачуници овај рок истиче 19. априла.

О. Николић

 

АНТРФИЛЕ:

ИНИЦИЈАТИВА „У ПОВОЈУ”

На последњој седници Националног просветног савета разматрана је и иницијатива Министарства просвете о промени статуса предмета Техничко-информатичко образовање (ТИО), уз закључак да се ради о идеји „у повоју” против које чланови Савета „у принципу немају ништа”. Помоћник министра просвете Снежана Марковић објаснила је да у Министарству желе да поделе овај предмет због различитих компетенција на два и да осавремене застареле садржаје, јер се дешава да ученици у основној и средњој школи неколико пута уче и најједноставније појмове сваки пут из почетка.

Неће бити одузимања часова, нити угрожавања радних места, појаснила је Марковић, додајући да ће наставници који предају ТИО остати компетентни за оба предмета. – То није опасност по ТИО наставнике, већ напротив – нагласила је Снежана Марковић.

 

ПРОМОЦИЈА ДУАЛНОГ ОБРАЗОВАЊА У СРБИЈИ

Магнет за инвеститоре

Председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж и Ан-Катрин Хеншел, вођа тима ГИЗ пројекта „Реформа средњег стручног образовања у Србији”, потписали су Меморандум о разумевању за успешно промовисање кооперативног/дуалног модела средњег стручног образовања у Србији.

Кооперативни модел образовања заснован је на елементима дуалног система који се могу прилагодити условима у Србији. Кроз њега се уводе они елементи дуалног система који су у складу са друштвено-економским околностима у Србији, при чему су од највеће важности фазе учења на радном месту и активно учешће привреде у
образовању.

Дуално образовање подразумева комбинацију теорије, која се учи у школи, и праксе, која се обавља у компанијама. У Немачкој се овај концепт образовања показао као веома ефикасан за бржи прелазак младих из образовног система у свет рада и сматра се да је један од главних разлога за ниску стопу незапослености младих у овој земљи.

Меморандумом је предвиђена кључна улога ПКС у информисању и привлачењу компанија и послодаваца да се активно укључе у образовање по овом моделу. Планирана је, такође, и интензивна сарадња на унапређењу регулаторног оквира који би омогућио наставак увођења овог модела у школски систем Србије, чуло се прошлог четвртка на скупу у Комори.

Чадеж је рекао да овај модел треба постепено уводити у Србији, тесном сарадњом привреде и образовних институција, наглашавајући да је дуално образовање магнет за инвеститоре, јер им је потребна образована и квалитетна радна снага. Анкете показују да су компаније у Србији спремне да сарађују на увођењу кооперативног/дуалног модела образовања. По званичним информацијама, 75 одсто основаца уписује средње стручне школе, а практична настава тренутно се одвија у око 1.100 предузећа.

Председник ПКС захвалио је немачкој влади и ГИЗ-у на помоћи и подршци у унапређењу коморских капацитета. У оквиру пројекта „Реформа средњег стручног образовања у Србији” који ГИЗ спроводи у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја, кооперативни модел образовања заснован на дуалном принципу за сада се имплементира у 10 школа у Србији, кроз три профила машинске и електроструке и уз подршку 22 компаније. У наредном периоду овај принцип требало би да се примени и на друга подручја рада и занимања којима су потребни квалификовани кадрови и модернизовани наставни програм, објаснила је Ан-Катрин Хеншел.

ГИЗ ће обезбедити и стручну подршку у изградњи капацитета Центра за едукацију Привредне коморе Србије за преузимање одређених одговорности у кооперативном/дуалном моделу. Према речима Ан-Катрин Хеншел, ГИЗ ће посебно подржати јачање капацитета Коморе за ревизију постојећег регулаторног оквира којим би требало да се осигура успешна и одржива имплементација кооперативног/дуалног модела, односно квалитет обуке у компанијама.

 

ДАНИЦА ЦВЕТКОВИЋ, УЧЕНИЦА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ „РАТКО ПАВЛОВИЋ ЋИЋКО” У ПРОКУПЉУ

Гвоздена воља мале матуранткиње

Иако без вида, кренула је у редовну школу и постала одлична ученица искључиво захваљујући вредном залагању, свом раду и труду. Због свега што је краси и резултата које је постизала у 2015. години, на предлог колектива школе Даница је добила Светосавску награду

Иза крхке фигуре Данице Цветковић, ученице осмог разреда Основне школе „Ратко Павловић Ћићко” у Прокупљу, крије се гвоздена воља која јој је помогла да се избори са хендикепом који је прати од рођења. Иако без вида, кренула је у редовну школу и постала одлична ученица, са свим петицама, искључиво захваљујући вредном залагању, свом раду и труду. Наставници за њу кажу да је веома одговорна, радна, борбена и омиљена у разреду. Због тих особина другари су је изабрали и за председника одељењске заједнице, а у њене квалитете спада и спремност да помогне другима и заинтересованост за сва дешавања и активности у школи и ван ње. Поред успеха у школи, освајала је награде на општинском и регионалном такмичењу, а уме да ради и на Брајевој машини још од своје шесте године.

Због свега што је краси и резултата које је постизала у 2015. години, колектив школе предложио је Даницу за највеће и најпрестижније признање у области образовања, Светосавску награду.

Када се она на Савиндан нашла у њеним рукама, Даничиној срећи није било краја, нарочито кад је чула податак да је од 264 пријављена кандидата награђено само17 и да се и она нашла на списку добитника. Успех који је постигла у школи и пут до ове награде није био лак, али, у њеном случају потврђује се правило да се све може, само кад се хоће и има помоћ најближих.

– Било је потешкоћа, али ја сам имала велику подршку своје породице и пријатеља, па и наставника, тако да смо све тешкоће успели заједно некако да превазиђемо – искрено признаје Даница, којој је сестра близнакиња Драгана огромна потпора.

Од свих предмета Даница највише воли језике, а мало теже јој иду природне науке, математика и хемија, па око њих мора мало више да се труди да би имала петице.
Али и њих успева да савлада.

– Истина, било је потребно доста труда, али мени никад није нестајао мотив, тако да, ето, успела сам и то да постигнем.
Њен радни дан не разликује се много од распореда осталих успешних вршњака. После школе иде на неколико различитих ваннаставних активности, похађа часове енглеског језика и иде на хор. Све обавезе се, углавном, уклапају. Учи колико год је потребно, махом до два сата дневно, а пред писмени и мало више.

Начин на који памти лекције прилагодила је свом хендикепу. Кад наставници предају, труди се да запамти што више, а кад нешто пропусти или треба добро да утврди, то онда надокнади код куће.

Ускоро завршава осми разред и као и сви мали матуранти, већ увелико размишља о томе где ће да настави школовање. Планира да упише језички смер у гимназији, јер је највише занимају језици, пре свих, енглески и француски. Пошто сестра близнакиња нема тих склоности, већ друга интересовања, Даница је свесна да због тога може бити проблема, али се ипак нада да ће и то моћи да савлада.

У слободно време воли да чита али, попут својих вршњака, радо излази са друштвом и сестром.

Другари јој несебично помажу.

– Кад год ми је помоћ потребна излазе ми у сусрет и никад ме није било срамота да потражим туђу помоћ – каже без снебивања.

О. Н.

АНТРФИЛЕИ:

БЕЗ ДИЛЕМЕ

Кад је уписивала основну школу у породици није било двојбе да ли ће се уписати у редовну или за слабовиде и слепе. – Није било дилеме јер су моји родитељи одавно били упознати са мојим могућностима. И у школи су прихватили рад са таквим дететом и углавном није било већих проблема – прича Даница.

СРЕЋА

Кад је стигла вест да је добила награду, ја сам био најсрећнији родитељ у том тренутку, каже Даничин отац Драган Цветковић. Коментари који су после тога пљуштали били су позитивни и он је захвалан школи што је његову ћерку предложила за Светосавску награду.

– Даница је ту награду сигурно заслужила 100 посто. Има толико обавеза, и све стиже. Иде на хор, учи енглески, сама пише саставе – набраја тата Драган.

 

НАША ТЕМА: ВЕР­СКА НАСТА­ВА И ГРА­ЂАН­СКО ВАС­ПИ­ТА­ЊЕОКРУ­ГЛИ СТО О СУД­БИ­НИ ДВA ОБAВЕЗНA ИЗБОРНA ПРЕДМЕТA

Нема разумевања Шек­спи­ра без позна­ва­ња хри­шћан­ства

После нaјaве дa ће бити преиспитaн нaчин нa који се спро­во­де верскa нaстaвa и грaђaнско вaспитaње у основ­ним и сред­њим школaмa, Заду­жби­на „Доси­теј Обрaдовић” оргaнизовaлa je окру­гли сто у нaди да ће изн­етa мишље­ња и пода­ци помо­ћи Наци­о­нал­ном про­свет­ном саве­ту и Мини­стар­ству про­све­те да доне­су нај­бо­ље одлу­ке о будућ­но­сти ових пред­ме­та

Немa човекa у нови­јој срп­ској исто­ри­ји који нa достој­ни­ји нaчин од Доситејa Обрaдовићa репре­зен­ту­је про­све­ти­тељ­ство, нaуку и модер­ност, с јед­не стрaне, и духов­но богaтс­тво и везу с богом, с дру­ге. Отудa је некaко и логич­но дa је инсти­ту­ци­ја којa носи њего­во име првa упутилa позив­но писмо за дебaту струч­ња­ци­ма који се баве овим пита­њи­ма, како у про­све­ти, тако и у држав­ним и науч­ним инсти­ту­ци­ја­ма.

Повод ску­па био је зах­тев Mинистарства про­све­те да се раз­мо­три број часо­ва и ста­тус вер­ске наста­ве и гра­ђан­ског вас­пи­та­ња, без обзи­ра што, по речи­ма Еле­о­но­ре Вла­хо­вић из Заво­да за уна­пре­ђи­ва­ње обра­зо­ва­ња и вас­пи­та­ња, ништа још није ура­ђе­но у вези с тим.

– Чак ни на нивоу пред­ло­га, тако да нема потре­бе да се у јав­но­сти гово­ри о томе како ће то бити уре­ђе­но и реше­но. Али, осе­ћа се тен­зи­ја – каже Вла­хо­ви­ће­ва.

Упрaвник зaдужбине Рaдомир Пут­ник потре­бу зa цело­ви­тим рaзмaтрaњем питaњa које је постaло aктуелно нaкон децембaрске нaјaве министрa Срђaнa Вербићa обрaзлaже сa три биогрaфскa моментa који, по њему, све­до­че дa се у Евро­пи не може изу­ча­ва­ти било који облик дру­штве­них нау­ка без позна­ва­ња исто­ри­је хри­шћан­ства. То је закон и без тога нау­ке не бива, нити имa обра­зо­ва­ног и кул­тур­ног чове­ка, твр­ди Пут­ник.

– Дајем себи за пра­во да се под­се­тим сво­јих бру­цо­шких дана на Фило­ло­шком факул­те­ту. На првом часу свет­ске књи­жев­но­сти наш про­фе­сор ака­де­мик Воји­слав Ђурић нам је рекао: „Децо, наба­ви­те ви Библи­ју, па ћемо из Ста­рог заве­та про­у­ча­ва­ти чети­ри књи­ге: Књи­гу о Јову, Књи­гу про­по­вед­ни­ко­ву, Псал­ме Дави­до­ве и Књи­гу поста­ња”. Као избор­ни пред­мет те годи­не сам иза­брао исто­ри­ју умет­но­сти коју је пре­да­вао про­фе­сор Сре­тен Пет­ко­вић. И он нам се обра­тио на сли­чан начин: „Дра­ге коле­ге, ми ћемо се бави­ти исто­ри­јом умет­но­сти. И опште и наци­о­нал­не. Па би било добро да знам ко је од вас оби­шао наше мана­сти­ре и ко је гле­дао фре­ске”. Тре­ћи моме­нат – мој коле­га са сту­ди­ја дра­ма­тур­ги­је, касни­је про­фе­сор исто­ри­је свет­ске дра­ме и позо­ри­шта Дра­ган Бајић схва­тио је да се тај пред­мет не може изу­ча­ва­ти без позна­ва­ња исто­ри­је рели­ги­је јер је, од рене­сан­се нао­ва­мо, нај­ве­ћи број ремек-дела свет­ске драм­ске књи­жев­но­сти засно­ван на тума­че­њу, на афир­ма­ци­ји и на опо­ри­ца­њу одре­ђе­них рели­гиј­ских посту­ла­та. Дру­гим речи­ма, не може­те тума­чи­ти Шек­спи­ра ако не позна­је­те исто­ри­ју хри­шћан­ства. И од Шек­спи­ра, пре­ко Кал­де­ро­на де ла Бар­ке, па до Беке­та и Јоне­ска, јер шта је дру­го „Чека­ју­ћи Годоа” него трак­тат о томе има ли Бога или нема?

Окру­гли сто о суд­би­ни двa обaвезнa изборнa предметa који су пре петнaест годинa ушли у учи­о­ни­це основ­них и сред­њих школa одр­жан је у све­ча­ној сали „Дра­го­слав Сре­јо­вић” Фило­зоф­ског факул­те­та у Бео­гра­ду, a увод­но изла­га­ње дао је про­фе­сор еме­ри­тус Слав­ко Гор­дић, члан Управ­ног одбо­ра Заду­жби­не и члан Наци­о­нал­ног про­свет­ног саве­та Репу­бли­ке Срби­је, који је и руко­во­дио радом ску­па.

Кло­не­ћи се све уче­ста­ли­јих екс­трем­них гле­ди­шта о веро­на­у­ци као сво­је­вр­сној „дре­су­ри која ума­њу­је опсег сло­бо­де” и о гра­ђан­ском вас­пи­та­њу као пред­ме­ту „непро­ми­шље­ном, лише­ном садр­жа­ја, бесми­сле­ном” (у коме се не жели виде­ти под­сти­цај на уче­нич­ко кре­а­тив­но дело­ва­ње и кри­тич­ко мишље­ње), као и оних апри­ор­но одбра­на­шких која не допу­шта­ју пре­и­спи­ти­ва­ње посто­је­ћих настав­них пла­но­ва и про­гра­ма, орга­ни­за­то­ри су рас­пра­ву фоку­си­ра­ли на расве­тља­ва­ње кључ­них пита­ња: однос држа­ве и школ­ства, цркве и шко­ле и ужеструч­не теме. Деба­та је про­те­кла у оче­ки­ва­ном демо­крат­ском, толе­рант­ном и на чиње­ни­ца­ма уте­ме­ље­ном суче­ља­ва­њу мишље­ња о могућ­ном поми­ре­њу вере и зна­ња, нау­ке и рели­ги­је, секу­лар­ног карак­те­ра држа­ве с њеном оба­ве­зом да отво­ри про­стор сло­бо­ди веро­и­спо­ве­да­ња.

Сами веро­у­чи­те­љи и настав­ни­ци гра­ђан­ског вас­пи­та­ња уоча­ва­ју недо­стат­ке у про­гра­ми­ма и пред­ла­жу да се пре­и­спи­та­ју циље­ви и зада­ци наста­ве, да се уве­ду нови уџбе­ни­ци, нове теме и да се про­гра­ми и зах­те­ви при­ме­ре могућ­но­сти­ма уче­ни­ка. Наве­де­но је да за настав­ни­ке гра­ђан­ског вас­пи­та­ња нема посеб­не обра­зов­не уста­но­ве где би се про­фе­со­ри при­пре­ма­ли за овај пред­мет, већ га у шко­ла­ма реа­ли­зу­ју про­фе­со­ри раз­ли­чи­тих стру­ка и од њихо­вих спо­соб­но­сти, енту­зи­ја­зма и зна­ња зави­си ква­ли­тет рада и резул­та­ти наста­ве гра­ђан­ског вас­пи­та­ња. За веро­у­чи­те­ље је орга­ни­зо­ва­на додат­на обу­ка која је усме­ре­на, пре све­га, на раз­вој мето­дич­ких зна­ња и вешти­на за рад са уче­ни­ци­ма.

Орга­ни­за­то­ри су задо­вољ­ни успе­хом ску­па, одзи­вом ком­пе­тент­них уче­сни­ка и њихо­вим допри­но­сом у сагле­да­ва­њу ове акту­ел­не теме. Уз напо­ме­ну да би успех био већи да су у зна­чај­ни­јем бро­ју била при­сут­на сред­ства инфор­ми­са­ња и да је шира јав­ност била упо­зна­та с радом окру­глог сто­ла. Нада­мо се да ће се сте­ћи нео­п­ход­ни усло­ви за обја­вљи­ва­ње радо­ва уче­сни­ка у посеб­ној публи­ка­ци­ји и на тај начин обез­бе­ди­ти већа инфор­ми­са­ност јав­но­сти.

АНТРФИЛЕ:

ВЛА­ДИ­НА КОМИ­СИ­ЈА СПРЕ­МА ИЗВЕ­ШТАЈ

Тре­ну­тан број уче­ни­ка који је опре­де­љен за вер­ску наста­ву је 433.124 (од укуп­но 900.000), без инфор­ма­ци­ја од Ислам­ске зајед­ни­це Срби­је. Потпреседницa влaдине коми­си­је зa вер­ску нaстaву Снежaнa Пaвловић кaже дa се тре­нут­но пре­гле­да­ју и ажу­ри­ра­ју сви пода­ци, јер се при­пре­ма изве­штај који ће се упу­ти­ти пред­сед­ни­ку Вла­де Срби­је, пред­сед­ни­ку Наци­о­нал­но-про­свет­ног саве­та и мини­стру прав­де. Изв­еш­тaј ће сaдржaти све до сада реа­ли­зо­ва­не актив­но­сти, као и оне које су у пла­ну, са одре­ђе­ним закон­ским реше­њи­ма која би допри­не­ла уна­пре­ђе­њу и јед­ног и дру­гог пред­ме­та и тра­же­ње опште подр­шке афир­ма­ци­ји даро­ви­тих настав­ни­ка који раде са децом и заи­ста има­ју резул­та­те.

ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ

 

ЕЛЕК­ТРОН­СКИ ПОР­ТАЛ КАО ПОДР­ШКА НАСТА­ВИ

Уче­ње и забав­ни­је и успе­шни­је

Изда­вач­ка кућа БИГЗ школ­ство раз­ви­ла је посе­бан школ­ски пор­тал са елек­трон­ским при­руч­ни­ци­ма за настав­ни­ке и учи­те­ље, елек­трон­ским дода­ци­ма наста­ви (визу­ел­на пома­га­ла, фил­мо­ви, сли­ке) и елек­трон­ским уџбе­ни­ци­ма, како би наста­ву учи­ни­ла интер­ак­тив­ни­јом и ефи­ка­сни­јом

Мисле­ћи на ђаке и настав­ни­ке, БИГЗ школ­ство је међу изда­вач­ким кућа­ма које су оти­шле нај­да­ље у при­ме­ни тех­но­ло­ги­је у обра­зо­ва­њу, тако што је омо­гу­ћи­ла да се зна­ња путем интер­не­та сти­чу и на Школ­ском пор­та­лу. На њему уче­ни­ци могу про­ши­ри­ти сво­ја зна­ња, а про­фе­со­ри бити у корак са ново­сти­ма из сво­јих науч­них обла­сти. Кори­шће­ње школ­ског пор­та­ла је вео­ма јед­но­став­но, а при­ступ има­ју сви који уку­ца­ју www.skol­ski­por­tal.rs.

Овај пор­тал кори­сни­ци­ма БИГЗ-ових уџбе­ни­ка омо­гу­ћа­ва посе­бан при­ступ. На њему се нала­зе уџбе­ни­ци овог изда­ва­ча који се могу пер­со­на­ли­зо­ва­ти по оби­му и садр­жа­ју. Уче­ни­ци и настав­ни­ци су у могућ­но­сти да сва­ку лек­ци­ју обо­га­те додат­ним садр­жа­јем и то кроз раз­не мул­ти­ме­ди­јал­не фор­ма­те. Настав­ни­ци­ма и учи­те­љи­ма се пру­жа и могућ­ност кре­и­ра­ња посеб­ног настав­ног мате­ри­ја­ла за сва­ког уче­ни­ка, као и помоћ у писа­њу пла­но­ва наста­ве. Пор­тал се сва­ко­днев­но про­ши­ру­је новим и зани­мљи­вим тек­сто­ви­ма и омо­гу­ћа­ва кори­сни­ци­ма да сва­ког дана сазна­ју нешто ново.

Сво­је­вр­сна про­мо­ци­ја Школ­ског пор­та­ла оба­вље­на је на кон­фе­рен­ци­ји „Нове тех­но­ло­ги­је у обра­зо­ва­њу” коју је орга­ни­зо­вао Бри­тан­ски савет (Bri­tish Coun­cil), у сарад­њи са Вла­дом Срби­је. У току два дана тра­ја­ња кон­фе­рен­ци­је БИГЗ школ­ство је орга­ни­зо­ва­ло дига­тал­не часо­ве за ђаке бео­град­ских шко­ла на који­ма је пред­ста­вљен нови модел ефи­ка­сне и интер­ак­тив­не наста­ве уз кори­шће­ње Школ­ског пор­та­ла. Првог дана током часа гео­гра­фи­је и дру­гог на часу исто­ри­је настав­ни­ци су при­ка­за­ли дру­га­чи­ји при­ступ наста­ви, а ђаци су били изу­зет­но актив­ни и, како сами кажу, пре­да­ва­ња су им била зани­мљи­ва и забав­на.

– Елек­трон­ски уџбе­ник и елек­трон­ски при­руч­ник су стал­на подр­шка и настав­ни­ци­ма и уче­ни­ци­ма, како у при­пре­ми пре­да­ва­ња, тако и у обра­ди и утвр­ђи­ва­њу гра­ди­ва – каже настав­ни­ца Весна Панић, уз напо­ме­ну да додат­ни мате­ри­ја­ли, ала­ти, 3Д ани­ма­ци­је и гале­ри­је сли­ка ути­чу на ква­ли­тет наста­ве, јер уче­ни­ци захва­љу­ју­ћи све­му томе могу да визу­а­ли­зу­ју и лак­ше усво­је гра­ди­во. Деца, запа­жа она, мно­го актив­ни­је уче­ству­ју на часу и фоку­си­ра­ни­ја су у одно­су на кла­сич­ну наста­ву. То је, уоста­лом, свет у коме живе. Диги­тал­ни свет.

На овај начин свим посе­ти­о­ци­ма Сај­ма, које су чини­ли углав­ном настав­ни­ци и учи­те­љи, пред­ста­вљен је нови при­ступ у обра­зо­ва­њу којим се пости­же интер­ак­тив­на наста­ва и већа фоку­си­ра­ност ђака. Добро осми­шље­ним кон­цеп­том при­ме­не диги­тал­не тех­но­ло­ги­је у учи­о­ни­ци дана­шњи­це, при­сут­ни су могли виде­ти како изгле­да добро орга­ни­зо­ва­ни час.

А шта кажу пси­хо­ло­зи, да ли је рачу­на­ру место у шко­ли? Да ли уџбе­ни­ци тре­ба да посто­је у диги­тал­ној фор­ми? Одго­вор је „Да, апсо­лут­но”. Исти­на, рачу­нар не може да заме­ни доброг настав­ни­ка, а добар настав­ник апсо­лут­но може да надок­на­ди недо­ста­так рачу­на­ра, но и упр­кос томе, посто­ји више аргу­ме­на­та за диги­та­ли­за­ци­ју наста­ве.

У дана­шње вре­ме модер­не тех­но­ло­ги­је широ­ко су доступ­не и рас­про­стра­ње­не. Кори­шће­ње смарт теле­фо­на, интер­не­та и дру­штве­них мре­жа пре­у­зи­ма­ју пре­власт у одно­су на штам­па­не и кла­сич­не меди­је, а овај тренд наро­чи­то је изра­жен код тинеј­џе­ра, који у сва­ком тре­нут­ку желе да буду у току са деша­ва­њи­ма.

Међу­тим, ова интер­ак­тив­ност у шко­ла­ма је углав­ном огра­ни­че­на. Мла­ди током кла­сич­ног пре­да­ва­ња брзо изгу­бе фокус и кон­цен­тра­ци­ју.

– Ефи­ка­сна наста­ва неки пут у нај­го­рем слу­ча­ју тра­је само 15 мину­та, исти­че Све­тла­на Белић Мали­нић, дирек­тор­ка Савре­ме­не гим­на­зи­је.

По речи­ма Сне­жа­не Мар­ко­вић, помоћ­ни­ка мини­стра про­све­те, часо­ви уче­ни­ци­ма не при­вла­че пажњу, а има настав­ни­ка који држе час тако што 45 мину­та нешто при­ча­ју и оче­ку­ју да их уче­ни­ци сво вре­ме, пажљи­во – Важно је, исти­че Сне­жа­на Мар­ко­вић, да настав­ни­ци осми­сле часо­ве тако да буду интер­ак­тив­ни, да тра­же од уче­ни­ка стал­ну акци­ју, да тра­же поврат­ну инфор­ма­ци­ју. Дакле да не буду уче­ни­ци пасив­ни „упи­ја­чи” зна­ња које им испо­ру­чу­ју настав­ни­ци, већ да зајед­но са настав­ни­о­ци­ма запра­во кре­и­ра­ју то што се ради на часу.

У све­ту се већ годи­на­ма уче­ни­ци­ма зна­ње пре­зен­ту­је кори­сте­ћи погод­но­сти мул­ти­ме­ди­је. Код нас, ситу­а­ци­ја је дру­га­чи­ја. Мул­ти­ме­ди­јал­ни садр­жај још увек је у зачет­ку.

Нај­пре, још од Пија­жеа је усво­је­но мишље­ње да се зна­ње не при­ма пасив­но, већ да се осва­ја кроз актив­ност. Да бисмо спо­зна­ли неки обје­кат, мора­мо ради­ти нешто са њим. Нарав­но да нису сви објек­ти о који­ма деца уче доступ­ни ужи­во у учи­о­ни­ци. Зато се при­бе­га­ва штам­па­ним сли­ка­ма и сним­ци­ма. Међу­тим, није исто када је дете пасив­но изло­же­но некој сли­ци у књи­зи или путем про­јек­то­ра, или када му се да инструк­ци­ја да само потра­жи сли­ку нече­га на интер­не­ту или у свом елек­трон­ском уџбе­ни­ку. След актив­но­сти (уку­ца­ва­ње пој­ма у пре­тра­гу, пре­глед резул­та­та, ода­би­ра­ње и отва­ра­ње жеље­не сли­ке) пред­ста­вља јед­ну сло­же­ну актив­ност кроз коју одре­ђе­ни појам поста­је део непо­сред­ног иску­ства и сто­га се боље пам­ти.

Потом, често чује­мо да су ког­ни­тив­не шеме добар начин пам­ће­ња и да уко­ли­ко жели­мо да запам­ти­мо неки садр­жај који под­ра­зу­ме­ва врсте и под­вр­сте тре­ба да нацр­та­мо себи сли­ков­ну шему. Орга­ни­за­ци­ја пој­мо­ва у кате­го­ри­је и „пако­ва­ње” зна­ња у раз­ли­чи­те „фијо­ке” је глав­ни меха­ни­зам који нам омо­гу­ћа­ва да запам­ти­мо огром­ну коли­чи­ну инфор­ма­ци­ја. Посеб­на пред­ност рачу­на­ра и памет­них уре­ђа­ја је што су инфор­ма­ци­је у њима орга­ни­зо­ва­не упра­во на такав начин – у фај­ло­ве и фол­де­ре. Кре­та­ње кроз систем фај­ло­ва и фол­де­ра, кре­и­ра­ње, клик­та­ње, отва­ра­ње, дода­ва­ње садр­жа­ја као при­ло­га у Е-уџбе­ник или сме­шта­ње у одре­ђе­ни фол­дер за децу пред­ста­вља актив­но мани­пу­ли­са­ње одре­ђе­ним систе­мом кате­го­ри­ја и самим тим лак­ше овла­да­ва­ње тим систе­мом.

Данас је мно­го важни­је да одво­ји­мо бит­но од небит­ног, да зна­мо где може­мо наћи пра­ве и поу­зда­не инфор­ма­ци­је и којим изво­ри­ма може­мо да веру­је­мо. Упо­тре­бом

рачу­на­ра и е-уџбе­ни­ка у наста­ви пома­же­мо деци не само да нау­че гра­ди­во, већ их учи­мо како да уче. Учи­о­ни­цу је важно пове­за­ти са дру­гим обра­зов­ним ресур­си­ма. Поен­та шко­ле није да оно што се учи у шко­ли буде при­мен­љи­во само у шко­ли, већ је важно дове­сти га у везу са сва­ко­днев­ним живо­том. Рачу­нар као алат сва­ко­днев­ни­це који је досту­пан у сва­ком дому пред­ста­вља мост изме­ђу школ­ског гра­ди­ва и ствар­ног живо­та.

Све­до­ци смо да се начин доби­ја­ња потреб­них зна­ња и инфор­ма­ци­ја про­ме­нио од масов­не упо­тре­бе рачу­на­ра и интер­не­та. Сто­га све пред­но­сти тре­ба импле­мен­ти­ра­ти и иско­ри­сти­ти, а пого­то­во у шко­ла­ма где ста­са­ју мла­ди који су спрем­ни да пра­те савре­ме­не токо­ве и да упи­ја­ју потреб­но зна­ње. БИГЗ је први у Срби­ји настав­ни­ци­ма и уче­ни­ци­ма омо­гу­ћио да уз сво­је уџбе­ни­ке доби­ју и бес­плат­не елек­трон­ске при­руч­ни­ке. Ауто­ри су настав­ни­ци, људи из прак­се, који су уџбе­ни­ке напи­са­ли по мери про­фе­со­ра и уче­ни­ка.

Сви настав­ни­ци који ће кори­сти­ти уџбеникe БИГЗ школ­ства има­ће и елек­трон­ски при­руч­ник, а ђаци и настав­ни­ци и елек­трон­ске уџбе­ни­ке.

Н. Буга­ри­но­вић

АНТРФИЛЕИ:

ПРЕ­ПО­РУ­КА

Мини­стар­ство обра­зо­ва­ња Срби­је дало је пре­по­ру­ку изда­ва­чи­ма уџбе­ни­ка да сва­ки штам­па­ни уџбе­ник ком­пле­ти­ра­ју Е-уџбе­ни­ком. Циљ те пре­по­ру­ке је да настав­ни­ци ефи­ка­сном упо­тре­бом тех­но­ло­ги­је у наста­ви, која је дана­шњим гене­ра­ци­ја­ма бли­ска, пове­ћа­ју ефи­ка­сност наста­ве и уче­ни­ци­ма омо­гу­ће зани­мљи­ви­ју и кон­ци­пи­ра­ни­ју наста­ву.

ПАЖЊА

Од 45 мину­та коли­ко тра­је школ­ски час, деца су усре­сре­ђе­на све­га 15 мину­та. При­вла­че­ње и одр­жа­ва­ње пажње засни­ва се на про­ме­на­ма у дина­ми­ци часа и врсти актив­но­сти, као и ком­би­но­ва­њу раз­ли­чи­тих меди­ја. Е-при­руч­ник олак­ша­ва упо­тре­бу тек­ста, сли­ка, аудио и видео мате­ри­ја­ла како би се школ­ски час обо­га­тио.

МОТИВАЦИЈА

Пси­хи­ја­тар Вили­јам Гла­сер је твр­дио да човек пам­ти 10 одсто оно­га што види и чује, али 90 одсто оно­га што сам ура­ди. На овим и слич­ним уче­њи­ма почи­ва цела иде­ја интер­ак­тив­ног уче­ња, а Е-при­руч­ник БИГЗ школ­ства и Школ­ски Пор­тал пру­жа­ју неза­мен­љи­ву подр­шку овом виду наста­ве.

Чарлс Паскел твр­ди да уче­ње кроз игру ства­ра висо­ко моти­ви­са­ну децу која ужи­ва­ју у уче­њу и лак­ше испу­ња­ва­ју зах­те­ве школ­ских кури­ку­лу­ма. Међу­тим, деца од тре­ћег раз­ре­да раз­ви­ја­ју одбој­ност пре­ма шко­ли, јер се, услед обим­но­сти гра­ди­ва у наста­ви, губи еле­мент игре. Е-при­руч­ник БИГЗ школ­ства и Школ­ски Пор­тал олак­ша­ва­ју и негу­ју уче­ње кроз игру, заба­ву и интер­ак­тив­ност.

 

УВОЂЕЊЕ ПРЕДМЕТА ТЕХНИКА И ТЕХНОЛОГИЈЕ У ГИМНАЗИЈЕ

Техничко образовање и кооперативно учење

Један од задатака технике и технологије је да даје претпоставке за свесну примену науке у техници, технологији и другим облицима друштвено корисног рада. Достигнути ниво развоја друштва, стручни наставни кадар и боља опремљеност школа омогућили би и адекватну реализацију предмета Техника и технологија у гимназијама свих смерова

У протеклих педесет година постојања техничког образовања најкритичнија фаза развоја се одиграла деведесетих година у покушају да се иновира концепција, што значи раскид с нагомиланим противречностима. Најзначајнија, а које се тешко ослободити је шаблонизована настава и мануелизам у практичном и вербализам у теоријском делу наставе. Утицај идеологије је такође оставио трага с негативним предзнаком, јер техничко образовање неки критичари поистовећују с претходним политичким системом који је доживео крах.

ПОЗИТИВАН ТРАНСФЕР

Полазећи од критике техничког образовања и искустава развијенијих и референтних земаља и утицаја научно-технолошког прогреса у иновираној концепцији дат је одговор на неколико питања: шта треба, шта се може и шта се мора учинити у даљем развоју техничког образовања младих. Настава овог предмета требало је да помогне ученицима да схвате научнотехничке и друштвене основе производње, техничку и друштвену страну организације рада у производњи, да их оспособи да примењују законе науке у решавању практичних, а пре свега производних задатака, да се смање разлике између умног и физичког рада, као и да учини јаснијим друштвени смисао, вредности и значај рада у коме ученици учествују, тј. да код њих развије друштвену свест, обогати њихово друштвено искуство, изгради њихове друштвене ставове…

Иновирани су методички поступци реализације наставе техничког образовања у основној школи алгоритмизацијом поступака за стицање радних умења за поједине садржаје, као и увођењем модуларне наставе – модула активности и модула садржаја. То значи да је настава ослобођена шаблона и претежно ручног у корист креативног и стваралачког рада. Посебна пажња је посвећена индивидуализацији рада и идентификацији техничких талената. Наставни програм је осавремењен новим технологијама и другим садржајима. Све то даје релевантну слику позитивног трансфера и могућност адекватног укључења ових садржаја у наставни процес гимназија.

За програм су истакнути следећи циљеви: формирање стваралачке личности, стицање основних техничко-технолошких знања, умења и вештина и оспособљавање за њихову примену у учењу, раду и свакодневном животу, стицање радних навика, развијање интересовања и способности за техничко стваралаштво, упознавање економских, предузетничких, социјалних, техничко-технолошких аспеката рада и производње и њиховог утицаја на развој друштва.

Један од задатака технике и технологије је да даје претпоставке за свесну примену науке у техници, технологији и другим облицима друштвено корисног рада. Посебан квалитет програма Техника и технологија у гимназијама је отварање могућности за посете ученика музејима технике, сајмовима, производним и техничким објектима, уз обавезу да се то и оствари увек када постоје услови. Ово је важно због очигледности наставе и повезивања теорије и праксе, чиме се функционално обезбеђује њихова корелативност.

Достигнути ниво развоја друштва, обезбеђен стручан наставни кадар и одговарајућа опремљеност школа савременом наставаном технологијом омогућиће адекватну реализацију предмета Техника и технологија у гимназијама свих смерова.

НЕИСПУЊЕНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ

Према Закону о средњој школи, „У гимназији се стиче опште образовање и васпитање у четворогодишњем трајању којим се обезбеђује припрема за наставак образовања у високошколским установама. У специјализованој гимназији и одељењима за ученике са посебним способностима остварују се посебни наставни планови и програми за ученике са посебним способностима у четворогодишњем трајању, којима се обезбеђује припрема за наставак образовања у високошколским установама”.

„Средње образовање и васпитање остварује сe у складу са циљевима који су дефинисани законом којим се уређују основе система образовања и васпитања и овим законом, а нарочито: развој кључних компетенција неопходних за даље образовање и активну улогу грађанина за живот у савременом друштву; развој стручних компетенција неопходних за успешно запошљавање; оспособљавање за самостално доношење одлука о избору занимања и даљег образовања; свест о важности здравља и безбедности, укључујући и безбедност и здравље на раду; оспособљавање за решавање проблема, комуникацију и тимски рад; поштовање расне, националне, културне, језичке, верске, родне, полне и узрасне равноправности, толеранције и уважавања различитости; развој мотивације за учење, оспособљавање за самостално учење, самоиницијативе, способност самовредновања и изражавања сопственог мишљења.”

У циљевима су набројане компетенције које би требало да имају средњошколци након завршетка школовања. Очито је да гимназијалци немају стручне компетенције које их воде ка успешном запошљавању. Увођењем предмета Техника и технологије значајно би допринели повећању тих компетенција.

ПРОГРАМ НАСТАВЕ

Наставни програм Технике и технологије представља програмске целине које ученицима омогућавају упознавање различитих савремених технологија, креативну слободу и обезбеђују знање, умења и вештине за даље школовање и стручно усавршавање. Савладавањем овог програма ученици би могли много лакше да упишу факултете техничких смерова (Слика 2). Увођењем предмета Техника и технологије обезбедиће се повезаност теорије и праксе, а постићи ће се кроз јединство теоријских садржаја применом рачунара и лабараторијских вежби, тако да се преплићу и допуњују и функционално обезбеђује корелације с наставом физике, хемије, биологије, информатике, математике…

Према предлогу, „нови” предмет би имао једнак број часова као, рецимо, музичка или ликовна култура, а двоструко мање од часова историје у гимназији друштвено-језичког смера.

За успешно остваривање садржаја програма, односно циљева и задатака наставе, неопходно је организовати наставу са следећим захтевима: уводити ученике у свет савремене технике и технологије на занимљив и атрактиван начин; омогућити да се искажу у властитим идејама, креативности и способностима, да сами траже решења и да се доказују у раду, да би тиме себи олакшали бољи избор даљег школовања и своју будућности; ради што успешније корелације одговарајућих наставних садржаја, треба ускладити терминологију; планирати посете музејима технике, сајмовима и обиласке производних и техничких објеката (нпр. Водовод и грејање…), ради показивања савремених техничких достигнућа, савремених уређаја, технолошких процеса, радних операција…).

Наставне области Графичка комуникација, Архитектура и урбани развој, Техничка заштита и управљање отпадом, Техничка средства, машине и уређаји у индустрији, установама и домаћинству, Зелена енергија, ИKT у функцији управљања системима, Коришћење и одржавање кућних инсталација и уређаја, Материјали, примена и поступци обраде, Вештачка интелигенција, Техничка средства у пољопривреди, Одрживи развој, водни ресурси и отпадне воде, Саобраћај, транспорт и техничка средства у саобраћају, Управљање мерама и заштитом од елементарних непогода и техничко-технолошких несрећа, Лабoраторијске вежбе и рад на пројектима су наставне области које се изучавају у модуларном облику у току четворогодишњег циклуса.

ГРАФИЧКА КОМУНИКАЦИЈА

Применом графичких комуникација уз коришћење рачунара и одговарајућих софтвера, као и на папиру одвија се стручна комуникација међу људима. Она је основа за израду цртежа и стручне документације из свих области људске делатности, посебно техничке: машинства, грађевине, архитектуре, електротехнике, сликарства… Основни задаци ове наставне области су: да предмет који има 2Д и 3Д прикаже на цртежу уз помоћ одговарајућег софтвера на рачунару; да цртежи јасно, прецизно и једнозначно дефинишу предмете цртања и поступке израде од идеје до конструктивног решења; да омогући читање и коришћење техничке документације; да развија особине графичког замишљања предмета у простору и на цртежу.

АРХИТЕКТУРА И УРБАНИ РАЗВОЈ

Овом наставном темом представља се основа за израду цртежа и стручне документације из свих области људске делатности, где се све може представити: упорност, доследност, систематичност, стрпљивост, тачност, уредност, марљивост и остале неопходне особине за сложене задатке цртања и коришћења техничке документације. Посебни циљеви ове наставне теме су: пројектовање различитих грађевинских објеката (стамбени објекти, индустријске хале, путеви, мостови, бране…) применом рачунара; израда техничке документације, израда пројекта применом рачунара.

ТЕХНИЧКА ЗАШТИТА И УПРАВЉАЊЕ ОТПАДОМ

Циљеви ове наставне области су: упознавање техничких средства и мера за поступање отпадом у оквиру сакупљања, транспорта, складиштења, третмана и одлагања отпада, укључујући и надзор над тим активностима и бригу о постројењима за управљање отпадом после затварања (депоновање, прерада и рециклажа).

ТЕХНИЧКА СРЕДСТВА, МАШИНЕ И УРЕЂАЈИ У ИНДУСТРИЈИ, УСТАНОВАМА И ДОМАЋИНСТВУ

Електричне машине и уређаји с припадајућом опремом заузимају све више места у нашим домовима, индустрији и у осталим областима нашег живота. Основни задаци ове наставне области су: развој и предвиђање развоја машина алатки у светлу захтева савремене индустрије; нове концепције машина алатки; развој компонената савремених машина алатки и комплексних обрадних система; развој управљачких, погонских, мерних и манипулационих система; пројектовање машина алатки и њихових елемената; нове методе у пројектовању, прорачуну и конструисању; системи компјутером интегрисане производње; концепциона решења, достигнућа у развоју.

ЗЕЛЕНА ЕНЕРГИЈА

Посебни циљеви наставне области „Зелена енергија” су и замена фосилних горива обновљивим изворима енергије, коришћење потенцијала биомасе, енергије ветра, хидроенергије и осталих обновљивих еизвора енергије.

ИКТ У ФУНКЦИЈИ УПРАВЉАЊА СИСТЕМИМА

Рачунари у функцији управљања системима користе се у развоју технолошки заснованих система и процеса који побољшавају ефикасност и ефективност информација и релевантних знања у различитим стратешким, тактичким и оперативним ситуацијама. Посебни циљеви ове наставне области су: управљање системима применом ИКТ применом интерфејса, упознавање са софтверима и хадверима ИКТ у функцији управљања системима.

КОРИШЋЕЊЕ И ОДРЖАВАЊЕ КУЋНИХ ИНСТАЛАЦИЈА И УРЕЂАЈА

Посебни циљеви ове наставне области су: познавање електроинсталационих материјала и елемената струјног кола и његово практично реализовање – пројектовање и цртање шема, цртање електричне шеме уз помоћ графичких симбола. Електричне шеме показују како треба међусобно повезати саставне електричне елементе.

Потребно је да ученици знају да квалитетно изаберу уређаје за одређену намену у складу с препорукама произвођача у спецификацији, упознају значај и начине правилног коришћења, одржавања појединих кућних уређаја и машина.

МАТЕРИЈАЛИ, ПРИМЕНА И ПОСТУПЦИ ОБРАДЕ

Основни циљеви ове наставне области су стицање знања и вештина за рад у савременој примени материјала, израда техничко-технолошке документације (технички цртеж на рачунару), избор одговарајућег технолошког поступка обраде, избор алата, прибора, машина и других техничких средстава за рад, мерење и контрола димензија на материјалу, мере заштите на раду, обликовање предмета одговарајућим поступком и провера успешности технологије и дорада.

ВЕШТАЧКА ИНТЕЛИНГЕНЦИЈА

Циљеви ове наставне области су примена рачунара у подручју вештачке интелигенције и имплементација у експертне системе претраге података, примена у теорији игара, системима за учење и неуронским мрежама.

Посебни циљеви ове наставне теме су: упознавање са основама вештачке интелигенције, вештачка интелигенција и превођење – препознавање говора, примена у роботици.

ТЕХНИЧКА СРЕДСТВА У ПОЉОПРИВРЕДИ

Када је реч о овој наставној области, ученици треба да стекну знања за рад у савременој пољопривредној производњи применом модерних средстава и материјала за рад у подручју биљне и сточарске производње.

ОДРЖИВИ РАЗВОЈ, ВОДНИ РЕСУРСИ И ОТПАДНЕВОДЕ

Заштита животне средине, односно очување природних ресурса, заштита изворишта водоснабдевања, пречишћавање воде за пиће, канализационих система и отпадних вода неки су од циљева ове наставне области.

САОБРАЋАЈ, ТРАНСПОРТ И ТЕХНИЧКА СРЕДСТВАУ САОБРАЋАЈУ

И ова наставна област има своје циљеве, а то су да ученици савладају знања, вештине и правила понашања у саобраћају; врсте транспорта људи и робе; начине изградње, уређења и заштите јавних путева, да упознају различита средства транспорта, њихове техничке карактеристике и маневарске предности.

УПРАВЉАЊЕ МЕРАМА И ЗАШТИТОМ ОД ЕЛЕМЕНТАРНИХ НЕПОГОДА И ТЕХНИЧКО-ТЕХНОЛОШКИХ НЕСРЕЋА

Усвојити знања и умења у заштити и спасавању у ванредним ситуацијама, превентивне и оперативне мере за спречавање и умањење последица елементарних непогода, техничко-технолошких несрећа – удеса и катастрофа, коришћење техничких средстава у деловању у ванредним ситуацијама ради заштите и спасавања људи, материјалних и културних добара и обезбеђења основних услова за живот циљеви су ове наставне области.

ЛАБОРАТОРИЈСКЕ ВЕЖБЕ И РАД НА ПРОЈЕКТИМА

Циљеви ове наставне области су: остваривањ тимског рада ученика на мини пројектима модуларног карактера одређене наставне области/теме; развијање предузетничке особине ученика кроз тражење креативних решења за неки нови проитвод, идеју или услугу.

Милош Соро, Јелена Јањић, Божо Рајновић

АНТРФИЛЕИ:

ЈЕСТЕ ЈЕФТИНО, АЛИ – КОШТА

Гимназије су школе које припремају ученике само за наставак образовања. Проблем се може појавити и код доношења одлуке о избору даљег образовања. Разлог је у томе што ученик гимназије у току четворогодишњег школовања није имамо никаква или је имао веома мало сазнања о техничко-технолошким процесима у прозводним и јавним предузећима. Као грађани у савременом друштву, гимназијалци морају да познају савремена средства и материјале с којим се сусреће у свакодневном животу и раду и прате технолошке промене.

Вероватно је гимназија школа с најмањим трошком државе по ученику. Шта то вреди кад неким „случајем” неки гимназијалци не наставе школовање (а држава то очекује) или не заврше факултет? Е, онда се догађа: „Што не платиш на мосту, платићеш на
ћуприји”.

У РАСКОРАКУ С ВРЕМЕНОМ

Научно-технолошки прогрес је учинио да наставни садржаји брзо застаревају, што се у претходном периоду негативно одразило на стабилност техничког образовања у систему основне и средње школе. После 1974. године још више је политехнизиран образовни процес. По иницијаторима таквог политехничког образовања, његови задаци су се могли остварити кроз пружање „основних теоријских знања”, упознавањем „закона” многобројних наука, укључивањем ученика „у производни рад”… Већ 1977. школу завршавају последње генерације гимназијалаца, а тиме престаје изучавање предмета Техничко образовање у средњим школама. Претежно ручни рад, шаблонизована настава у столарско-браварским типовима школских радионоца била је општа појава у настави овог предмета, којој је недостајало идеја за осавремењивањем у складу с новим временом.

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn