НОВА ШКОЛСКА ГОДИНА ЈЕ ПРЕД НАМА

НОВА ШКОЛСКА ГОДИНА ЈЕ ПРЕД НАМА

Сценарио за сваку прилику

 

Још један летњи распуст протекао је у ишчекивању да током школске године која следи ученици и наставници неће трпети исте стресове као и претходне две. Да ће бити лакше наду пружа и постојећи број вакцинисаних – како међу наставницима тако и међу родитељима – који у неким срединама није занемарљив. У жељи да се вратимо у нормалност, током лета за малишане су организовани бројни кампови и фестивали – попут „Србија те зове 2021” за децу са Косова и Метохије и из дијаспоре – али и многи други, као и мноштво активности које су их анимирале и скоро учиниле да се и не сећају различитих рестрикција и „закључавања”.

Нешто опуштенији распуст, посебно могућност путовања, по Србији, али и ван њених граница, допринели су лошијим медицинским „бројкама и словима”, а ковид статистика током августа попримила je и забрињавајуће размере, те је постало јасно да ни школска 2021/2022. година неће протећи без потешкоћа.

Ипак, сада нешто искуснији, просветни систем, чини се, припремио се за наступајући период боље него лани. Пред нама су три сценарија – осмишљена да у локалним срединама одговоре на изазове три различита степена епидемије.

Како је најављено, први модел предвиђен је за безбедно окружење, у којем се комплетне активности одвијају уживо, у школама, са комплетним одељењима, уз 45-минутне часове. Овај модел примењиваће се у већини општина, у којима је епидемиолошка ситуација тренутно више-мање под контролом. Практично, све је као некад, осим што ученици носе маску, док међусобно комуницирају, као и наставници, уколико су на метар и по или мањем растојању од њих. У другом, комбинованом сценарију, који ће се на почетку школске године примењивати у 15 општина, ради се и непосредно и онлајн, слично као прошле школске године, с тим што би ђаци до шестог разреда имали наставу у школи, а ученици 7. и 8. разреда, као и средњошколци – комбиновано – одељења су подељена на групе до 16 ученика, један дан наставу слушају у школи, а други на даљину.

– Трећи модел резервисан је за најугроженије општине (тренутно једино Тутин), односно оне у којима је висок степен ризика по здравље опште популације у тој конкретној средини – појаснио је овим поводом министар просвете Бранко Ружић.

Како је навео, на основу здравствених критеријума одређује се да ли је нека средина у зеленој, жутој или црвеној зони такозваног семафора – зелена има низак ризик заражавања, жута средњи, док је црвена симбол високог ризика заражавања корона вирусом.

За одлуке о настави и промену препорука, у зависности од здравствене ситуације у школама, питаће се Тим за праћење и координисање примене превентивних мера у раду школа (који је основао Кризни штаб), заједно са представницима Института за јавно здравље „Милан Јовановић Батут” и Министарства просвете, науке и технолошког развоја. Тим има обавезу да прати и координира примену превентивних мера у раду школа и на недељном нивоу разматра ситуацију у свакој појединачној локалној самоуправи, као и да доноси одлуке о одговарајућем моделу одржавања наставе. Ако у некој локалној средини дође до промене модела, школе о томе треба да обавесте родитеље текуће седмице, до петка у подне. Када се у неком одељењу појави двоје или више заражених ђака, та група током наредних десет дана прелази на онлајн наставу.

Када је о предшколским установама реч, важиће и даље препоруке из јула, по којима ни малишани ни вакцинисани васпитачи нису обавезни да носе маске.

Министар Бранко Ружић упутио је допис школским управама, основним и средњим школама и јединицама локалне самоуправе о плану образовно-васпитног рада за прву седмицу школе, а на основу одлуке стручног Тима Кризног штаба. Школама је Министарство послало детаљна стручна упутства за рад, како за основне тако и за средње школе, али и прилоге у вези са применом епидемиолошких мера, у којима се ближе уређују питања организације и спровођења образовно-васпитног рада у условима који захтевају примену превентивних и заштитних мера у борби против ковида.

Директори установа су у обавези да свим запосленима и родитељима омогуће да се благовремено упознају са садржајем стручних упутстава, мерама заштите и да договоре начине комуникације у функцији доследне примене мера, поступака и активности за заштиту здравља.

Највећи број школа спреман је да припреми и реализује ефективан и ефикасан план образовно-васпитног рада, оценили су у Министарству – с обзиром на то да се у претходне две школске године стекло „значајно професионално искуство са врло добрим резултатима рада и да се показало да су у већини школа најјачи људски ресурси”.

Министарство очекује да ће се у свим установама одржати висок ниво солидарности, колегијалности и подршке током отежаног рада, што је био случај и у претходном периоду. У сусрет новој школској години, кажу, „потребно је искористити стечено знање и подржати тимски рад у изналажењу најбољих образовних решења, којима ће се умањити утицај епидемиолошких препрека иограничења”.

Д. Ј.

 

 

 

АНТРФИЛЕ 1

ПРВАЦИ

Имајући у виду посебан значај почетка школске године за ученике првог разреда у основној и средњој школи и ученике петог разреда у основној школи, посебнa пажњa, према инструкцијама Министарства просвете, посвећена је организацији првих сусрета наставника и одељењских старешина са ученицима и родитељима ученика, уз примену свих мера заштите од ширења вируса – физичка дистанца, заштитне маске, спољашњи простор школе, велики унутрашњи простори, представљање и разговори у мањим групама, паузе између састанака са обавезним мерама за чишћење и припрему простора и друге мере.

У периоду од 25. до 31. августа 2021. године, на регионалном или општинском нивоу, одржани су састанци са директорима школа, као вид додатне подршке школама у решавању конкретних стручних или организационих питања од значаја за успешан почетак нове школске године.

 

 

АНТРФИЛЕ 2

ЕПИДЕМИОЛОШКИ РАСПОРЕД

У свим основним и средњим школама у Србији примењује се први модел организације образовно-васпитног рада, који подразумева непосредну наставу у школама – осим у средњим школама у петнаест локалних јединица: Кладову, Петровцу на Млави, Новој Вароши, Прибоју, Ужицу, Ваљеву, Деспотовцу, Јагодини, Параћину, Свилајнацу, Рековацу, Ћуприји, Прешеву, Новом Пазару и Бојнику – где ће се одвијати по другом, комбинованом моделу. Једина локална самоуправа у којој ће се примењивати трећи модел – онлајн настава у свим средњим школама, јесте Тутин, у којем је најтежа епидемиолошка ситуација.

Ученици који болују од кoвида-19 или код којих постоји сумња на ову болест, као и они који су били у блиском контакту са оболелима, неће моћи да почну са наставом до истека обавезног карантина.

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn