НОВИ СТАНДАРДИ У НАСТАВИ ФИСКУЛТУРЕ

ПРОТОКОЛ О САРАДЊИ МИНИСТАРСТВА ПРОСВЕТЕ, НАУКЕ И ТЕХНОЛОШКОГ РАЗВОЈА, АТЛЕТСКОГ САВЕЗА СРБИЈЕ И СРПСКОГ САВЕЗА ПРОФЕСОРА ФИЗИЧКОГ ВАСПИТАЊА И СПОРТА

Нови стандарди у настави фискултуре

 

Српски савез професора физичког васпитања и спорта, у сарадњи са Атлетским савезом Србије, направио је програм „Дечја атлетика”, који је акредитовала Светска атлетска федерација. Два партнера потписници су Протокола о сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја, у оквиру којег ће, кроз тај програм, обучавати професоре физичког васпитања и учитеље за спровођење програма дечје атлетике. Циљ је унапређивање компетенција наставника да у већ постојећу наставу атлетике интегришу иновативне методе.

У промене те области, која је почела пре неколико година, кренуло се раније него у другим предметима, па је тако нови програм уведен у 3. и 7. разред (пре три године се кренуло од 1, односно 5), док се у другим областима кренуло са реформом годину дана касније, па су сада стигли до 2, односно 6. разреда.

Поред обуке наставника, циљ „Дечје атлетике” јесте и да се школе у Србији, уз помоћ друштвено одговорних компанија, савремено опреме – наиме, свако школско двориште, у складу са конфигурацијом, добило би одговарајући атлетски полигон, са атлетском стазом, јамом за скок удаљ и бацалиштем, објашњава за Просветни преглед др Мирослав Марковић, председник Српског савеза професора физичког васпитања.

У овом делу – инвестиција у инфраструктуру – партнери на пројекту надају се помоћи, односно активном учешћу и Министарства државне управе и локалне самоуправе, као и Сталне конференције градова и општина, како би се локалне самоуправе максимално укључиле, на добробит најмлађе и најосетљивије популације.

Документ о сарадњи потписали су министар просвете, науке и технолошког развоја Младен Шарчевић, председник Атлетског савеза Србије Веселин Јевросимовић и секретар Српског савеза професора физичког васпитања и спорта Милан Стошић. Том приликом министар је истакао велики значај стицања здравих навика за децу у раном узрасту.

У оквиру пројекта једносменског рада, који се спроводи у скоро 300 школа, у понуди 80 различитих програма ученици се готово увек опредељују за спорт.

– У току рада на новој стратегији образовања анализирали смо многе елементе, а једна од новина је и дизајнирање спортских гимназија, што ће као пилот-пројекат почети од септембра у шест градова – Суботици, Новом Саду, Нишу, Београду, Крагујевцу и Ужицу – најавио је Шарчевић.

Та сарадња омогућиће ученицима од првог до четвртог разреда основне школе да се упознају са атлетским дисциплинама а, између осталог, задатак Атлетског савеза Србије јесте да за програм „Дечје атлетике” до почетка Светског првенства у атлетици 2022. године обучи око 600 наставника, нагласио је Веселин Јевросимовић. Посебна пажња биће посвећена наставницима физичког васпитања са Косова и Метохије, где ће обука бити омогућена свима који се пријаве.

Секретар Српског савеза професора физичког васпитања и спорта Милан Стошић захвалио је Министарству што је препознало значај проблематике и „Дечју атлетику” уврстило на министарску агенду.

Дуго се чекало на реформу наставе фискултуре у школама, а деца и родитељи су често имали замерке на систем оцењивања. Већ је доста тога у ових неколико година промењено набоље, а др Марковић истиче да свако дете у настави учествује у складу са способностима, јер се оцењује не само постигнуће, већ и напредак постигнут током школске године.

Обука је у неким деловима земље већ почела и наставља се и наредних месеци, а у априлу ће семинар за наставнике бити одржан и у београдској атлетској дворани.

Као саветник за развој програма и уџбеника за област физичког васпитања у Заводу за унапређивање образовања и васпитања, Мирослав Марковић задужен је за промене и из угла система. Тако као веома значајно истиче да су сви реквизити за школе рађени по еколошком (EN) стандарду Европске уније и да су и Завод и Савез заједнички израдили нормативе и стандарде за све справе и за процес извођења наставе. У том контексту значајно је и упутство за безбедно спровођење наставе физичког васпитања, које је Савез направио и послао Министарству на разматрање. Њиме се регулише и начин на који се изводе одређене вежбе и начин физичког контакта наставника са ученицима, што има двојаку улогу – дефинише најбезбедније поступање, а и родитеље и децу обавештава о неопходним контактима. То је значајно, каже наш саговорник, како би се сви учесници заштитили од могућих (неоснованих) оптужби за неприкладно понашање према ђацима, чему су многи наставници били изложени, а школе и додатним трошковима судских процеса и обештећења неосновано туженим професорима. Када је реч о настави у вишим разредима, ту већ и добро обучени ученици могу да асистирају вршњацима.

Спортска педагошка струка сматра да је за информатику рано већ од првог разреда основног нивоа образовања, јер се налазе у осетљивом добу сензомоторичког развоја (од 4. до 12. године живота), када се стичу здраве навике за цео живот, а посебно навика редовног и правилног бављења физичком активношћу – пре свега кроз игру, као најбољу методу. Зато је претерано коришћење дигиталних технологија у овом периоду контрапродуктивно, сматра Марковић.

Али, с обзиром на то да је информатика већ најављена од првог разреда, Српски савез професора физичког васпитања и спорта планира иницијативу, са Савезом учитеља Србије како би се, ради правилног развоја најмлађих, нашло начина за свакодневну обавезну физичку активност у школама.

– Оно што се у овом периоду пропусти, никад више не може да се надокнади – упозорава Марковић.

 

 

АНТРФИЛЕ:

УЛОЖЕНО СЕ ВИШЕСТРУКО ВРАЋА

И садржаји и исходи у настави често су повезани кроз читаво школовање и због тога је још значајније да се ученици основних школа на темељан начин упознају са основама атлетике. Сваки динар уложен у (иначе скупо) бављење спортом враћа се вишеструко, кроз успешну превенцију и здраве стилове живота. Постоје законске основе да наставници физичког, прилагођеним програмима, уђу и у предшколске установе, а за средње стручне школе прилагођаваће се програми у складу са физичким оптерећењем које носе врсте занимања за које се школују.

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn