ОСНОВНА ШКОЛА „ЈОСИФ ПАНЧИЋ” ИЗ БЕОГРАДА: Креативни обилазак света

ОСНОВНА ШКОЛА „ЈОСИФ ПАНЧИЋ” ИЗ БЕОГРАДА

Креативни обилазак света

Ученици трећег четири одељења Основне школе „Јосиф Панчић” из Београда од почетка школске године „обилазе” свет. На чудесна путовања, током којих се упознају с културом, историјом, знаменитостима и занимљивостима бројних земаља сигурном руком води их учитељица Тања Цапудер, у оквиру Креативне секције.

– Креативно изражавање сматрам веома важним, па се трудим да неке иновативне садржаје тог типа унесем у све предмете. Машта подстиче и когнитивне и социјалне компоненте и управо способности креативног решавања веома је важна за правилан развој. Кад су деца подстакнута и стално изложена креативним садржајима, потпуно ће се окренути томе, а њихово мишљење ће показати комплексне когнитивне способности. То, наравно, утиче и на друге ствари, ван школе, од тога да квалитетније проводе слободно време, до тога да своје грешке не доживљавају као пораз. Током креативних активности деца се смирују, развијају концентрацију и стрпљење. Трудим се да им дајем различите врсте материјала за рад, као и да користимо резличите технике – објашњава учитељица и додаје да је много разлога зашто је наставне садржаје пожељно преусмерити на поље креативности.

За секцију је одабрала тему „Путовање” јер је свеобухватна и, изнад свега, прелепа. И сама много воли да путује и своје ђаке учи да, ако не у стварности, у машти увек могу да буду баш тамо где желе.

– Путовања нас усрећују и обогаћују, а ја желим да моји ученици буду срећни. Кроз наша далека, виртуелна путовања упознајемо друге културе, обичаје, традицију и историју различитих места, можемо да видимо значајне споменике или предмете карактеристичне за друге државе и културе… Бавимо се занимљивим истраживањима – каже наша саговорница.

Тема којом се баве креативни трећаци пружа безброј могућности. Такође, они на тај начин спонтано и врло ефикасно усвајају знања која ће им бити важна за друге предмете у старијим разредима, као што су географија, историја и страни језици.

До сада су „обишли” Немачку, Египат, Турску, Француску и Италију, а виртуелно путовање и даље траје. У оквиру сваке од држава изучавају знаменитости и занимљивости, кроз сувенире и слике упознају њихове карактеристике, разговарају о значајним владарима, градовима, грађевинама… Путовање кроз једну државу траје цео месец, а завршног и уједно најслађег дана – дегустирају производе из државе коју проучавају. Све је пропраћено радионицама, на којима користе различите ликовне технике.

Тако су, током истраживања Немачке, на радионици правили познате бреце (переце) и лицитарска срца с огледалцима, по угледу на познату манифестацију Октоберфест. Користили су глину коју су сами правили од сода-бикарбоне, а доживљај су употпунили испробавањем немачке ношње – „дирндла” – у чему су ученици посебно уживали. За дегустацију су направили пића апфел-сорл и радлу.

За Египат, земљу древне цивилизације, организован је угледни час. Правили су пирамиде од цемента, Тутанкамонову маску, мумију…, ђаци-репортери извештавали су другаре о проналаску гробнице, док су математичари израчунавали колико је потребно ланених завоја за балсамовање. Припремили су и рецепт за Клеопатрину купку, а приче о Сфинги, фараонима и Нефертити заокружили су дегустацијом египатског ратлука.

Због чега се у Турској верује у моћ „Шехерезадиног ока”, како изгледају Памукале и шта се у зору издиже на небу изнад Турске, нека су од питања на која су одговре тражили на секцији посвећеној овој земљи. На радионици су правили „Шехерезадино око” и ваздушне балоне, по којима је позната Кападокија, а користили су декупаж технику. Лепу причу о овој земљи сумирали су током мале чајанке, када су густирали познате чајеве и турске кексиће, крекере и ратлук.

Лепоту француског језика дочарао им је гост на часу – професор француског језика Мики Дабетић – кроз дивне приче о Ајфеловој кули, Тријумфалној капији, Нотр-Дам катедрали и бројним знаменитостима Града светлости. Ученици су имали прилику да испробају француску беретку и да дегустирају кроасане, а на радионици, по угледу на пећину Ласко, бавили су се пећинским сликарством, за шта су користили акварел, темперу и угљене штапиће.

Заразни ентузијазам ове посебне учитељице није заобишао ни родитеље малишана, који здушно подржавају све активности, али ни локалну заједницу. Удруженим снагама, у Галерији 73 на Бановом брду организовано је једно весело вече на коме је малим „светским путницима” и њиховим родитељима још једну земљу, овога пута Италију, представио Матео Венеручи, тата њиховог другара Виктора, рођени Италијан.

На претходно одржаној радионици у школи, деца су с учитељицом израђивала маске по угледу на оне које се носе на карневалу у Венецији, а које су, уз сувенире и фотографије ове прелепе земље, красиле простор Галерије.

Током занимљиве презентације, коју су слушали на италијанском језику и успут се навикавали на његову мелодичност, осим што су сазнали где се налази Италија, шта значи њена застава и који је њен главни град, као и да је реч о земљи с најбогатијим биодиверзитетом у Европи, имали су прилику да се упознају и с бројним занимљивостима везаним за ову необичну земљу у облику чизме.

На пример, да у њој постоји 350 различитих типова тестенине и да сваки облик одговара одређеном сосу, све о чувеној пици и да је Италијани не преливају кечапом, о сладоледу који је у Италији изумео архитекта Бернардо Буонталенти, на двору Катарине де Медичи у Фиренци, о настанку Нутеле и најбогатијој италијанској породици Фереро.

Чули су и да је Италија вековима синоним за уметност, те да се процењује да се око 60 одсто светског уметничког блага налази у њеним границама. Слушали су и о Леонарду да Винчију и чувеној Монализи, о Кристоферу Колумбу, о грађевинама, вулканима и природним лепотама ове изузетне земље.

Посебну пажњу малих слушалаца окупирали су подаци да је бугати аутомобил италијанске производње, да су наочаре измислили Италијани, као и да бројни певачи, глумци и фудбалери потичу баш из те земље.

Прича о Италији завршена је малим карневалом – деца су прошетала Галеријом 73 у костимима и с маскама, а читав доживљај музичким извођењем употпуниле су и Дуња Весић, студенткиња друге године Факултета музичке уметности,  и Симона Остојић, ученица Музичке школе „Ватрослав Лисински”.

– Ученици су навикли на креативне  радионице и веома им се радују јер знају да ће се на свакој упознати с нечим новим. Кад се посветимо одређеној земљи, врло озбиљно схватају своје задатке, како на радионицама тако и док истражују занимљивости које треба да представе кроз лепо писање. Толико је прелепих држава, с богатом историјом и дивним наслеђем, тако да је веома тешко одлучити се само за неке од њих. У плану су нам Шпанија, Кина, Грчка, Индија, Русија… За почетак бирам земље познатије деци. Ако буде прилике, вероватно ћемо обрађивати и оне далеке, недовољно истражене државе. Србија је свакако незаобилазна – њу смо оставили за крај школске године, а рад ће подразумевати детаљније упознавање с нашом прелепом земљом, која крије много лепота, било да је реч о манастирима, природним резерватима или неким величанственим грађевинама – закључује учитељица Тања Цапудер.

Наташа Ивановић

 

Антрфиле

ЗАЈЕДНИЧКА ПРИЧА

– Свака сарадња са школама отвара нову перспективу институција културе које функционишу у локалној заједници. Та перспектива отвара и оснажује институције образовања, породицу и, надасве, малишане који су директно укључени у процес креативног стваралаштва.

Једaн од примарних задатака свих нас који креирамо програмску политику институција културе јесте да то све време имамо на уму. Интеграцијом школараца кроз креативан рад, с једне стране, и укључивањем да буду конзументи свега квалитетног, с друге, што само култура у времену препуном изазова може да пружи, постижемо веома корисну друштвену вредност, а то је сигурност и стабилност породице, која у сваком тренутку зна да њено дете квалитетно структурира слободно време, да развија другарство, да се социјализује у здравом окружењу у својој локалној заједници.

Галерија 73, која се дуги низ година бави културом, то је на време препознала, што је показала и сарадња с Основном школом „Јосиф Панчић”. Ову акцију је додатно подржала и Градска општина Чукарица и то је додатно оснажило целокупну причу у нашој заједници – каже Мирела Пудар, директорка Културне установе Галерија 73.

 

 

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn