ВЕШТАЧКА ИНТЕЛИГЕНЦИЈА У ОБРАЗОВАЊУ

Плодови „лудих” идеја

Нове платформе помажу у креирању „ангажованијих” образовних окружења кроз интерактивна и имерзивна искуства, апликације виртуелне реалности и проширене стварности, које покреће ВИ, користе се за симулацију стварних сценарија за нову образовну праксу; расте фокус на етичким питањима и приватности података, а воде се расправе о томе како осигурати да се апликације користе одговорно

Стратешка употреба вештачке интелигенције (ВИ) у образовању је брзорастуће подручје у сваком смислу, али се издваја неколико кључних развојних трендова, као што су: персонализовано учење, интелигентни туторски системи, административна употреба у образовању за већу ефикасност система, унапређивање корисничког искуства и ефикасности учења, превођење и језичка приступачност, предиктивна аналитика, етика и приватност, професионални развој за едукаторе, стартапи у EdTech сектору, као и глобалне иницијативе.

Вештачка интелигенција се све више користи за прилагођавање образовног садржаја индивидуалним потребама ученика. Адаптивне образовне платформе анализирају учинак ученика и прилагођавају тежину задатака или препоручују ресурсе на основу њихових снага и слабости. Организације попут DreamBox и Khan академије користе ВИ за креирање персонализованих образовних искустава.

Системи за туторство засновани на вештачкој интелигенцији пружају ученицима тренутне повратне информације и подршку. Ови системи, попут MATHia (Carnegie Learning) и Squirrel AI, користе алгоритме за пружање персонализованих објашњења и помоћи, опонашајући индивидуално туторство.

Алати засновани на ВИ користе се за аутоматизацију административних задатака, као што су оцењивање, планирање и управљање студентским радовима. Ово омогућава едукаторима да проведу више времена у настави и мање у папирологији. На пример, системи за оцењивање засновани на ВИ могу брже и доследније да процењују есеје и задатке.

Вештачка интелигенција помаже у креирању „ангажованијих” образовних окружења кроз интерактивна и имерзивна искуства (она која обухватају, односно „увлаче” корисника и његова чула у дигитално окружење). Апликације виртуелне реалности (ВР) и проширене стварности (АР), које покреће ВИ, користе се за симулацију стварних сценарија за нову образовну праксу. Примери компанија које развијају такве алате су ClassVR и zSpace.

Услуге превођења кроз ВИ побољшавају приступачност за говорнике страних језика и ученике с различитим инвалидитетима. Алати као што су Google Translate и апликације за претварање говора у текст интегришу се у образовне платформе како би подржали различите потребе ученика.

 

Платформе вештачке интелигенције анализирају методе наставе и дају повратне информације, помажући да се побољшају наставна методологија и конкретне технике рада у учионици

 

Људско и вештачко интелигентно понашање
Autor: ЈВ, CC

Школе и институције користе ВИ за анализу података и предвиђање ученичких резултата. Препознавањем образаца и потенцијалних проблема у раним фазама едукатори могу проактивно да реагују како би подржали ученике који су у ризику од недовољног постигнућа и побољшали укупне академске резултате.

С порастом употребе вештачке интелигенције у образовању расте и фокус на етичким питањима и на приватности података о корисницима, а на бројним форумима воде се расправе о томе како осигурати да се апликације користе одговорно, штитећи податке ученика и избегавајући пристрасност у алгоритмима.

Алати ВИ се користе и за подршку обуци и професионалном развоју наставника. Платформе засноване на вештачкој интелигенцији могу да анализирају методе наставе и пруже повратне информације едукаторима, помажући им да побољшају наставну методологију и конкретне технике рада у учионици.

Стартапи у технолошком сектору усмереном на едукацију (EdTech) све су бројнији и доносе иновативна решења, попут Content Technologies и Knewton, који развијају ВИ алате за побољшање образовног садржаја и искуства у процесу учења.

Различите међународне организације и владе истражују потенцијал вештачке интелигенције у образовању. Унескова глобална иницијатива за ВИ у образовању, на пример, фокусира се на промоцију одговорне употребе технологије у образовним окружењима.

Сви ови трендови одражавају трансформативни потенцијал модерних технологија у образовању и омогућавају континуирани напредак усмерен на побољшање образовних резултата, оперативне ефикасности и комплетних образовних искустава.

Бројне су и конкретне платформе за употребу вештачке интелигенције у учионици, како за наставнике тако за ученике. Овде наводимо, посебно корисне за наставнике, персонализоване платформе за учење, као што су Knewton и DreamBox. Оне користе ВИ за прилагођавање лекција индивидуалним потребама и стиловима учења ученика – пружајући повратне информације у реалном времену и прилагођавајући тежину задатака на основу ученичких перформанси. Ту је и Гуглов алат Socratic, који помаже наставницима да пронађу образовне ресурсе и решења како би ученицима олакшали разумевање сложених тема.

Као административна помоћ истиче се TeacherBot, који је базиран на ВИ четботовима за помагање у задацима попут оцењивања, распореда и одговарања на често постављана питања. Могу обављати рутинске упите, ослобађајући време наставницима за значајнији рад с ученицима. ScribeSense користи ВИ за брзо оцењивање рукописних задатака, што смањује време проведено у оцењивању и омогућава бржу повратну информацију ученицима.

Classcraft је ВИ платформа која „гејмификује” управљање разредом. Користи се за праћење понашања и ангажовања ученика, пружајући наставницима увиде како да их боље мотивишу.

Већ одавно постоје доста добре платформе за учење онлајн, али су многе од њих сада унапређене и боље прилагођене за ученике. Тако је, за помоћ с домаћим задацима и туторство Khan академија развила Khanmigo – ВИ тутор који пружа персонализовану помоћ у различитим предметима. Нуди објашњења, примере и вежбе прилагођене тренутном нивоу и потребама ученика.

Дуолинго прилагођава искуство у учењу језика према нивоу и брзини учења корисника, захваљујући алгоритмима вештачке интелигенције. Њихов игровни приступ одржава ученике ангажованим уз персонализацију практичног приступа.

У изради писаних радова ђаци већ одавно користе виртуелне пречице: Grammarly им помаже да побољшају писање дајући им предлоге за граматику, интерпункцију и стил. Њихов алгоритам анализира текст и нуди исправке и побољшања у реалном времену.

Јаспер је ВИ асистент који помаже у осмишљавању идеја, структурисању есеја и, чак, креирању садржаја на основу упита.

Аналитика учења – Edpuzzle интегрише ВИ у анализи начина на који ученици интерагују с видео-садржајем и наставницима даје фидбек, на пример о деловима видеа које ученици сматрају занимљивим или збуњујућим, помажући им да боље разумеју едукативни материјал и прилагоде будући рад својим потребама.

Anki и Quizlet су апликације које ученицима помажу у учењу, пре свега с распоредом понављања и адаптивним учењем. Користе алгоритме да прилагоде распоред прегледа на основу тога колико добро ученик познаје сваки концепт о коме учи.

Кисмет је роботска глава која је направљена током 1990-их на Технолошком институту Масачусетса (МИТ) заслугом др. Синтије Брезил као експеримент у афективном рачунарству. То је машина која може да препозна и симулира емоције. Име Кисмет потиче од турске речи која значи „судбина” или понекад „срећа” Аутор: Rama, CC BY-SA 3.0 fr

Од трендова који су у порасту и чије „плодове” ћемо тек видети у наредном периоду, издваја се коришћење вештачке интелигенције у специјалном образовању. Пример тога је Lumiata, алат који помаже у креирању персонализованих планова учења за ученике са специјалним образовним потребама, који користи податке за прилагођавање образовног садржаја и стратегија потребама појединих ученика.

У области виртуелне реалности (ВР) и „унапређене” стварности (augmented reality – AR) – ClassVR комбинује ВИ са ВР за креирање имерзивних образовних искустава. Омогућава ученицима да истражују историјске догађаје, научне феномене и друге концепте у виртуелном окружењу, које се прилагођава њиховом стилу учења.

Од алата за коришћење у разреду издваја се Cerego, који ВИ користи у оптимизацији процеса учења предвиђањем када ће ученик можда заборавити део информација и градива те планирањем рада у складу с тим како би се унапредио процес дугорочног усвајања наученог.

Како би едукатори имали веће емоционалне и бихевиоралне увиде, користи се, између осталог, ВИ платформа Cognimates, која анализира емоционална стања и понашајне обрасце ученика, помажући просветарима да боље разумеју и подрже емоционалне и социјалне потребе ученика.

Многе школе на локалу примењују информационо-комуникационе технологије у бројним пројектима, од којих су неки и међународни и укључују сарадњу и с конкретним школама, не само из окружења него и шире, па овом приликом нећемо издвајати никог конкретно, али ћемо подсетити да се у нашим примарним и секундарним образовним институцијама отвара све више мејкерс лабова, у којима најталентованији могу своје „луде” идеје и замисли спровести у дело, а у солидном броју школа се примењује и НТЦ систем учења, било организовано, било кроз рад појединачних наставника који су део НТЦ мреже, што свеукупно доприноси и развоју креативности и њеном отелотворењу.

 

ПРОЈЕКТИ И ИНИЦИЈАТИВЕ

Од ваншколских пројеката и иницијатива усмерених на образовање, овде помињемо EduRobotics, који се спроводи и у Србији и у Хрватској, у пројекту који се фокусира на коришћење роботике и ВИ алата за подршку STEM образовању на основном нивоу.

Иницијатива КидзЛаб је у основним школама у Србији ангажована на интеграцији роботике и вештачке интелигенције у образовне курикулуме, а као циљ има упознавање младих с технологијом кроз практично учење.

 

Дамир Јелисавчић

Подели

Facebook
Twitter
LinkedIn