Гимназија „Патријарх Павле”, смештена на Лабудовом брду у Раковици, петнаеста је по реду београдска гимназија, а тај назив је и носила све до 2016. године. Ова средња школа од осталих образовно-васпитних установа издваја се по бројним активностима и специфичном амбијенту, а недавно је у њој учињен још један посебан корак ка формирању праведнијег, инклузивног друштва. Наиме, ова школа је недавно добила лифт, који ће омогућити ученику првог разреда који користи електрична инвалидска колица да несметано похађа наставу са својим вршњацима, у учионицама на свим спратовима.
– Од фебруара ове године имамо лифт, који је омогућио редовно школовање једног ученика с отежаним кретањем. Пут до овакве адаптације простора школе није био једноставан и захтевао је добру сарадњу и разумевање између родитеља (који су се школи обратили пре уписа), школе (која је покренула иницијативу адаптације простора) и Секретаријата за образовање града Београда (који је обезбедио средства за набавку и уградњу адекватног лифта). То је била једина могућа опција, будући да школски простор не располаже адекватним просторијама које би се могле адаптирати у учионицу у приземљу – објашњава директор школе Јасмин Николовски и додаје да су идеју о изградњи лифта подржали професори и цео колектив школе, а посебно су јој се обрадовали гимназијалци. Они су на симболичан начин обележили почетак рада лифта – украсивши га балонима – и тако обрадовали и изненадили другара.
О квалитету образовно-васпитног рада у овој гимназији, како каже директор, говори и чињеница да матуранти с великим успехом уписују и завршавају студије у земљи и иностранству, као и то да радо одржавају контакт са својим професорима и редовно долазе у школу која им је пружила неопходну помоћ и подршку при избору занимања.
– Наш приоритет није искључиво подучавање ученика и продубљивање њиховог знања, већ, пре свега, рад на добробити и обликовању целовите личности младих људи, који у том осетљивом периоду развоја треба да добију утемељење и ослонац, који су им неопходни за суочавање с разноврсним изазовима савременог тренутка, како у погледу даљег школовања тако и живота уопште – истакао је директор.
Jедна од специфичности на које је школа поносна јесте и амбијентална настава коју практикују. Тако сваког месеца ученици Гимназије „Патријарх Павле” имају прилику да један радни дан проведу у посети образовним и културним установама, институцијама за заштиту деце, удружењима која пружају подршку особама са сметњама у развоју и слично. Овакав вид наставе пружа ђацима прилику за развој социјалне и емоционалне интелигенције и вештина комуникације. Поред амбијенталне наставе, на иницијативу ученичког парламента у школи се организује и Агапе трпеза (припремање заједничке трпезе за чланове шире заједнице), коју реализују ученици и наставници веронауке и грађанског васпитања у порти цркве Рођења Светог Јована Крститеља, као и новогодишњи и ускршњи хуманитарни базари – кад је школа домаћин особама с тешкоћама у развоју из неколико институција и организација у Београду. Према речима директора Јасмина Николовског, то је прилика да се развију вештине комуникације и предузетништва, али и људске вредности, попут узајамне подршке, сарадње, прихватања и поштовања. У школи се, у сарадњи с ученицима, припрема школски часопис, као и подкаст школе, врло занимљивог садржаја. За матуранте се организује припремна настава за упис на факултете на којима се полаже психологија и раде тестови опште информисаности, како би им се олакшао стресан период у коме се опредељују за будуће занимање.
На питање чиме се заслужује поштовање ученика и колега, директор каже да су посвећеност раду, одговорност, упорност и брига о ученицима и запосленима прави одговор те да се једино на тај начин могу градити млади људи који деле исте такве – праве – вредности.
Да ученици следе мисију патријарха чије име школа носи, доказ су и бројне хуманитарне акције и базари који указују на значај племенитости и емпатије. Једна у низу је креативна радионица у оквиру које су ученици израђивали разне украсне предмете, попут накита, новогодишњих украса, ускршњих јаја или осликаваних стаклених тегли, а прилог од њихове продаје на школском вашару дониран је у хуманитарне сврхе деци са сметњама у развоју. Ученици су се сами обраћали колективу школе за подршку у покретању неких хуманитарних акција, попут прикупљања играчака за децу оболелу од малигних болести, а успоставили су сарадњу и с Националним удружењем родитеља деце оболеле од рака (НУРДОР).
Такође, недавно је у порти Цркве рођења Светог Јована Крститеља одржан молебан за трагично настрадале ученике и чувара ОШ „Владислав Рибникар”, кад је прикупљен добровољни прилог за породицу настрадалог чувара Драгана.
Према речима запослених, Гимназија „Патријарх Павле” отворена је за разноврсне видове сарадње и одазива се свим позивима за заједнички развој, размену искустава, тражење нових и бољих решења у раду с децом.
Последњих година школа је била део многих домаћих и међународних пројеката. Значајем за развој запослених истиче се Еразмус+ пројекат „Crossing borders/Crossing limits”, у коме је партнерска организација Euneos Corporation из Хелсинкија спровела две обуке, а колектив београдске гимназије учествовао је у реализовању читавог низа активности које су имале за циљ унапређење професионалних компетенција. Гимназија је носилац ознаке eTwinning школе за 2023/24. годину, на основу добијене националне ознаке квалитета за пројекат „Life without lies”.
У последњих пет година реализовани су многи пројекти, попут „Школског музеја патријарха Павла”, по идеји Ученичког парламента, затим трогодишњи пројекат PEERSolvers, који се бави развојем модeла рeшавања проблeма кроз сарадњу, релизован у сарадњи с Филозофским факултетом и Институтом за педагошка истраживања у Београду, или пројекти који су имали за циљ неговање језичких компетенција ученика – „Свакодневне језичке грешке”, „О речи је реч” и многи други.
– Један од тренутно актуелних пројеката у школи је „XYZ”, који се реализује у сарадњи с Центром за промоцију науке. Њиме се скреће пажња на проблем непостојања фискултурне сале и значај неговања психофизичког здравља, здравог односа према телу и здравих навика. Други је „Школа – живот без насиља”, а пројекат подразумева и страницу сајта школе која садржи ученичке радове који се баве дигиталним и свим другим облицима насиља, ненасилном и асертивном комуникацијом – објашњавају у гимназији и наглашавају да су ученицима на располагању школски психолог и педагог, које ђаци у складу с потребама и посећују и с којима отворено разговарају о различитим темама. Покривене су обе смене, од првог до последњег часа, а у ургентним ситуацијама подршка је доступна деци и родитељима и онлајн или путем мобилних телефона. Посебна подршка пружа се ученицима који имају тешкоће у учењу и развојне сметње, али и даровитим ђацима.
ЛИЧНА КАРТА ШКОЛЕ
Школа има 103 запослена, од чега 81 наставника, и 1176 ученика уписана у по четири одељења природно-математичког и друштвено-језичког смера и два одељења ИТ смера. Идеја о формирању XV београдске гимназије, сада Гимназије „Патријарх Павле”, датира од пре више од две деценије. Наиме, 10. октобра 1991. донето је Решење на основу кога је формирана комисија за почетак рада школе, а којом је председавао будући директор XV гимназије Божидар Зејак. Током 1991/92. школа је била истурено одељење XIII београдске гимназије, а имала је природно-математички и друштвено-језички смер, са по два одељења. Већ школске 1992/93. тај број је удвостручен. Током наредних година увећавао се број ученика који су уписивали гимназију, што је довело до потребе да прошири и своје просторне капацитете. Октобра 2010. године, са српском гимназијом „Доситеј Обрадовић” из Темишвара потписала је Повељу о братимљењу. Рад на Летопису школе почео је 2011, а 2012. обележен је јубилеј – 20 година од оснивања. Тим поводом је изашао и 10. по реду број школског часописа „De nobis”. Званични сајт добила је 2015, док је раније оформљен школски блог. Првог септембра 2016, на иницијативу Савета родитеља, а уз слагање запослених и благослов Српске православне цркве, по решењу Министарства просвете, науке и технолошког развоја гимназија мења назив у „Патријарх Павле”.