ОБУКЕ ЗА ПРОСВЕТАРЕ ЗАВОДА ЗА УНАПРЕЂИВАЊЕ ОБРАЗОВАЊА И ВАСПИТАЊА
За знање које мисли
Завод за унапређивање образовања и васпитања имао је током претходне три године важну улогу у реформи образовања, пре свега у изради нових програма оријентисаних према исходима и обукама.
– Иако имамо дугогодишње искуство, пред нама је било много више задатака него икад пре. Урадили смо нове програме за први циклус образовања и за гимназије, у складу с њима имали смо обуку за наставнике – обучено је њих 38.000 – каже за Просветни преглед др Златко Грушановић, директор ЗУОВ-а.
Обуке за коришћење дигиталних уџбеника и за унапређивање дигиталних компетенција прошло је око 14.000 наставника, програме обуке за наставнике информатике у 6, 7. и 8. разреду основне школе и у 1. и 2. разреду гимназије за програмски језик Пајтон више од 3000, уз одржане обуке за наставнике информатике у ИТ одељењима гимназија и обуке за директоре установа образовања и васпитања. У време изласка овог броја Просветног прегледа више од 400 наставника похађа онлајн обуку из области пројектне наставе, а онлајн обуке има и више од 100 директора установа образовања и васпитања.
Предвиђени план за обуку нових 40.000 наставника у 2020. години није промењен, истичу у Заводу. И пре ванредне ситуације едукације су биле конципиране кроз непосредни и онлајн део, с тим што Завод припрема и снимке оних делова који су реализовани непосредно. Две националне, системске обуке – „Реализација нових програма наставе и учења оријентисаних према исходима” и „Дигитална учионица/дигитално компетентан наставник” – од мешовитих су трансформисане у потпуно извођење на даљину. Снимљени су материјали, додати делови који се односе на алате за учење на даљину, направљени су тестови и, осим програма намењених наставницима разредне и предметне наставе, креиран је и снимљен материјал и за наставнике средњих стручних школа у областима Електротехника и Економија, администрација и право. Почела је и обука за коришћење дигиталних уџбеника – Дигитална учионица (намењена и нашим ученицима у дијаспори) – коју већ похађа првих 4000 наставника, истиче Грушановић.
– Ванредна ситуација била је право искушење за све институције укључене у образовање. С обзиром на то да је током протеклих неколико година доста радио на подизању капацитета наставника, а нарочито у сегменту ИКТ-а, ЗУОВ је већ првог дана оформио веб-страницу за подршку наставницима (упутства и туторијали за учење на даљину). Прва два дана било је више од 20.000 јединствених посета, а средином априла већ 109.000 и 309.000 посећених страница, што је показатељ поверења наставника у ресурсе које ЗУОВ ставља на располагање запосленима у образовању. На истој страници, https://zuov.gov.rs/alati/, постављена је анкета која нам је дала драгоцене информације о заступљености сваког одређеног алата за учење на даљину који наставници користе. Осим обука, Завод је израдио и програме за нове профиле у средњем стручном и профиле за дуално образовање, прегледано је око 600 уџбеника за три године и око 200 дигиталних уџбеника – додаје.
– Тренутна ванредна ситуација је велики испит – допринос пракси, али надам се и нестајању страха од новина. Нова стратегија и ново доба не тражe наставника који зна, већ који учи. Наставник будућности мора бити носилац промена и прилагођавања, а задатак школе је да ученицима пружи истраживачке методе. Потребно нам је знање које мисли, а не знање које образује! – наглашава директор Завода.
Заслугом Уницефа, који је, осим Министарству, донирао ЗУОВ-у и Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања по две лиценце за софтвер Camtasia, снимани су часови за ученике у средњем стручном образовању, али и корпус часова као припрема за стручно-теоријски испит у оквиру матурског испита.
У периоду ванредног стања ЗУОВ је наставио са унапређивањем платформе, Националног образовног портала (portal.edu.rs/resursi/), који је постао јединствено место образовних ресурса, нарочито за педагоге и психологе, формиравши Заједницу учења педагога и психолога, уз вебинаре које Заједница организује, нарочито уз вебинар „Изазови у реализацији наставе у онлајн окружењу” (у организацији Катедре за дидактику Филозофског факултета у Београду).
– Потребни су програми и обуке у којима до изражаја долазе креативне способности ученика, а јасно је да ученици постижу најбоље резултате кад сами долазе до решења. Живимо у свету који се убрзано развија и који од ученика не тражи да репродукује, већ да оно што је научио примени – а таквом ученику је потребан и наставник који континуирано унапређује свој наставни процес. Циљ је независан наставник који ће слободно и креативно водити час према исходима и стандардима, док препоручени програм, обавезни уџбеници и други чиниоци наставног процеса представљају само средство. Подучавање није преношење знања, већ могућност за његово настајање. Тада ће и наставни процес, односно учионица постати место решавања проблема, а не учење о проблему.
Д. Ј.
АНТРФИЛЕ:
СИСТЕМСКЕ ОБУКЕ
У сарадњи с Уницефом, обе обуке обогаћене су материјалима за учење на даљину. Састављен је тим од 15 „дигиталних” ментора (наставника и педагошких сарадника, спољних сарадника Завода), који ће пружати константну подршку наставницима у вези са алатима и методологијом онлајн учења. У току је и анкета наставника и стручних сарадника о искуствима са учењем на даљину – модификовани упитник европског School Education Gateway – тако да ћемо моћи да поредимо резултате са њиховима. За сада га је попунило више од хиљаду наставника и стручних сарадника, а планирано је да цео узорак на крају чини од 20.000 до 30.000 наставника.
Више од 8000 наставника основних и средњих школа управо похађа ову обуку, тако да би до краја школске године тренинге за реализацију нових програма наставе и учења завршило свих планираних 20.000 наставника.
Ова институција преко свог сајта, Националног образовног портала и пројектних сајтова нуди корисне ресурсе – базу радова Креативне школе, базу конкурса „Сазнали на семинару – применили у пракси”, базу припрема за дигитални час…, као и предлоге платформи и алата који могу помоћи наставницима у раду на даљину.
Почетком априла ЗУОВ је акредитовао и био суорганизатор прве онлајн конференције „Дигитално образовање 2020”, коју је током два дана пратило више од 5000 учесника, што је до сада најмасовнији одзив једне акредитоване конференције код нас.