У изузетно јакој конкуренцији – међу хиљаду наставника из целе Србије који спроводе програм Достигнућа младих – наставницa предузетништва у Гимназији и Медицинској школи у Крушевцу Марија Урошевић проглашена је за наставницу године. Захвална на овом признању које ће јој, како каже, бити велики подстрек за даљи рад с ученицима, у разговору за Просветни преглед каже да оно за њу представља педагошко одликовање које обједињује све што је постигла током година рада у учионици и ван ње.
– Морам рећи да без мојих ученика ово не би било могуће. Ова награда је њихова награда – кад је мој рад препознат, то значи да су и они успели, наш успех је заједнички. Срце ми је пуно радости коју ћу с њима несебично да поделим. Без доброг тима и великог напора нема успеха, а нама су се стотине сати ваннаставних активности сада исплатиле. Резултати показују и добру сарадњу с организацијом Достигнућа младих Србије. Као што сам истакла приликом доделе, њихови програми су наше скеле – кад се скеле уклоне, а ученици прођу кроз те програме, остају млади интелектуалци који ће креирати нашу будућност. Стара грчка пословица, која је била наша водиља, каже да, ако заиста желиш да стигнеш на Олимп, само буди сигуран да те сваки корак води у том правцу. Све што је урађено и сада награђено представља зидање пута ка Олимпу, односно стварању стваралаца и предузетника – поносно објашњава наставница Марија.
На које све начине подстичете предузетнички дух код ученика? Да ли су Ваши ђаци заинтересовани за проширење знања из тржишне економије и предузетништва и колико су креативни у осмишљавању пројеката?
– Разговарају отац и син. Син пита оца: „Тата, ко је паметнији, син или отац?” Отац самоуверено одговара: „Наравно, отац!” После кратког размишљања, син постави ново питање: „А, тата, ко је измислио парну машину?” „Џемс Ват”, одговори одмах отац. „А зашто то није урадио његов отац?”, заврши син. Овај поучан дијалог између оца и сина најбоље рефлектује постулате мог приступа раду с младим предузетницима. Своје ученике подстичем да разумеју значај материје и примењују методологије у различитим аспектима свог живота. Моја улога је да будем ментор, да их охрабрим да размишљају изван уобичајеног, да не престају с постављањем питања и да преиспитују своје ставове. Наглашавам важност конкретизације идеја, било да је реч о изради бизнис плана, креирању интернет сајта или оснивању ученичке компаније. Креативност је присутна, али понекад је потребно усмерити је ка једној конкретној идеји.
Моји ученици су изузетно креативни у процесу доласка до идеја и веома често одушевљавају ширу јавност својим изборима. Њихови пројекти укључују иновације, попут производа за спашавање људских живота у природи, рециклаже и стварања зелене енергије, па до решавања проблема које ствара мамурлук и превенције алкохолизма и пушења. У мојој учионици не постоји одустајање. Чак и ако резултати не буду онакви какве смо очекивали, инсистирам на томе да процес буде доведен до краја, јер су упорност и завршетак пројекта кључни за учење и развој.
Зашто је важно да ђаци учествују у такмичењима у предузетништву? Да ли их то мотивише у професионалном опредељењу?
– Генерација Зед је изразито практична и професионално усмерена. Ученици одмах препознају предузетничке пројекте и такмичења као важне компоненте свог CV-ја, које ће им помоћи да се истакну у студентском животу и, касније, у каријери. Они су врло свесни значаја ових искустава, јер су веома информисани о пословним темама, захваљујући друштвеним мрежама и интернету.
Такмичења представљају одличну прилику за ученике да први пут искусе симулацију пословног света. Ово измештање из уобичајеног окружења и улазак у свет неизвесности, ризика и иновација значајно доприносе њиховом развоју.
Учешће у такмичењима пружа им прилику да превазиђу страхове, развију вештине које нису уобичајене у свакодневном животу и осете реалан притисак који је присутан у професионалном свету. То их мотивише да разматрају и пронађу своје професионалне опције, развијајући кључне вештине које ће им помоћи у будућем животу и каријери.
С којом сте идејом ове године учествовали на Националном такмичењу ученичких компанија?Да ли сте задовољни пласманом?
– Године иза нас су нас одвеле два пута на Европско такмичење. Ученичка компанија „BioAlly” из Медицинске школе представљала је Србију у Лилу 2019. године са својим производом „Мамурко” – напитком против мамурлука. Још један велики успех постигла је компанија „Nature Supreme” из Гимназије, са својим производом „Drop” – алатком за извлачење воде из дрвета, која је освојила награду на европском такмичењу ученичких компанија и тако отпутовала у Литванију.
Такође, компанија „Resocerer” из Гимназије, с иновацијом „SunScrap” – преносивим соларним панелом направљеним од електронског отпада – пласирала се у најбољих пет компанија у Европи у категорији најбољи зелени производ.
Ово су предузетници који су се највише истакли на такмичењу, али морам напоменути да је више од стотину ученичких компанија радило под мојим менторством, од којих су неке, током година, освајале и друго, четврто, пето и осмо место на Националном финалу ученичких компанија. Друге су добиле све симпатије наше локалне заједнице путем угледних часова.
У протеклој школској години учествовали смо у различитим пројектима и такмичењима Достигнућа младих Србија, укључујући Регионално и Национално такмичење „Пословни изазов”, Европско-афричко такмичење „Foodathon”, у којем смо сарађивали с тимом из Гане, и Европски пројекат „Girls Go Circular”, за који смо освојили друго место на нивоу Србије. Такође смо организовали радионицу „Финансијска писменост”, у сарадњи с MasterCard Србија и имали победнички тим у програму UPSHIFT Уницефа Србија.
Да ли имате неки савет за колеге, на који начин мотивисати ученике да учествују у ваннаставним активностима као што су разне врсте такмичења?
– Почетак предузетничких пројеката је попут невидљиве нити; сваки пут кад се враћамо раду ојачавамо ту нит, додајемо још једну, а затим и следећу, док не постане чврсто уже које нас веже за овај процес. Кад се укључимо у реализацију нових идеја и стичемо нова искуства, заједно с нашим ученицима, тада осећамо истинску страст према свом послу.
Мој савет колегама је да почну од себе. Користите сопствени ентузијазам и пример као најмоћније алате за мотивисање ученика. Кад видимо да наставници искрено верују у вредност ваннаставних активности и такмичења, та страст и посвећеност прелазе на ученике. Важно је да покренемо сами себе и показујемо како се предузетничке активности и такмичења могу претворити у узбудљива и корисна искуства.
Професор који се усуђује да буде иновативан и иницијатор нових идеја ће неизбежно привући ученике да следе његов пример.
Да ли ученици с којима радите обично после завршене средње школе настављају школовање на некој од високошколских установа или се запошљавају?
– Запослена сам у Медицинској школи Крушевац и Гимназији Крушевац. У обе школе спроводим програме Достигнућа младих Србија, како кроз наставу тако и кроз предузетничку секцију.
Већина наших ученика наставља школовање након завршетка средње школе. Ђаци Медицинске школе углавном уписују Медицински или Фармацеутски факултет, док неки настављају образовање на програмима Више школе за медицинске сестре. Такође, срећем и ученике који одмах након завршетка средње школе започињу праксу или запошљавање у струци.
У Гимназији Крушевац, последњих година, популарни избори факултета су Електротехнички факултет, Факултет организационих наука и Медицински факултет. Оно што ме радује је што бивши ученици често истичу колико им је користило наше предузетничко дружење. Ученици који су учествовали у такмичењима обично настављају с ваннаставним активностима на факултету, где постају лидери у студентским удружењима, пројектима и разменама.
Јелена Комарица
ЕВРОПСКО ТАКМИЧЕЊЕ УЧЕНИЧКИХ КОМПАНИЈА ОДРЖАНО У ИТАЛИЈИ
Најбољи одмерили предузетничке снаге
У италијанском граду Катанија одржано је Европско такмичење ученичких компанија, које је окупило више од 500 предузимљивих средњошколаца из више од 40 земаља. Србију је представљала ученичка компанија „OutMark”, коју су основале Ленка, Марија, Андреа, Дуња и Мина, ученице Гимназије у Зајечару, под менторством наставника Младена Шљивовића.
Ова креативна петорка средњошколки успела је да са својим бизнис планом – који има за циљ пласирање на тржиште мултифункционалних наруквица намењених авантуристима – освоји највеће оцене чланова жирија на Националном такмичењу ученичких компанија одржаном у мају у Београду, у организацији Достигнућа младих у Србији. Као победници овог такмичења, чланови тима имали су прилику да своју идеју представе и на европској сцени у Италији.
Млади покретачи промена у Европи имали су прилику да своје идеје презентују на сцени, а потом и да их представе за штандовима који су били отворени за јавност. Иако ученичка компанија „OutMark” није освојила ниједну групну награду, њени чланови имали су запажен наступ и један од посећенијих штандова у сајамском делу такмичења.
Титулу најбоље ученичке компаније на европском нивоу освојили су средњошколци из Аустрије, који у оквиру своје компаније под називом „Trebere” промовишу циркуларну економију, пласирањем тестенине израђене од остатака хмеља у производњи пива.
Следеће године Европско такмичење биће одржано у Атини, а ко ће представљати Србију сазнаћемо у години пред нама.
Европско такмичење ученичких компанија реализује се већ 35 година, а у протеклој школској години је кроз процес оснивања ученичке компаније прошло скоро 400.000 средњошколаца широм Европе. Овај програм у нашој земљи спроводи организација Достигнућа младих и доступан је у 384 средње школе. Ђаци који су „запослени” у овим компанијама током школске године стичу знања о тржишној економији и своју компанију воде од оснивања до израде компанијског извештаја и затварања компаније.