БОРБА ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ У ПРОСВЕТИ
Ризик и слабе тачке у систему
На иницијативу Министарства просвете, науке и технолошког развоја, Агенција за борбу против корупције организовала је координациони састанак државних органа на тему корупције у просвети.
Министарство просвете, науке и технолошког развоја при доношењу образовних политика и развоју система заснива своје одлуке, по речима ресорног министра, на неопходности да се омогући квалитетно, доступно и ефикасно образовање за све ученике. Очување интегритета система и превентивно антикоруптивно деловање су принципи уграђени у сва законска документа која је Министарство доносило и на којима сада ради.
Квалитетни наставни материјали и уџбеници су значајан фактор доприноса постигнућу ученика и квалитету њиховог искуства у школи. У том смислу један од најзначајних закона у просвети у протеклом периоду непобитно је нови Закон о уџбеницима. Овај закон не само да унапређује квалитет и доступност уџбеника већ има и уграђене антикоруптивне мере које су дуго изостајале на тржишту уџбеника, оцењује се у саопштењу Министарства просвете, које се обратило Агенцији, тражећи стручну помоћ у борби против корупције јер се приликом имплементације Закона показало да је овај проблем нешто што превазилази деловање само једног ресора.
Министар просвете, науке и технолошког развоја др Срђан Вербић обавестио је учеснике скупа о свим покушајима опструкције спровођења законских одредаба, које су се неретко заснивале на личним нападима на функционере Министарства и на директном утицају интересних група на школе.
С обзиром на недопустив утицај интересних група које своје деловање заснивају само на личној користи, а не на добробити ученика, Министарство просвете је указало на неопходност заједничке акције ради превенције корупције у области тржишта уџбеника.
Поводом овог састанка Агенција за борбу против корупције је саопштила да је састанак резултат иницијативе Министарства просвете, науке и технолошког развоја, као и процене Агенције да постоји сумња у недозвољени утицај на носиоце власти и „лобирање”, које је на граници уцене. У саопштењу се подсећа да је пре непуну годину дана донет нови Закон о уџбеницима да би се, поред осталог, спречиле злоупотребе у поступку избора уџбеника, али се у пракси показало да то ипак није случај – један од најдрастичнијих примера недозвољеног подстицаја наставника да изаберу уџбенике одређеног издавача је понуда за учешће на четвородневном стручном семинару у иностранству за невероватних 20 евра по особи. Агенција оцењује да постоје и суптилнији методи за подстицај наставника тако што им издавачи уџбеника нуде, на пример, таблет рачунаре на „бесплатно коришћење” за евалуацију уџбеника, која је, иначе, законски обавезна.
Поставља се и питање, каже се даље у саопштењу, како смо дошли до тога да више није „хигијенски” користити старе већ коришћене уџбенике, зашто имамо поплаву све скупљих уџбеника упитног квалитета и зашто су наставници спремни да за једно путовање у иностранство жртвују свој професионални интегритет.
С обзиром на озбиљност притисака с којима се Министарство суочава и на важност да се ова област уреди, закључено је да решавање проблема у поступку избора уџбеника захтева синхронизовано деловање свих надлежних државних органа и договорено да се формира радна група, чији ће рад координирати Агенција за борбу против корупције, која ће анализирати слабе тачке у систему које повећавају интензитет ризика корупције у овој области и дефинисати одговарајућа решења.
УЧЕНИЦИ ИЗ СРБИЈЕ ПОНОВО У PISА ТЕСТИРАЊУ
Исход теста више од ранг-листе, то је путоказ
Ђаци из Србије учестоваће у следећем циклусу међунaродне провере постигнућа ученика PISА 2018, најавио је министар просвете, науке и технолошког развоја др Срђан Вербић.
– На време смо припремили све тако да ћемо учествовати у шестом циклусу PISА тестирања. Србија је успешно реализовала четири узастопна истраживачка циклуса. После једног прескоченог циклуса 2015. године, укључили смо се у правом тренутку у наредни истраживачки циклус PISА 2018, за који су припреме већ почеле. Образовна политика не сме да зависи од разних личних мишљења, имплицитних ставова у друштву или интереса било кога другог осим ученика – рекао је министар Вербић.
Он је истакао, да ће у PISА тестирању које следи, ученици из Србије први пут имати проверу постигнућа из финансијске писмености, поред провере постигнућа из читалачке, математичке и научне писмености, као што је било у свим досадашњим циклусима. Према речима министра Вербића, први пут ћемо видети и како се наши ученици сналазе у потпуно електронском тестирању.
– Значајно је што ћемо у овом циклусу прикупити богатство података како о читалачкој, математичкој и научној писмености, тако и о финансијској писмености. Исход PISА није само место на ранг-листи, то је путоказ. У складу са оним што сазнамо планираћемо и мере, а посебно ћемо посветити пажњу секундарним анализама података – рекао је министар Вербић.
PISА тестирање, највећа међународна провера постигнућа ученика, обавља се сваке три године и тестирају се ученици који напуне 15 година. Србија учествује од 2001. године, од када су реализована четири циклуса истраживања − 2003, 2006, 2009. и 2012. године. Истраживање се спроводи с намером да се обезбедe подаци о квалитету образовања у једној земљи, условима и факторима који доприносе квалитету образовних постигнућа, како би се постојеће праксе унапредиле, а ученици од школе добијали знања која их квалификују за наставак школовања и професионални развој.
Кородинаторка PISА истраживања у Србији проф. др Драгица Павловић Бабић навела је да у предстојећем циклусу учествује више од 80 земаља, чиме се наставио тренд пораста броја учесника. У овом циклусу, према њеним речима, учествују готово све европске земље, међу њима и све земље из источноевропског региона, све бивше југословенске републике, за које је PISА посебно релевантна, с обзиром на то да су европски стратешки дефинисани циљеви из области образовања ослоњени на PISА налазе.
– PISА истраживање не служи да се испита колико су добро ученици савладали наставне програме, већ у којој мери је образовни систем омогућио да ученици стекну функционална и релевантна знања. Прикупљаће се и подаци о факторима који могу да допринесу постигнућу као што су мотивација за учење, однос наставник–ученик, подршка ученицима у учењу, школска анксиозност… о којима не знамо много, а чији допринос може да буде врло значајан – навела је Павловић Бабић.
На нивоу целог пројекта, како је навела координаторка истраживања у Србији, биће тестирано више од пола милиона ученика истог узраста. Узорак, као и у досадашњим циклусима, према њеним речима, чине петнаестогодишњи ученици који се, у нашем образовном систему, налазе у првом разреду средње школе.
– Планирана величина узорка је око две стотине школа, односно око пет хиљада ученика, а централна област постигнућа која ће се тестирати је читалачка писменост – каже Павловић Бабић.
Фокус PISА теста ротира се на сваке три године и на једну од поменутих области. У истраживању 2012. године фокус је био на математици, а 2015. године, када ученици из Србије због административних застоја нису учествовали, био је на природним наукама.
Главна истраживачка студија биће реализована током априла и маја 2018. године, пробно тестирање у пролеће 2017, а резултати ће бити јавно доступни крајем 2019. године.
Д. Гавриловић
АНТРФИЛЕ
МЕРА ЗА УСПЕШНОСТ
PISА тестови су осмишљени тако да се процена знања и вештина из читања, математике, науке и решавања проблема не односи само на репродукцију наученог, већ испитују и колико ученици могу да користе и примене знање у различитим животним ситуацијама и реалним проблемима ван контекста школе. PISА један систем образовања сматра успешним, не само ако ученици постигну добре резултате на тесту, већ и ако сви ученици, из свих слојева друштва постигну добре резултате на тесту.
НАЦИОНАЛНИ ПРОСВЕТНИ САВЕТ О ГИМНАЗИЈАМА ЗА ДАРОВИТЕ И ФОНДУ ЧАСОВА
Прелазно решење за елитне школе
Иако званично раде по плановима и програмима из 1995. и 1997. године, који су у међувремену само незнатнo измењени, гимназије за даровите – Филолошка, Математичка и Музичка школа за младе таленте у Ћуприји – тек сада су дошле на дневни ред надлежних за преиспитивање, пет година после осавремењивања наставних садржаја гимназија за редовне ђаке. И тада, 2011, промене су изнуђене и прихваћене само као прелазно решење до реформе која је последњих година одлагана у неколико наврата.
У ишчекивању правих реформских потеза, на последњој седници Националног просветног савета представљен је предлог иновираних програма за Филолошку и Математичку које је сачинио Завод за унапређивање образовања и васпитања у складу са законом, документима и стандардима за крај средњег образовања. У ЗУОВ су имали у виду и развој технике и технологије, важан за предмете из рачунарске области у Математичкој гимназији, а у Филолошкој су унете новине везанo за изучавање језика које су већ спроведене у основној школи и гимназијама.
– Очекујемо да ће се 2017. или 2018. сви гимназијски програми реформисати и сматрамо да је данас неопходно да најталентованији ученици добију добре програме и да оно што већ раде у пракси буде документовано – предочила је Гордана Мијатовић, помоћник директора ЗУОВ, уочи овог издања „Просветног прегледа”.
После сијасет сугестија, примедаба и коментара које су се односиле на књижевност, спајање социологије и права грађана, историју, географију и друге предмете, договорено је да се упуте на адресу ЗУОВ, а онда заједничким радом са стручњацима Савета утврди концепт који не би требало да буде споран кад следећи пут дође пред чланове НПС.
Професор Филозофског факултета у Београду Младен Лазић побунио се против идеје о спајању социологије и права грађана у један предмет, чиме се ослобађа један час за линеарну алгебру у Математичкој гимназији. Он је сматрао да се тако социологија изједначава са програмом у техничким школама, што је оценио као непримерено. По његовом мишљењу, предлог за прекомпоновање садржаја је конфузан и нема везе ни са једним ни са другим предметом.
Чланови Савета су, међутим, гласали за „коегзистенцију” социологије и права грађана, а директор Гимназије „Змај Јова Јовановић” Радивоје Стојковић је сматрао да је линераној алгебри само враћено оно што јој је деведесетих политичком вољом одузето. На тај начин Математичка и гимназије са математичким одељењима за таленте добијају осам математичких предмета у све четири године школовања.
Ни Бојана Стевановић, представница Друштва историчара у НПС, није задовољна што се историја у Математичкој гимназији третира као у стручним школама.
– Историја у Математичкој гимназији се учи две године, у првом разреду, чак 16 тема којима се покрива период од настанка човека до 19. века, што је заиста немогуће извести. Највећи проблеми за наставнике историје су преобимни циљеви и задаци и огроман садржај за само 72 часа годишње, од чега је 48 потребно за ново градиво – казала је Стевановић, уз напомену да су јој колеге из Математичке гимназије рекле да се сналазе тако што део градива пребацују у други разред.
По њеним речима, они се лоше осећају, јер не раде по наставном програму и кажу „да у средњим школама историја као да постоји само на папиру, јер у пракси изостаје оно што је прописано”. Зато, по њеним речима, садржај треба да се релаксира, како историчари „не би глумили да причају о свему што заправо не стижу да спроведу”.
Највише примедаба на програм за Филолошку гимназију односио се на књижевност. Професор Филолошког факултета, Љиљана Бајић, оценила је да је понуђено решење о култури изражавања и језичкој култури уопштено – а треба је форсирати и појачавати. Математичар, проф. др Михајло Војводић, опет, замерио је што је фонд часова математике у Филолошкој исти као у трогодишњим занатским школама, док је професор др Јулијана Вучо, за промену, похвалила ЗУОВ за део програма у Филолошкој који се односи на стране језике. – Програм је био застарео, четврт века стар, а сада је прилагођен, усклађен и уклопљен у савремене тенденције.
На Савету је поново, други пут узастопно, разматрана и иницијатива Министарства просвете о промени статуса предмета Информатика и техничко образовање у основним и средњим школама и подели на два засебна предмета, која је, по речима председника НПС Александра Липковског, изазвала бурну реакцију. На адресу Савета стигло је више од 30 дописа, протестних, али и оних који су ту идеју подржавали. За ревизију су они који кажу да је та потреба дуго присутна јер се информатички садржаји најбрже мењају, а наставни планови и програми не могу да их прате, те да је неопходан другачији начин одржавања наставе. Техничко образовање је важно, јер то знање ђаци нигде не могу да стекну…
Подела на два предмета, међутим, собом повлачи повећање броја часова. Подсећања ради, министар просвете је још прошле године тражио да се број часова у седмом и осмом основне усклади са законом, који дозвољава максимум 25 часова недељно, а седмаци и осмаци имају 31!
Проф. Липковски решење је видео у промени члана Закона о основној школи и повећању фонда часова на више од 25. Његову оцену да наши ђаци имају најмање часова недељно у Европи, поткрепила је Јулијана Вучо, поређењем оптерећености ђака седмог и осмог разреда у Србији, Француској, Русији, Италији и Немачкој. По тој анализи у свим земљама број часова не само да је већи него код нас, већ они и дуже трају.
У Србији час траје 45 минута, фонд је 25 часова, у Француској је час 10 минута дужи, а фонд за два бројнији. Русија са истом минутажом има 32 часа недељно, у Немачкој је однос 30 часова седмично пута 55 минута, а у Италији је то 36 или 40 часова пута 55 или 65 минута… Међутим, Вучо није навела ни колико у тим земаљама траје основно образовање и шта је све обухваћено фондом часова. У 25 часова недељно у Србији, на пример, нису урачунати обавезни изборни и факултативни предмети, допунска и додатна настава…
О. Николић
АНТРФИЛЕИ:
МИНИСТРОВ ПОТПИС
Помоћник министра просвете др Милован Шуваков обавестио је чланове Националног просветног савета да је министар просвете искористио законско право и потписао документ о стандардима квалитета уџбеника, који ће омогућити штампање 901 уџбеника и приручника који недостају средњим стручним школама.
– Правни основ за овај корак је одредба члана 24 системског закона који каже да уколико НПС не донесе у року од три месеца акт из своје надлежности, то доноси министар – објаснио је Шуваков.
Проф. др Ана Пешикан имала је приговор на овај коментар јер је сматрала да је Савет већ донео одлуку којом стандарди не задовољавају и да министров потез може да буде знак да, кад год НПС одбаци неки документ, министар може да преиначи ту одлуку.
Председник НПС Александар Липковски, међутим, оспорио је тврдњу да је Савет изгласао одбацивање стандарда.
ПРОМЕНА НАЧИНА РАДА
Број часова би морао да се лимитира, сматра проф. др Пешикан, због тенденције да свакa од струка има обавезан предмет и што више часова.
– Чује се са свих страна да треба повећати број часова, број предмета и оптерећење ђака, али мени је кључно шта и како наставници раде на часовима. Кад смо Стратегијом развоја образовања до 2020. утврдили недељни фонд од 25 часова, мислили смо да су то часови који ће се другачије реализовати, без предавања и преслишавања шта је рекао наставник. Не може све да буде у статусу обавезног предмета и да они који то нису, онда нису важни и не постоје, а код нас је управо сад таква поларизација – рекла је у разговору с новинарима Ана Пешикан, коауторка Стратегије, подвлачећи да промена начина рада мање оптерећује ђаке, без обзира на број сати.
ВЛАДИМИР ТОДОРОВИЋ, ДИРЕКТОР ИЗДАВАЧКЕ КУЋЕ „АТОС” ИЗ КРАГУЈЕВЦА
Савремена технологија и народна традиција
Више од педесет уџбеника и изузетно успешних наставних средстава, углавном за основну школу, после строге процедуре, одобрено је за коришћење у настави. Многи од ових наслова објављени су у више издања и у великом броју примерака, што је знак њиховог квалитета и примењивости у настави. Наставници који их користе препоручују их својим колегама
Издавачка кућа „Атос”, основана 1990. године, прошле године је обележила двадесет пет година постојања и рада. У оквиру своје издавачке делатности објављују наставна средства и уџбенике за ученике, учитеље и наставнике основних и средњих школа, као и универзитетске уџбенике и приручнике из области педагогије. Циљ запослених у овој издавачкој кући је квалитетан уџбеник који ће бити од пресудне помоћи наставницима, али и ученицима и њиховим родитељима. Од 2000. године Издавачка кућа „Атос” самостално на Сајму књига у Београду излаже своја издања, за која влада значајно интересовање, посебно за наставна средства, која су заиста јединствена. Сви ови резултати у раду ове издавачке куће били су повод за разговор са Владимиром Тодоровићем, скромним и веома марљивим директором који за свој рад добија бројне похвале.
Колико сте наслова уџбеника до сада објавили и за које влада највеће интересовање?
– До сада смо објавили више од педесет уџбеника и наставних средстава, углавном за основну школу. После строге процедуре, одобрени су за коришћење у настави. Многи од ових наслова објављени су у више издања и у великом броју примерака, што је знак њиховог квалитета и примењивости у настави. Наставници који су их користили препоручују их својим колегама, што је најбоља реклама. Заинтересовани су за сва наша издања, а посебно за радне уџбенике за изборни предмет Народна традиција.
– Кад је о овим уџбеницима реч, морам да истакнем да је био изазов да се ураде уџбеници који ће деци овог времена, дигиталне технологије и електронске револуције, на занимљив начин приближити материјалну и духовну традицијску културу свог народа и народа у окружењу.
Како им приближити старе занате, транспортна средства, обичаје, игре, којих се ни њихове баке више не сећају?
–Аутори ових уџбеника за предмет Народна традиција одлучили су да уџбеници буду радног карактера и конципирани тако да поред текста и илустрација које прате сваку тему која се обрађује, у наставку буду задаци који ученици решавају самостално или у групи. Најчешће су то задаци који се решавају кроз игру: ребуси, загонетке, пословице, укрштенице… Деца цртају, режу, лепе, праве речник појмова које су научили… и тако кроз игру долазе до знања о народној традицији. Фолклорни текстови, бајке, легенде, приче, песме, у корелацији су са наставним садржајима који се уче у другим предметима, пре свега у српском језику и свету око нас, односно природи и друштву. Наш ауторски тим дуго је радио на рукопису за ово издање и труд се исплатио: похвале стижу од многих школа и учитеља који користе ове уџбенике.
Ко су аутори ваших уџбеника и на који начин бирате ауторе?
– Наши аутори су учитељи и наставници који раде у школи и универзитетски професори. Напоменуо бих да ниједно наше издање није објављено без њихове сарадње или у ауторском тиму или кроз рецензије и консултације. Сматрам да добар уџбеник мора да има научно утемељење, али и потврду у одељењу, у раду са децом. Направити добар и складан ауторски тим, морам да признам, није лако. Међутим, кроз искрену и динамичку комуникацију помажемо им да дођу до најбољег решења. Уверен сам да има доста добрих аутора, креативних људи, чије идеје треба да се остваре у форми уџбеника или наставног средства. Ту смо да им помогнемо у томе.
Да ли имате повратну информацију од школа и наставника, јер су уџбеници свакако највећа подршка у раду сваког наставника?
– Уџбеник је свакако подршка у раду сваког наставника и врло важан део наставног процеса, али не треба преувеличавати његову улогу, једноставно, он није свемогућ. Опремљеност школа наставним средствима, праћење савремених трендова у настави, стручно усавршавање, статус и углед наставника, само су неки од елемената уз које добар уџбеник може да допринесе образовању.
Имамо и одличну комуникацију са школама, учитељима и наставницима, који нам дају своје предлоге и идеје за нова издања. Похвале за то упућујемо пре свих Савезу учитеља Србије који кроз своје активности помаже сусретима и размени искустава учитеља и издавача. Повратне информације о нашим уџбеницима добијамо од школа и наставника, али и од родитеља. Све њихове сугестије, предлоге и примедбе за нас су јако значајне, пажљиво их разматрамо и исправља се све што има основа. Дешава се да и поред прегледа и исправки текста више стручњака, неко питање или захтев буде недоречен или нејасан и дође до недоумице. Они то не уоче, али уочи корисник. Једна девојчица је на питање о породици: „Шта си ти мами и тати?”, одговорила: „Ја сам њихово сунце и злато”. Наравно, одговор је исправан, питање је погрешно постављено.
Да ли имате повратну информацију од ученика и њихових родитеља о вашим издањима?
– То питање је више за њих, а одговор и мене јако занима. Ипак, на основу бројних сусрета са децом и родитељима на сајмовима књига и писама које добијамо, имам утисак да су задовољни и да наша издања доста користе за утврђивање пређеног градива, обнављање, припрему пред писмене вежбе и контролне задатке, уопште у самосталном раду. Највише их занимају наше радне свеске и контролни задаци „Покажи шта знаш”, које смо урадили од првог разреда основне школе до четвртог разреда гимназије. Ова издања кроз одговоре ученика на питања која су бодована, показују ниво усвојеног знања.
„Атос” је познат и по наставним средствима која наставницима у значајној мери олакшавају рад. За која наставна средства влада највеће интересовање у школама?
– Наставна средства објављујемо од самог оснивања и по њима смо најпознатији. Десетине наших наслова користи се за додатни и самостални рад, домаће задатке или проверу усвојености знања. Збирке задатака, радне свеске, контролни задаци, кругови знања, само су неки од наставних средстава који помажу наставницима у раду. Радне свеске из српског језика за први и други разред основне школе: „Лепо пишем ћирилицу” и „Лепо пишем латиницу” су можда најинтересантније. Лепо писање и рукопис дуго су били занемарени и ове књиге указују на њихову вредност и значај.
Посебно смо поносни на учила у форми плаката: „Света лоза Немањића/Задужбине Немањића”, који два века српске средњовековне историје кроз родбинске везе и градитељство, графички прикладно, приближавају ученицима. Ово наше издање краси бројне историјске кабинете.
Од једне лондонске издавачке куће откупили сте права за објављивање књига Митрополита Антонија Блума. Коме су књиге намењене?
– У питању је издавачка кућа „Darton, Longman and Todd”, и до сада смо објавили четири књиге Митрополита Антонија Блума, које су прве објављене на српском језику. У питању је јединствена личност, чији је сам живот инспиритиван као и његове књиге: Митрополит Антоније дипломирао је физику, хемију и биологију, потом и медицину, постао монах и као хирург отишао у Други светски рат. Руска патријаршија поставила га је за митрополита у Лондону, где се упокојио 2003. године. Његове књиге, беседе, разговори, приближавају православну духовност савременом човеку у данашњем времену пуном изазова.
С којима се све изазовима сусрећете у вашем послу?
– Објављивање књига, поготово уџбеника, врло је одговоран друштвени посао и самим тим је пун изазова. Образовање и култура су најзначајнији стубови друштва, окренути су пре свега деци, младима, а они су будућност. Изазови мотивишу и покрећу напред: нове технологије и сазнања, нови приступ информацијама и захтеви корисника, траже посвећеност и стално усавршавање. Без храбрости и ентузијазма, овај посао немогуће је радити. Добар уџбеник циљ је свих нас и ученика и родитеља, школа и наставника, Министарства просвете и издавача. Међусобна комуникација с добром намером и уважавањем је неопходна, да изазова не буде превише.
Какви су Ваши даљи планови?
– План је да објавимо уџбенике за предмете за које смо објавили само наставна средства, да побољшамо она која су већ у употреби. Наставићемо да преводимо и издајемо наставна средства и уџбенике за националне мањине, и за још неке изборне предмете… Неколико нових учила и нови кругови знања такође су у плану. Поједине уџбенике ћемо радити у штампаном, а неке у електронском облику. Сматрам да се отвара велики простор за рад на уџбеницима и наставним средствима у тој форми.
Споменка Радовановић
АНТРФИЛЕИ:
СТРУЧНИ АУТОРИ
Уверени смо да има доста добрих аутора, креативних људи, чије идеје и погледи у форми уџбеника или наставних средстава треба да нађу своје место у настави. Ми смо ту да им помогнемо у томе, и поред тога што одређена решења донета у Закону о уџбеницима ограничавају и ауторе и издаваче.
СТРОГИ КРИТЕРИЈУМИ
Издавачка кућа „Атос” се одазвала на позив Министарства просвете и од самог почетка, 2003. године, укључила се у „Оглед у области издавања уџбеника.”
До сада смо објавили десетине наслова која су прошли строге критеријуме комисија Завода за образовање и васпитање, и одобрени за коришћење у настави. Из године у годину повећава се број ученика и учитеља који користе наша издања у настави, каже директор Тодоровић.
НОВОСАДСКИ СРЕДЊОШКОЛЦИ: НОВИ ПОГЛЕД НА САВУ ШУМАНОВИЋА
Како је мисао постала предмет
Средња машинска школа у „Богдан Шупут” у Новом Саду, на 25.000 метара квадратних отвореног простора, са спортским теренима и уређеним парком и 10.000 метара квадратних затвореног учионичког и радионичког простора, има 46 учионица и кабинета, велики број рачунара, штампача, пројектора, скенера, компјутерски управљаних машина, савремено опремљену школску радионицу, аутодизалицу и уређај за дијагностику. Ученицима и професорима је на располагању библиотека са преко 35.000 наслова.
Основна делатност школе је оспособљавање ученика из области машинства и обраде метала. Једно од занимања је и бравар – заваривач, комбинација образовних профила бравара и заваривача, као и занимање златар. Иницијатива за оснивање оваквог образовног профила потекла је од Удружења златара Србије, а Средња Машинска школа је добила донацију у виду опреме за практичну наставу од Златарске коморе из Келна. Тим алатом и прибором опремљен је кабинет с десет радних места за извођење вежби из практичне наставе златара. Прва генерација златара уписана је 2006. године и до сада су три генерације завршиле школовање за овај занат.
Стогодишњица рођења Богдана Шупута 2014. године била је прилика зa лепу сарадњу Средње машинске школе са још једном школом која носи име овог сликара – Школом за дизајн. Учешће у обележавању овог јубилеја дало је нову димензију времену које су ђаци проводили у школи – зато што су осетили да раде нешто занимљиво.
Будући златари, ученици СМШ, били су у прилици да проуче биографију новосадског сликара Богдана Шупута и погледају његове радове уз помоћ професорке Слађане Екрес Пешевић, наставника стручних предмета у Школи за дизајн „Богдан Шупут”. Међутим, како је задовољство стварања непроцењиво искуство које сам желела да имају и да с таквим разумевањем себе наставе да се баве златарским занатом, ученици су направили накит од бакра инспирисан карикатурама које је цртао управо Богдан Шупут.
И 120 година од рођења Саве Шумановића је јубилеј који је СМШ желела да обележи управо радом будућих бравара – заваривача. Професор Ђура Радишић, наставник стручних предмета у Школи за дизајн „Богдан Шупут”, свесрдно нас је подржао и помогао приликом израде дела Саве Шумановића како смо га ми видели. Од Весне Буројевић, директорке Галерије слика „Сава Шумановић” у Шиду, добили смо каталог Савиних купачица и – тако је све почело.
Слика „Црвени зид” приказује пет жена у различитим положајима, а контуре њихових тела су оивичене црном бојом. Клаузонисти, група сликара који су своје фигуре уоквиривали црном бојом, па је тако Сава сликао купачице (а црна линија која чини границу њихових тела подсећа на ковано гвожђе) дали су нам идеју да наш рад буде баш од челика.
Ово је било довољно да те контуре видимо направљене од челичних шипки кружног попречног пресека, пречника, рецимо, шест милиметара. Занимљиво је што тај пречник није константан целом дужином шипке, а то ће дати фину неравномерност линији која чини контуру жене. А снагу линије ће обезбедити еластичност материјала. Ђурина vesica piscis, ромб и праве, које вертикално деле обојену раван слике на одстојања која одговарају члановима Фибоначијевог низа бројева, одлична су решеткаста подлога за шипкасте контуре. На тај начин је цела конструкција добила чврстину. Остатак је прича како је мисао постала предмет. Ту причу сте чули много пута. Прво смо направили цртеж идеје, а онда смо оријентационо одредили потребан материјал. После куповине потребног материјала и транспорта до школске радионице почело је оно најзабавније: деформисање челичних шипки. Направити столицу од кованог гвожђа јесте занимљиво, али савити метал према линији коју је створила људска рука је изазов посебне врсте. На овом делу је рад постао задовољство. Професор Пера Басарић, наставник практичне наставе у СМШ, пружио је несебичну помоћ свим ученицима који су били заитересовани за рад.
Реакције су биле забавне. Првих 15 ученика прионуло је на рад због 15 различитих разлога. А када је израда почела, као да се отргла контроли. Постало је питање части направити бар једну линију челичне жене. О томе се причало, било је лепо видети расположену и заинтересовану децу.
Своју визију Савиних купачица радили смо током фебруара и марта, а на крају је наша челична конструкција пластично деформисаног метала, димензија 1640x120x42mm, 15 килограма тешка, била готова, на опште задовољство свих учесника.
Сасвим сам сигурна да ће ђацима ова успомена бити једна од бољих прича о средњој школи.
Но ово је само делић онога што смо радили. Јер, после напорног рада током израде неког дела следи можда још напорнији део посла, а то је излагање и реклама. У Новом Саду постоји двадесетогодишња традиција излагања накита у Мастер хали Сајма, која има интернационални карактер – изложба златарства и часовничарства „Сјај”. Средња машинска школа је десет година представљала радове ученика на сајму (накит). Текућа школска година је на изложби „Сјај” обележена на посебан начин. Наиме, ученици „Политехнике”, школе за нове технологије из Београда (златари), ученици из Машинско-саобраћајне школе у Чачку (уметничко одељење) и ученици Средње машинске школе из Новог Сада изложили су, у сегменту „Ученици, златари Србије”, ручно прављен накит од сребра – минђуше, привеске и наруквице.
Све средње школе у Србији које се баве ручном израдом су драгоцени центри очувања традиције и културе нашег народа, а наша сарадња је једноставна због интернета. Зато се надам да ћемо и на идућем сајму накита приказати постигнућа наших ученика.
Ивана Влајков
РАЗВОЈ ДЕЧЈЕ СЕКСУАЛНОСТИ
Питања за искрене одговоре
У дугогодишњем раду с предшколском децом могли смо из генерације у генерацију да запажамо како се развија дечја сексуалност и како се према томе односе нове генерације родитеља
На недавно спроведеном научном истраживању о разликама међу половима истакнуте су значајне чињенице. Тако се за мушки пол каже да се боље оријентише, док женски боље комуницира, мушкарци се служе логиком, жене су емотивније. Реакције на стрес су различите, жене отвореније изражавају емоције, док су мушкарци затворенији. Док су још мале, код девојчица се запажа да раније проходају и лакше науче да говоре, а дечаци или прво проходају или прво проговоре. У односу с другом децом девојчице желе да помажу, дечаци су агресивнији, подложнији су стресу, више плачу и чешће болују од алергија.
Поставља се питање када дете постаје свесно своје припадности једном или другом полу. Има тврдњи да је дете с три године свесно припадности полу. Оно се угледа на истополног родитеља, а како је код нас стриктна подела на мушке и женске послове, усвајају се такви обрасци понашања. Родитељи се тада сусрећу с различитим питањима и разним понашањима деце. Да би знали шта је нормално, шта непристојно или чак патолошко, треба да познају фазе у психосексуалном развоју детета.
Доктор Арнолд Гесел, амерички психолг и педијатар, бавио се психосексуалним развојем детета и направио шему тог развоја. По њему, у првој години дете испитује своје тело (руке, ноге), онда на ред долазе гениталије. У другој години се свлачи голо без икаквог стида. С две и по године малишан зна да дечак личи на оца, девојчица на мајку. С три године речима исказује интересовање за физиолошке разлике међу половима, радо гледа или чак пипа одрасле, игра се гениталијама. У четвртој години воли да показује гениталије, уринира пред другом децом. Поставља прва питања о беби (одакле долази). У петој години познаје разлике међу половима, јавља се стид, али је и даље радознао. Са шест година интересовање о сексуалним разликама међу половима је појачано, поставља питања везано за венчање, трудноћу и порођај.
Савремена психологија се слаже са оснивачем психологије Сигмундом Фројдом који је тврдио да су деца, чак и бебе, сексуална бића (због чега је био протеран из академске заједнице). Међутим, родитељи никако да се помире с тим, па сматрајући да до полне зрелости има времена, често се запрепашћујући када њихови четворогодишњаци на различите начине откривају разлике између свог и другог пола. Ако се тада суочи са забранама, згражавањем родитеља, код детета се појачава интересовање за сопствене полне органе. Ако се код родитеља појави страх, аутоматски се преноси на дете и тада се код њега јавља осећај кривице. Губи се поверње у родитеље, а могу се јавити и поремећаји у сексуалној сфери.
У дугогодишњем раду с предшколском децом могли смо из генерације у генерацију да запажамо како се развија дечја сексуалност и како се односе нове генерације родитеља. У најмалађем (јасленом) узрасту, када се носе пелене, које се мењају током дана, када се физиолошке потребе обављају на ношама, а тада се деца пресвлаче, деца су често разголићена, а интересовање за супротни пол није баш изражено. Између треће и четврте године деца се играју имитативних игара, односно онога што виде и доживе. Тада су актуелне игре „пацијената и доктора”, где се разголићених груди прегледају, пипкају, дају „инјекцију”. У купатило иду заједно, загледају се и изговарају имена за полне органе онако како су чули од родитеља код куће. Популарне су игре маме и тате који се држе за руке, пољубе се, шетају дете или заједно легну у ко бајаги кревет. Петогодишњаци сами иду у купатило, не треба им никаква помоћ, осим дугмета које треба откопчати, јавља се стид, а врата се обавезно затварају, уз вриштање девојчица и тужакање код васпитачице (дечаци нас гледају). У најстаријој, предшколској групи деца су знала да коментаришу љубавне сцене на телевизији и углавном им је то било смешно. Говорили би да су се заљубили, а заљубљеност показивали држањем за руке, чак и за време спавања. Када смо „незаинтересовано” ослушкивали шта причају, чули смо углавном оно што родитељи говоре, или чак раде, јер су мали враголани вирили кроз кључаоницу или испод јоргана.
На родитељима је да своје дете озбиљно схвате када нешто незгодно пита, не критиковати га и увек бити искрен. Понекад се одговор на незгодно дечје питање може одложити или дати у оном облику како би га дете схватило.
Светлана Живковић
АНТРФИЛЕИ:
ПОМОЋ СТРУЧЊАКА
Ако родитељи нису довољно обавештени или нису сигурни како поступити, треба потражити помоћ стручњака или неке стручне књиге. Једна од њих је „Велика дечја књига о сексуалности” групе шпанских аутора, у којој се на приступачан и јасан начин даје објашњење најмлађима. Користи се у вртићу, али је и савршена допуна родитељима за усмеравање како одговарати на „незгодна” дечја питања. У књизи су обрађене теме као што су: емотивно-сексуални односи, анатомске разлике између мушкараца и жена, промене на телима у адолесценцији, оплођење и трудноћа, порођај, погрешна уверења у вези са сексом… Илустрације и текстови су симпатични и духовити, тако да ова књига пружа прилику да се упознају с разликама између полова, да упознају и друге и себе.
КАКО НАСТАЈУ БЕБЕ
На тему секса биће разних питања, али исто тако и разних одговора примерених узрасту: Како сам се ја родио? Где сам изашао? Како сам ушао унутра – најчешћа су дечја питања. Избећи приче о купусу и роди која доноси бебе (када мало одрасту, деца ће схватити да су била преварена). Треба одговорити речником који разумеју, без лажи, а за разговор увек бити отворен. Јер, на тај начин се стиче поверење деце која ће, када мало одрасту, бити спремна за сложенија објашњења и отворени разговор о сексу. Ако дете ништа не пита, то никако не значи да га не интересује – можда одговор треба тражити у прикривеном страху који осећа.