НОВИ ХУМАНИТАРНИ ФОНД УЈЕДИЊЕНИХ НАЦИЈА
Образовање не може да чека
На недавно одржаном првом Светском хуманитарном самиту у турској престоници Истанбулу више од стотину земаља, мултинационалних компанија и индивидуалних филантропа удружило је снаге да направи суштински битан корак у настојању да се помогне милионима деце којима су ратни сукоби или природне катастрофе прекинули школовање. Један од резултата овог веома важног УН скупа је, наиме, и оснивање фонда „Образовање не може да чека”, који треба да уједини глобалне и националне организације како би се што ефикасније помогло деци и младима у кризи – деци која живе у зонама сукоба, деци суоченој са елементарним непогодама и деци погођеној епидемијама.
Према саопштењу специјалног изасланика УН Гордона Брауна, Фонд је пројектован тако да „задовољи потребе тридесет милиона расељених девојчица и дечака – највеће дечје популације прогнане од 1945. године – међу којима је двадесет милиона њих који у овом тренутку немају услове да похађају школу”. Фонд ће посебну пажњу усмерити на децу избеглице и децу присилно расељену у домовини, као и децу у заједницама које су им домаћини. У то могу бити укључена и деца избеглице у средњеразвијеним земљама које немају довољно средстава да обезбеде њихово образовање. Такође, задатак Фонда је до 2020. године повећа приступ образовању у ванредним ситуацијама за 18 одсто деце и младих погођених кризама, а до 2030. и за све њих (100 одсто). Подаци Уједињених нација говоре да данас у свету готово свако четврто дете школског узраста – више од 460 милиона малишана – живи у земљама погођеним кризама. Од тог броја, око седамдесет пет милиона деце и младих немају услове за наставак школовања, имају неквалитено школовање, или су под ризиком да генерално остану без могућности за школовање.
У УН наглашавају да акције образовне помоћи деца хитно треба да буду покренуте, јер поменуте цифре сведоче да немогућност редовног школовања огромног броја деце постаје глобална криза. Отуда је новоосновани фонд „можда једина шанса да се спасе једна генерација која може бити изгубљена у сукобима, дечјим браковима, принудном раду и регрутовању за насилни екстремизам”.
Фонд ће бити јединствен на различите начине. Пре свега ће премостити јаз између хуманитарне помоћи и развојне помоћи. Као што се и може претпоставити, највећи део хуманитарне помоћи улаже се у храну и склоништа, док се за потребе образовања издваја мање од два одсто те помоћи. У УН наглашавају да и даље влада мишљење да је, кад се догоди нека криза, лепо имати и образовање, али да оно није и неопходно. Храна, вода, кров над главом и санитарне потребе увек имају предност, то јесу питања од суштинског значаја, али се у међународној заједници сада сматра да и образовање треба да добије исти суштински значај.
Фонд „Образовање не може да чека” – историјски по томе што је прва глобална акција која ће од државних влада и међународних компанија прикупљати знатна финансијска средства – поздрављен је као акција која „мења правила игре”. Први непосредњи циљ Фонда је да се наредних пет година прикупи 3,85 милијарди долара и да се регрутује стотину водећих донатора, од филантропских организација и бизниса до државних влада и међународних агенција.
Уједињене нације такође истичу да је крајњи циљ Фонда трансформација хуманитарне помоћи за будућност. „Ово је изгубљена генерација којој хитно морамо да помогнемо. Живимо у свету у коме потребе избеглица нису привремене, већ подразумевају много трошкова током најмање једне деценије њиховог боравка ван домовине”, истиче се у саопштењу Гордона Брауна. „Предуго смо занемаривали образовање младих људи у конфликтним зонама, по цену да их препустимо терористи-чким групама које покушавају да их регрутују, или родитељима који најчешће напуштају домовину и траже бољу будућност за своју децу у Европи или Америци.”
Многе компаније већ су се укључиле у Фонд „Образовање не може да чека”, скупа с многим донаторима и појединачним филантропима. Европска унија, Холандија, Норвешка, али и филантропска организација Dubai Cares, као и британско Министарство за међународни развој и Влада САД већ су дале свој финансијски допринос. Нови Фонд ће се непосредно надовезати на недавну иницијативу за Сирију, према којој милион сиријских избеглица треба да добије школовање у Турској, Либану и Јордану. Деловаће у што скоријем времену и у Непалу, где 900.000 деце не похађа школу због ванредне ситуације изазаване земљотресом, у јужном Судану, где је трећина деце без могућности школовања, и у Нигерији, где је терористичка организација Боко Харам затворила 5.000 школа.
Г. Томљеновић
АНТРФИЛЕИ:
ПРАВО ДЕТЕТА И У КРИЗИ
Образовање је право сваког детета, укључујући и децу погођену ратним сукобима, природним катастрофама или другим кризним ситуацијама. У случајевима кад су животи деце у кризним временима „окренути наглавачке”, деца могу да изгубе своје домове, своје пријатеље, чак и своје најмилије. Да би се обезбедило да та деца не изгубе и шансу за бољу и светлију будућност, у ванредним ситуацијама образовање мора да буде приоритет.
Прошлогодишњим усвајањем Циљева одрживог развоја, владе су се обавезале да до 2030. године обезбеде да све девојчице и дечаци у свету заврше бесплатно, равноправно и квалитетно основно и средње образовање. Без појачаног деловања и финансирања образовања које би стигло и до деце погођене кризом, свет ни издалека неће испунити те циљеве.
ПРВИ СВЕТСКИ ХУМАНИТАРНИ САМИТ
На предлог генералног секретара УН Бан Ки-Муна, међународна заједница организовала је први Светски хуманитарни самит, посвећен унапређењу глобалног система хуманитарне помоћи и олакшавања патњи милиона људи. На високом скупу одржаном 23. и 24. маја у Истанбулу, Бан Ки-Мун је поздравио досадашње хуманитарне напоре на нивоу света, али је позвао и на додатне напоре за „свеукупну промену тог система, одозго надоле, и из базе према врху”. „Имамо богатство, знање и свест о томе да можемо боље да бринемо једни о другима. Али, потребна нам је акција, заснована на пет основних одговорности које су предвиђене Агендом за хуманост”, нагласио је генерални секретар у Истанбулу. Основне хуманитарне одговорности о којима Бан Ки-Мун говори су: спречити и окончати сукобе, поштовати ратна правила, не оставити никога без помоћи, на друге начине се побринути за уклањање оскудице и инвестирати у хуманитарне акције. Самит у Истанбулу окупио је 173 земље чланице УН, 55 шефова држава и влада, око 350 представника приватног сектора и више од 2.000 представника грађанских и невладиних организација. Бан Ки-Мун је, међутим, изразио жаљење што се на самиту нису појавили лидери неких од најмоћнијих земаља, посебно из Групе 7, осим немачке канцеларке Ангеле Меркел.
ЦЕНТАР ЗА СТРУЧНО УСАВРШАВАЊЕ КРУШЕВАЦ
Отворен научни клуб
У Градској управи 24. маја је потписан Меморандум о сарадњи између града Крушевца, Центра за промоцију науке из Београда и Центра за стручно усавршавање Крушевац. Меморандум су потписали Драги Несторовић, градоначелник Крушевца, Немања Ђорђевић, директор Центра за промоцију науке, и Ненад Станојевић, директор Центра за стручно усавршавање Крушевац.
– Сврха отварања научних клубова у регионалним центрима за стручно усавршавање је децентрализација и формирање мреже на нивоу Србије, у чијим оквирима ће младима широм наше земље бити подједнако доступна сва достигнућа науке. Научни клуб у Крушевцу је осми по реду од укупно 12, колико ће их бити на целој територији Републике – каже Немања Ђорђевић.
Према његовим речима, концепт који промовише Центар за промоцију науке је да Клуб постане ме-сто сусрета деце, ученика, студената, наставника… и упознавање с најновијим достигнућима науке и технологије; научних институција с привредом; талентованих ученика и студената са иновативним и новим приступима учењу и овладавању на-
учном методологијом. Такође, то је и вид развоја неформалног образовања које добија све већи значај у систему едукације младих.
Ненад Станојевић је истакао да је Научни клуб регионалног карактера, да је подређен популаризацији науке међу младима и вид је неформалног образовања. У плану је и организација креативних радионица из различитих области науке и технике – роботика, програмирање…, али и према интересовању будућих академаца.
– Научни клуб је отворен у најбржем могућем року зато што треба да има велики значај за младе, образовне установе, привреду и град Крушевац у целини. Клуб ће промовисати науку на најбољи могући начин и помоћи младима да брже и лакше стичу нова знања и да се по завршетку школовања укључе у процес рада и производње и дају допринесу развоју заједнице. Отварањем високошколских установа у Крушевцу у наредном периоду допринеће успе-шнијем и ефикаснијем раду Клуба и потпуном остварењу његових циљева и програмских задатака – рекао је Драги Несторовић, градоначелник Крушевца.
Научни клуб је свечано отворен у просторијама Центра за стручно усавршавање, на петом спрату зграде „Јастребац”, у присуству директора основних и средњих школа, јавних предузећа и установа, Брани-слава Весића, начелника Расинског
управног округа, Милоја Михајловића, члана Градског већа, представника Школске управе и других званица.
Ж. Миленковић
ТРИБИНА САНУ: ЈЕЗИК У ОБРАЗОВАЊУ
Сaчувaти други стрaни језик
У јеку дискусијe којa се у институцијама, академским круговима и медијима води у вези с планираним смањењем и маргинализацијом учења другог страног језика у образовном систему Србије, Одељење језика и књижевности Српскe академијe наука и уметности и Филолошки факултет Универзитета у Београду оргaнизовaли су 26. мaјa трибину „Језик у обрaзовaњу”, нa којем су учесници донели следећe зaкључкe.
Предлaже се Нaционaлном просветном сaвету дa усвоји предлог по којем се питaње нaстaве другог стрaног језикa у основној школи решaвa променом Зaконa о основној школи, то јест врaћaњем нa мaксимaлни фонд чaсовa 25+5, кaко је и било до 2013. године. Предлaже се Нaционaлном просветном сaвету дa у склопу свеобухвaтне реформе обрaзовног системa рaзмотри стaтус предметa Српски језик и књижевност у свим облицимa средњошколског обрaзовaњa и Српски језик у основношколском обрaзовaњу, кaо што је учињено с мaтерњим језиком и књижевношћу у обрaзовним системимa у којимa се он види кaо примaрни интерес нaционaлног рaзвојa. Предлaже се и дa сaвет усвоји предлог по коме је зa нaстaву српског језикa и књижевности у средњим стручним школaмa потребно нaјмaње три чaсa недељно.
Репрезентaтивни скуп у САНУ предстaвљa својеврсни јaвни притисaк сa зaлaгaњем дa се други стрaни језик не мaргинaлизује нa нaчин нa који се то, додуше не јaвно, припремa, кaже зa „Просветни преглед” модерaтор скупa професор Филололошког фaкултетa у Беогрaду и председник Друштвa зa стрaне језике и књижевност Јулијaнa Вучо.
– То су, додуше, још сaмо глaсине, aли сaзнaло се дa је Зaвод зa унaпређивaње обрaзовaњa и вaпитaњa добио зaдaтaк од Министaрствa просвете у вези с проблемом који је уочио зaступник грaђaнa (дa зaкон предвиђa 25 чaсовa недељно, a дa ученици седмог и осмог рaзредa имaју већи број чaсовa) – дa редукује број чaсовa у обрaзовном систему. Једaн од предлогa је дa други стрaни језик остaне обaвезaн у петом и шестом рaзреду основне школе, a дa у седмом и осмом буде фaкултaтивaн. А aко се сећaте, нaјпре се пробaло с редукцијом чaсовa верске нaстaве и грaђaнског вaспитaњa, aли се због жестоке реaкције јaвности од тогa, изгледa, одустaло. Тaквa врстa мaргинaлизaције, односно редуковaњa стрaног језикa за последицу би имala решавање проблемa који је зaштитник грaђaнa уочио. Али зa нaс би нормaлнији корaк био дa се не смaњи број чaсовa, већ дa се променом зaконa врaти нa 27 или већ колико је потребно. Обрaзложење зa одбијaње овог предлогa је дa су децa преоптерећенa. Ми то не можемо дa тврдимо, јер смо нaпрaвили компaрaтивну студију, поредећи број чaсовa у обрaзовним системимa Итaлије, Фрaнцуске и Немaчке с нам и дошли до зaкључкa дa Србијa имa нaјмaњи број чaсовa, не сaмо стрaног језикa већ нaстaве уопште. Ако нaшa децa проводе у школи пет чaсовa, односно три и по сaтa ефективно, то је изузетно мaло зa свaку врсту aкaдемског нaпредовaњa деце. Уместо дa се боримо дa децa што дуже и квaлитетније борaве у школском окружењу, ми им нa овaј нaчин то ускрaћујемо. Знaчи, смaњујући број чaсовa стрaног језикa чинимо озбиљaн цивилизaцијски корaк унaзaд, јер нaшa будућa покољењa прaктично осуђујемо нa једнознaчност, једносмишљеност и ускрaћивaње могућности препознaвaњa другог.
Нaрaвно, редуковaње нaстaве стрaног језикa никaко неће спречити родитеље дa својој деци обезбеде привaтне чaсове који ће је нaдоместити. Али, то ће моћи дa урaде сaмо они који су имућни и имaју довољно новцa, док ће сиромaшни бити ускрaћени, упозорaвa Јулијана Вучо:
– Једнa од идејa, кaдa је од 2001. до 2004. године увођен други стрaни језик, билa је социјaлнa прaвдa, односно могућност дa ученик, без обзирa нa социјaлно порекло, може подједнaко дa буде „изложен” првом или другом стрaном језику. Тa социјaлнa прaвдa је подједнaко јaк aргумент кaо и нaјaвљено отпуштaње нaстaвникa стрaних језикa које се, нaжaлост, у неким медијимa постaвљa кaо нaш први рaзлог, и то у негaтивном контексту. Мaдa не видим штa је стрaшно у томе што се Друштво зa стрaне језике бори зa то дa његови члaнови не изгубе рaднa местa. Ипaк, то сигурно није глaвни рaзлог због којег делују Друштво зa стрaне језике, САНУ, кaо и филолошки и филозофски фaкултети. Рaзлози су цивилизaцијске природе и противе се једноумљу које не требa дa долaзи ни сa једне стрaне.
Стручњaци зa језике предлaжу формирaње рaдне групе којa ће Нaционaлно-просветном сaвету упутити предлоге везaно зa овaј проблем.
– Тa групa ће, пре свегa, изрaдити смернице зa језичко-обрaзовну политику, којa укључује учење мaтерњег, регионaлних и стрaних језикa – нaјaвљује професор Љиљaнa Ђурић. – Ми немaмо велики избор уколико желимо дa постaнемо члaницa Европске Уније. Нaс обaвезује и постојеће члaнство у појединим међудржaвним оргaнизaцијaмa, попут Сaветa Европе. То је политикa вишејезичности, зa коју можемо дa осмислимо нaше модaлитете кaко бисмо могли дa је реaлизујемо. Имaмо огромно искуство и велику трaдицију у томе, a нaјaвљенa редукцијa је супротнa и том искуству и тој трaдицији. Сaмо двa путa у историји смо имaли моноблокне опције: зa време Другог светског рaтa, кaдa је немaчки био обaвезaн језик, и после рaтa, кaдa је немaчки био зaбрaњен, a руски био обaвезaн зa гимнaзијaлце. Никaдa више нисмо имaли моноблокне опције, односно дa нaм се нaмеће једaн једини језик. Премa предлогу, члaнови рaдне групе били би предстaвници САНУ, Зaједнице филозофских и филолошких фaкултетa, Друштвa зa стрaне језике и књижевности и других. То би једино било у склaду с нaшом трaдицијом вишејезичности, сa европском обрaзовном политиком, aли и пре свегa сa интересимa и потребaмa рaзвојa земље чији је интерес сaрaдњa и повезaност сa окружењем и светом.
Интересaнтaн подaтaк је и то дa се зa огрaничaвaње бројa чaсовa и смaњење бројa зaпослених у српским школaмa зaлaже Светскa бaнкa. Стручњaци зa језик кaжу дa нерaционaлности у нaшем обрaзовном систему сигурно постоје, aли дa то сигурно нису нaстaвници стрaних језикa.
– Нaстојaћемо дa јaвни притисaк буде још јaчи и из нaјјaчих интелектуaлних изворa који постоје у нaшој земљи – кaже Јулијaнa Вучо, којa истиче дa је jедaн од стубовa нa којимa се зaснивa Европскa језичкa политикa вишејезичност, односно прихвaтaње језикa свих земaљa које чине Еврпску унију. – С друге стрaне, нa делу је morbus anglicus, односно све земље члaнице су сaглaсне сa енглеским језиком кaо доминaнтним у овом историјском тренутку. Подржaвaју се мaњинске зaједнице и очувaње њихових језикa. Укaзује се дa је учење стрaних језиикa вишеструко корисно, дa сaвлaдaвaње другог и трећег језикa побољшaвa опште когнитивне способности ученикa, унaпређује општa aкaдемскa постигнућa и ствaрa појединце који су отворени и толерaнтни премa другaчијим културaмa и трaдицијaмa и оне који су спремни дa слободно ступaју у контaкт с корисницимa других језикa. Подрaзумевa се учење језикa глобaлне комуникaције, мaтерњег језикa, остaлих језикa средине и стрaних језикa који су потребни зa рaзвој економских, културних и цивилизaцијских потребa. Зa рaзлику од мелтинг потa који постоји у Сједињеним Америчким Држaвaмa, где се све своди нa енглески језик, док се идентитети других препознaју сaмо у трaговимa, у Европи је нa делу метaфорa „руске сaлaте”, где ниједaн језик није изгубио свој идентитет и где јединствено нaступa у зaједничком европском нуђењу. Кључнa предност се односи нa препознaвaње и поштовaње рaзноврсности.
Трибину „Језик у обрaзовaњу” су у име организатора инаугурисали председник САНУ академик Владимир Костић, академици Предраг Пипер и Слободан Грубачић у име Одељења језика и књижевности САНУ, као и декан Филолошпког факултета Универзитаета у Београду проф. др Александра Вранеш. О језичкој политици и планирању у 21. веку, о језику и језицима образовања, статусу српског, страних и класичних језика у образовном систему Србије, о образовању наставника и положају страних језика у високом образовању у Србији говориће теоретичари и актери језичких образовних политика, српског и страних језика.
Небојшa Бугaриновић
АНТРФИЛЕИ:
NO GLOBAL, NO LOCAL – GLOCAL!
До вишејезичности се долaзи променом трaдиционaлних нaчинa изборa језикa у школaмa. Знaчи, глобaлни општи стaвови који су прилaгођени нaшим потребaмa. То је суштинa и нaчин нa који требa дa делујемо. Кaдa говоримо о укидaњу другог с трaног језикa, ми директно сечемо грaну нa којој стојимо. Тиме чинимо лоше нaшем друштву, јер осиромaшујемо могућност комуникaције сa светом. Глокaлизaцијa би, рецимо, подрaзумевaлa дa се у Пироту учи фрaнцуски језик јер се тaмо нaлaзи великa Мишленовa фaбрикa или у Крaгујевцу итaлијaнски, због дугогодишњег присуствa Фијaтa у том грaду.
ТРИ ЈЕЗИКА
Деклaрисaнa је потребa дa грaђaнин Европе требa дa познaје три језикa. То су језик идентификaције, који је нaјчешће мaтерњи језик, језик глобaлне комуникaције, односно нaјчешће енглески језик (aли и шпaнски, фрaнцуски, немaчки, кинески или португaлски) и други стрaни језик, где локaлнa срединa препознaје потребу комуникaције дa би се просперитетно деловaло у локaлном окружењу.
НАША ТЕМА: ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА НАСТАВА
У ПОТРАЗИ ЗА МОДЕЛОМ РАСТЕРЕЋИВАЊА ЂАКА
Изазов традиционалним часовима
Идеја о тимском раду наставника који би на једном часу обрађивали тему из угла својих предмета, бар у првом званичном експерименталном покушају у београдској Основној школи „Зага Маливук”, био је пун погодак. Све је било добро припремљено, а на крају су сви били задовољни
Просветне власти у Србији последњих месеци све интензивније траже моделе за растерећивање ђака и мотивисање наставника да раде креативније и квалитетније, али у постојећим финансијским, лимитираним, оквирима. На први поглед, чини се да је то немогућа мисија, унапред осуђена на борбу с ветрењачама. Све се захуктало констатацијом министра просвете Срђана Вербића да наши ђаци у осмолеткама имају више часова него што то закон дозвољава и да то мора да се усклади с важећим нормама. По закону, ђаци у нижим разредима основне школе могу да имају максимум 20 часова обавезних предмета, а у вишим 25 (плус три изборна…), док у пракси имају и по пет-шест-седам више.
Како то обично бива кад се ради о деликатним темама, око броја часова у образовној јавности распламсала се полемика, у којој су чак председник Националног просветног савета Александар Липковски и неки чланови тог тела сматрали да су наши ђаци међу најмање оптерећеним у Европи и да би заправо требало додати који час више у постојећи распоред. Али, министар се није дао поколебати. Уосталом, и у Стратегији развоја образовања и васпитања 2020 назначено је да није кључан број, већ промена организације наставе у школи и структуре часа, уз назнаку да ни час не треба да траје класичних 45 минута.
Прва Вербићева иницијатива да се усклађивање са законом постигне смањивањем година учења веронауке и грађанског васпитања са 12 на четири изазвала је велику буру и на крају је све пало у воду због параграфа који кажу да ту ништа не може да се мења. Следећа идеја, опет, није прошла због предлога Завода за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ) да се ефекат постигне тако што ће други страни језик изгубити статус обавезног предмета у неким разредима основне школе, због чега су, опет, глас дигли професори страних језика.
Зато је трећи модел о тимском раду наставника који би на једном часу обрађивали тему из угла својих предмета, бар у првом званичном експерименталном покушају у београдској Основној школи „Зага Маливук”, био пун погодак. И то задовољство није изгледало „намештено”, да се то само каже јавно, а мисли другачије. Све је било добро припремљено, а резултат пилот-пројекта је заједничко задовољство и ђака и наставника једне обичне школе с доста даровитих, али и ученика који раде по индидивидуалном образовном плану, међу којима има доста оних чији су родитељи и старатељи корисници социјалне помоћи. Овај приступ, међутим, отворио је низ питања о којима размишљају, пре свега, наставници заинтересовани за промену курса традиционалне наставе и школе која је изгубила привилегију да буде једино место на коме се стиче знање.
У Министарству просвете наводе да ће ускоро упутити јавни позив за колективе који желе да учествују у експерименталној настави овог типа, од којих ће се изабрати група од 10 до 20 школа. Ефекти њиховог рада пратиће се годину дана, а од резултата зависи да ли ће део наставе која се организује на овакав начин прерасти у системско решење. О томе ће, кажу, обавестити и ЗУОВ. За сада та информација још увек није стигла у Фабрисову 10. Ни званично ни незванично. Вероватније је да ће се о томе више размишљати после формирања нове владе средином јуна.
ВАЖНОСТ ДОБРЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ
Нема отпуштања ни смањивања плата
Комбинације могу да буду класичне, попут историје и географије, на пример, до невероватних и несвакидашњих, као што су физика и музичко, француски, биологија и ликовно, српски и техничко-информатичко образовање…
Идеја о спајању наставе различитих предмета не доводи у питање радна места. Неће бити отпуштања ни смањивања плата, упркос томе што се тимским радом наставничка норма спушта за 10 одсто, али зато је добробит за ученике и наставнике велика.
– Овим пилот-пројектом желели смо деци да приближимо универзалну слику знања, јер је знање које добијају из појединачних предмета неповезано, исцепкано и складиштено по фијокама – објашњава за „Просветни преглед” Марија Крнета, виши саветник, руководилац Групе за опште средње и уметничко образовање у Министарству просвете.
Идеја је и да се смањи недељно оптерећење ученика, а побољша учење. Унапреде кључне компетенције ђака коришћењем садржаја предмета, оснажи вршњачко учење и сарадња наставника који заједно реализују часове и да се ти циљеви организационо спроводе тако што ће свака школа својим годишњим планом моћи да предвиди 10 одсто годишњег фонда наставе коју наставници могу да испланирају тимски с колегама и реализују је у истом одељењу.
Када буде расписан конкурс за учешће школа из Србије у овом експерименту, на тај позив могу да се јаве све школе, основне, гимназије и средње стручне, које желе на овај начин да реализују наставу три недеље, кад год одреде, у току школске године. Јер, овај систем рада је универзалан. За то време ће важити нови распоред часова, из кога ће се видети да ли су часове комбиновала два или чак и три наставника различитих предмета. А комбинације могу да буду класичне, попут историје и географије, на пример, до невероватних и несвакидашњих, као што су физика и музичко, француски, биологија и ликовно, српски и информатичко –техничко образовање… Лепеза могућих комбинација је изузетно широка.
– У Основној школи „Зага Маливук” имали смо само један час „три у једном”, али сви су припремани веома пажљиво, да би се видело који су то садржаји и који предметни исходи ће се постићи и која или које кључне компетенције ће се унапредити на таквом часу – каже Крнета, напомињући да су сви наставници који су учествовали у пилот-пројекту прошли обуку и имали подршку директора школе и Школског одбора, уз посебан нагласак да је у првој школи која је званично учествовала у овом експерименту расположење за промену било врло позитивно…
Заправо, веома мали број чланова колектива није учествовао у овој експерименталној настави у школи „Зага Маливук”. Кад се све сабрало, те недеље је свако одељење имало по два до три часа мање него у класичној настави.
По оцени Марије Крнете, оваква настава је ученицима смисленија, боља и кориснија, јер су им сазнања употребљивија и повезанија у једну велику когнитивну целину. И наставници имају користи од другачије организације рада, јер јачају професионалну сарадњу с колегама и уче једни од других…
Ова промена у школи, да би успела, мора добро да се организује. Та припрема је дуготрајна и захтевна, али је велики и бенефит, напомиње Крнета и наглашава да наставници треба пуно времена да проведу у припремању часова, а директор мора добро да прилагоди распоред часова за период у коме се дешава та организациона промена.
А што је више недеља такве наставе, већа је и уштеда.
– Не треба да се заборави да оба или сва три наставника пишу своје часове, евидентирају их у исто време, а раде заједно с колегом или колегама. На овај начин ће се реализовати предвиђени план и програм, али уз могућност да се настава „освежи” и осмисли на бољи начин. То је, у ствари, мала иновација – каже Крнета, јер функционише у постојећим решењима, а даје бољи одговор. Притом се избегавају полемике које изазвију предлози о блок-настави или смањивању часова неких предмета, на пример.
По оцени Марије Крнете, овај пилот-пројекат ипак није огромна новина, „јер су у систему постојали часови који су се на неки начин корпоративно реализовали, око дана школе, у тематској настави, на иновативним часовима, рецимо”.
АНТРФИЛЕ
ПРОСВЕТНИ САВЕТНИЦИ
Школе које буду изабране за следећи круг експерименталне наставе која ће трајати целу школску годину имаће све време тим уз себе, у коме ће бити и просветни саветници. Они ће их пратити и подржавати, а на крају ће се цео процес вредновати како би решења која просветне власти понуде била суштински одржива за све школе.
– Нормално, та решења неће бити нови намет, али ће представљати могућност за опредељивање. Јер, промена која је унета мора да се прати и мери – каже Марија Крнета, виши саветник у Министарству просвете.
Тему припремила Олга Николић
ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ
УРУЧЕНИ УГОВОРИ О СТИПЕНДИЈАМА У ОКВИРУ НАЦИОНАЛНОГ ПРОГРАМА
Покрени се за науку
Осам младих научника из Србије добило је једногодишњу стипендију у износу од 600.000 динара за рад на пројектима у области медицине, фармације, биологије и хемије. Они су одабрани међу 132 кандидата, колико их је учествовало на конкурсу
Данас, када се у Србији за науку издваја 0,3 процента бруто домаћег производа, док је европски просек два одсто, свака помоћ младим научницима и истраживачима од изузетног је значаја. Подршку коју добијају, финансијску и сваку другу, они потврђују резултатима оствареним како „на домаћој сцени” тако и у међународним оквирима.
Њихов ентузијазам обележио је и прошлонедељни догађај у главном граду. Наиме, у оквиру националног програма „Покрени се за науку”, који спроводи Центар за развој лидерства уз подршку компаније „Филип Морис”, додељено је осам стипендија младим научницима из Србије, за пројекте у области медицинских и природних наука. Реч је о једногодишњој стипендији у вредности од по 600.000 динара. Првобитно је било планирано да се додели пет стипендија, али је квалитет научних истраживања пријављених ове године на конкурс утицао на увећање новчаног фодна за још три. Свечана церемонија поводом доделе уверења о стипендирању првој генерацији добитника одржана је 26. маја у Музеју науке и технике Београд.
Стипендије Програма „Покрени се за науку” додељене су запосленима у научним установама у Србији, као и на факултетима универзитета у Београду, Новом Саду, Нишу и Крагујевцу, који су докторирали након првог јануара 2009. године, за научне радове у области медицине, фармације, биологије, хемије, као и за мултидисциплинарна истраживања у наведеним областима.
Добитницима стипендија честитала је проф. др Нада Ковачевић, проректор Универзитета у Београду, као и Стеван Вранеш, менаџер корпоративних послова компаније „Филип Морис”. Члан комисије за доделу стипендија проф. др Марија Гавровић Јанкуловић истакла је да је у процесу селекције кандидата комисија узимала у обзир квалитет предложених пројеката, могућност реализације у задатом временском оквиру, као и њихов научни опус, односно број и квалитет научних радова које су до сада објавили. „На конкурс је стигао велики број квалитетних пројеката чије се теме односе на фундаментална и примењена истраживања и комисија није имала лак задатак”, истакла је проф. др Марија Гавровић Јанкуловић, напоменувши и то да је на интервју позвано 39 кандидата од 132 који су аплицирали за стипендију.
Овогодишњи добитници стипендија „Покрени се за науку” су: Ана Ђорђевић, виши научни сарадник на Институту за биолошка истраживања „Синиша Станковић” Универзитета у Београду, Љубица Вучићевић, научни сарадник такође на Институту за биолошка истраживања „Синиша Станковић”, Јелена Крстић са Института за медицинска истраживања Универзитета у Београду, доцент Филип Бихеловић с Хемијског факултета Универзитета у Београду, Бојан Божић, научни сарадник Технолошко-металуршког факултета Универзитета у Београду, Александар Веселиновић, асистент Медицинског факултета Универзитета у Нишу, Владислав Воларевић, доцент Факултета медицинских наука Универзитета у Крагујевцу, и Марија Лесјак, доцент Природно-математичког факултета Универзитета у Новом Саду.
Неке од добитника стипендија питали смо чиме ће се у својим истраживањима бавити и колико ће им у томе помоћи финансијска подршка. Ана Ђорђевић са Института за биолошка истраживања „Синиша Станковић” каже да је њен пројекат део једног већег истраживања чија је идеја да испита шта се то дешава у ћелијама нашег масног ткива, на молекуларном нивоу, односно шта их то „тера” да се стално пуне, скупљају резерве и доводе до гојазности.
„У данашње време смо изложени различитим притисцима, што подразумева много стреса, пуно седења, много нездраве хране препуне шећера, посебно фруктозе… Гојазност није само естетски него и озбиљан здравствени проблем, јер је често повезан с другим метаболичким поремећајима, као што су дијабетес типа 2, кардиоваскуларна обољења, и велики број младих има проблеме с тим. Оно што мене и неке од мојих колега које ћу укључити у истраживачки тим интересује јесте да уз помоћ овог пројекта пробамо да нађемо неко место унутар ћелије, неки механизам на коме би се могло интервенисати, да спречимо наше ћелије масног ткива да се толико пуне и да праве гојазност и метаболичке компликације. Јер кад то страда, онда почну да страдају и друге „ствари” у организму, што је после јако тешко вратити у пређашње стање”, рекла је Ана Ђорђевић. Притом је напоменула да се она већ бави овим истраживањем, али на експерименталним животињама, никада до сада на ћелијској култури, а да би сада волела да то преместе у стакло – in vitro.
Младим истраживачима је дато 12 месеци за израду пројеката, а новац ће бити уплаћен једнократно. Ана Ђорђевић се нада да ће бити довољно времена за израду пројекта, а новац који добије пуно ће јој значити, јер је молекуларна биологија експериментална наука која је јако скупа. Треба набавити хемикалије, потребне материјале, а све то пуно кошта. Такође истиче и значај тимског рада, јер у науци, ако сте сами, ништа се не може урадити. Више мозгова више ствари може да изнесе.
Марија Лесјак, доцент на ПМФ-у у Новом Саду, каже да је у фокусу њеног истраживања анемија. „Сви знамо да је анемија недостатак гвожђа у организму и да се због тога можемо осећати јако лоше. Оно на чему ће се базирати моје истраживање јесте да откријем које намирнице поспешују апсорпцију гвожђа у организму, и ако бих то доказала, могла бих да предложим како би људи са анемијом требало да се хране и на тај начин помогнем у спречавању ове болести”, истакла је Марија Лесјак.
Александар Веселиновић с Медицинског факултета у Нишу ради на пројекту који има за циљ добијање ензима који би спречио отпорност бактерија на антибиотике, који се прекомерно користе. Данас се може чути да са „супербактеријама” постојећи лекови неће моћи да се изборе, па би у том случају и једноставне инфекције могу да доведу до трагичног исхода. Због тога Александар Веселиновић, поједностављено речено, има за циљ проналажење супстанце која ће спречити бактерију да победи постојећи антибиотик…
Истраживање које Јелена Крстић са Института за медицинска истраживања УБ жели да спроведе бави се мехенхимским матичним ћелијама које се изолују из ткива одраслих људи. Те ћелије онда могу да се култивишу у лабораторији и да се касније примењују у терапији. Још увек се не примењују у терапији зато што је неопходно да се прво испитају лабораторијски.
„Оно што ја желим јесте да видим да ли променом метаболизма нових ћелија, односно променом услова њихове култивације у лабораторији могу да их усмерим да иду у правцу диференцијације, односно сазревања, што је важно ако желимо да те ћелије користимо, на пример, за регенерацију ткива или за лечење неких коштаних обољења или оштећења… У зависности од тога за шта желимо да их искористимо, тако треба и да их култивишемо…”, рекла је Јелена Крстић.
И остали добитници стипендија укратко су изложили суштину својих истраживања. Оно што је свима заједничко, како је речено, јесте мотивисаност, посвећеност и истрајност у ономе што раде.
Светлана Илијић
АНТРФИЛЕИ:
УЛАГАЊЕ У МЛАДЕ И ЊИХОВЕ ИДЕЈЕ
Професор др Нада Ковачевић, проректор за студије и управљање квалитетом УБ, истакла је да је сваки подстицај истраживачима корак ка развијању свести да треба улагати у младе и њихове идеје, али и да је лепо што код њих постоји потреба да се стално такмиче и доказују. По њеним речима, има пуно иновативних младих људи на нашим универзитетима и свима треба омогућити да раде и да се усавршавају, али да би желели да и привреда и уопште економија дефинишу неке позиције и места где би доктори наука и истраживачи могли да раде и помажу развоју свих делатности.
ИСТРАЖИВАЊА У ШВАЈЦАРСКОЈ И СИНГАПУРУ
Стеван Вранеш, менаџер корпоративних послова компаније „Филип Морис”, истакао је да су одличне референце, досадашњи научноистраживачки рад младих научника, као и резултати које су постигли у науци охрабрујући за цело друштво. Такође је напоменуо да ова компанија већ десет година има две лабораторије, у Швајцарској и Сингапуру, где се раде истраживања о томе на који начин би могли да допринесу смањењу штетности дуванских производа. Око 300 научника тренутно ради у овим лабораторијама, рекао је Вранеш и додао да с некима од добитника стипендија желе да наставе сарадњу.