PISА У ФОКУСУ
Помоћ ученицима који заостају – помоћ земљи да напредује
Међународно тестирање средњошколаца показало је да на десетине хиљада ученика у свакој од ОЕCD земаља, односно милиони ученика широм света, по завршетку обавезног образовања, немају ни основна знања и вештине потребне за живот и рад у савременом друштву.
Нема земље нити економије која је 2012. године учествовала у PISА међународном тестирању петнаестогодишњака која може да тврди да су сви њени ученици савладали основни ниво знања из математике, науке (природних наука) и читања. На десетине хиљада ученика у свакој од тих земаља и милиони ученика широм света по завршетку обавезног образовања немају ни основно знање потребно за живот и рад у савременом друштву. Штавише, ни земље које су у врху међународних образовних ранг-листи не могу тиме да се похвале.
Лош учинак у основној и средњој школи има дугорочне последице, како за појединца, тако и за друштво у целини, те смањење броја учиника с лошим образовним резултатима не би било само себи циљ, већ и делотворан начин да се унапреде укупни образовни резултати читавих образовних и државних система. Тиме би такође била унапређена и социјална једнакост, јер лоши ученици обично потичу из социјално-економски сиромашнијих породица. Овим проблемима бави се ново издање публикације „PISА у фокусу”, које анализира школске праксе и образовне политике за које подаци показују да су у блиској вези с лошим учинком средњошколаца. Под насловом „Лоши ученици: Зашто заостају и како им помоћи”, ово тематско издање поменуте публикације, објављено 10. фебруара ове године, прво је које је свеобухватно истражило узроке образовног заостајања појединих ученика, узимајући у обзир образовну историју њихових породица и породичне ставове према школи и школовању. Извештај нуди и
смернице креаторима образовних политика, наставницима и родитељима, на који начин да помогну ученицима који заостају у савладавању кључних школских предмета.
Према уводнику Андреаса Шлајсера, челника ОЕCD Директората за образовање, просечно сваки четврти ученик у земљама ОЕCD није достигао основни ниво знања у најмање једном од три поменута кључна предмета које PISА оцењује. У апсолутним бројкама изражено, то значи да је око 4,5 милиона петнаестогодишњака у 34 земље ОЕCD, односно око тринаест милиона средњошколаца у 64 земље, колико их је укупно учествовало у PISА 2012, показало недовољне резултате из најмање једног од та три предмета. Могло би се поставити питање, додаје Шлајсер, има ли смисла успостављати глобалне стандарде за лоше резултате ученика у разноликом скупу земаља, с различитим захтевима, када је реч о способностима појединца. Овај стручњак, међутим, коментарише да нови PISА извештај поставља захтеве на најбазичнијем нивоу знања и вештина, нивоу који треба очекивати од сваког младог човека у 21. веку. У читању тај базични ниво је прелазак прага који раздваја најосновнију писменост/могућност читања од читања које је неопходно за учење. У математици то подразумева основно разумевање базичних математи-чких појмова и операција. Шлајсер оцењује да такво стање ствари хитно мора да се промени. Ученици који у узрасту од петнаест година образовно заостају за вршњацима као појединци су под високим ризиком од раног напуштања школе. Када је о последицама по друштво реч, уколико велики део популације нема најосновније образовање, дугорочни економски раст те земље је озбиљно угрожен. Већ је указивано на чињеницу, подсећа Шлајсер, да економски производ који једна земља губи због лоше образовне политике и праксе држи ту земљу у стању сталне економске рецесије, и то рецесије која може бити већа и дубља од глобалне финансијске кризе с којом се многе земље још боре.
Анализа је, иначе, показала да су лоши резултати ученика условљени комбинацијом и акумулирањем више фактора. Друштвено-економски неповољан положај породице ученика најочигледнији је и највећи фактор ризика за лоше резултате у школи, али није једини. Деца из имигрантских породица и деца која не говоре језик заједнице у којој се школују, као и деца са села и она која живе са само једним родитељем у многим земљама су лошији ученици. Занимљиво је да се родни стереотипи различито исказују код девојчица и дечака, у зависности од школског предмета – девојчице су лошије у математици, а дечаци у читању и природним наукама.
Образовне могућности ученика, њихови ставови и понашање такође су од велике важности. Деца која нису имала или су врло кратко била на предшколској настави под већим су ризиком од заостајања у школи у односу на вршњаке с годину дана предшколског образовања. Лоше резултате имају и ученици који уписују струковне школе, као и они који су понављали разред, било да је то резултат лошег рада у средњој школи или понављања разреда у основној, које је довело до повлачења ученика у каснијем узрасту. С друге стране, ученици који максимално користе расположиве могућности, какве год биле – редовно похађају школу, ангажованији су на настави, проводе више времена радећи домаће задатке, учествују у ваннаставним школским активностима – свакако показују боље резултате.
И одређени фактори који су у вези са школом такође утичу на резултате ученика. Доказано је да ђаци имају веће шансе да савладају основе школских предмета онда кад њихови наставници више од њих очекују, ангажованији су у настави и одговарају на потребе својих ученика. Школе у којима је друштвено-економска разноликост већа и где је мање груписања према материјалним могућностима ђака показују тенденцију да ученици који настоје да поправе резултате имају боље услове за учење.
Нема сумње да постоје начини да се побољшају резултати ученика у савладавању основних знања. Током протекле деценије разнолика група земаља – Бразил, Немачка, Јапан и Мексико – успела је да смањи удео ученика с лошим PISА резултатима. Први корак који ка томе треба да учине креатори образовних политика јесте да решавање проблема ниског учинка средњошколаца поставе као приоритетни задатак. Будући да профили ученика с лошим учинком значајно варирају од земље до земље, од суштинског је значаја да се они идентификују у свакој појединачној земљи и да се на основу тога примени специфична образовна политика. У сваком случају, борба за побољшање образовних резултата те групе ученика треба да буде започета што раније. У анализи се прецизира да деци, између осталог, пре свега треба обезбедити и понудити предшколску наставу, као и допунску подршку у нижим разредима основне школе. Школе треба својим ученицима који образовно заостају да понуде и наставу језика (заједнице), и/или психо-социјалну подршку (психолога, ментора, саветника), као и ваннаставне активности. Наставнике такође треба обучавати за рад с тим ученицима.
Г. Томљеновић
ПОДАЦИ О СРБИЈИ
Србија припада групи од 30 такозваних партнерских земаља које су, уз 34 државе чланице ОЕCD, учествовале у међинародном тестирању средњошколаца PISА 2012. Према подацима из табеле објављене у анализи „Лоши ученици: Зашто заостају и како им помоћи”, у Србији је 2012. године у PISА тестирању учествовало укупно 75.870 ученика старијих разреда средњих школа. Недовољан резултат (само) у математици показало је 38 одсто ученика (29.521), у читању 33 одсто (25.134), а у природним наукама 34 одсто (26.543). У сва три предмета „подбацило” је чак 22 одсто ученика (17.302). Поређења ради, у Хрватској је у сва три предмета недовољне резултате показало 11 одсто ђака, у Црној Гори 35 одсто, у Бугарској 28 одсто, у Румунији 24 одсто, док их је у Сингапуру било мање од један одсто (0,05), а у Шангају незнатних 0,016 одсто.
УДРУЖИВАЊЕ ПРОСВЕТНИХ РАДНИКА И РОДИТЕЉА
Партнерски за образовање
Идеја заједничког пројекта Фондације за отворено друштво и Уницефа је превазилажење баријера у сарадњи и веће укључивање родитеља у живот и рад школе.
Крајем фебруара пуном паром је почео да ради нови веб сајт obrazovanje.org – са нескривеном амбицијом да постане важно место за наставнике, директоре и родитеље у Србији, јер ту могу да се информишу о основним појмовима везаним за ову делатност, најбитнијим документима, законима, истраживањима и темама за образовање 21. века. На овом порталу могу да дискутују и о свим аспектима образовне делатности, размењују ставове и примере добре праксе и предлажу иницијативе за побољшање квалитета образовања. Прва страница сајта већ је урађена, а у наредним недељама почеће редовно да се „пуни” садржајима, уз гесло „Партнерски за образовање – образовање деце наша одговорност” и линк за Фејсбук, који је отворен са сличном намером.
У садржаје из образовања уносиће се све новости у овој области, свакa променa, било да се односи на нов закон, подзаконска акта или примере добре или лоше праксе.
Ова интернет локација покренута је с идејом да се актерима у образовном процесу омогући доступност свих информација и података који ће им помоћи да разумеју на чему се базира модерно образовање и шта је његова функција у савременом друштву. Истовремено, намера је да се у пракси покаже и докаже како наставничко-родитељска сарадња и партнерство може да буде корисно за децу и унапреди образовање. У Уницефу наглашавају да, иако постоје релативно добра законска решења која прописују партнерство између породице и школе, тако што легислативно дефинишу њихове обавезе, ова решења у пракси наилазе на бројне тешкоће.
Идеја заједничког пројекта Фондације за отворено друштво и Уницефа је превазилажење баријера у сарадњи и веће укључивање родитеља у живот и рад школе. Пројекат је усмерен на оснаживање и повећање утицаја родитеља и наставника на образовну политику, на учешће родитеља у одлучивању и сарадњу између школе и породице. Фокус је на квалитету учешћа и односа који се успостављају. Овај пројекат се бори и против традиционалног схватања односа наставника и родитеља. Ти односи моћи ће да се мењају и неговањем партнерске сарадње преко сајта obrazovanje.org.
– Циљ нам је да наставници и родитељи овај сајт препознају као прву веб локацију у којој могу да се информишу, нешто науче и размене са другима, а онда ћемо их даље упућивати, на друге пројекте, организације или донаторе који могу да подрже неке њихове иницијативе – објашњава Татјана Стојић, коодинаторка програма у Фондaцији за отворено друштво (ФОД), напомињући да је сајт само један од корака у реализацији великог пројекта ФОД и Уницефа, којим се планира оснивање Националне асоцијације наставника и родитеља до краја децембра 2016. Идеја је да ново удружење просветним радницима и родитељима помогне у развијању партнерства и јачању утицаја на школском, општинском и националном нивоу – како би заједничким снагама могли лакше да иницирају промене у образовању и заједнички решавају проблеме.
До оснивачке скупштине требало би да се формира и 10 наставничко-родитељских клубова у градовима широм Србије. Занимљиво је да се на конкурс за активизам у образовању „Образовање за 5+”, који су крајем прошле године расписали ФОД и Уницеф са Србијом у покрету, јавило више од 600 наставника, директора и родитеља, који су били заинтересовани за волонтeрски рад у области образовања. По мишљењу пројектних посленика, овако велики број кандидата говори о томе да људи хоће нешто да ураде, да имају жељу да нешто промене – јер нису задовољни стањем и хоће да допринесу променама.
Истовремено је то и показатељ да за промене није потребан велики новац, већ је некад довољна само идеја, искрица о новом и другачијем… па да се ствари покрену. После прве селекције у ужем избору је остало 170 људи. У току су интервјуи, после којих ће бити изабрано 50 најагилнијих који ће покренути клубове.
– Јако је важно рећи да је у питању потпуно волонтерски рад у области образовања по методологији организовања заједнице Маршала Ганца са Харвардског универзитета, који има за циљ да кроз активистичку акцију покрене промене које су важне за ту локалну заједницу. Кроз клубове који ће бити покренути биће формирана језгра од пет најактивнијих људи, а онда се оно шири и ми претпостављамо да ће се у следећa четири месеца створити језгро од 25 људи на сваком од тих места. Кад направимо анализу о томе како наставници и родитељи функционишу заједно у партнерству и на који начин решавају проблеме, како се носе са свим изазовима у области образовања у локалној средини, понудићемо препоруке за рад наставничко-родитељског удружења – појашњава Стојић.
Предлог о деловању асоцијације сачиниће се на основу анализе рада сајта и локалних клубова – а све ће се заснивати на веровању да су проблеми у образовању све комплекснији и да модерно образовање захтева бављење бројним питањима која нису у ужем смислу образовање како смо га некада разумевали, као само знање.
– Сада говоримо о компетенцијама као сложеном сету вештина и знања који су неопходни за функционисање у модерном друштву. Постоји низ проблема које школа мора да решава, a oна то не може сама, неопходна су нова партнерства – каже Татјана Стојић.
По њеном мишљењу, заједнички рад просветних радника и родитеља има далеко веће и боље ефекте за децу, a спровођење образовних политика које су већ дефинисане, много је лакше уколико се зна шта је тачно чија одговорност и како може квалитетно да се сарађује.
О. Николић
УТИЦАЈ
На сајту obrazovanje.org биће и много форума, отварања тема, дискусија, укључивања у иницијативе, тако да ће учесници у дебати утицати једни на друге. Већ сада се за портал пријавило 70 организација и појединаца, а у ФОД-у очекују да ће на овој веб локацији бити активна већина оних који су се пријавили на конкурс за активизам у образовању.
ИСТИ СИСТЕМ ВРЕДНОСТИ
Овај пројекат може да буде велики ресурс и за министарство и њихове политике, каже Татјана Стојић из ФОД-а, уз опаску да се пројектом подржавају политике које министарство спроводи и да желе да помогну у обезбеђивању квалитетног и доступног образовања за сву децу.
МОСТ ИЗМЕЂУ ОБРАЗОВАЊА И СВЕТА РАДА
Имам шансу јер праксам
Према резултатима истраживања, више од 45 одсто младих су незапослени и премда њих 70 одсто зна да стручне праксе доводе до веће запошљивости, свега 29 одсто је учествовало у програмима
У Палати „Србија”, у Београду 23. Фебруара, Београдска отворена школа организовала је конференцију „Радне праксе као мост између света образовања и света рада”. Овом приликом представљени су резултати пројекта „Праксам – Увођење младих у свет рада кроз радне праксе”. Пројекат је реализовала Београдска отворена школа у сарадњи са Привредном комором Србије, а уз финансијску помоћ Министарства омладине и спорта.
Како се могло чути на конференцији, захваљујући овом пројекту, 30 младих добило је у 18 привредних друштава прилику да стекне радно искуство кроз програм стручних пракси. Трећина од оних који су учествовали су се након завршетка пракси и запослили. Дакле, кроз стручне праксе, млади стичу прво радно искуство, знања и вештине које су неопходне на реалном тржишту рада.
С друге стране, погрешно осмишљене и спроведене мере подршке за унапређење програма пракси могу да доведу до експлоатације младих који раде слабо плаћене послове. Због тога је веома битно да се ради на спровођењу општих стандарда за реализацију програма пракси и на промоцији квалитетних програма.
На конференцији је поновљено да је Србија и даље једна од држава са великом стопом незапослености младих. Према резултатима истраживања, више од 45 одсто младих су незапослени, и премда 70 одсто њих сматра да стручне праксе доводе до веће запошљивости, свега 29 одсто њих је учествовало у програмима.
Послодавци из сектора малих и средњих предузећа – која чине преко 99 одсто укупног броја привредних субјеката у Србији – сусрећу се са многобројним проблемима у организовању праксе, а пре свега указују на лошу сарадњу са средњим школама и факултетима, компликованом бирократијом, додатним трошковима…
Отварајући скуп, генерална директорка Београдске отворене школе Весна Ђукић истакла је да су праксе веома битне за младе како би што брже нашли свој први посао.
– Квалитетно организоване и реализоване праксе су један од најделотворнијих механизама за унапређење запошљивости младих. То су у великој мери показали резултати и ефекти пројекта „Праксам” који је део вишегодишње иницијативе Београдске отворене школе за унапређивање и ефективније запошљивости младих – рекла је Весна Ђукић.
Обраћајући се присутнима, помоћница министра омладине и спорта, Снежана Клашња, казала је да ово министарство има дугогодишњу и успешну сарадњу са Београдском отвореном школом.
– Тешка транзиција младих из света образовања у свет рада директно утиче на велику стопу незапослености. Иако постоје бројни квалитетни програми стручних пракси, непостојање систематског приступа решавању овог проблема утиче на висок проценат незапослености. Наше министарство је до сада доделило више од седам хиљада стипендија за средњошколце, студенте, као и за постдипломце – казала је Снежана Клашња.
Зоран Мартиновић, директор Националне службе за запошљавање, подсетио је да млади који долазе у службу након завршетка школовања немају довољно вештина и квалификација које су потребне на тржишту рада:
– И поред позитивних трендова и даље је, нажалост, висока стопа незапослености, не само код младих. Према нашим подацима, више од 60 одсто младих нема никакво радно искуство. Како би се решио овај велики проблем, организујемо програме стручних пракси и програме стицања практичних знања. Поред младих, више од 32 одсто лица која се налазе на евиденцији Националне службе такође нема никакво радно искуство. Главни разлог за то лежи у чињеници да велики број људи долази из система формалног образовања који није усклађен са потребама тржишта рада. Аларматан проблем је и рано напуштање школовања због чега реално немају могућност да се запосле. Дакле, наши најважнији циљеви и задаци су да што више њих укључимо у ове програме – нагласио је Зоран Мартиновић.
Љиљана Џувер, државна секретарка у Министарству за рад, запошљавање, борачка и социјална питања је такође указала на податке о великој незапослености младих.
– Додатна обука и образовање представља позитиван модел преласка из света образовања у свет рада. Посебно морамо да помогнемо младима који рано напуштају школовање, младима са инвалидитетом, ромској популацији, као и онима из осетљивих група – упозорава Џувер.
У панел дискусији –„Како до квалитетних програма пракси у Србији”, учествовали су представници Америчке привредне коморе, Националне службе за запошљавање, Уније послодаваца, Центра за образовање и обуку студената, Кровне организације младих Србије и Београдске отворене школе.
Марија Булат, генерална секретарка Кровне организације младих Србије, учествујући у панел дискусији рекла је да су за квалитетну стручну и радну праксу од изузетног значаја критеријуми који морају да се доследно поштују. Дешава се, рекла је она, да млади буду изманипулисани и искоришћени, да обаве послодавцима задатке „у оквиру праксе”, а затим бивају и замењени. Дејана Лазић, директока Центра за развој каријере и саветовања студената, казала је да ова невладина институција помаже студентима да правно буду обезбеђени када потписују уговор са послодавцима, како не би било неспоразума.
У име Центра за радно ангажовање младих Књажевца, присутнима се обратио директор Бојан Радосављевић који је истакао да у овом граду радне праксе немају само едукативни, већ и социјални карактер. По његовим речима, мотивација и интересовање за обављање стручне праксе је велико јер млади добијају и новчану надокнаду. Оно што охрабрује је чињеница да је велики број младих добио посао у приватном сектору након обављене праксе.
Александра Радовановић
ШАНСА У ДУАЛНОМ ОБРАЗОВАЊУ
Мирјана Ковачевић, директорка Центра за едукацију у Привредној комори Србије, подсетила је да је Привредна комора Србије 2002. формирала службу за образовање како би заступала привреду у области образовног система.
– Последњих годину дана тежимо иницирању увођења дуалног образовања у средње школе. Оно што је иницирало ову нашу идеју је проблем с којим се привреда суочава, а то се односи на недостатак појединих кадрова на тржишту рада. Тежимо да дође до промене у систему образовања како би се лакше добио посао. Већина послодаваца сматра да је младима неопходна додатна обука за рад . Према нашим истраживањима у реализацији пословне праксе учествује око 38 одсто послодаваца. Послодаваци који нису учествовали у обучавању младих као главне разлоге наводе недостатак новчане помоћи, али и регулационог оквира и системског приступа у реализацији стручних пракси – казала је Мирјана Ковачевић.
МЛАДИ МЕНАЏЕРИ КАО СПОНА
Милица Самарџић, представница Америчке привредне коморе, рекла је да ова организација обухвата око 150 чланица – привредних предузећа. Када је реч о запошљавању, по њеним речима, привредници у први план истичу недовољне вештине и недовољно искуство младих. Због тога су ангажовали младе менаџере који би били спона између ове организације и образовних институција. Тако компаније с којима раде често склапају уговоре са различитим факултетима, нарочито Београдског универзитета, како би што већи број студената одлазио на праксу.
НАША ТЕМА: ПРОСВЕТА, ХЛЕБ СА СЕДАМ КОРА
СТАЛЕШКЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ ТРАЖЕ ДА СЕ ИСПУНИ ОНО ШТО ЈЕ ОБЕЋАНО
Стара лекција: Пара нема, па нема
Последњих дана учестали су сусрети представника синдиката и просветних власти, али пошто се нису нашли на истим таласним дужинама, јер кључеви касе нису у његовом ресору, Вербић их је упутио на премијера Србије Александра Вучића.
Ђаци у Србији опет су, по ко зна који пут, били сведоци излива незадовољства својих наставника и професора. На годишњицу (половичног) прекида штрајка који је у Србији оборио све рекорде протеста у просвети, запослени у школама поново су прихватили позив лидера четири репрезентативна синдиката да штрајком упозорења бојкотују први час наставе у обе смене. Сталешке организације траже једнократну исплату од 5.000 динара и повећање коефицијената два пута по четири одсто у априлу и октобру, јер сматрају да влада није испунила оно што је потписала у споразуму прошлог априла, кад су на петомесечни штрајк скраћивањем часова за четврт сата тачку ставили и Унија синдиката просветних радника и Синдикат радника у просвети Србије. Баш као што су то претходно учинили Синдикат образовања Србије и ГСПРС „Независност”.
Насупрот синдикалној срџби, министар просвете Срђан Вербић признаје да није све испуњено из споразума, али тврди да већи део јесте и најављује наставак разговора са синдикалним представницима. Уз коментар да су Министарство просвете и влада урадили оно што су могли, Вербић је изјавио да ће се плате просветним радницима повећати – али не сада – јер мора да се ради корак по корак.
У учесталим сусретима представника синдиката и просветних власти последњих дана није могла да се избегне доминација става да кључеви касе нису у просветном ресору, па их је Вербић упутио на премијера Србије Александра Вучића. Председник Владе Србије је већ неколико пута на себе преузимао улогу медијатора у њиховим спорењима и од овог разговора зависиће наредни синдикални потези.
Није нимало случајно што су се активности синдиката просвете појачале баш уочи усвајања Закона о платама у јавним предузећима који треба да ступи на снагу 1. јануара 2017. У овај „кровни” закон су се разочарали пошто су, кажу, схватили да се ништа неће променити у њиховом садашњем статусу, јер тек следе закони који ће уређивати сваку делатност посебно. Зато сада желе да се изборе за што бољу стартну позицију, сматрајући да то могу да истерају само притисцима.
Уколико се изјалове њихове наде да ће им захтеви бити услишени, сталешке организације планирају заједничке протесте широм Србије, а Унија синдиката просветних радника Србије и Синдикат радника у просвети Србије најављују да ће ићи и корак даље. Пресавити табак и тужити државу, ако треба, јер не поштује оно што су потписали министри у име владе. Пре тога, међутим, покушаће још једном да нађу заједнички језик уз помоћ миритеља и Агенције за решавање мирних спорова. Састанак помирења првих људи синдиката и Министарства просвете очекује се у првој недељи марта.
Иако се у еснафским организацијама и разговору са просветним радницима стално ограђујују да се боре за побољшање материјалног статуса делатности и очување професије, а не само за повећање плате, оне стално избијају у први план. Зато истичу да их највише љуте пројектанти буџета и кључари државне касе који знају стално, као мантру, само да говоре како пара нема и обећавају да ће се новим Законом о платама у јавном сектору (који је уочи овог издања „Просветног прегледа” усвојен у српском парламенту) и посебним законима коначно увести ред у делатностима на државним јаслама. Синдикални лидери су сумњичави, јер сматрају да је превише непознаница од којих у будућности зависи њихов статус.
Озлојеђени просветни радници понављају и да их, пре свега, највише љути што се државни новац расподељује по аршину који није исти за све, што није праведно, а не само то што они добијају мало. Бар тако кажу. И тврде да су искрени.
Синдикална прича уткана је у много шири миље школског живота. Изливи њиховог протеста и незадовољство наставника, професора и других који чине саставни део кућа знања су, логично, највидљивији у време штрајка. Попут левка, види се само оно што може да прође кроз узан пролаз, док, метафорички речено, у широком делу остају вишеслојне приче, поступци и питања о онима који једу просветарски хлеб са седам кора. Од тога како предају, оцењују, колико се труде да им час буде занимљив, да објасне оно што није јасно или је компликовано за неког ко није натпросечних способности. И са колико знања ђаци које они уче завршавају школу? Прича о површном знању које стоји иза школских диплома нашла се и у ђачкој кованици да је у Србији много ходајућих незналица.
И, питање изнад свих питања: колико незадовољни наставници могу и хоће да дају најбољи део себе у професији за коју многи (деценијама већ) тврде да јој је имиџ озбиљно пољуљан и да се рапидно урушава? Статус просветних радника утиче и на друге факторе, понашање ђака и родитеља, који су, такође, посебна прича у овој теми, као и однос са колегама и директорима, који су главне архитекте у креирању атмосфере у школама.
ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ
ТЕХНИЧКО И ИНФОРМАТИЧКО ОБРАЗОВАЊЕ КАО ДОПРИНОС ДУАЛНОМ ОБРАЗОВАЊУ И ПРЕДУЗЕТНИШТВУ
Креативни људи спремни за свет рада
Ученици раде своје „пројекте” у које морају да уграде знање стечено од наставника и из уџбеника, а целокупна настава овог предмета оријентисана је на тај начин да ученик пролази пут од идеје до реализације. Ово је најдиректнији допринос развоју предузетништва.
На Факултету техничких наука у Новом Саду одржана је пета Конференција под називом Техничко и информатичко образовање – допринос дуалном образовању и предузетништву. Конференција је намењена наставницима и стручним сарадницима у основним и средњим школама са међународним учешћем представника Асоцијације технике, информатике и образовања Југоисточне Европе.
Организатори конференције били су Центар за развој и примену науке, технологије и информатике, Регионално друштво ТИО и Друштво педагога техничке културе Србије.
Конференцији су присуствовали проф. Др Зоран Аврамовић, директор Завода за унапређивање образовања и васпитања, мр Мато Грозница, подсекретар Покрајинског секретаријата за образовање, др Виолета Петковић из Педагошког завода Војводине, др Драгана Малешевић из Школске управе Јужнобачког округа и представници Асоцијације технике, информатике и образовања Југоисточне Европе – Иван Јурић, Андреа Штанцл и Фрања Павловић из Загреба, као и професори техничких факултета, директори средњих и основних школа и наставници техничког и информатичког образовања.
Циљ конференције био је да се сагледа значај и улога Техничког и информатичког образовања у даљем развоју образовања са посебним нагласком на допринос дуалном образовању и предузетништву. Друштвено економске прилике, како у нашој земљи тако и у региону, па и шире, постављају нове захтеве за промене за које већ постоје основне претпоставке. Када је реч о Техничком и информатичком образовању констатовано је да овај наставни предмет има велике потенцијале, али понекад недовољно искоришћене. Суштина лежи у добро постављеној платформи на којој је заснована концепција овог наставног предмета.
Основу Платформе за реформске промене наставе техничког и информатичког образовања чини концепција која је настала на достигнућима психолошко-педагошке науке и техничко- технолошког развоја (технологија, информатика, кибернетика), као и искустава других земаља.
Реч је о посебном аспекту концепције Техничког и информатичког образовања која даје основу за дуално образовање и предузетништво. У настави Техничког и информатичког, ученици имају прилику да упознају различите области привредне делатности, производне гране, процесе производње, различита занимања, услове рада. С обзиром на то да ова настава развија знања, вештине, навике и способности, уважавајући сопствене диспозиције, интересовања, склоности и способности ученика, ако је добро организована, може много помоћи ученицима на пољу професионалног информисања. На основу тога могућа је успешна професионална оријентација.
Проф. Др Зоран Аврамовић је у свом обраћању, између осталог истакао следеће:
– Образовни систем не одговара на потребе тржишта рада, знање се стиче за диплому, а не за употребљива знања, приватно образовање је прилагођено менаџменту. Треба ли наглашавати економске и друштвене последице које ствара разлика између стручног знања и псеудознања у било којој делатности. Развој српског друштва не може да се конципира без дефинисања односа између образовања и рада, односно запошљавања. Неопходно је конципирање флексибилног и ефикасног образовања. Образовни систем треба да развија критичко мишљење и поливалентне вештине. Наставни програми треба да буду лако прилагодљиви настајућим привредним ситуацијама: стручно-професионално и социо-културно. Како национални стратешки документи наводе, данас је основни циљ реформе и даљег развоја стручног образовања у Србији његово позиционирање међу факторе техничко-технолошког, социјално-економског и индивидуалног развоја. Први корак у том процесу био је концептуализација развоја стручног образовања и усаглашавања укупног образовног система са друштвеним и индивидуалним потребама и могућностима – рекао је Аврамовић и подсетио да подаци за Европску унију говоре да док је 5,6 милиона младих људи незапослено, 36 одсто послодаваца наводи да имају тешкоће да пронађу упосленике са вештинама које су им потребне.
Мр Мато Грозница, подсекретар у Покрајинском секретаријату за образовање сматра да је веома важно у најранијем периоду развијати радне способности ученика и да систем образовања треба мењати y складу са временом и потребама друштва.
Проф. др Слободан Попов, који је председавао конференцији, представио је основе на којима почива концепција Техничког и информатичког образовања:
– Настава Техничко и информатичког образовања је конципирана тако да буде флексибилна, диференцирана, адаптивна и разуђена, тако да може задовољити индивидуалне разлике, потребе и могућности сваког ученика. Уместо униформних наставних програма у техничко-технолошком образовању и принципа јединствености, уведен је принцип изборности увођењем модуларне наставе.
Индивидуализација у настави омогућава да ученик може да бира одређене активности међу понуђеним садржајима, да вежба и понавља у складу са својим способностима, индивидуализацију времена – брзине и темпа рада, индивидуализацију наставних секвенци – могућност избора и реорганизације наставних секвенци према претходном индивидуалном искуству ученика, индивидуализацију ученичких и наставникових активности у процесу наставе.
Диференцијација се обавља у односу на ниво развијености интелектуалних, психомоторних и сензорних способности, ниво испољених могућности у савладавању наставног програма, ниво развијеног и показаног интереса за поједине наставне садржаје и области, пол и одговарајуће специфичне делатности карактеристичне за њега, методичко-дидактичке поступке наставника, материјалне и кадровске могућности школе.
Активна настава омогућава развој мишљења. Циљ активне наставе јесте развој личности и индивидуалности сваког детета, а не усвајање неког школског програма. Оцењује се: задовољство деце самим активностима, напредак детета у поређењу са његовим почетним стањем, мотивисаност и заинтересованост за рад и активност, развој личности. Иновирана концепција која уважава основне поставке активне наставе даје адекватну основу и могућност за реафирмацију и одговарајућу трансформацију овога предмета и на тај начин развија стваралачко мишљење.
Модуларна настава у Техничком и информатичком образовању омогућава креативну слободу ученика; обезбеђује садржаје који су потребни свим члановима друштва, али истовремено омогућава индивидуализацију наставе и диференцијацију према способностима, полу и интересовањима ученика, могућностима школе, наставника и потребама животне средине.
Модули чине дидактичке изабране и припремљене програмске целине прилагођене узрасним нивоима, могућностима и способностима ученика који показују слободу изражавања и испољавања специфичних способности, стечених знања, вештина и креативног приступа. Њима се омогућава да ученици науче и покажу своје когнитивне способности и да формирају позитивне ставове према техници и технологији и техничком стваралаштву. Модули представљају облик програмских наставних садржаја који изазивају и мотивишу ученике да уђу у свет технике и технологије помоћу стечених знања, техничког језика, техничких средстава, дидактичког вођења и личних жеља и циљева. Помоћу њих је могуће вредновати ученички рад, развијати техничко стваралачко мишљење, индивидуални и диференцирани приступ и начин обуке ученика, развијати креативни приступ у техничко-производним активностима, развијати когнитивни стил, односно стратегије учења итд.
Ученици раде своје „пројекте” (замисли, идеје) у које морају да уграде знање стечено од наставника и из уџбеника, технички језик и начине изражавања (скица, техничко цртање), постојећа средства и материјале (избор материјала, алата и поступака обраде), своје стратегије учења, односно когнитивни стил. Целокупна настава овог предмета оријентисана је на тај начин да ученик пролази пут од идеје до реализације. Ово је најдиректнији допринос развоју предузетништва већ на овом узрасту ученика.
Милош Соро, председник Регионалног друштва ТИО је предложио да се размотри могућност враћања овог подручја у гимназије и нагласио да информатичка технологија није супститут других технологија и да због тога остаје отворено питање које тражи адекватна решења техничко-технолошког образовања у гимназијама у циљу остваривања целовитости овог сегмента образовања.
– Наставне садржаје треба структурирати из подручја базичних савремених технологија: технологије нових материјала, информационе технологије, телекомуникације, енергетске технологије, роботике, флексибилне технологије, ласерске технологије, космичке технологије и менаџмента. За програм Технике и технологије предлажемо следеће циљеве: формирање стваралачке личности, стицање основних техничко-технолошких знања, умења и вештина и оспособљавање за њихову примену у учењу, раду и свакодневном животу. Стицање радних навика, развијање интересовања и способности за техничко стваралаштво, упознавање економских, социјалних, техничко-технолошких аспеката рада и производње и њиховог утицаја на развој друштва.
Др Драгана Малешевић, просветни саветник, посебно се осврнула на стандарде, док је Милан Вукобрат, директор Електротехничке школе из Новог Сада, сагласан да Техничко и информатичко образовање треба даље развијати, јер последице се већ сада осећају кроз мањи одазив деце за упис у техничке школе и призводна занимања.
С. Попов
ЦИЉЕВИ И ПРЕПОРУКЕ
На Конференцији је закључено да оно што пружа настава Техничког и информатичког образовања у циљу свестраног развоја личности и професионалне информисаности ниједно наставно подручје није у стању да замени. Они су важни и незамењиви. Због тога је основно опредељење да се у концепцији техничког и информатичког образовања задржи развој вештина и моторике (сензомоторика, психомоторика, фина моторика), развој техничког стваралаштва, упознавање са техничким материјалима као и технологијом њихове обраде, саобраћајно васпитање и образовање, енергетика, екологија, пољопривредна технологија, грађевинска техника, култура становања, машинство, електротехника и електроника, телекомуникације, роботика и информатичка технологија (интерфејс технологија, Интернет, електронска пошта…).
У концепцију Техничког и информатичког образовања су уткани основни циљеви и препоруке како да ученик уђе у свет технике и технологије, у свет рада и производње, свет науке и њених закона и да се створе креативни људи на том пољу, развијањем њихове стваралачке техничке културе и начина мишљења и тако, између осталог, доприноси и развоју дуалног образовања и предузетништва.
Апел Фрање Павловића из Хрватског савеза педагога техничке културе
ИЗБЕГНИТЕ НАШЕ ГРЕШКЕ
Фрања Павловић из Загреба испред Хрватског Савеза педагога техничке културе и Асоцијације технике, информатике и образовања Југоисточне Европе на Конференцији у Новом Саду истакао је следеће:
– Крајем школске године 1994/1995. Министарство је у потпуности укинуло предмет Техничка култура без претходне најаве и то кроз годишња задужења дјелатника школа. У тим задужењима није било техничке културе. Након тога направили смо изузетне напоре и доиста агресиван притисак и успјели вратити један сат техничке културе. Но било је то највише што смо могли постићи. После тога почео је континуирани пад броја ученика у средњим техничким школама, а поготово на Факултетима. Након двадесет година ту смо гдје смо, без производње са огромним међународним задужењима. За поправак тог неразумног потеза и повратак производњи потребно је најмање десет година. Предуго за било какав напредак. Наша порука је да Србија не треба да прави грешку коју је направила Хрватска.
И на крају, морам се обратити људима који заговарају укидање предмета Техничка култура. Сваким сте даном све старији. И замислите кад ће Вам бити потребна било каква лијечничка помоћ. Сусрест ћете се са својим одлукама: лијечником који није научио руковати алатима и апаратима, кирургом који није имао резбарски ножић у руци, који ће рану шивати, а да иглу није видио. Наслушао сам се паметњаковића који су тврдили да техничка култура школује аутолимаре. Па, и тога треба. Техника и технологија напредују и то, вртоглавом брзином. Јединство технике, технологије и примењиве информатичке технологије незаобилазан је пут ка напретку појединца, а тиме и укупног доприноса друштву и држави. Треба се свакодневно прилагођавати, а не из страха и незнања бјежати од проблема – оценио је Павловић.