ПРИПРЕМЕ ЗА НОВИ ЦИКЛУС МЕЂУНАРОДНОГ ТЕСТИРАЊА СРЕДЊОШКОЛАЦА PISA 2018.
Шта ће бити ново?
Међународно тестирање знања и вештина средњошколаца (Programme for International Student Assessment – PISA), које ОЕCD организује с циљем да омогући поређење и квалитативно унапређење образовних система у свету, исто тако се непрестано мења и унапређује. Од 2000. године наовамо, реализовано је шест тријеналних PISА циклуса у којима су петнаестогодишњаци из више од 70 земаља тестирани у три кључне области – читалачкој, математичкој и научној писмености. Већ 2012. у тестирање је, у неким од земаља, било укључено решавање проблемских задатака и процена финансијскеписмености, а 2015. и тимско решавање проблема, провера социјалних вештина, чак и нека врста психолошког тестирања. Увођење тих промена започето је након што је у ОЕCD констатовано да традиционални академски предмети више нису довољни да припреме ученике и будуће студенте за успешно учешће у привреди 21. века. Андреас Шлајсер, директор Дирекције за образовање ОЕCD, тим поводом је једном приликом казао да стручњаци Дирекције „веома пажљиво гледају како се мења свет, а с тим и вештине које су људима потребне, и да то покушавају да рефлектују у PISА програму”. Један од примера је тимско решавање проблема, вештина која је оцењена као веома важна без обзира о којој земљи да је реч, те је она, након пилот тестирања у PISА 2012, већ од 2015. обавезни део тестирања.
Имајући у виду овај већ успостављени еволутивни тренд, шта је то ново што се може очекивати у PISА 2018? Поред стандардне три дисциплине, PISА 2018. ће по свој прилици укључивати питања о међународним темама и о способности тинејџера да се снађу у ситуацијама кад срећу људе других култура. Предлог је, наиме, да у фокусу наредног међународног тестирања средњошколаца буде „глобална компетенција” (global competence), односно „познавање света”. Циљ је да се обезбеди „први свеобухватан преглед успешности образовних система у оспособљавању младих да подржавају развој мирољубивих заједница које карактеришу различитости”. Другим речима, PISА 2018. ће, између осталог, истраживати да ли су и колико ученици космополите, „грађани света”. Директорат ОЕCD за образовање објавио је и брошуру под именом „Глобална компетенција за инклузивни свет”, у којој елаборира овај предлог.
„Глобализација доноси иновације, нова искуства и виши животни стандард, али и доприноси економској неједнакости и друштвеним поделама. Аутоматизација и интернет бизнис модели охрабрују предузетништво, али могу и да створе „технолошки вишак” радника. Прекограничне миграције за неке су могућност да путују између континената, а за друге су бекство од сиромаштва и рата и дуго прилагођавање новој земљи. Све је већи глобални економски јаз и постоји потреба да се смање те тензије и друштвени капитал поново изгради. Да би се избориле са таквим изазовима, данашње генерације треба да имају нове вештине. Било да живе у традиционалном или предузетничком радном окружењу, млади треба да сарађују са људима различитих дисциплина и култура, на начине који решавају сложене проблеме и стварају економску и друштвену вредност; морају да доносе одлуке и делају и у тешким ситуацијама у којима су њихове вредности у сукобу; треба да идентификују различите културе и културне предрасуде и да схвате да је њихово разумевање света неизбежно непотпуно или пристрасно”, образлаже се у публикацији. „Стручњаци за образовање већ годинама дискутују о томе како код младих изградити такве способности, и као одговор се наметнуо концепт ’глобалне компетенције’. Према публикацији, ’глобална компетенција’ значи стицање дубинских знања и разумевања светских и међукултурних тема; способност да се учи од, и да се живе са људима различитог порекла; ставове и вредности неопходне за толерантну интеракцију са другима.”
Основна идеја овог концепта је да су глобални трендови врло сложени и да захтевају пажљиву анализу, да међукултурно ангажовање треба да уравнотежује јасну комуникацију и разумевање за друге, као и да млади треба да разумеју све то, али и да се понашају у складу са тим. Додаје се и да је стицање „глобалне компетенције” доживотни процес, при чему се темељи тих друштвених и емоционалних вештина постављају у раном детињству, те да нема преломне тачке у којој појединац постаје потпуно „глобално компетентан”. Идеја PISА је да процени у којој фази тог процеса су петнаестогодишњаци и колико ефикасно се њихове школе посвећују развоју „глобалне компетенције”својих ђака.
Вештине „глобалне компетенције” очигледно нису такве врсте да се могу лако „тестирати”, те већ има различитих коментара на овај предлог – од оних да је идеја заиста добро осмишљена, до сумњи да та свакако значајна компетенција може једнако да се процењује у различитим деловима света.
Г. Томљеновић
АНТРФИЛЕИ:
ШКАКЉИВЕ САВРЕМЕНЕ ТЕМЕ
У брошури о припремама за PISA 2018. објављени су и примери питања којима ће се процењивати „глобална компетенција”. Које језике говоре ученици, и на ком нивоу; колико имају пријатеља из иностраних земаља; да ли им прија храна неуобичајена за поднебље на коме живе; да ли покушавају да штеде енергију… само су нека од тих питања. Ученици ће, такође, бити упитани о међународним темама као што је имиграција, о њиховим личним ставовима према културној разноликости, али и о ставовима њихових наставника. Конкретан пример једног од таквих питања је „да ли се ваши наставници са поштовањем односе према припадницима других етничких или националних група”, као и „да ли примењују исте критеријуме оцењивања за све ученике, без обзира на припадност”… Ова врста питања већ је наишла на осуде међу наставницима, као процењивање „политичке коректности”, „корак у погрешном смеру”, и „груб и потенцијално непоуздан начин” да се истражи утицај ставова наставника на њихове ученике. Одговарајући на такве критике, Андреас Шлајсер је казао да не види везу између политичке коректности и способности људи да ефикасно сарађују, да се повезују и да се такмиче са људима из различитих култура, као и да су управо те вештине оно што послодавци траже.
НОВИ КОСМОПОЛИТИЗАМ
„Глобална компетенција” има јасне, практичне резултате, наводи се у публикацији која образлаже предлог о садржинском иновирању PISА тестирања. „Глобално компетентна особа доноси њено/његово знање, разумевање, вештине, ставове и вредности, да заједно ради са другима на решавању глобално релевантних проблема и унапређивању колективног благостања садашњих и будућих генерација. Млади људи који усвајају глобалну компетенцију биће способнији да граде праведније, мирније, инклузивније и одрживије друштвене заједнице.”
ИСТОРИЧАР МАРКО ШУИЦА О БОРБИ ПРОТИВ НЕГАТИВНИХ И ОПАСНИХ СТЕРЕОТИПА
Каквим очима се гледамо
Професор Београдског универзитета Марко Шуица сматра да школе треба да јачају ваннаставне активности, негују вредносне ставове, а императив такмичења замене духом солидарности, јер се успех школе све више мери критеријумима такмичења и рангирања ученика на такмичењима, а запоставља се хумана димензија школе
Стереотипи и предрасуде, без обзира на различите стратегије или методе супротстављања њиховом штетном деловању и даље су актуелни, свакодневно присутни и у великој мери утичу на друштвену климу и амбијент у коме живимо. Њиховом деструктивном утицају нису изложена само постконфликтна друштва и средине попут наше, већ и друштва западне Европе, која дуги низ година почивају на мултикултуралности и демократским традицијама, каже професор Филозофског факултета у Београду др Марко Шуица, образлажући разлоге за покретање и реализацију пројекта Организације цивилног друштва Едукација за 21. век „Унапређивање људских права разградњом стереотипа у образовању, култури и медијима”.
У негативне стереотипе и предрасуде не спадају само они који се односе на националне, етничке и конфесионалне ставове, већ и на друштвене, родне, према групама са посебним потребама… и због тога је њихово ширење још погубније.
Пројекат је почео у фебруару и завршиће се у мају представљањем препорука државним институцијама, медијима и цивилном сектору, које су саставили, у складу са документима Савета Европе, експерти, професори Београдског универзитета Дубравка Стојановић, Сњежана Миливојевић, Александар Бауцал, Марко Шуица. У тиму су били и Гордана Предић, заменик Секрeтара за културу Града Београда и Александар Маринковић, саветник координатор у Заводу за унапређивање образовања и васпитања.
– Ми нисмо желели да се бавимо решавањем „светских проблема”, већ да нагласимо да друштвена клима у нашој држави и региону, у великој мери зависи од тога на који начин се односимо једни према другима, каквим очима се међусобно гледамо, а нарочито шта нудимо новим генерацијама као друштвено прихватљиве моделе понашања, образовања и комуникације – коментарише Шуица, уз опаску да ново време захтева и другачије начине суочавања са савременим стереотипима и њиховог неутралисања.
Као едукатор, аутор различитих образовних докумената и експерт Савета Европе за наставу историје, Шуица се и сам уверио колико су млади подложни усвајању непожељних стереотипа. На подужем списку су тенденција ка поштовању тоталитарних идеологија и личности, тешко прихватање различитости међу вршњацима и недовољна подршка образовно-васпитног система у превазилажењу нетолеранције, те упрошћено гледање на идентитет…
Према мишљењу професора Шуице, школе би требало да будy место локалног заједништва, да јачају ваннаставне активности, негују вредносне ставове, а императив такмичења замене духом солидарности, јер се успех школе све више мери критеријумима такмичења и рангирања ученика на такмичењима, а запоставља се хумана димензија школе”.
Промену може да подстакне транспарентна и јасна комуникација у спровођењу образовне политике за младе у школама између Министарства просвете и других министарстава (за културу, спорт), сматрају коаутори пројекта, с тим што мисле да Министарству просвете треба додатно скренути пажњу на „одговорност за суштинске промене у образовању”. – Постоје и добра законска решења, правилници и различити нормативни акти, који се на одговарајући начин не примењују у школи јер изостаје снажнија подршка и координација између Министарства просвете и образовног система на терену.
Учесници у образовању, пре свега наставници, са тим документима (нпр. предметне и међупредметне компетенције, стандарди постигнућа) нису упознати, или су упознати на површан или погрешан начин. Не постоји разумевање сврхе и начина промена у систему, за шта је одговорно ресорно министарство – каже Шуица, напомињући да наставницима није довољно само рећи да постоји неки правилник, образовни модел или пожељна пракса, већ да је неопходно активирати комуникационе канале за сензибилизацију наставника за промене, које се често доживљавају као још једно оптерећење које им отежава рад, а не као заједнички друштвени интрес до кога се може доћи унапређивањем образовања развијањем демократских и хуманистичких вредности…
О. Николић
АНТРФИЛЕ
ШКОЛА БЕЗ ПРЕДРАСУДА
Циљеви образовања, образовни и наставни програми и уџбеници треба да промовишу поштовање људских права, успостављање хуманистичких вредности, интеркултуралног дијалога, прихватање разних видова различитости и толеранције, развој критичког и аналитичког мишљења и отварање простора за медијско образовање. Ово је, према радној верзији, једна од општих препорука пројектног експертског тима. У специфичним је обавезивање школа да јачају ваннаставне активности као вид превенције дискриминације и покретање иницијативе за „Школу без предрасуда”… По мишљењу домаћих стручњака, ови закључци могу да постану оквир за покретање сличних активности у региону „што би помогло процесима помирења и превазилажења нетолеранције”.
Пројекат „Унапређивање људских права разградњом стереотипа у образовању, култури и медијима” подржала је Влада Савезне Републике Немачке кроз Подршку преговорима са Европском унијом у Србији који спроводи Немачка организација за међународну сарадњу (ГИЗ).
НАША ТЕМА: ЧИТАЛИШТА КАО СРПСКА СВЕТИЛИШТА
ГДЕ СМО СЕ И КАД СРЕЛИ С КЊИГОМ
Просвета – темељ духовног уздизања
Наше читаонице, читалишта и касине, како су ове установе звали, свратишта родољуба, малобројне интелигенције и дугих грађана, осниване су најпре у српском расејању, са закашњењем од скоро једног века за Европом
Читалишта, нека врста првих политичких клубова и соареа, али и школе за описмењавање и обуку, оснивају се најпре у Европи. Cличне установе, клубове и удружења, звана читалишта/читаонице, па и касине, ницале су у европским центрима где се школовала наша омладина: у Пешти (Читаоница Текелијанума, 1812. и Библиотека Матице српске, 1826), у Сегедину („Сербско обшество”,1816), у Темишвару (Читалиште у предграђу фабрика), у Бечу (Читаоница академског друштва „Србадија”), у Грацу (Читаоница академског друштва „Зора”), у Трсту (Српска православна општина, 1927), у Дубровнику („Обшество дубровачко”, 1832), у Паризу (Salle de lecture Serbe), затим у Минхену, Цариграду, Солуну итд. Вредне помена су и касине у којима су новине читали политички истомишљеници. Те установе и удружења хроничари откривају у Вршцу, Сомбору, Панчеву, Великом Бечкереку, Старом Бечеју и другде.
Наше читаонице, читалишта и касине, како су ове установе звали, свратишта родољуба, малобројне интелигенције и других грађана, осниване су најпре у српском расејању, са закашњењем од скоро једног века за Европом. У Угарској је положај Срба, упркос забранама, био нешто повољнији него судбина њихове браће под Турцима. Тај део Угарске, од 1918. Војводина, била је културни центар Срба у доба просвећености, кад су се јаче развили писменост и љубав према књизи.
Оснивање читалишта започето је у време прве владавине Михаила Обреновића (1839–1842), а највећи број основан је у време кнеза Александра Карађорђевића и Уставобранитеља. Извори казују да је између 1842. и 1848. године основано чак петнаест српских читалишта у јужној Угарској и Србији.
Укупна наша култура, у додиру са европском, спуштала се из Беча и Пеште у Нови Сад, а одатле у Београд и по ослобођеним градовима Србије.
Две овакве установе, једна изнад, а друга испод Саве и Дунава, Читаоница новосадска (1845) и одмах за њом „Србско читалиште” у Београду (1846), нису најстарије установе те врсте али су биле најопремљеније и најугледније, најдуже трајале и битно утицале на развој читаоничког покрета код Срба.
Нови Сад, „Српска Атина”, био је значајан српски школски и културни центар. У „највећем српском обшеству”, како га је назвао Вук Караџић, рађала се српска култура и из њега ширила на целокупно српство. Новосађани су имали по три православне и католичке основне школе, две њихове „филијале” изван града, и једну грчку школу. У Новом Саду је 1731/32. године почела са радом прва српска средња школа – петроварадинска „Рождествено-богородичина школа латинско-словенска”, која је имала и библиотеку.
Читаоницу су Новосађани отворили септембра 1845. године, пре него што се бесмртна Матица српска овде преселила (1864), три године после Вршца, Ирига и Панчева. Непосредан повод за њено оснивање је било најављено увођење мађарског језика, званичног и за Србе. Српски родољуби су одмах основали Читаоницу као огњиште на коме ће се распиривати пламен одушевљења за све што је добро за српски народ. Статут је урадио Јован Хаџић и у њега унео одредбу да Читаоница треба „да друштвеним опхођењем и читањем добрих књига, новина и часописа своје чланове развија духовно, друштвено и хумано”.
Две године по оснивању (1847) Народне новине у прилогу „Читаоница наша лепо напредује” пишу о додатним разлозима за њено оснивање: „А и где ћемо ми раскомадани и изнемогли Србљи у другоме чему подпору и помоћ тражити, него у просвети. Просвета ће нас душевно подићи; за душевном силом доћи ће благостање материјално, а све ће то онда благодетно дејствовати моћи, ако га просвештени ум и родољубиво срце руководило буде. И наша мала Читаоница, један је од оних путева којим ћемо до тог циља доћи…”.
Читаоница је окупила најумније српске главе. На отварању је приређен велики бал којем је присуствовало све српско племство из Војводине, а нарочиту част учинио је својим присуством енглески конзул из Београда. У почетку, Читаоница је имала 1.500 књига и осамнаест наслова новина и часописа. Она није била само место за читање новина и књига, нити се њена друштвена делатност сводила само на чајанке, балове и забаве. Имала је она, како стоји у поменутом прилогу, и културолошку и политичку димензију.
Своје златно доба Читаоница дугује двема личностима: Светозару Милетићу, најмаркантнијој српској политичкој личности и великом песнику и лекару – Змај Јови Јовановићу. За њихове владе Читаоница је основала прво стално професионално позориште – Српско народно позориште (1861), а шест година касније (1857) и Прво српско певачко друштво. Потом Читаоница оснива Друштво за радиност (1867/68), а 1873. и Српско коло. Паралелно са културном еманципацијом Срба у јужној Угарској, у поробљеној Србији, време Карађорђа и Милоша, време је буна и устанака против Турака, обнављања државности, лаганог успона српске просвете и културе. То време обележили су Карађорђе и Доситеј, Милош и Вук, ратници, државници, и књижевници.
Оно што је Карађорђе засновао, Милош је остварио: већ у трећој деценији 19. века Београд интензивно настањује српски живаљ, и град поприма контуре цивилизоване европске вароши. Даље ослобађање од Турака Милош решава смишљеним политичким и дипломатским мерама: убрзано досељава Србе у Београд. У другом периоду своје прве владавине (1830–1839) турску власт лагано смењује српска управа, Београд постаје велики центар „национално-културних делатности и стециште дипломатско-политичког рада водећих сила Европе тога доба”. Турским уступцима, хатишерифима и бератима, Срби лагано формирају европску државу са сопственом династијом под турским суверенитетом и руском заштитом, а Милошу је признато наследно кнежевско достојанство.
Године 1841. Београд је и званично постао престоница Србије; у њему се објављују дела многих уметника, излазе листови, алманаси и часописи, јављају се нове установе и удружења, и стичу услови за још бржи културни напредак. Пре но што је основано читалиште у Београду град је имао две касине, у Зисиној кафани и Илирску касину у „Зданију код Јелена”. „Грађанска касина једнa je од најотменијих јавних установа. Смештена на спрату велике зграде Друштва ‚Слога’ код Саборне цркве, била је од великог оновременог значаја”, сведочи Бранислав Нушић.
Прва јавна читаоница – „Србско Читалиште”, што је био његов званични назив, или Читалиште београдско, како су га звали, основана је 1846. године на иницијативу Јелисеја Вукајловића, секретара Управе вароши Београда. Међу оснивачима су били Миша Анастасијевић и Јован Кумануди. Оснивачки одбор, образован крајем 1845, већ јануара следеће године покренуо је „све који су имали власти, гласа и новца”. Они су „Министарству просвештенија” предали молбу и правилник читалишта и, већ фебруара, Читалиште је свечано отворено у општинској згради код Саборне цркве. Члан новоотвореног Читалишта могао је бити „сваки Србин свештеног, војног или грађанског реда који пристаје да сваког месеца плаћа по цванцик”. Они богатији плаћали су по два-три дуката, а капетан Миша, његов први и доживотни председник, давао је до краја живота по 300 цванцика. Читаоницу су могли посећивати студенти права и филозофије, по дозволи својих старешина, а касније је то право дато и старијим ученицима Богословије и Војне школе. Читалиште су посећивали Вук, Стерија, Димитрије Давидовић, Шафарик и други угледници.
Библиотеку је уредио и био њен први библиотекар др Милован Спасић, један од оснивача Читалишта, а у њој је волонтирао Филип Николић, први српски „правитељствени библиотекар”. По угледу на европске библиотеке, фонд је имао два каталога: за словенску и „странску” књигу. Књиге су груписане у две групе, према језику: у првој књиге на српском и словенским језицима, а у другој на страним језицима.
Двојица чланова „Друштва српске словесности”, врли просветитељи, Атанасије Николић и Димитрије Матић, захтевали су да се читалишта оснивају диљем Србије јер, како је истицао Николић, „у народу треба пробудити дух устава и закона, упутити га родољубљу и познавању човечности и грађанских слобода, познавању грађанских права и уредног моралног и живота, познавању свих позива и свакидашњих занимања, одучити га од нерада и лености, порочности и штетних страсти, упутити га к унапређењу општенародног благостања, научити га како ће своју децу неговати и васпитавати, како ће удобне куће за себе и зграде за стоку подизати, како ће уживати у благодетима живота и плодовима свога рада, упознати га са чистотом душе, срца и тела /…/, пробудити у њему осећања да сам у свом дому производи све потребно, и не даје новац на сувишне ствари”. Захваљујући Читалишту београдском, педесетих година 19. века основано је низ читалишта у Србији. Исте године кад и у Београду никла су нова читалишта у Крагујевцу, Смедереву и Неготину (1846), затим у Пожаревцу, Ужицу и Шапцу (1847), Чачку и Великом Градишту (1848). Почетком шесте деценије отворено је читалиште у Јагодини (1851), а у другој половини те деценије у Ваљеву и Крушевцу (1857) и крајем те деценије у Горњем Милановцу и Књажевцу (1860).
Крагујевац, више оријентална касаба но град, и напоредо са Београдом престоница Србије, после 1830. године, постаје административно, политичко, верско, војно и културно средиште нове државе. У њему су Велика школа (1830), Митрополија и Државна штампарија (1831), уредништво Новина србских и Театар Јоакима Вујића (1834), Гимназија (1835) и, коначно, 1838. године – Лицеј. Град има музеј и галерију, оркестар и певачко друштво, и представе школског позоришта, чиме је полако добијао црте европске вароши.
Почетком 1846. године угледни Крагујевчани су упутили молбу Министарству унутрашњих дела с намером да образују „у вароши овдашњој једно мало шта као частицу оног у Београду већ постојећег читалишта србског”. За оснивање читалишта, октобра те године, заслужан је Јовица Николајевић, његов први председник.
За Крагујевчанима су кренули Неготинци: на Дан Светог Луке 1846. године своју часну мисију духовног огњишта започиње Читалиште, у тада најбројнијој вароши (2.100 становника) источне Србије.
На захтев Пожаревљана – „Дружества тежећег за напредак народњег просвештенија”, од априла 1846. године, „Попечитељство просвештенија” са Стеријиним потписом дало је одобрење да се читалиште може отворити. Иако је дозвола брзо стигла, те године извршене су само припреме, а читалиште су свечано отворили јануара 1847. године, на Дан Светог Саве, са нагласком на његову просветитељску мисију.
Једни извори кажу да је Читалиште у Ужицу отворено августа 1846, а други – тек 1856, а Српске новине су 1858. године донеле вест да је надлежни министар одобрио оснивање читалишта у Ужицу. А кад је отворено, не пропуштају Новине да забележе, „оно неколико госпоја овдашњи одмах је имало за своје чланове”.
Читалиште је брзо напредовало; имало је лепу библиотеку са 63 редовна и пет почасних чланова. У добротворе Читалишта уврстио се Сава Текелија. У писму уваженом Друштву српске словесности из 1857. године управа обавештава да је овдашњи господин Јово Мирић даровао 44 књиге, међу којима и Доситејева дела.
У Шапцу је учених људи, посебно међу свештеним лицима, било и пре 19. века, а нагли културни напредак доживео је када је њиме управљао Јеврем Обреновић, брат књаза Милоша. Захваљујући њему град је имао више образовних, културних и здравствених установа, неке старије од београдских и крагујевачких. У кући просвећеног Јеврема окупљали су се, као у европским соареима, књигољупци и писци. Зато Шапчанима и није било тешко да „у жељи да иду у корак с временом”, оснују читалиште и да га брзо снабдеју књигама и новинама.
Путописац Феликс Каниц је о Шапцу, назаваном „Мали Париз”, забележио да је један од најпријатнијих кутака грда – Читалиште. У њему су писци читали своја дела, држана предавања, а у њему се певало, играло и беседило о соколству. У њему је зачета и издавачка делатност.
У време кад је чачанска варош имала 305 кућа и 945 душа, једну цркву и школу са „два класа”, чиновници и други грађани Чачка, одушевљени идејом о просвећивању, основали су у јануару 1848. године „Друштво читања Србско-Словенских новина” које је прерасло у Читалиште. Крушевљани су 1856. године молили да се „оснује једно просветно заведеније под именом касина, у којем ће се како новине тако и књиге читати имају”. Убрзо је касина „у читалиште преобраћена”. Нема прецизних података колико пута се Читалиште гасило и изнова васкрсавало, али је његов културни допринос био несумњив.
Љубомир Павловић тврди да је прва библиотека у Ваљеву – Читалиште – отворено 1857. године у кући Вука Ђелаша. Читалиште је располагало дневним листовима и журналима на српском и немачком језику. Други извор помиње исту установу под називом Грађанско читалиште и тврди да је радило до 1885. или чак до 1907. године. У Ваљеву је основана и најстарија радничка библиотека у Србији – „Слога ваљевских раденика”.
Подаци о времену оснивања читалишта у Деспотовцу/Горњем Милановцу непоуздани су. Према једнима „Друштво за оснивање читалишта” састало се још 1857. године, а у извештају окружног начелника стоји да је „на Томину недељу 1860. године, у последњој години књажевог живота, читалиште отворено”. У Читалиште се одмах уписало 40 Горњомилановчана и сваки уплатио по два талира „за одржавање ове установе”.
Требало је да прође још скоро десет година па да Читалиште, које се у међувремену гасило, учлани 70 лица, што је знак његовог обнављања.
Читалиште у Књажевцу основано је „о Светом Сави, 14/27. јануара 1860. године”, како је известило Окружно начелство Министарства просвете и црквених дела. Да је податак неспоран, потврдиле су Србске новине, обавестивши читаоце да је на балу, организованом за ђачку славу, „прикупљен приход од којег су куповане новине, и да је Читалиште уписало око 60 чланова”. Међутим, ни помоћ за новине ни поклоњене књиге нису одржале Читалиште које се убрзо угасило.
Године1866. начелник Округа књажевачког је изнова молио да се оснује читалиште, али је обновљено 1871. и радило још три године. Последњи сачуван податак о Читалишту је из 1881. године, када Народна библиотеке Србије добија први Закон.
Зајечарци нису имали кућу за читалиште, а без куће читалиште не бива. Зна се да је почетком 1860. године било покушаја да се у Зајечару „заведе” читалиште, а шест година касније (1866), Читаоница је отворена са „одобрењем” Министарства просвете, које је стигло нешто касније. Читаоница се издржавала од прилога грађана, прикупљених на предавањима, беседама, и вечерњим забавама. Делатност Читаонице прекинуо је Српско-турски рат 1876–1878. године. У општем метежу страдала је и Читаоница, али је поново отворена годину дана касније. Последњи писани траг је из 1881. године; у извештају стоји да Општина ни у чему није помагала Читаоницу. Тек 1892. основана је црноречка Окружна библиотека у Зајечару, пише Стеван Вељковић.
Читалиште у Аранђеловцу отворено је јануара 1869. године. Ево како је то лист Србија забележила: „5-тог овог месеца повео сам у Општини реч да установимо овде читаоницу. Ја још нисам ни до пола изговорио своју реч, а са свију страна заори се, „оћемо, оћемо читаоницу, то нам је врло нужно, него пишите чланове. И ту се нама уписа 55 чланова и дадоше преко 40 дуката, одмах даде кућа за Читаоницу и одлучи се који ће се листови узети, и ту се изабраше лица која ће се за Читаоницу старати: председник капетан Панта Луњевица, деловођа Лука Цветковић, а њени старатељи били су трговци Иван Тадић и Јоксим Добричић”.
Дoбривоје Младеновић
АНТРФИЛЕ:
НАЦИОНАЛНО И ИНТЕРНАЦИОНАЛНО
Буђење националне свести и, паралено, оснивање ових установа, ишло је паралелно са економским јачањем и борбом за слободну и равноправну заједницу народа. Овај друштвени и културни феномен, са претечом у европској културној традицији, производ је српске саборности и слободарских идеја младог српског грађанства, а логистичку подржку имала су у ојачном родољубљу и растућој писмености. Иако са честим прекидима у раду, читалишта у градовима у којима су деловала, уводила су Србе у европске културне токове. Била су јавна зборишта за Србе жељне окупљања, обавештавања и образовања, где су поред читања књига, дневних и повремених листова и журнала, наших и страних, проводили време у расправама о националним проблемима и културним поребама.
Успон прекосавских читаоница подстицала је Матица српска, помажући оснивање и окупљање родољуба и младе српске интелигенције, ђачке и студентске омладине, али и пречанских „госпоја”, жељних дружења и забаве. У њима је читана грађанска поезија, стварана на рубу европске културе, али и радољубива, у којој су величани Немањићи, Лазар и Карађорђе и слављене и обележаване 300-годишњица Шекспира, 1.000-годишњица Ћирила и Методија, пренос моштију Бранка Радичевића у Сремске Карловце и пресељење Матице српске у Нови Сад.
У читалиштима су, поред представљања књига, одржаване свечане академије, приређивани су концерти и новогодишњи балови, забаве и друштвне игре, и комеморације. Прикупљени прилози ишли су избеглицама из Бачке и Баната. Међу 8.000 добровољаца из Србије, који су помагали борбу Срба у Војводини, било је и чланова Читалишта београдског. Јаче него у прекосавским, у читалиштима у матици, негована је усмена књижевност и развијали облици књижевног беседништва. Србе је, нажалост, одушевљење за књигу и новине, дакле и за читалишта, брзо напуштало као што, уосталом, све брзо и лако примају и лако заборављају. Зазирање од учених био је голема препрека књизи и сваком „новотарењу”. Извесни ћурчија Михаило Стојановић и учитељ Сима Николић, таст песника Ђуре Јакшића, тужени су због неплаћене чланарине, а за гашење читалишта довољна је била једна добра кафанска свађа припитих. Балови су, говорило се, „тровали здраву душу српску”, или се здушно пило, картало и свађало. Читалишта су изнедрила друге установе, институције и асоцијације: најпре музеје, позоришне, музичке и фолклорне дружине.
Читалишта, читаонице и касине имале су, осим изузетно, национални и интернационални карактер и значај. У статуту новосадске Српске читаонице писало је да члан друштва може бити сваки Србин и сваки Словен ако је „исправан”. Слично су о „Добровољном дружеству позоришном” писали Ирижани: у то друштво је могао бити „сваки Србин, Хрват, уопште Словен, као и несловен, коме на срцу лежи напредак нашега народа”.
ЗАБРАНА ЗА СВЕТОЗАРА МАРКОВИЋА
Општи полет српског националног покрета шездесетих година 19. века огледа се у наглом порасту броја читалишта, а највећи број је отворен у дугој половини седме деценије. Највише читалишта основано је у време друге владе Михаила Обреновића, образованог владара, али не нарочито заинтересованог за просвећивање обичног света.
Под утицајем Уједињене омладине српске, чланови српских читалишта прихватају социјалистичке идеје Светозара Марковића, мада је било и оних који старо нису хтели да мењају. Омладинско слободарство брзо је утихнуло под другом владавином књаза Милоша који у изгнаству „ништа није заборавио и ништа није научио”. Ни његов наследник, кнез Михаило, није сматрао да је српски народ зрео за слободу, те да им није намеравао „давати уставе”!
Кад је реч о Светозару Марковићу ваља подсетити да Народна библиотека „Радислав Никчевић” у Јагодини своје постојање везује за Читалиште формирано средином 19. века. Први подаци о њему налазе се у извештају „Друштва србске словесности”. Поткрај пете деценије, 1858. године, Србске новине донеле су вест да је Читалиште пред затварањем због осипања чланства и неуплаћене чланарине. И десет година касније, 1868. године, Општина јагодинска опет доноси решење да се отвори читаоница. Око 80 чланова Дружине јагодинске општине одржало је беседу и игранку у корист установе у оснивању. У Читалиште је свраћао Ђура Јакшић, који није читао али је у њему писао песме, и Светозар Марковић, коме је убрзо приступ Читаоници, због ширења социјалистичких идеја, био забрањен!
ЊЕГОШ ПОКЛОНИО ДЕСЕТ КЊИГА ГОРСКОГ ВИЈЕНЦА
Чин отварања Читалишта у Београду схваћен је као значајан културни и национални догађај, јер је Србију уводио у ред „изображених европских држава”. Зна се да је Читалиште било на гласу у Европи: лондонски Тајмс је његово отварање оценио као један од најзначајнијих догађаја на Балкану. А у Записима о Србији Ровински је забележио је да је Читалиште београдско имало три врло простране просторије од којих је у једној била библиотека са много књига и новина, а друге две су биле читаонице, једна за младеж а друга за оне старије, где се могло и пушити. Грађани су доводили госте да им покажу ту европски уређену установу.
Да би осигурали редован прилив књига, Управни одбор је упутио молбу Министарству да се библиотеци поклони свака књига у по један-два примерка коју штампа „Превитељствена књигопечатња” (штампарија). Књиге су поклањали углавном интелектуалци, највише књижевници. Његош је, примера ради, поклонио десет књига првог издања Горског вијенца, а у библиотеци се нашло и рукописно Доситејево „Слово”, изговорено приликом отварања Велике школе. Године 1847. библиотека је имала 615 књига и 46 наслова новина, а следеће године тачно 2.330 књига, лепу збирку књига наших старијих писаца.
ИНТЕГРАТИВНА НАСТАВА: СВЕТСКИ ДАН ВОДА
Буди у моди, брини o води
Светски дан вода у Ужицу у Основној школи ,,Нада Матић” прерастао је у манифестацију под називом „Буди у моди, брини о води”, уз учешће великог броја ученика
У оквиру тематског повезивања садржаја из различитих наставних предмета у Основној школи „Нада Матић” у Ужицу обележен је Светски дан вода. Интегративним приступом теми, из угла различитих наставних предмета, показали смо како може да се обради тема везано за значај очувања и заштите водних ресурса. Учесници радионице били су ученици од петог до осмог разреда предметне наставе, ученици другог разреда разредне наставе, као и ученици којима је потребна додатна образовна подршка.
Реализацијом ове тематске радионице желели смо да код ученика развијамо правилан однос према природи, пробудимо свест о драгоцености воде и задатку да се рационално користи и чува, да их подстакнемо да активно размишљају о заштити животне средине, штедњи енергије, својој будућности и образовању.
Радионица је почела занимљивом презентацијом о значају воде за жива бића, утицају климатских промена на глобално отопљавање и подизање нивоа мора, последицама отапања ледника и снега на половима и планинама.
Сазнали смо и нешто више о нежним и осетљивим организмима, алгама, њихoвој подели, значају за природу, као и за човека. Ученици су нам објаснили и шта се дешава када услед последица глобалног отопљења и загађења воде дође до пренамножавања алги, тзв. цветања воде. Подсетили су нас на недавни случај цветања језера Врутци, одакле су се пијаћом водом снабдевали Ужичани, који су били принуђени да користе алтернативне изворе водоснабдевања (цистерне).
Наши најмлађи учесници радионице представили су значај воде за живот људи, као и допринос појединца у рационалном коришћењу воде у домаћинству кроз кратак драмски текст „Вода је наше благо”.
Како људски фактор може бити нехуман према реци и шта су све принуђена да раде деца из појединих крајева света да би зарадила за храну, објаснили су ученици којима је потребна додатна образовна подршка, a кроз кратку презентацију и рецитовање песама о води.
Од праисторијског доба до данас човек је користио воду за различите потребе. О утицају воде на живот праисторијског човека (Лепенски вир, Винча, Дунав, сојенице), настанку првих цивилизација у долинама великих река, изградњи иригационих система, аквадукту… излагали су ученици са историјског аспекта. Развојем људског друштва, кроз различите епохе, употреба воде је стицала нове димензије. Тако је у XVIII веку пронађена парна машина која је омогућила покретање пумпи, локомотива, пароброда и трактора. Такође, у новом веку су познате борбе држава око контроле над важним воденим токовима и самим тим стицање позиције најмоћнијих држава света. О примеру Велике Британије, која је током новог века била највећа поморска сила света и која је очувала свој положај, победивши Наполеонову војску на мору и онемогућила уздизање Русије, спречавајући њен излазак на топла мора, говорили су ученици који су представљали групу Историја.
Значај енергије, њене различите видове и трансформације, као и примену хидроенергије у свакодневном животу представили су нам ученици кроз моделе воденог кола, воденице, турбине, водена саобрађајна срдства која су израдили на часовима техничког и информатичког образовања. Овој групи придружили су се и ученици којима је потребна додатна подршка. Они су представили своје моделе водених саобраћајних средстава.
Данас се хидроенергија користи за производњу струје, без које се не може замислити живот савременог човека. Више о раду хидроцен-трала, њиховој подели, предностима и недостацима говорили су нам наши физичари.
Шта се дешава у деловима света где се налазе пустиње и које су највеће пустиње на свету, на који начин су камиле прилагођене животу у пустињи и шта су то оазе, представили су нам ученици географске секције.
Да се бедуини (пустињски номади) могу сладити сочним јагодама произведеним у пустињи, омогућио је систем наводњавања „кап по кап”, настао у Израелу. Захваљујући том систему, искоришћена је морска вода за наводњавање и стварање плодних површина, на којима се узгајају разне биљне културе, чак и памук. О томе су нам говорили ученици, најпре на енглеском језику, а потом је уследио превод на српски. Да би нам што боље пренели дух Израела, отпевали су и две јеврејске народне песме на хебрејском језику Hava Nagila и Hevenu Shalom Aleichem. Уприличена је и мала изложба ликовних радова, фотографија и предмета, симбола Израела, меноре и Талмуда. Један ученик је на шпанском језику укратко објаснио систем наводњавања који се примењује у Шпанији.
Намену и битне карактеристике савремених средстава у пољопривредној производњи објаснили су ученици који су представљали техничко и информатичко образовање. Показали су нам и моделе пољопривредних машина које су израдили у настави. А зашто можемо да се лепо насапуњамо и окупамо под тушем, али не и у морској води, објаснили су нам наши „хемичари” кроз краћи драмски текст, илустрацију и оглед.
Има један славни град који стоји насред мора./Море је на његовим широким и уским улицама, и у време осеке,/и у време плиме,/а морске траве хватају се за зидове његових мраморних палата – oвако је певао енглески песник Самјуел Роџерс 1882. године о Венецији. О граду на води, јединствене лепоте и значаја за светску културну баштину и проблемима који су задесили „град узвишености” говорили су ученици на италијанском језику. Данас се Венеција бори за опстанак и потребан јој је спас од туристичке индустрије, загађености, а највише од опасних таласа плиме који су последица раста нивоа мора у читавом свету и изазивају велике поплаве. Ученици су представили све начине на које се Венеција бори против таласа који, попут звона које опомиње, ударају у њена здања. Уследио је превод текста презентације на српски језик, а потом и рецитовање песме Filastrocca sul risparmio dell’ Acqua (Јоланда Рестано) која говори о свакодневним животним навикама које доводе до уштеде воде у домаћинству.
Приказујући одломке посвећене великој реци Дунаву, највећим морским дубинама, познатим морима и океанима, ученици су кроз плаву и зелену боју папира у облику капи, реке, мора, његове дубине и обале дочарали значај и неопходност воде, али и њену суровост и непобедивост. Одабрани су одломци из књижевних дела: „20000 миља под морем” Жила Верна, романа „Робинсон Крусо” Данијела Дефоа, поеме „Ђачки растанак” Бранка Радичевића и Андрићевих записа „Мостови”, као и песме које су сами ученици писали о води.
Добар цртеж или слика могу на најбржи и најефикаснији начин, визуелно, у трену, саопштити и приближити масу података описаних текстом. Такав ликовни облик рада назива се илустрација.
Задатак ученика је био да илуструју на које све начине човек може рационално да користи воду у домаћинству. Након завршетка радова презентовали су о којим људским поступцима је реч и истакли понеку занимљивост везано за тај поступак. Радове су радили у паровима, а избор ликовне технике је био слободан.
Од радова насталих на радионици сачињена је изложба, а радови су садржали следеће поруке: Поправите славину, туш, водокотлић да вода не капље и не цури; Бирајте туширање, а не купање у кади; Машине за прање судова и веша укључујте само кад су пуне и при том бирајте економичне програме! Тако штедите и воду и струју; Затворите славине док перете зубе; Перите аутомобиле у перионицама или водом из кофе, а потом само исперите сапуницу водом из црева; Сакупљајте кишницу; Рационалним коришћењем не само да ћете уштедети воду и задовољити своје потребе већ ћете омогућити да и други имају довољно. Уједно, и ваши рачуни биће мањи, па ћете уштедети доста новца.
Како да израчунамо колико свако домаћинство потроши воде на дневном, седмичном или месечном нивоу, колико потроши по члану породице, који кућни уређај је највећи потрошач воде и колико новца издвајамо за те потребе, објаснили су нам „математичари” кроз креирање задатака, графикона и табела.
О утицају воде и физичке активности на здравље и правилном уношењу течности у организам док вежбамо говорили су ученици који су представљали предмет Физичка култура.
Ученици су нам објаснили шта вода представља у религији, како се и зашто користи у Светим тајнама. Са аспекта верске наставе, објашњена је народна пословица „Вода све пере, сем црна образа”.
Тематска радионица имала је музичку подлогу све време трајања. Слушали смо композиције: „Влтава”. Беджих Сметана, „Лабудово језеро”, Петар Иљич Чајковски и „Музика на води”, Георг Фридрих Хендл.
Фасцинантно и очаравујуће је било извођење кратких мелодија ученика и наставнице на инструменту сачињеном од стаклених чаша. У чаше истог облика и величине сипана је вода до различитог нивоа. Ударањем металног штапића о зид чаше произведен је тон различите висине и тако је вода послужила и као инструмент за свирање.
Након тога чули смо извођење одломка из опере „Кармен” Жоржа Бизеа, чији је извођач Амароси, а мелодија се изводи на боцама испуњеним водом.
Занимљива кореографија ученика на музику из цртаног филма „Мала сирена” означила је крај ове занимљиве и едукативне тематске радионице.
Велика потрошња воде није знак посебне уредности него лакомисленог односа према том добру. Не значи да смо сиромашни ако штедимо воду и не расипамо је. Богати смо ако поседујемо свест да је вода наше заједничко наследство и драгоценост. Будући да мале ствари покрећу свет, свако од нас може дати свој допринос очувању воде. Морамо да је штитимо и штедимо, сваки дан, на сваком месту и у свакој прилици.
Оливера Шуљагић
ОШ ,,Нада Матић”, Ужице
АНТРФИЛЕИ:
ПРИПРЕМА ЗА ЦЕЛОЖИВОТНО УЧЕЊЕ
Овим типом радионица ученици уче да сагледавају појаве у целовитости, посматрају проблеме из различитих углова, јачају сарадничке односе у групи, као и између група, развијају комуникативне способности и вештину излагања истраживачких радова, развијају толеранцију према различитостима. На овај начин подстичемо их да користе различите извора знања као припрему за целоживотно учење.
ПРВА НА БАЛКАНУ
Прва централа наизменичне струје на Балкану, урађена по Теслиним принципима, саграђена је у Ужицу на Ђетињи. Захваљујући чувеном професору Велике школе у Београду Ђорђу Станојевићу хидроцентрала је свечано почела с радом другог августа 1900. године и лично ју је отворио краљ Александар Обреновић.
САСТАНЦИ ЗА РОДИТЕЉЕ ПРЕДШКОЛАЦА
Загрљај нема алтернативу
Потребно је више подстицати социјалну интеракцију малишана с одраслима и вршњацима, како не би одлутали у нереални, виртуелни свет телевизије и компјутера, јер они не могу заменити загрљај, дружења са вршњацима, мирисе игралишта…
На крају радне године за родитеље предшколаца се организују тематски родитељски састанци, на којима добијају практичне савете како да поступају са својом децом у циљу добре припреме за полазак у „велику школу”. Наиме, поред систематске припреме која се спроводи у вртићу, родитељи имају значајну улогу у припреми деце за полазак у школу. Они могу и те како да спроводе и психолошку и образовну припрему. Психолошку тако што ће са својом децом разговарати, првенствено без страха, позитивно о школи како би развили позитван став код свог детета. На пример, родитељи могу да препричавају своја позитивна школска искуства, дружења, екскурзије, да наводе дбре разлоге образовања и предности истог. Такође, родитељи су кључни фактор у развоју радних навика и самосталности. Тако је, рецимо, неопходно да дете у кући има своје обавезе, кућне послове у складу са својим узрастом. Овде се преплићу и психолошка и образовна фунција родитеља где родитељ код детета развија однос према радним навикама у погледу и места и времена.
Познато је да у вртићима постоји распоред дана (доручак, васпитно-образовне активности…), као и место где се те активности спроводе. По том моделу, на овим састанцима би им требало препоручити да са својим малишанима развију и кућни распоред активности, време и место. Рецимо, дете поред кутка за игру треба да има и свој будући кутак где ће му стајати сто, столица, радни прибор, свеске, књиге… Веома је важно да дете своје радне навике спроводи у току дана, а не касно у ноћ.
Васпитачи су ти који треба да им укажу да су они најзначајнији модел учења у животу свог детета и отуд је неопходно да се и сами психолошки припреме за полазак детета у школу. С тим у вези, добра припремљеност родитеља јесте један од значајних задатака вртића у виду сарадње са породицом. Један део активности васпитача и стручних сарадника, педагога и психолога, на припремању деце за полазак у школу, треба да буде усмерен ка породици, односно информисању родитеља шта они са своје стране могу да учине да би допринели овој припреми.
У разговору са родитељима васпитач треба да сазна какве је радне навике дете стекло у породици, какви су међусобни односи родитеља и детета, чему га уче, како га мотивишу, какви су услови за развој и учење у породици, чиме се дете највише бави код куће и шта га посебно занима. С друге стране, важно је да родитељи знају шта се са децом ради у вртићу, као и да имају прилике да виде понашање свог детета у друштву вршњака. Најбољи начин за увид у живот и рад васпитне групе је њихово присуство у вртићу. Родитељи тако могу да посматрају своје дете у посебној ситуацији, какву представља активност у васпитној групи, уоче реакције у комуникацији са другом децом и васпитачима. Осим тога, од васпитача могу да науче многе поступке, рецимо како организовати покретну или дидактичку игру, како прочитати причу, поразговарати са дететом о ономе што је чуло и слично. Веома добре могућности за комуникацију са родитељима деце, пружају и информативни панои испред радних соба, као и педагошко-психолошки куткови за родитеље. Теме родитељских састанака будућих првака су бројне. Истовремено, васпитач би на овим састанцима требало да им скрене пажњу на предрасуду, према којој игру као показатељ незрелости, треба сузбијати код предшколаца. Напротив, игра задржава своју развојну функцију до краја детињства, те се стога кроз игру могу неприметно развијати пажња, памћење, опажање… Кроз игру се такође развија способност детета да слуша, чује, гледа, говори, а све ово је од великог значаја за припрему за школу.
Такође, веома је важно да поменемо активно учешће родитеља у животу њихове деце. У овом случају од родитеља се очекује, као главног модела у дететовом одрастању, да науче своје дете адекватном животносм стилу. Ту подразумевамо да родитељи поведу рачуна како дете спава, каква му је исхрана, како и са ким све проводи своје слободно време, које су му обавезе, одговорности и слично. Битно је да дете у одређено време леже и устаје, да буде задовољена оптимална количина сна. Важна је и дететова исхрана, акценат је на важности доручка да никада не сме да оде у школу, а да претходно није доручковало. Такође, битна је и физичка активност детета. Наиме, од важности је да дете своје слободно време не проводи пасивно крај телевизора и компјутера који су генерално у данашње време велика препрека како у здравом одрастању тако и у квалитетном васпитању деце. Сваки родитељ треба да се запита „која је функција компјутера за дете у раном школском периоду?”. Данас је тешко игнорисати моћ телевизије и компјутера у одрастању деце, али родитељи би требало да помогну детету да попуни своје време на другачији начин. То би била заједничка дружења, шетње, бављење спортом или неким осталим хобијима који су у складу са дететовим интересовањима. Потребно је више подстицати социјалну интеракцију детета и са одраслима и са вршњацима, како дете не би одлутало у нереалан, виртуелан свет телевизије и компјутера, јер они не могу заменити осећај загрљаја, дружења са вршњацима, мирисе игралишта…
Зато се родитељима саветује да уче своју децу да причају о својим осећањима, да своје емоције преточе у речи. Децу је потребно емоционално оснаживати, не скривати од њих истину, чак и ако је болна.
Невена Студен, психолог
АНТРФИЛЕИ:
КУЋНЕ ОБАВЕЗЕ
Родитељима треба посебно „подвући” огроман значај повољне породичне атмосфере за развој њиховог детета. Такође их треба упознати са начинима на које могу допринети богаћењу дечјег искуства и проширивању сазнања о људима, природи, месту у којем живе, како да одговарају на дечја питања, усмеравају дете у гледању ТВ емисија, ограниче време проведено испред рачунара, како да се играју са својим дететом и усмеравају његову игру, и како да створе позитивна очекивања у односу на оно што их чека у школи. На родитељским састанцима им се препоручује да укључују децу у свакодневне кућне послове, објашњавајући им потребу да деца имају стална задужења и одговорности у кући, о којима ће се старати самосатално и свесно, прихватајући их као свој део дужности које деле сви укућани. Познато је да су деца која су на тај начин ангажована у кући, уопште спремнија да раде и сарађују, да су активнија и одговорнија у извршавању обавеза, што им је потребно у школи.
ЗАЈЕДНИЧКЕ ПРИЧЕ
Веома корисно је када породица може свакодневно да одвоји макар пола сата за такозвани породични састанак где сваки члан има могућност да исприча како је провео дан, да ли му се десило нешто лепо или ружно, да ли постоји неки проблем где заједничким снагама могу доћи до решења. Ово не само да ствара присан однос међу члановима и осећај сигурности (који у данашње време све више недостаје), него и помаже деци да активно слушају, помаже им и у стицању свесности о другима, о реалности која их окружује.