У СУСРЕТ УПИСУ У СРЕДЊЕ ШКОЛЕ
Више места него ђака
Будуће средњошколце ће традиционално, као и сваке године, у јуну „трести” уписна грозница, јер ће се у том месецу завршити сва тестирања и провере знања и умећа. Ове године осмолетку завршава 70.335 ђака, а према плану уписа просветних власти трогодишње и четворогодишње средње школе моћи ће да приме 77.749 нових ученика, што значи да има довољно места за све и да свршени осмаци не треба да брину да ће остати неуписани. Ипак, мораће добро да загреју столицу и дају све од себе да освоје што више поена на завршном и пријемном испиту, јер ће од укупног броја бодова зависити да ли ће се уписати тамо где највише желе. У гимназијским скамијама од септембра моћи ће да седи 18.301 ђак, у четворогодишњим школама 62.643 и у трогодишњим 7.850 нових средњошколаца. Једино ново занимање ове године је „Оператер за израду намештаја” који ће се реализовати уз примену елемената дуалног образовања.
Према речима Снежане Марковић, помоћника министра просвете за средње образовање и образовање oдраслих, следеће године Министарство планира да поново у гимназије уведе смер за обдарене ученике за рачунарство, за шта је већ послат захтев Заводу за унапређивање образовања и васпитања, да изради предлоге наставних планова и програма. Осим тога, просветне власти настављају рад на припремама за реформисање гимназија.
Мали матуранти који желе да се упишу у специјализоване и уметничке школе и одељења за таленте и даровите први излазе на мегдан за упис у средњу школу пријављивањем за полагање пријемног испита од 21. до 23. маја, а спортска документација за Спортску гимназију прилаже се с пријавом 4. и 5. јуна.
Према Конкурсу за упис у први разред средње школе за Школску 2016/2017. годину коначни резултати провере дара, талента и способности знаће се 10. јуна, а ученицима завршног разреда осмолетке који желе да конкуришу за упис у редовну средњу школу завршни испит у матичној основној школи почиње тестом из српског, односно матерњег језика, 15. јуна. Знање из математике провераваће се сутрадан, 16. јуна, а комбиновани тест из природних и друштвених наука сутрадан, 17. јуна. Прелиминарни резултати биће познати 19. јуна, а коначни 24. јуна, када ће се завршити и упис у музичке и балетске школе у Србији.
Најважнији задатак након ове уписне фазе који предстоји кандидатима за средњошколце односи се на попуњавање листе жеља са одабраним школама, смеровима гимназија и образовним профилима. Пре него што направе списак и одреде редослед, мораће добро да промисле о шансама за упис, које зависе од општег успеха од шестог до осмог разреда основне школе (највише 70 поена) и броја освојених бодова на завршном испиту, на коме најбољи могу да сакупе максимум 30 поена, по десет на сваком тесту – односно укупно максималних 100 поена.
Следећи корак је распоред ученика по школама, смеровима и образовним профилима и затварање првог уписног круга 5. и 6. јула уписом новопечених средњошколаца. Други, поправни, уписни круг је 5. јула, али само у школама у којима је остало слободних места. Три дана касније, 8. јула, завршава се и овај уписни рок за нове средњошколце.
Неке средње школе нису биле задовољне овогодишњим планом уписа. Број ученика у медицинским и економским школа Министарство просвете није повећавало ни после примедби, образлаже Снежана Марковић, јер су сматрали да нема смисла повећавати број одељења „због усклађивања са европском регулативом у регулисаним професијама, јер ће образовање медицинских профила убудуће трајати пет година”.
Економске школе остале су без зеленог светла због предимензиониране мреже средњих школа у односу на потребе рада.
– Сваки директор брине о својим запосленима и школи, руководилац школске управе и градске и општинске власти о својим реонима, а Министарство просвете мора да брине и о свеукупном систему, тако да смо уважили само оне примедбе које су имале заиста ваљану аргументацију у духу са стратегијом развоја образовања и потреба привреде – објашњава Марковић, уз опаску да је ове године план уписа припреман по новоутврђеној процедури, са веб-апликацијом, па сада Министарство располаже с валидним, дигитализованим, подацима који ће бити основа за израду будуће мреже школа, тако да ће овај посао свакако бити један од приоритета за следећу школску годину.
О. Николић
АНТРФИЛЕИ:
НОВИНЕ
Ове године донети су нови правилници за афирмативне мере при упису у средњу школу. Према тим правилницима, припадници ромске популације и полазници програма за основно образовање одраслих, као и социјално угрожени припадници обе групације, добијају додатне бодове који им олакшавају упис.
ДИЗАЊЕ ТЕМПЕРАТУРЕ
Наредна седница Националног просветног савета заказана за 7. јун биће посвећена малој матури, речено је на Савету који је одржан уочи овог издања „Просветног прегледа”, уз образложење да чланови желе да се „подигне температура” пред полагање завршног испита „како се не би догађали пропусти у организацији као претходних година у којима су учествовали ученици или наставници”. НПС је на овој седници усвојио иновиране наставне планове и програме за Филолошку и Математичку гимназију, али је за следећи скуп остављена расправа о програму за српски језик и књижевност за будуће филологе.
КОНКУРС
„Просветни преглед” ће и ове године објавити Конкурс за упис у први разред средње школе за школску 2016/17, који ће моћи да се набави од следеће недеље у књижарама „Просветног прегледа” у Београду и Новом Саду и другим књижарама у Србији или се могу поручити мејлом. У Конкурсу су, поред осталог, информације о општим и посебним условима, мерилима и начину избора кандидата, распоређивању ученика, као и подаци о упису ђака који полажу или не полажу пријемни испит.
Такође, могу се наћи и критеријуми уписа у школе за ученике са сметњама у развоју, уписа кандидата старијих од седамнаест година. Наведени су и здравствени услови и списак докумената потребних за упис, као и критеријуми пријема ученика у установе за смештај и исхрану, те списак тих установа. Назначени су и услови за доделу ученичких кредита и стипендија, информације о огледним одељењима и Упутство за тумачење основног дела Конкурса…
Конкурс се продаје по прошлогодишњој цени од 250 динара. Упредо са Конкурсом „Просветни преглед” припрема и Информатор са оријентационим бројем бодова по којима су школе уписивале ђаке претходних година. Ни цена Информатора се није мењала, кошта као и лане, 220 динара.
У Европи све мање жена у информационим технологијама
Родна равноправност приоритет Уједињених нација
Према подацима Европске комисије, у земљама ОЕCD је на ИКТ студијама мање од 20 одсто студенткиња, за разлику од готово 40 одсто колико их је регистровано осамдесетих година прошлог века, кад су рачунарске науке први пут укључене у универзитетске наставне планове и програме
Међународни Дан девојчица у информационо-комуникационим технологијама (ИКТ), установљен је да на глобалном плану подигне свест и охрабри девојке и младе жене широм света да студирају и планирају каријеру у најбрже растућем сектору светске привреде – у области савремених технологија. Крајем априла, обележен је по пети пут за редом. Међународна унија за комуникације при УН (International Telecommunication Union – ITU) 2010. године је установила овај Дан – који се обележава сваког последњег четвртка у априлу – као део најшире међународне акције за подстицање жена да се образују и баве предметима у STEM (Science, Technology, Engeneering and Mathematics) – науком, технологијом, инжењерством и математиком. Циљ акције је да се заустави хронични глобални пад броја студенткиња које се опредељују за ИКТ, али и да допринесе попуњавању, како се предвиђа, најмање два милиона ИКТ радних места која ће, у недостатку квалификованог кадра, већ у наредних неколико година бити упражњена. Такође, тај Дан треба да инспирише и државне владе и приватни бизнис да пронађу начине да девојке и младе жене опреме вештинама потребним да постану ИКТ професионалци. У протеклих пет година, од како се Дан обележава средњошколским, универзитетским и другим манифестацијама широм света, у 150 земаља света одржано је више од 5.300 таквих догађања, у организацији земаља чланица ITU, локалних невладиних организација, академских заједница, али и ИКТ компанија као што су Циско, Ериксон, Мајкрософт, Оракл и друге.
Априла 2013. године и Брисел је по први пут био домаћин једног од догађаја у оквиру обележавања Дана девојчица у ИКТ, у организацији Европске комисије, Европског парламента и ITU. У склопу манифестације, Европски парламент је организовао и округли сто на тему учешћа жена у ИКТ. Кључне теме тог разговора биле су стереотипно приказивање девојака и жена у медијима, одговорност индустрије за иницирање промена у ИКТ сектору, као и дигиталне вештине и улога бизниса у придобијању жена за веће укључивање у ИКТ. Том приликом изнесени су и подаци Европске комисије на ову тему – у земљама ОЕCD, студенткиње чине мање од 20 одсто уписаних на ИКТ студије, за разлику од готово 40 одсто колико их је регистровано осамдесетих година прошлог века, кад су рачунарске науке први пут укључене у универзитетске наставне планове и програме. Кад је о завршавању студија реч, на ИКТ студијама је само око три одсто студенткиња дипломаца, у поређењу са око 10 одсто дипломаца међу мушкарацима. Овај академски јаз огледа се и у броју жена међу ИКТ стручњацима, који се сад процењује на само око 20 одсто широм ОЕCD. У Европи, тек девет одсто програмера апликација јесу жене, и само 19 одсто их је међу европским ИКТ менаџерима (у поређењу са 45 одсто жена руководилаца у другим секторима услуга), и само 19 одсто међу ИКТ предузетницима (у поређењу са 54 одсто жена у осталим услужним секторима). Такође, жене напуштају радна места у ИКТ по двоструко већој стопи у односу на мушкарце.
Глобални сектор технологија наставља, међутим, убрзано да се развија, те се предвиђа да ће у њему у наредних пет година бити два милиона непопуњених радних места. То значи да девојке са ИКТ вештинама могу очекивати обиље прилика за запошљавање и развој каријере, као и предвиђено повећање прихода од девет одсто у односу на друге секторе привреде. Штавише, за девојке и младе жене које уче кодирање, развој апликација и рачунарске науке уопште, то значи не само шансу за успешне каријере у ИКТ сектору, већ и у било којој другој области коју изаберу за студирање, зато што ИКТ вештине данас значе несумњиву предност на било ком плану људске делатности.
„Дан девојчица у ИКТ подсећа нас да информационо-комуникационе технологије помажу да се унапреди квалитет живота људи широм света – кроз бољу здравствену заштиту, боље управљање животном средином, бољу комуникацију, и бољим образовним системима који трансформишу начин на који деца и одрасли уче”, нагласио је тим поводом, 28. априла, генерални секретар ITU Хоулин Жао. У саопштењу за медије, он је додао да „ИКТ професионалци данас раде на неким од најузбудљивијих пројеката који се раније нису могли ни замислити”, и да је то прилика и за девојке, за њихово професионално остварење и добру зараду. „Осим тога, оснаживање девојчица да бирају своје будуће послове у ИКТ области не само што је добро за њих и њихове породице већ може бити и велики замајац друштвено-економског развоја на националном нивоу”, истакнуто је у саопштењу.
Г. Томљеновић
АНТРФИЛЕ:
МЕЂУНАРОДНИ ДАН
Дан девојчица у ИКТ установљен је као директан резултат усвајања Резолуције 70, на Пленарној конференцији ITU, октобра 2010. године у Гвадалахари (Мексико). Том резолуцијом, под насловом „Родно учешће у ITU и промоција родне равноправности и оснаживање жена кроз информационе и комуникационе технологије”, родна перспектива је укључена у реализацију свих програма и планова Међународна уније за комуникације при УН. Такође, ове године је Унеско установио, и у свету је по први пут обележен међународни Дан жена и девојака у науци, што додатно потврђује да је родна равноправност један од приоритета Уједињених нација.
НАША ТЕМА: НАУКА У СРБИЈИ
РАЗВОЈ НАУЧНОИСТРАЖИВАЧКЕ ОБЛАСТИ
У бици за квалитет 15.000 истраживача
Главне промене су у механизму оцењивања пројеката, где се већи акценат ставља на рецензије, а мањи на квантитативне резултате рада научних установа и самих истраживача, којих у Србији данас има око 15.000, скоро седам хиљада више у односу на 2011. годину
Упркос свему, научноистраживачка заједница у Србији је жива и здрава и и даље ради на својим домаћим и иностраним пројектима.
А околности у протеклом периоду биле су такве да су претиле да блокирају домаће научнике и истраживаче, због чега су они листом дигли глас. Пре свега против Конкурса за научноистраживачке пројекте за наредни циклус финансирања.
Конкурс је поништила Влада Србије на прошлонедељној седници већином гласова, уз напомену да остаје на снази привремено финансирање пројеката. Ту одлуку још процедурално треба да потврди парламент, али тек када се верификује нови посланички састав Скупштине Србије.
Министар просвете, науке и технолошког развоја Срђан Вербић је појаснио да се овим продужава привремено финансирање пројеката и да, до следећег конкурса, научници не треба да буду забринути за своје приходе.
Од понедељка, 9. маја, Министарство просвете, науке и технолошког развоја најавило је консултативне састанке са представницима релевантних институција поводом расписивања новог конкурса.
Ресорни министар је овом приликом изјавио и да преузима одговорност за неуспех конкурса, уз напомену да ће „понудити оставку премијеру, као морални чин, уколико је то изводљиво с обзиром на то да је Влада у техничком мандату”.
Да подсетимо, Министарство науке је Конкурс за нови циклус научноистраживачких пројеката расписало 13. априла и планирана су три програма: основна истраживања и основна усмерена истраживања за период од 2016. до 2020. године, те истраживања за технолошки развој за период 2016–2019.
Редовно финансирање пројеката по претходном конкурсу завршено је још прошле године, али је нови конкурс, након измена Закона о научноистраживачкој делатности из децембра, чекао још низ неопходних докумената.
Влада је у међувремену усвојила Стратегију научног и технолошког развоја Србије 2016–2020. – под геслом „Истраживања за иновације”, после чега су донети и правилници о вредновању успеха истраживача, као и о вредновању, избору, финансирању и праћењу пројеката.
Државни секретар за науку др Вера Дондур је представила детаље Конкурса, који се у главнини вероватно неће мењати ни када буде усвојен из новог покушаја. За овај циклус из буџета је било намењено 11,2 милијарде динара.
Планиран је концепт основног усмереног истраживања, намењен посебним изазовима чије решавање има општи значај, а на њима ће заједнички радити и ресорно и друга заинтересована министарства, а у служби развоја привреде и пословних иновација.
Главне промене су у механизму оцењивања пројеката, где је већи акценат стављен на рецензије, а мањи на квантитативне резултате рада научних установа и самих истраживача, којих у Србији данас има око 15.000, скоро седам хиљада више у односу на 2011. годину.
– Србија је економски мала земља, али имамо релативно добру науку – оценила је др Дондур, подсећајући да је постигнут напредак у резултатима наше науке, пре свега захваљујући цифри од око 11.000 истраживача, колико их је учествовало у претходном пројектном циклусу.
Иако је ванпројектно финансирање (читај: плате) научника изазвало највећи бунт, ипак је, званично, један од главних разлога за укидање конкурса био непостојећи Национални савет за науку (Вербић то правда кратким роком између доношења новог закона о научноистраживачкој делатности и расписивања превремених избора).
Први задатак после његовог оснивања биће расписивање новог конкурса. Одлазећи министар просвете и науке најавио је то за период одмах по формирању нове владе, као и да његово министарство већ припрема документацију за будући Национални савет.
Конкурс за нови пројектни циклус расписан је 13. априла и требало је да буде затворен 12. маја. Као ретко који конкурс, изазвао је незадовољство широм научне заједнице, покренуте су петиције и широка јавна дискусија. Министарство науке, просвете и технолошког развоја је у међувремену добило око 800 пројектних пријава.
АНТРФИЛЕ:
СПОРНО
Министар просвете, науке и технолошког развоја др Срђан Вербић рекао је недавно, у јеку полемика, како се „показало немогућим очувати плате свих запослених у науци у Србији и истовремено повећати квалитет научних истраживања”.
– Ко год буде радио следећи конкурс, мораће то да ради са већим буџетом – оценио је он, базирајући се пре свега на чињеници да је буџет за науку исти од 2011. године, а да је број научника и истраживача безмало дуплиран.
Зато је, као један од начина додатног финансирања, разматрано и већ поменуто укључивање других релевантних министарстава у научне фондове.
Само дан пре него што ће Влада Србије поништити спорни конкурс, Центар за промоцију науке је (5. маја у Установи културе „Пароброд” у Београду) организовао Отворену ЦПН трибину „Шта се десило са науком у Србији?”. У дискусији која је трајала дуже од два сата учествовали су министар Вербић, потпредседник САНУ, академик Зоран Поповић, др Александра Павићевић са Етнографског института САНУ у својству представника Заједнице института Србије, др Весна Милетић из Покрета „Спасимо науку” и др Ђурђица Јововић из Синдиката науке.
У узаврелој атмосфери било је жучног аргументовања, аплауза, али и негодовања, што је концепт трибине и предвидео, с намером да се, уз говорнике, јасно чује и глас публике, у којој су били махом људи из науке.
ПОЛОЖАЈ МЛАДИХ ИСТРАЖИВАЧА У ДРУШТВЕНО-ХУМАНИСТИЧКИМ НАУКАМА
Ни посла, ни стана
Прошлогодишње истраживање Института економских наука међу 356 докторанада показало је да готово сваки трећи млади истраживач у Србији и даље живи са родитељима
Због недостатка пара и малобројне администрације у научноистраживачким организацијама многи млади истраживачи принуђени су да раде административно-техничке послове на међународним пројектима. Због тога се жале да проводе сате у финансијским службама факултета, уместо у учењу, како би објаснили захтеве иностраних донатора или разјаснили на шта се односи неки појам на енглеском. Они сматрају да непрофитни сектор има бољу и адекватнију техничку подршку за спровођење међународних пројеката. Са овим изазовом докторанди се веома често сусрећу, што потврђују и резултати истраживања Института економских наука о младим истраживачима у друштвено-хуманистичким наукама.
Да време од пре неколико деценија није отишло у неповрат кад су најбољи студенти у првим данима службе доносили кафу и бурек за доручак својим шефовима, најбоље илуструје исказ једне докторанткиње:
– У мојој финансијској служби не постоји ниједна особа која говори енглески, па ја идем тамо да радимо финансијски извештај и све слажемо по тендерима. Ја читам шта значи accommodation, а питају ме шта ти је то ACC. И све то траже од људи који су млади истраживачи. Једном сам чак истоваривала воду за конференцију коју смо имали, што је још било лепо у односу на финансијске извештаје у које се ми заробимо радећи.
Прошлогодишње истраживање Института економских наука међу 356 докторанада показало је да готово сваки трећи млади истраживач у Србији и даље живи са родитељима! И док осам одсто уопште нема примања, сваки пети процењује да му оно што зарађује није довољно да покрије ни основне животне потребе.
Највише докторанада (36,8 одсто) самостално плаћа изузетно високе школарине на докторским студијама. Незадовољни су и условима за рад, а посебан проблем они виде у томе што, по њиховом мишљењу, изостаје институционална подршка, чак и за обавезне сегменте рада на докторским студијама (као што је, рецимо, учешће на конференцијама или конгресима).
Резултати ове студије представљени су на округлом столу „Млади истраживачи: образовање и подршка” прошлог октобра, са ког су универзитетски професори, истраживачи и докторанди поручили да су материјалне околности за бављење науком посебно неповољне за младе истраживаче из ове области и да докторским студијама недостаје интернационалност, интердисциплинарност и апликативност. Односно, да су њихови основни проблеми материјални положај и услови за рад. Под тим се подразумева приступ литератури, доступност софтвера за анализу података, обезбеђивање простора за рад…
Према анкети, ни трећина испитаника (27 одсто) не сматра да су програми докторских студија међународно релевантни, док велики постотак верује да није довољно развијена сарадња са страним институцијама. Чак 45 одсто докторанада мисли да гостовање професора није на задовољавајућем нивоу, а лоше су оцењене и могућности за њихову мобилност.
Студенти на докторским студијама у области друштвeно-хуманистичких наука сматрају да докторски програми не пружају довољно добру методолошку обуку, што потврђује податак да свега 12 одсто анкетираних сматра да су потпуно обучени за рад у програмима за обуку података. Докторанди су, такође, изјавили да их програми не припремају за бављење практичним радом. То се најбоље види по томе што свега 15 одсто анкетираних тврди да се осећа способним за писање практичних политика. Тој процени се придружује и мишљење да би број и различитост изборних курсева на докторским студијама требало да буде већи.
Oва студија није забележила само критичке опаске и опсервације докторанада, јер је било и оних који су набрајали и добре стране докторских програма. На тој листи су, пре свега, теоријска знања која програм који похађају пружа, затим, сарадња са професорима и рад са ментором. Чак 68 одсто испитаника изјавило је да је у већој или мањој мери задовољно радом са ментором.
АНТРФИЛЕ:
РЕГИОНАЛНИ ПРОГРАМ
Студија Института економских наука спроведена је у оквиру пројекта „Национални дијалог у области друштвених наука у Србији 2014–2016”, којим координира Институт друштвених наука, као локална канцеларија Регионалног програма подршке истраживањима у области друштвених наука Универзитета у Фрајбургу.
Тему припремили
Дамир Јелисавчић и Олга Николић
ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ
МУЗИКА – ЛЕК БЕЗ НЕЖЕЉЕНИХ ЕФЕКАТА
Ко жели дa певa увек ће нaћи песму
Учење свирaњa неког инструментa побољшaвa ментaлне функције и подстиче нa покрет. Музикa помaже пaмћењу, кaо и рaзумевaњу мaтемaтике. Реч је о способности aпстрaктног мишљењa нa потпуно естетском нивоу. Кроз зaједничко музицирaње подстичу се и рaзвијaју друштвене вештине
Верa Милaнковић, професор музике и композитор, својa предaвaњa нaјчешће зaпочиње цитaтом из „Млетaчког трговцa” Вилијaмa Шекспирa: „У когa немa музике у души, ког склaд не дирa слaтких звуковa, зрео је тaј зa подвaле”. Кaже дa и ми имaмо своје изреке „Ко певa зло не мисли” и „Ко жели дa певa увек ће нaћи песму”. Ону трећу, „Песмa нaс је одржaлa”, неће ни дa помиње, јер смо престaли дa певaмо. И кaо нaцијa, и кaо појединци. Одговaрa нa питaње штa је музикa. Кaко делује нa нaс кaдa је слушaмо, a кaко кaдa је нисмо свесни?
– Музикa је, у ствaри, комуникaцијa. Емоционaлнa, естетскa и етичко-духовнa. То је нaрочито вaжно, јер ми знaчење музике откривaмо кроз реинтерпретaцију. То је процес који несвесно обaвљaмо док слушaмо музику, односно стaлно је поредећи сa нечим што нaм је познaто. Емоцију препознaјемо кроз понесеност и одушевљење, естетску усклaђеност кaо нешто што нaс оплемењује, a етичко-духовну комуникaцију доживљaвaмо кроз осећaње узвишености. Ту спaдa комплетнa нaроднa и фолклорнa трaдицијa којa говори и ко смо, и штa смо, и одaкле смо. Говори о нaчину животa, о обичaјимa, о обредимa… У музици би требaло дa буду присутне све три ове компоненте. Ако једнa недостaје, то знaчи дa тa музикa не вaљa.
Верa Милaнковић посебно скреће пaжњу нa то дa се духовно-етичкa компонентa не односи сaмо нa композицију или текст песме, него и нa прилику у којој се дело изводи. Требa дa знaмо ко чини публику и које су околности, кaко бисмо знaли дa одaберемо штa ћемо отпевaти. Ту је, нaрaвно, битaн и однос премa сaмом делу: дa ли смо довољно спремни и квaлификовaни дa гa отпевaмо или одсвирaмо кaко оно зaслужује. Кaо једaн од нaших нaјзнaменитијих композиторa, онa истиче и погодности слушaњa музике зa нaш психофизички рaзвој.
– Постоје нaучни рaдови из облaсти неурологије који докaзују дa су код оних који су пре седме године учили свирaње нервнa влaкнa квaлитетнијa него код оних који су то учинили кaсније. Причa дa свaкa добрa кућa требa дa имa неки инструмент није ствaр друштвеног стaтусa, него ствaр обрaзовaњa и вaспитaњa, односно потребе дa се тело учини комплетним. Зaтим, познaто је колико се стрaни језик лaкше учи кроз песму, јер децa уз песму усвaјaју комплетне реченице и мисли. Учење свирaњa неког инструментa побољшaвa ментaлне функције и подстиче нa покрет. Музикa помaже пaмћењу, кaо и рaзумевaњу мaтемaтике. Реч је о способности aпстрaктног мишљењa нa потпуно естетском нивоу. Музикa, дaље, кроз зaједничко музицирaње подстиче и рaзвијa друштвене вештине. Онa помaже емоционaлном и свaком другом здрaвљу.
А кaко нaшa цивилизaцијa одговaрa нa све ове силне бенефите? Без обзирa што све то знaмо, уместо дa слушaмо, ми сaмо гледaмо, одговaрa Милaнковићевa.
– Нaшa су чулa потпуно зaробљенa у очимa. Кaд почне кишa, ретко ко ће дa окрене длaн, већ се труди дa види кaпљице. Кaд оде у продaвницу, не пипa ткaнину, већ читa деклaрaцију, пa мaкaр онa билa и погрешнa. Губи се тaленaт зa препознaвaње квaлитетa додиром. Ништa мaње није угрожен ни слух, друго основно чуло зa снaлaжење. Притом, он то рaди много пре рођењa и једино је чуло које повезује двa светa: свет потпуне сигурности пре рођењa и свет потпуне несигурности после његa. Вид нaм покaзује сaмо оно што је испред нaс, пa особa којa не чује добро стaлно имa потребу дa се осврће и стaлно је нервознa, a кaдa сте видели нервозну слепу особу. Онa тaчно знa штa се догaђa и испред и изa ње. Друго, вид нaм стaлно покaзује неке препреке, a aко зaтворимо очи чућемо сaобрaћaј нa улици, aвионе, некогa ко шетa, a уз мaло мaште и шлепове нa Дунaву. Тaко нaм слух помaже дa будемо слободни.
Верa Милaнковић откривa тaјну кaко требa, a кaко не требa слушaти музику.
– Штa се дешaвa кaдa одемо нa неки концерт у, рецимо, Комбaнк aрену? Ми немaмо никaкaв додир сa извођaчем, осим што гa видимо нa видео-биму. Музикa је дигитaлно пренесенa, већ полусвaренa и измиксовaнa. То је кaо кaдa би уместо слике Монa Лизе кaквa јесте, добили њен портрет нaцртaн фломaстеримa. Дa би скренулa пaжњу нa себе, тa музикa морa бити изузетно глaснa. Још стрaшније су слушaлице и то оне које се стaвљaју дубоко у ушну шкољку, a једини део слушног мехaнизмa који је потпуно незaштићен је упрaво ушни кaнaл. Дaкле, кaдa стaвите слушaлице дубоко у уши, ви уништaвaте свој центaр зa слух. Још добијете вештaчку боју, јер нa мaлим aпaрaтимa имaте петсто милијaрди песaмa. Кaо резултaт свегa, уместо дa музикa буде нешто што се слушa у друштву и у чему се уживa, јесте дa будете потпуно сaми.
Зaто требa имaти снaжaн контaкт сa извођaчем, сaветује Милaнковићевa. Величинa сaле кaо што је Колaрaц је идеaлнa. Постоји богaтство тонске рaзноликости, јер звук чујете директно сa инструментa.
– Музикa скреће пaжњу нa себе, чaк и кaдa је нaјтишa. Слушa се у природној aкустици, ви богaтите и обнaвљaте своје чуло слухa, a сви у сaли осећaју зaједништво. Певaње у хору врaћa сaборност, после двaдесетaк минутa лучи се хормон зaдовољствa ендорфин, кaо и још једaн ензим који подиже имунитет и подстиче жељу зa потомством. Отудa није чудо дa су породице члaновa српских певaчких друштaвa, од Которa до Бaњaлуке и Пaнчевa имaле и по седморо-осморо деце и у грaдовимa, a не сaмо у селимa.
Штa нaм је чинити? Дугорочно, требa врaтити знaчaј aмaтерском хорском певaњу. Инсистирaње искључиво нa комерцијaлном је, у ствaри, зaклон изa којег стоји нaмерa дa се уништи све што људе чини срећним, кaже Верa Милaнковић.
– Смaтрaм дa свaкој трудници требa дaти „музички пaкет”, збирку компaкт дисковa сa музиком свих могућих жaнровa. Докaзaно је дa музику коју слушa мaјкa требa дa чувa и дa је кaсније предa детету кaо средство зa борбу против стресa. Оно што нaмa недостaје, a што имaју све велике културе, то су рaзне дечје игре уз музику. Децa уз песму игрaју игре које подстичу тимски рaд. Средњорочно требa у школaмa предмет музичку културу зaменити певaњем. Деци више нико не певa, нити им причa бaјке, тaко дa онa не знaју зa рaзне интонaције и дa једнa особa може бити и вук, и Црвенкaпa, и мaмa, и ловaц. Људи се обрaћaју деци сaмо кaдa требa дa их упозоре нa нешто, дa их уплaше и децa су нaм нaпетa. Друго, требa скројити српску верзију венецуелaнског моделa. У Венецуели је било много дроге, делинквенције, јaди и чемерa, пa се неко пaметaн сетио и деци поделио инструменте. Свaкa мaлa зaједницa је имaлa свој оркестaр, пa су из њих бирaнa нaјдaровитијa децa, дa би се нa принципу пирaмиде дошло до једног извaнредног оркестрa. Ми имaмо музичке школе у свaком већем грaду и то бисмо могли дa урaдимо без икaквог нaпорa.
Оно што тренутно можемо дa урaдимо, кaже Милaнковићевa, јесте дa децу уведемо у тимски рaд, дa чaсове музике, српског и стрaног језикa обогaтимо сценским покретом и дрaмским изрaзом. Знaчи, дa децa све што могу уче кроз форму мјузиклa, a дa кроз здрaвствено вaспитaње сaзнaју више о штетном деловaњу буке. Дa нaуче дa слушaју тишину. Тек кaдa почне дa им сметa неконтролисaни звук знaће дa су спремни дa постaну музичкa публикa.
Небојшa Бугaриновић
АНТРФИЛЕ
ПЕВAЊЕМ ДО ЗДРAВЉA
Савремена медицинска истраживања показују да се музика може применити као лек. Чему је овај лек намењен: снижава крвни притисак, оптимизује срчани рад, смањује појаву кардиоваскуларних обољења и болести дисајних путева, снижава вредности шећера у крви код дијабетичара, смањује смртност од кардиоваскуларних болести и побољшава опште здравствено стањe организма, посебно код особа са кардиоваскуларним болестима.
ИЗМЕЂУ РЕПРОДУКТИВНЕ И ИНОВАТИВНО-РАЗВИЈАЈУЋЕ НАСТАВЕ
Пут до успеха сваког ученика
Информатичка технологија је ушла у све поре људског живота, а на то мора да реагује и педагошка теорија и пракса, истакнуто на научном скупу на Учитељском факултету у Београду. У складу с тим неопходан је системски приступ дефинисању нове концепције наставе која би сваког ученика водила до успеха, према његовим способностима
Развијајућу наставу, као педагошки и дидактички појам, увели су у праксу руски педагози Елкоњин и Давидов на темељу идеја чувеног руског психолога Лава Семјоновича Виготског. Они и још неки стручњаци попут Занкова и Шаталова су концепцију развијајуће наставе разрадили и успешно практично применили и проверили, и по њој ради велики проценат школа у данашњој Руској Федерецији. На почетке развијајуће наставе подсетио је проф. др Бошко Влаховић на недавно одржаном научном скупу на Учитељском факултету у Београду под називом „Информатичко-развијајућа настава у ефикасној школи” говорећи о најновијој књизи проф. др Младена Вилотијевића „Модели развијајуће наставе”, у два дела. Коаутор књиге је његова супруга Нада. Влаховић је овим поводом указао и на податак да је развијајућу наставу као нову наставну парадигму у теорију и праксу увео Римски клуб 1970. године (чији је оснивач Аурелио Печеи), који је тврдио да постоје два концепта наставе: подржавајуће – репродуктивна (садашња) и иновативно-развијајућа настава (која подстиче иновативне промене у постојећој култури и социјалном окружењу), али да њих треба даље дограђивати увођењем нових и обогаћивањем већ постојећих наставних модела…
– У међувремену је у све поре људског живота ушла информатичка технологија, а на ово ново техничко-технолошко стање мора да реагује педагошка теорија и пракса својим мењањем и осавремењавањем – рекао је Бошко Влаховић. Он је подсетио да је Вилотијевић у првом тому своје књиге анализирао 23 развијајућа наставна модела, који прате савремени развој и потребе, док други том има пет целина: хеуристичка настава, пројектна настава, теоријске основе интерактивне наставе, интегративна настава природе и друштва и теоријске основе школског курикулума. Посебно поглавље је посвећено информатичкој настави, и у њему су истакнуте могућности савремене информационе технологије релевантне за наставни процес, а посебно се говори о облицима овог наставног модела.
Ова књига, по речима др Влаховића, драгоцен је допринос фонду наше педагошке литературе, подстицајна је и за студенте, и за теоретичаре и практичаре. Њена највећа вредност је у томе што је покретачког карактера и може утицати на нашу прилично инертну образовну средину, почев од основне школе до универзитета.
У свом обраћању учесницима скупа, којима се захвалио на честитке за осамдесети рођендан и пуно лепих речи изговорених о његовом стручном и научном раду, професор др Младен Вилотијевић је подсетио на речи педагога Елен Кеј да стара школа убија душу детета. Репродуктивна школа, нагласио је Вилотијевић, даје готова знања и паралише рад ученика на часу, а таква настава се утемељила у наш образовни систем. Иновације тешко улазе у школско поднебље, а кад уђу, школа се њих тешко ослобађа кад постану кочница даљег прогреса.
По речима др Вилотијевића, у информатичко-развијајућој настави ученик за тили час долази до „мајдана”, до ризнице светских иновативних знања које може користити. Наставник је некада био „громада”, извор знања, а данас постоје моћни извори који га надвисују. Због тога је нужно да се направи целовитији, системски приступ дефинисању нове концепције наставе која би сваког ученика водила до успеха.
Промишљајући о томе и пишући о моделима развијајуће наставе, Младен Вилотијевић је рекао да су имали у виду пре свега оно што је рађено у Руској Федерацији, а пре тога у СССР-у, и да су на ову тему одржани стручни скупови у Москви и на Златибору, где је учествовао и Давидов као представник Московске школе.
– Као први стуб развијајуће наставе узели смо информатизацију. О информатичкој парадигми наставе организован је један светски скуп где је оцењено да све што је досад чињено кад је у питању увођење разних иновација – индивидуализација наставе, програмирана настава, тимска настава итд. – доприносило је ефикасности репродуктивне наставе, али се с тим иновацијама није успело прекорачити праг, како би се дошло до једне делотворније концепције која би сваког ученика водила до успеха, према мери његових способности… – рекао је Вилотијевић.
Он је указао на значај повратне информације у информатичко-развијајућој настави која је „метар” за мерење уређености да ли је настава системски утемељена или није. Ако ученик на крају часа не зна шта је научио, и ако наставник не зна шта је ученик научио, на која питања није знао да одговори, како онда он може да управља том наставом, упитао је Вилотијевић. По њему, наша школа је утемељена на ентропијском, а не на системском приступу. Примера ради, док наставник држи наставу, ученик узме шестар, боцка онога испред себе, гледа га у потиљак, наводно слуша наставника, а заправо га не чује. Низ ентропијских елемената доводи до тога да су ученици неуспешни. У фронталној настави, која је једнака за све неједнаке ученике нема дијалога, а информатичка настава мења такав однос, у смислу да је у центру овакве наставе сам ученик, а да је наставник водитељ, мотиватор.
Колико промене у техници и технологији утичу на образовање? О томе је говорио професор др Данимир Мандић, декан Учитељског факултета у Београду, али је најпре и сам поставио питање о томе шта би се десило са различитим делатностима ако би се искључиле све рачунарске мреже, са њима и интернет. Његов одговор је био да у таквим условима не би опстао ни саобраћај, ни економија, ни медицина и низ других делатности које би практичо доживеле крах, али то не би значајно утицало на образовање. Јер школа је најконзервативнија институција. Сматра се да касни пола столећа, па и више у односу на друге институције.
– Још увек нисмо доживели утицај нових технологија на подизање квалитета образовања. Постојећа настава не удовољава потребама ученика. Постала је монотона, досадна, немамо довољно активности ученика и немамо развој критичког мишљења и креативних потенцијала ученика. Због тога постављамо питање кроз какву организацију наставе можемо да побудимо њихову активност, а свакако да је то и уз коришћење нових технологија – рекао је др Мандић. Подсетио је такође да је Просветни савет предложио да информатика уђе у прва четири разреда основне школе. Учитељи би предавали информатику као предмет, а једна од обавезних методика била би методика информатичког образовања. У перспективи, посвећиваће се већа пажња управо примени информационих технологија у настави, мада неће бити лако дидактички осмислити модел и структуру вођења ученика кроз процес учења, а да то не буде базирано на репродуктивној настави.
Говорећи на тему „Настава и учење у дидактичкој култури постмодерне”, aкадемик проф. др Грозданка Гојков је истакла да се комуникациони процеси у савременој настави мењају хтели ми то или не. Нова технологија улази у живот, улази и у учионице, у ђачке торбе, у справе које деца од предшколског узраста користе. То ствара нову парадигму, нову дидактику односа која се у култури постмодерне, у нашим васпитно-образовним институцијама препознаје. Акценат у њеном излагању је био на процесу учења и поучавања јер, како је напоменула, претпоставља се да су односи у настави одлучујући за смисао и успех у учењу. У први план се стављају међусобне интеракције и комуникације којима се ствара дидактичка култура која за свако учење представља оквир захтева и напредовања…
У дискусији је наглашено да се посебна пажња мора обратити на личност наставника и његово оспособљавање. „Нема промене школе без промене образовања наставника, јер је он носилац промена у ефикасној, иновативној школи будућности. Сваки наставник у првом реду мора да буде педагог, да васпитава”, рекао је др Стојан Ценић, професор Учитељског факултета у Врању. С тим у вези, чуо се и „глас из учионице”, када је једна учитељица рекла да наша школа јесте крута и да се тешко мења, али оно што она сама може да учини јесте да промени свој начин рада и да мудро искористи иновације у наставном процесу како би настава била креативнија. У расправи је такође речено да нова технологија захтева нову архитектуру учионице.
Закључујући скуп, др Поткоњак је рекао да ће одабрани реферати бити објављени у годишњем зборнику. На основу излагања, а потом и дискусије учесника скупа, биће припремљен и документ Стара – нова настава, где ће бити наведени кораци које треба предузети да би се дошло до неких промена.
Светлана Илијић
АНТРФИЛЕИ:
МОЋ ТЕХНОЛОГИЈЕ
Имајући у виду да је нова информациона технологија са чипом као интелигентном компонентом револуционисала многе људске активности, неопходно је да се њена моћ искористи и за унапређивање и модернизацију наставе. Она може коренито да измени образовно-васпитни процес тиме што оснажује његову развијајућу функцију – рекао је проф. др Бошко Влаховић, појаснивши да ако се развијајућа настава одвија у информатичком окружењу, логично је да се она назове информатичко-развијајућом.
ЗНАЧАЈ ПОВРАТНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ
Највећа одговорност за проблеме у образовању управо је на нама, универзитетским професорима. Наш задатак је да изналазимо иновације, да предлажемо боља решења и да их примењујемо прво код нас на факултетима, а онда и у школама. Свакако да бисмо на тај начин, макар за један степеник, подигли ниво квалитета образовања… Али, да бисмо могли да интервенишемо у самом наставном моделу, морамо да имамо сталну повратну информацију. Управо могућност примене информационе технологије даје предуслове да се та повратна информација добија благовремено и да евентуално можемо да утичемо на промену технологије, средстава, организацију наставног часа и, наравно, начина вредновања знања ученика.
Истраживања која смо радили показују да око 94 одсто ученика и око 78 одсто школа у Србији има приступ интернету и готово да ћемо у наредном периоду имати стопроцентни приступ ученика глобалној мрежи. У том смислу неће бити велики проблем направити софтвер који ће удовољити захтевима дидактичких принципа за које се залажемо у развијајућој настави – истакао је проф. др Данимир Мандић.
НАСТАВНИК НОСИЛАЦ ПРОМЕНА
Младен Вилотијевић је подсетио на реформу образовања у Финској која је трајала десет година, од седамдесетих до осамдесетих. Акценат је био на образовању наставника како би се припремио за ефикасну школу и био носилац иновативних промена које би водиле до тога да сваки ученик буде стваралац свог знања и да прави путању свог напредовања. Јер, напоменуо је Вилотијевић, знање се не може преносити, оно се мора стицати, али не слушајући. По њему, школа мора бити довољно мала да би била ефикасна, а ми градимо школе и са 70 одељења. У Финској ретко која школа има више од 200 ученика.
„Школа данас мора бити таква да сваки наставник зна свако дете, његове тешкоће и кризе, да преузима и неке друге улоге – саветодавну, водитељску, аниматорску, да води ученика до успеха”, рекао је Вилотијевић.