УСПЕШНОСТ ОБРАЗОВНИХ ПРОГРАМА ЕВРОПСКЕ УНИЈЕ
Високе оцене за Еразмус Мундус
И студенти и дипломци веома су задовољни Еразмус Мундус програмом у целини, као и квалитетом појединачних студија у оквиру програма. Две трећине дипломаца, након учешћа у програму, пронађе стално запослење, и то за мање од два месеца од стицања звања (мастер). Високо оцењују и чињеницу да током програма усаврше страни језик, и стекну напредне друштвене (међукултурне) компетенције. Ово су неки од резултата управо објављене Студије о утицају Еразмус Мундус програма на дипломце, спроведене крајем 2015. године. Подсетимо, Еразмус Мундус је ЕУ програм подршке сарадњи и мобилности у високом образовању, кроз промовисање најквалитетнијих европских мастер и докторских студија. Од 2014. године, овај програм је интегрални део Еразмус плус, програма Европске комисије у сектору образовања, обуке, омладине и спорта, за период од 2014. до 2020. Док Еразмус Мундус има за циљ да кроз сарадњу са неевропским земљама унапређује квалитет високог образовања и међукултурно разумевање, циљ поменуте студије, која се редовно спроводи од 2009. године, јесте да утврди колики је и какав је његов утицај на људе који су били учесници програма. У последњем истраживању учествовало је 1.458 студената и дипломаца, корисника програмских стипендија.
Према подацима Студије, више од 90 одсто свих учесника програма оценило га је задовољавајућим, од тога више од 20,6 одсто оценом веома задовољавајући. Ипак, било је и оних који квалитет програма не сматрају високим – 2,5 одсто свих учесника се експлицитно изразило као незадовољно програмом, док је 7,4 одсто само делимично задовољно. Такође, ниво задовољства се мења током времена, у зависности од броја година након учешћа у програму. Приметан је пад након прве године, али то не чуди, с обзиром на чињеницу да су студенти који тек улазе у програм мање критични, и већи ентузијасти од искуснијих учесника. И поред тога, ниво задовољства искуснијих учесника и даље је веома висок.
Студенти и дипломци из различитих научних области не оцењују програм битно другачије, али разлика има – док студенти медицине, пољопривреде и ветерине, као и математике и рачунарства (баш тим редоследом) програм оцењују натпросечним оценама, а машинци и грађевинци мање-више просечним, учесници који се баве друштвеним наукама, бизнисом и правом, као и уметничким предметима, оцењују га лошије. Све у свему, ниво задовољства квалитетом појединачних курсева сличан је нивоу задовољства укупним програмом Еразмус Мундус. Велика већина учесника (81,4 одсто) веома су задовољни, или су задовољни, квалитетом курсева на иностраним универзитетима који су им били домаћини. Само 6,6 одсто учесника је било незадовољно, укључујући 2,5 одсто оних који су се изразили као веома незадовољни програмом у целини.
С циљем да се утврди где треба учинити побољшања, учесници Еразмус Мундуса су упитани шта је недостајало њиховом студијском програму. Највећи број анкетираних је одговорио да су контакти са потенцијалним послодавцима недостајући аспект (72,6 одсто), као и недостатак практичног искуства (55,3 одсто). Менторство и интеграционе активности недостајали су трећини учесника, док је око 20 одсто дипломаца навело флексибилност у садржају курсева као нешто што им је највише недостајало.
Кад је реч о професионалном утицају Еразмус Мундуса (ЕМ), односно шансама за запошљавање, Студија констатује да су дипломци овог програма добро прихваћени на тржишту рада. Истраживање је утврдило да је 66,2 одсто свих дипломаца ступило у пун радни однос, при чему поменути број не обухвата велики број дипломаца који нису ни тражили посао након дипломирања, већ су наставили образовање или додатну обуку. Штавише, 59,2 одсто оних који су се запослили нашли су посао за мање од два месеца од дипломирања, а само 15,1 одсто њих је трагало за послом више од шест месеци. С друге стране, 7,2 одсто оних који још нису били запослени навели су да имају потешкоће зато што ЕМ диплома није призната у земљи у којој су тражили посао.
Упитани на који начин су пронашли свој први посао, већина ЕМ дипломаца навела је да им је помогла претрага на интернет порталима, као најважнија алатка за проналажење посла (26,8 одсто). Проценат оних учесника програма који су до радног места дошли посредством контаката остварених током учешћа у ЕМ програму релативно је низак (13,6 одсто). Анкетирани дипломци који су одговорили да су нашли посао на неки други начин (24 одсто) углавном наводе своје личне контакте (невезане за ЕМ), углавном пријатеље. Међу занимљивим одговорима је било и помињање непланираних апликација за посао, директних апликација за започињање докторских студија на универзитетима, као и директних упита будућег послодавца. Истраживање је такође показало да релевантност интернета, у контексту тражења посла, континуирано расте, али да се повећава и мобилност дипломаца – проценат оних који су се вратили у компанију у којој су радили пре учешћа у ЕМ значајно је смањен.
На питање шта су разлози због којих су и даље без посла, одговори су веома различити. Изузимајући оне дипломце који су недавно дипломирали и нису имали довољно времена да аплицирају за посао, и оне који једноставно не желе да почну да раде одмах по дипломирању, најчешће навођен одговор био је изненађујући – „језичка баријера”. „Економска криза” је такође био често навођен одговор.
Европску комисију је занимало и колико је Европска унија атрактивно место за младе ЕМ дипломце из неевропских земаља. Показало се да Европа, а посебно ЕУ, и даље представља привлачно место за живот и рад. Око 53 одсто свих учесника програма остало је у Унији и након завршених ЕМ мастер студија. У поређењу са 17,8 одсто дипломаца који долазе из неке од земаља ЕУ, ово је релативно велика цифра и доказ је да Еразмус Мундус успешно привлачи квалификовани људског капитал. Поред ЕУ, само су Океанија (Аустралија и Малајски архипелаг) и Северна Америка привлачне локације те врсте, али за дипломце ЕМ ни приближно атрактивне као ЕУ. Више од једне четвртине (30,5 одсто) дипломаца из неевропских држава остаје у Унији још шест или више година након што су дипломирали. Све у свему, 43,9 одсто дипломаца, из европских и неевропских земаља, остаје у ЕУ и по завршетку програма. Веће могућности запошљавања су, према подацима Студије, далеко најважнији разлог за останак у ЕУ (73,3 одсто), а потом и квалитет радне и животне средине (за 56,1 одсто дипломаца). Дипломци из земаља ЕУ, у трагању за послом, углавном не напуштају Стари континент.
Г. Томљеновић
АНТРФИЛЕИ:
УСКЛАЂЕНОСТ С ПОТРЕБАМА РАДА
Анкетирани дипломци ЕМ су, између осталог, оцењивали у којој мери су поља њихових студија била у складу с пољем у коме сад раде. Око 60 одсто испитаника сматра да се то двоје поклапа на најбољи начин, док 19 одсто њих оцењује да су и друге области студија једнако добро могле да их припреме за исти посао. Све скупа, више од три од четири дипломца (77,8 одсто) осећају се добро припремљенима за рад који обављају. Само 6,3 одсто њих, сада запослених, изјавили су да би у раду имали више користи да су одабрали неку другу област студија.
РАЗУМЕВАЊЕ ЗА ДРУГЕ КУЛТУРЕ
Поред утицаја Еразмус Мундус програма на професионални живот његових учесника, једнако важна тема је и деловање програма на саму личност. Анкетирани учесници сматрају да је ЕМ највише утицао на њихове међукултурне компетенције (58,7 одсто). Такође велики проценат дипломаца (43,5 одсто) оцењује да је ЕМ веома допринео њиховој каријери, док их 33,7 одсто мисли да су највише „профитирали” стекавши врло високу стручност. Сваки четврти дипломац сматра да је ЕМ првенствено утицао на његову личност, док сваки пети каже да је то искуство обликовало његов однос према Европи и Европској унији.
ДОКТОРСКА ШКОЛА МАТЕМАТИКЕ НА ЈЕСЕН ДОБИЈА ПРВЕ ПОЛАЗНИКЕ
Квалитет – магнет и за стране студенте
Докторску школу математике основали смо по узору на Берлинску докторску школу да бисмо сачували иначе висок ниво математике као науке код нас, али и подигли га до ранга оних најбољих у Европи и свету, каже руководилац ове школе академик Стеван Пилиповић
Већ ове јесени, сва је прилика, Докторска школа математике, основана као први заједнички подухват Заједнице државних универзитета Србије, добиће и своје прве полазнике. На пут ка докторској титули они ће кренути са удружених државних универзитета у Новом Саду, Нишу, Крагујевцу и Новом Пазару, а очекује се да се ускоро придружи и Универзитет у Београду.
– Докторску школу математике основали смо по узору на Берлинску докторску школу да бисмо сачували иначе висок ниво математике као науке код нас, али и подигли га до ранга оних најбољих у Европи и свету – каже руководилац ове школе академик Стеван Пилиповић. – Она ће студентима понудити већи број научних тема и ментора, избор најбољих професора из наше земље и иностранства.
По речима академика Пилиповића, математичке науке у Србији су у значајном успону, посебно у односу на земље у окружењу, те је свакако веома важно да се тренд таквог развоја сачува и искористи у даљем унапређењу докторских студија краљице наука. Обједињавање ових студија, односно формирање Докторске школе математике на нивоу Србије ће свакако допринети њиховој привлачности за иностране студенте и омогућити да наша земља заузме још значајнију позицију као математички центар у региону.
– Циљ нам је да се докторске студије математике учине још атрактивнијим, не само будућим студентима у Србији већ и будућим студентима у земљама у окружењу и шире, у светским размерама – каже академик Пилиповић. – Подизање ових студија на ниво оних у најразвијенијим земљама Европе омогућиће већем броју наших најталентованијих студената да докторске студије наставе у Србији, а на тај начин ћемо остварити и основни циљ наше мисије, а то је подизање нивоа математичких наука у нашој земљи.
Такође, повезаност у оквиру Докторске школе на нивоу Србије ће омогућити праћење будућих доктора математике у њиховом даљем научном раду и ангажовању ради формирања кадрова који недостају на неким од универзитета или научних института, па тиме и складног развоја математичких наука као и математичког образовања на свим универзитетима у Србији.
– Докторске студије математике се тренутно организују на Математичком факултету у Београду, Природно-математичком факултету у Новом Саду, Природно-математичком факултету у Нишу, Природно-математичком факултету у Крагујевцу и државном Универзитету у Новом Пазару, а број уписаних студената варира од године до године – напомиње академик Пилиповић. – У Београду, Новом Саду и Нишу има и студената из Македоније, Црне Горе, Босне и Херцеговине, али и из Либије, Нигерије, Гане. Очекујемо ускоро и студенте из Индонезије. Нажалост, број студената и њихова различита научна оријентација, односно велики број могућих смерова студија, спречавају организовање наставе на појединачним факултетима, па и то доприноси чињеници да значајан број најбољих студената одлази на докторске студије у иностранство. План нам је и да на докторским курсевима учествују и најталентованији студенти редовних и мастер студија, што би требало да помогне смањењу, последњих година учесталог, одласка најталентованијих ђака, како математичких, тако и других гимназија на студије у иностранство што свакако негативно делује на квалитет наших студија, а посредно, на дуже стазе, и на квалитет наших универзитета јер се такви обично не враћају.
С обзиром на чињеницу да материјалне могућности не омогућавају довољно јаку финансијску подршку државе студентима докторских студија у смислу њихове мобилности и избора најбољих професора из других средина, Докторска школа математике превазићи ће и овај проблем јер ће објединити најквалитетније наставнике на нивоу Србије.
– Неспорно је да су до сада области математике развијене у различитим центрима често биле комплементарног карактера, али недовољно повезане, а сада ћемо окупљањем успешних професора и истраживача из свих центара студентима моћи да пружимо шире и квалитетније образовање и омогућимо бољи увид у актуелне теме и трендове у математици – каже академик Пилиповић. – Ове студије биће акредитоване на енглеском језику, што ће, уз учешће признатих страних научника кроз коменторство и комисије за дисертације, допринети интернационализацији, а тиме ће постати привлачније и оним нашим студенима који су се до сада опредељивали за наставак студија у иностранству.
Овакав вид заједничке наставе омогућиће студентима и бољи и лакши напредак на почетку научне каријере – после завршетка оваквих студија они ће лакше међусобно сарађивати, па ће и тако допринети синхронизованијем развоју математичких наука и наставе математике на универзитетима у Србији. Уз све ове предности првих заједничких докторских студија у нашој земљи, не чуди што су прошле недеље и представници државе изразили наду да ће пример математичара ускоро следити и остали у академској заједници Србије.
Даница Девечерски
АНТРФИЛЕ
ПРОГРАМИ И ПРОЦЕДУРЕ
Први студијски програми докторских студија требало би да буду акредитовани у областима математичке анализе, нумеричке математике, алгебре и дискретне математике. Конкурс за упис биће заједнички, а студенти ће се уписивати на факултет на који желе. Сви наставници на овим студијама мораће да испуњавају и услове за ментора, али и да имају осам радова на СЦИ листи у последњих 10 година и да буду из редова наставника укључених универзитета и истраживача из Математичког института САНУ.
Настава на Докторској школи математике биће на енглеском језику и одвијаће се по принципу кратких интензивних курсева, као и на даљину и биће заједничка за све студенте у свим центрима. Сваки студент проводиће бар три месеца у другом центру у Србији, односно у иностранству. Новина има и у писању и одбрани докторске дисертације, која такође мора бити на енглеском. Ментор може бити и гостујући професор и одређује се независно од тога да ли припада истом универзитету као студент. Комисија за оцену докторске дисертације имаће бар једног члана из иностранства, а сваки члан комисије писаће самостални извештај о дисертацији и у складу с примедбама из тих извештаја кандидат ће усклађивати дисертацију. Након тога пише се коначни извештај о дисертацији и прослеђује на усвајање одговарајућим телима на универзитету на који је студент уписан. Ако је извештај позитиван, кандидату се дозвољава одбрана по уобичајеној процедури универзитета на који је уписан и додељује диплома тог универзитета.
НАША ТЕМА: УЛОГА ШКОЛЕ У РАЗВОЈУ СЕЛА
ЛОШИ ДЕМОГРАФСКИ ТРЕНДОВИ
У граду нема шта да се ради,а на селу нема ко
Миграције и изостанак систематске и плански повезане и испреплетене државне политике, означени као највећа „рак-рана” у овој области, последично су још више убрзали пропадање руралних подручја
Без образовања неће бити бољих дана ни селу ни Србији, а без развоја села нема ни развоја Србије. То је услов свих услова, сложили су се стручњаци окупљени на прошлонедељној трибини академијских одбора за село и образовање Српске академије наука и уметности на којој је студиозно, из свих углова, анализирано образовање сеоског становништва у функцији развоја села.
Село дели судбину образовне делатности. Свим политичарима до сада, деценијама уназад, уста су увек пуна образовања и обећања, уз обавезно стављање у први ред приоритета. У пракси то изгледа овако, издвајања за образовање из државне касе, уместо да се постепено, макар минимално повећавају, сада су мања него 2011. године. А плате запослених просветних радника, иако су најниже у региону, смањене су за 10 одсто, јер су морали да деле судбину са свима у јавном сектору.
Лоши демографски трендови и миграције и изостанак систематске и плански повезане и испреплетене државне политике, означени као највећа „рак-рана“ у овој области, последично су још више убрзали пропадање руралних подручја – којима ионако нису цветале руже због вишедеценијског наслеђа погрешне политике која је опустошила села због индустријализације градова.
Сада, деведесет година касније, суочавамо се са веома озбиљним последицама такве погубне политике и парадоксалном ситуацијом, јер у граду нема шта да се ради, а на селу – нема ко да ради!
Да има светла на крају тунела и да за неке промене не треба издвојити чак ни пуно пара, сматрају стручњаци који су се окупили у Српској академији. Уз пресек стања у својим областима и указивања на изазове којима треба посебно посветити пажњу, дефинисали су приоритете и дали предлоге за оживљавање села, враћању традицији, и боље функционисање институција „које се баве селом само из свог угла, а ефекти деловања су – поражавајући”.
Као путоказ за делање могло би да послужи гесло „Учини што можеш оним што имаш тамо где јеси” (Рузвелт). „У противном, нема ветра који би био наклоњен оном који не зна куда плови” (Де Монтењ).
ПОРТРЕТ СЕЛА У СРБИЈИ
Сви беже одмотике главом без обзира
Може се рећи да је село у Србији место у коме школа не ради јер нема деце, са црквом у коју нема ко да уђе, где су мушкарци неожењени, јер девојке неће да пођу за сељака
Село у Србији било је запуштено, а сада је стање још лошије и уколико се нешто ургентно не промени очекује се даље погоршање! Ако се нестајање сеоских насеља настави досадашњим темпом, она ће већ за деценију и по потпуно ишчезнути. На та мрачна предвиђања не упиру прстом песимисти, већ стручњаци који деценијама прате и проучавају рурална подручја и живот у њима и своје судове и процене заснивају на истраживањима.
Занимљиво је да они оцењују да највећи проблем који Србија данас има нису економски изазови који муче и развијенији свет од нашег, ни Косово, већ смањење броја становника убрзаним ритмом, јер нас сваке године 40.000 људи више напусти него што се роди. Још озбиљнија су демографска кретања на селу. Смањивање сеоског становништва природним путем или исељавањем, спада у један од највећих друштвених проблема у држави јер, по оцени социолога Милована Митровића, професора Правног факултета у Београду, превазилази темпо смањивања пољопривредног и укупног становништва у целини.
– То су села са претежно старијим становништвом, у њима је наталитет мањи, смртност већа, природни прираштај негативан, а депопулација израженија од емиграције – каже Митровић, додајући да се депопулација села манифестује и као сенилизација села и девастација пољопривреде и свих сеоских подручја удаљених од главних комуникација, од већих градова и општинских центара. Без индустријских погона, комуналне и социјалне инфраструктуре и развојне перспективе.
Кад би се правио портрет великог броја села у Србији, може се рећи да је то место у коме школа не ради јер нема деце, са црквом у коју нема ко да уђе, где су мушкарци неожењени, јер девојке неће да пођу за сељака. У неким забаченијим крајевима људи се чак одлучују да брачну срећу окушају са „увозним” невестама , најчешће из Албаније и Украјине. У новије време све пожељније су и Вијетнамке.
Приче о тегобном и усамљеничком животу на селу нису новост, већ су испричане у безброј варијација и тужних судбина о ђацима-пешацима и мештанима који се боре сa оскудицом и недостатком свега онога што је неопходно савременом човеку. За сада све је узалуд упркос зарицањима да село мора да се посматра као извор етничке супстанце и прехрамбени зденац, рај за сеоски туризам и шта још све не у том пакету за обнову села. Без кога, кажу, нема опоравка нације ни српске економије.
Митровић предлаже да држава сачини нову социјалну и аграрну политику и покретање акције која ће подстаћи „200.000 људи да се са породицама преселе на село, у 200.000 празних кућа”. И треба, каже, задржати оне који су већ на селу, а оне који су отишли мотивисати да им помогну. – Моделе морамо да прилагодимо сваком типу села, али је кључно да људе и њихово знање „увежемо” завичајним везама и не чекати на то шта држава може да помогне и учини за нас.
Примера људске солидарности за дивно чудо има, али су они још увек спорадични и симболични. Један гастрабајтер је, рецимо, иако чак није ни пореклом из Сјенице, купио два школска аутобуса за Месну заједницу Дуга Пољана за превоз ђака и наставника, али и робе коју производе сељани. А у селу Глогоњ код Панчева, Немци који су се после Другог светског рата вратили у Немачку, у договору с локалним властима помажу уређење немачког, румунског и српског гробља.
Сви проблеми који муче државу Србију и њене грађане, сиромаштво, необразованост, незапосленост… преламају се још јаче на село, и изазови с којим се рурална подручја суочавају још су израженији и комплекснији, што је већ јасно из карактеристика села које су већ поменуте. Пуне руке посла за доносиоце одлука.
Домаћи стручњаци питају шта нас очекује у будућности, јер Европа већ има велике планове и очекивања од пољопривреде. Према истраживањима и предвиђањима међународних институција, европску пољопривреду у наредном периоду очекују промене у величини и броју фарми, реформе земљишта на укрупњавању поседа и побољшању квалитета земљишта, веће коришћење биолошке, информатичке и комуникационе технологије, повећање мултифункционалности и равномернији регионални развој… Колико се ти трендови могу следити и у Србији?
Само податак да је у селу свега један одсто становника компјутерски писмено и да су махом на сиромашном jугу Србије, где су очекивано концентрисана села са најмањим бројем сељана који су остали у својим домовима, показује колико треба да убрзамо корак и мењамо приступ селу и аграрној политици, поготово што још увек око 860.000 хектара обрадивог земљишта и даље нема ко да обрађује. За разлику од наше индолентности, за ту земљу у последње време јако су заинтересовани странци.
Руси су се већ населили у неке делове Војводине и већ почели с узгојем органске хране. Арапи такође меркају наше њиве, а њима су се придружили и Јапанци, у потрази за незагађеним земљиштем за узгој здравих биљака… Ипак, у Србији и даље масовно главом без обзира беже од мотике и пасивних крајева. Изузетак су воћари и генерација потомака винара, који последњих година шансу за добру зараду виде у узгоју аутохтоних и страних винових лоза…
Посебно осетљива тачка у срцу српског села је образовање, где су подаци више него поразни. Упадљива је разлика између градског и сеоског становништва, јер сеоско има далеко лошије образовање. А у тој, ионако лошој расподели, женска чељад горе пролази, 7,3 одсто је без икакве школе, док свака трећа жена нема ни основно образовање. Професор Иван Ивић, један од најпознатијих српских експерата указује и на лоша постигнућа ђака са села на међународним тестирањима знања и на неповољну мрежу школа у сеоским подручјима.
Овом темом Одбор за образовање САНУ бавио се недавно, 29. марта, заједно са академијским одбором за село, али и 2009. године, када је такође констатовано да је село и образовање у руралном подручју запостављено. Закључци са препорукама послати су на адресе тадашњих председника државе, премијера и ресорних министарстава, али без икакве реакције и заинтересованости да се ухвате у коштац са овим проблемом, што потписницима писама само показује колико су државници били заинтересовани за село и проблеме руралног подручја.
Све чешће приче о укидању нерационалних школа брину сељане, то мало ђака што је у њима и њихове учитеље, јер су свесни да село без школе и цркве нема будућност. Ипак, да прича о селу има и своју лепшу страну, потврђује Снежана Павловић из Министарства просвете, која оптимистично истиче да у Србији постоје и сеоске школе које по опреми, простору и наставницима могу да постиде и школе у сред Београда.
– И није их мало, што не значи да не постоје и оне друге – каже, и категорички демантује да ће просветне власти користити рационализацију као „секиру, већ само као разумну меру тамо где се то може”.
Она се залаже и за могућност да школе имају право на проширену делатност и да се та норма уврсти у следећи предлог измена системског закона јер даје школи право да развија и друге активности, а не само да се бави основном делатношћу.
– Школе су сада облепљене свим могућим флајерима и од ње смо направили трафику, па нико више неће да води драмску секцију, јер ће ставити плакат, доћи ће професионална глумица и држаће часове глуме – коментарише Павловић, напомињући да ова делатност може помоћи школама тамо где буџет не може, али да се зарада обавезно улаже у инфраструктуру школе и наставнике.
Тим активностима, међутим, школе се не спасавају од гашења, већ се тако уводи нови концепт, развија се курикулум „и даје нада даровитим људима, којима само треба подстицајна акција”.
С овом тезом обнавља се идеја о школи са мултифункционалном улогом – она треба да буде културни центар развоја села, да може да створи шансу за останак оних који се колебају и за повратак у завичај. За то је, сматра проф. др Снежана Медић са Филозофског факултета у Београду, неопходна интегрална политика према селу.
– Не може једна област да се уведе у село, ако не иду и друге као подршка. Тешко ћемо увести финансије и културу, ако то немамо – сматра, а као илустрацију наводи да пољопривредника нема у пројекту „Друга шанса” за функционално описмењавање одраслих, јер се нису „умрежила” министарства. И нису на списку Националне службе за запошљавање, па нема ко да плати то задоцнело школовање…
У борби за спас села појавила се и идеја о сеоском и бањском туризму, развијању и обезбеђивању стварних културних потреба, уместо испоручивања елитне уметности, опере, балета и интелектуалних представа, за које не постоје ни услови за извођење, ни интересовање. Предлаже се и увођење образовног туризма, што и није тако лоша идеја, јер полако али сигурно долази време кад градска деца више знају о пикселима, блоговима и интернету, него о разликама између краве и бика.
Тему припремила Олга Николић
АНТРФИЛЕИ:
ПОРАЖАВАЈУЋА СТАТИСТИКА
По истраживачким налазима, скоро три милиона становника Србије (40,5 одсто од укупног броја грађана) живи ван градских атара у 4.709 насеља, од којих је 1.200 у фази нестајања. Скоро свако четврто мало место у држави има мање од 100 сељана, у 550 их је највише 50, док је у 86 одсто села из године у годину све присутнији тренд смањења броја живих душа. Такође, данас у Србији има више од 200 села без и једног јединог мештанина млађег од 20 година! Постоји и 230 сеоских насеља без осмолетке, а 173 школе у клупама имају тек по једног ђака. Чак 500 села нема асфалтни пут ни везу са светом, што је стварно поражавајући податак у другој деценији 21. века. Становници сваког четвртог села користе путељке и козје стазе и дебла уместо мостића, као у време својих прадедова.
Десет одсто села нема ни продавницу, свако друго је без вртића или поште, а две трећине нема ни амбуланту, лекара и стоматолога. Толико о здравственој бризи огромног броја житеља Србије. Фрапантан је и податак да 73 одсто сеоских насеља нема дом културе ни библиотеку, што само показује у каквом материјалном, али и духовном сиромаштву живе сеоски становници.
Суморну свакодневицу боје и невесели подаци по којима данас Србија има око 50 насеља без иједне живе душе, и да у још 85 самује мање од 10 сељана. Док се у препуним градовима становници гурају по скученим становима, у рурарним подручјима зврји празно 200.000 кућа. Наравно, осим села која су угашена или у нестајању, има и одрживих и перспективних села и дивних примера, али она су у мањини и развијају се махом у близини већих градова.
ДВА СИСТЕМА У ЈЕДНОМ
Према званичној статистици, 40 одсто школа у Србији образује 90 одсто ђака, а преосталих 60 одсто школа свега 10 одсто ученика. У првој линији су школе са великим или довољним бројем ђака, у Београду, Новом Саду… а у другој Сјеница, Мионица и остала села са малим бројем становника.
– Кад дођу експерти из иностранства и почну да говоре о рационализацији, то је као анегдотско упросечавање, неки једу купус, други месо, а у просеку се једе сарма. Мој први предлог је да се српској јавности предочи да имамо два система образовања у Србији и да те две ствари не могу да се упросечују. Држава треба да се окрене и једној и другој реалности и да то решава, али тешко је направити и најмању промену у Србији ако то држава не дозволи. Не може се ни школски календар променити. Ви у Сјеници има да идете у школу до средине јануара и тачка – критикује проф. др Ратко Јанков из Образовног форума.
ОБРАЗОВНА ФАРМА
Због смањења броја деце, у селима има бар четрдесетак празних дечјих одмаралишта, школа и домова културе који могу уз мало труда и пара лепо да се среде за боравак деце из града. Тако се стварају услови да дођу за време распуста и у току школске године и део наставе прате у тим условима и уче нешто о биљкама и животним заједницама. Код Сенте постоји Образовна фарма, где учитељи из Новог Сада и других градова воде децу, да на лицу места науче важне ствари о животињама и сеоској производњи…
ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ
РАЧУНАР СА „СПИСАТЕЉСКИМ ДАРОМ”
Напиши хиљаде књига
Тачан новинарски извештај за неколико секунди, роман, речник или приручник за двадесет минута, ето шта може компјутерски програм који претражује све што се може наћи на интернету и на основу тога –сам „пише” књиге
Надреалисти су сањали о аутоматском писању. Били су надахнути психоанализом и веровали су да је право аутоматско писање последица потпуне произвољности и спонтаности – чин који претходно није осмишљен, а изводи се што је могуће брже. Свакако, без контроле разума. Први аутоматски текст била су „Магнетна поља” из 1919. године, који су у француском часопису „Литератур” наизменично написали Андре Бретон и Филип Супо. Текст Марка Ристића „Пример” из 1924. године један је од првих аутоматских текстова у српској књижевности. Толико што се тиче историје књижевности, надреализма и аутоматског писања. Сва је прилика да надреалисти нису ни сањали, ма колико се бавили сновима, шта ће се догодити у будућности у вези са аутоматским писањем. Јер, то је сасвим другачија прича.
Филип М. Паркер (1960), професор Маркетинга на „Insead Business School” (Француска), више од десет година има и додатни посао. Наиме, осмислио је софтвер (компјутерски програм) помоћу којег може да напише књигу (и то на било коју тему) – за само 20 минута! Његов већ патентирани алгоритам омогућава „прелиставање” на интернету стотина хиљада постојећих књига, текстова, разноразних радова и блогова и, на основу свега тога – својеврсном компилацијом – писање нових! У ствари, на „Амазону” се може пронаћи бар двеста хиљада наслова које је потписао Паркер, као и још око седмасто хиљада радова насталих у склопу његове компаније „Icon Group International”! Иако је реч о светској сензацији и покретању филозофског питања, ова чињеница није привукла толико велику пажњу као што би се претпоставило, што такође представља тему која подстиче на размишљање. Јер, поменуте, запањујуће, бројке не подразумевају чланке као што су, рецимо, извештаји које је писао за разне компаније, односно за њихове потребе.
Јасно, професор Паркер не може се назвати писцем, али, на крају крајева, исход је исти: невероватан број написаних радова! Замислите приповедача који је написао две стотине хиљада књига. И признао то. Колико ли је других који се крију?
Требало би имати у виду да Паркерове књиге нису баш обично штиво за читање, оно што се назива лепом књижевношћу или белетристиком. Највећи број наслова су речници, приручници, на пример, о ретким болестима, па чак и књига са укрштеним речима. Оне су намењене учењу страних језика… Међутим, све су настале на исти начин – аутоматски их је створио Паркеров софтвер.
Овакав начин „писања” могућ је због постојања посебне базе података у односу на извор који се претражује, односно пружања могућности да се упит прилагоди одређеној теми, а онда се одатле створе шаблони за информације које треба да буду „спаковане” у текст. Због тога што су дигиталне књиге и разни „принт-он-деманд” сервиси постали уобичајени, одређени наслов може бити приказан у претрази на „Амазону” а да притом још увек није ни написан…
У решењу Америчког завода за патенте, издатом још 2007. године, систем се описује на следећи начин: „Овај проналазак омогућава аутоматско писање, маркетинг и диструбуирање текста о одређеној теми. Компјутер пише текст. Текст се аутоматски прилагођава жељеном формату у односу на одабрану тему. Такође, дело може бити аутоматски испоручено примаоцу. Поред тога, одабрано штиво – на захтев – може да буде наменски написано, на, безмало, било ком језику.
Јасно је да овде ипак није реч само о софтверу, већ о читавом компјутерском систему осмишљеном да пише у склопу одређеног књижевног жанра. База је испуњена садржајем повезаним са жељеним жанром, односно посебним „шаблонима”, у складу с постојећим знањем о тој области, чиме се омогућава да књига буде написана онако како би то учинио и неки стручњак из те области. Да би се избегле невоље са ауторским правима, односно плагијатима, Паркеров софтвер „пише” изворне, али не нужно и сасвим креативне странице. Другим речима, ако се било какав задатак за писање сведе на формулу коју компјутер „ра-зуме”, онда систем може да „пакује” увек другачији садржај, користећи исту форумулу, поново и поново – дакле, бесконачно…
Успешност овог метода се, пре свега, састоји у томе што алгоритам подражава мисаони процес, кроз који би човек свакако прошао током писања о одређеној теми. Заправо, реч је о само о прецизном одређивању садржаја особеног за одабрани жанр. Паркер је, иначе, и сам имао одређеног искуства у томе, будући да је написао три књиге „на стари начин”. Коначно, ово је и признање да је алгоритамско стварање садржаја, у највећем делу, управо оно што се може назвати вештачком интелигенцијом.
Руку на срце, књиге које нису романи или збирке прича често се – баш као и новински чланци – пишу прилично шаблонски. Тема се обрађује кроз формулу: ко, шта, где, када и зашто, уз могуће историјске напомене или предвиђања за будућност, можда и краћи аналитички увид о њеном значају. Јер, без обзира како је одређена тема представљена или до каквог се закључка на крају дође, споменути кључни подаци морају да буду присутни у тексту, чак и ако је реч о нечему крајње обичном. Паркер, иначе, није једини ко је дошао на замисао да аутоматизује писање уз помоћ претраживања базе са интернета. Компанија „Narative Science” из Чикага већ извесно време на тај начин, аутоматски, „производи” спортске вести и коментаре, као и чланке са финансијског тржишта за часопис „Forbs”.
Што се спортског новинарства тиче, новинари од крви и меса могу убрзо да ставе руке у џеп. У року од три секунде (уколико рачунар током утакмице бележи податке о броју корнера, слободних удараца и много тога још) компјутер може да напише опширан извештај с фудбалске утакмице, као да га је написао фудбалски коментатор. Исто важи и за тенис, кошарку, хокеј… После последњег звиждука, три секунде и – готово!
За крај, старо питање. Може ли вештачка интелигенција да створи оно што бисмо назвали стваралачким делом човека? Ко зна? Можда и може… Односно, можда може боље од неких који су данас неправедно названи ствараоцима.
Александра Радовановић
АНТРФИЛЕИ:
АУТОМАТСКО ПИСАЊЕ
Надреалисти примењују поступке аутоматског писања инспирисани психоанализом и, посебно, поезијом Лотреамона и Артура Рембоа. Аутоматско писање настаје у пољу спонтаног и произвољног, процес није унапред осмишљен, а изводи се што је брже могуће, тако да нема рационалне контроле или цензуре свести.
То је, заправо, несвесно писање у току кога особа, као у неком спиритуалном трансу, држи оловку над хартијом и покушава да не мисли ни на шта, а затим рука почиње да исписује било речи, било цртеже. Добијају се понекад неке неразумљиве поруке, а често се могу прочитати и речи на неком другом, а не матерњем језику.Свакоме се десило да на предавањима, састанцима или док телефонира црта нешто, и то углавном увек сличне или исте цртеже.
РЕВОЛУЦИЈА ЉУБАВНОГ РОМАНА
Поставља се питање на коју ће се област књижевног стваралаштва Паркер усредсредити и покушати да примени своје софтверско решење. Није тешко одговорити – то су љубавни романи! Кад могу новопечене и необдарене списатељице што данас продају милионске тираже – зашто не би могао и рачунар? Иако је сваки роман, по правилу, плод пишчеве маште, није тајна да се неки књижевни жанрови обично придржавају проверених формула, а за то су можда најбољи пример управо љубавни романи. Такозвани љубићи не могу се похвалити високим књижевним одликама, али су за многе савршени као забава и разнода. Уосталом, у САД љубавни романи имају највећи удео у приходу од продаје књига – према подацима из 2011. године, реч је о чак 1,37 милијарде долара.
ЧАС ОДЕЉЕЊСКОГ СТАРЕШИНЕ: ДАН БЕЗБЕДНОГ ИНТЕРНЕТА
Ко су најбољи онлајн пријатељи?
Реализована с мешовитом групом ученика старијих разреда, радионица „Буди безбедан на интернету” је имала циљ превенцију дигиталног насиља и смањење злоупотребе савремених технологија
Радионица „Буди безбедан на интернету” се може применити на било ком часу одељењског старешинe старијих разреда основне школе, а могуће је реализовати и с мешовитом групом ученика петог, шестог, седмог и осмог разреда. Радионица има могућност имплементирања у наставу ликовне културе, јер поједини делови наставног плана и програма за старије разреде основне школе су посвећени изради плаката, насловних страна часописа и слично.
Ова радионица је реализована у нашој школи с мешовитом групом од 20 ученика старијих разреда као двочас. Претходно смо се наоружали хамером, маркерима, темперама, оловкама… Циљ радионице је превенција дигиталног насиља и смањење злоупотребе савремених технологија, а васпитни задаци оснаживање ученика за стварање безбедног окружења при коришћењу интернета; указивање ученика на важност заштите од електронског насиља; упознавање ученика са ставовима родитеља када је реч о електронском насиљу и њиховој забринутости за личну безбедност деце; информисање ученика о томе какву улогу сви ми запослени у школи имамо када је реч о електронском насиљу.
У уводном делу часа (10 минута) наставник се обраћа ученицима питањем да ли је неко од њих имао неко лоше искуство користећи интернет и да ли су чули да је неко имао непријатности док је четовао или док је био на некој друштвеној мрежи. Како да се заштитимо?
Указујем на који начин се ученици могу заштити када је реч о електронском насиљу и да је неопходно да се придржавамо неких правила како бисмо били безбедни.
У централном делу радионице (70 минута) ученици се упознају са улогом коју имају запослени у школи када је реч о заштити деце на интернету. Указује им се колико је неопходно да данас родитељи надзиру активности детета на интернету имајући у виду све већу заступљеност електронског насиља. Следи кратка дискусија и питање: Шта би то могао да буде интернет бонтон?
Потом се ученици разврставају у групе и добијају задатке да кроз упознавање с материјалима израде пано за намењени текст. При формирању група треба водити рачуна да трећа група има најзахтевнији задатак јер мора да прилагоди текст како би пано био ефективан, док остали могу акценат ставити на визуелни ефекат како би привукли заинтересоване да прочитају наведене ставке.
Прва група – Правила за децу: Стварај себи безбедне профиле. При четовању и слању брзих порука користи веб-сајтове за младе, најбоље оне које имају некога ко надгледа садржај у соби за четовање. Немој слати поруке, фотографије или други материјал који некоме може нашкодити. Фотографије шаљи само особама којима верујеш. Научи како да одбијаш и блокираш поруке непознатих особа. Игнориши непознате особе које хоће да успоставе контакт с тобом. Не прихватај састанке с непознатим особама, иако су твоји другови са интернета. О евентуалним састанцима увек обавести родитеље, опрезност се исплати. Не размењуј праве адресе и бројеве телефона на чет-програмима. Не објављуј информације о друговима и другарицама. Не преузимај фотографије и документа од непознатих особа. Уколико ништа не радиш на интернету, искључи се. Путем веб-камере комуницирај само са особама које познајеш. Чим престанеш да је коритиш, искључи је.
Друга група – Улога особе која ради с децом: Наставници, васпитачи и други стручњаци који раде с децом имају важну улогу у превенцији злостављања деце путем интернета. Постоји неколико основних препорука за наставнике како би се обезбедила свеобухватна и ефикасна заштита деце и младих од насиља путем интернета! Будите позитивни према технологији! Питајте децу о технологији коју користе! Идите на МСН, Скајп, Фејсбук… Учите децу да се заштите, да не дају никоме личне податке! Направите свој профил, видите колико Вам је заштићена приватност! Разговарајте о добрим навикама на интернету! Реците им да читају пре него што нешто прихвате!. Укључите родитеље у радионице о безбедном интернету!
Трећа група – Упутства за забринуте родитеље: Нарочито је важно да припремите децу и омладину на опасности које вребају на интернету и да код њих развијете здраву дозу сумњичавости. Поразговарајте с њима о могућим проблематичним ситуацијама и утврдите правила у вези са коришћењем чет-програма. Инсталирајте софтвер који штити безбедност вашег компјутера! Водите рачуна о сајтовима које користе чланови ваше породице! Успоставите правила безбедног понашања на интернету која важе за целу породицу да дете осети да сви чланови породице могу да буду на разне начине изложени ризицима злостављања и онлине узнемиравања и да је и оно равноправно укључено у заштиту од оваквог ремећења приватности!
Објасните деци да и у виртуелном свету за све важе иста правила понашања која важе и у стварном! Ограничите детету време коришћења компјутера: млађи од 12 година не би требало да проведу за рачунаром више од 30–60 минута дневно. Ако је дете млађег узраста, контролишите цео ток комуникације. Побрините се за то да се што мање личних података или фотографија вашег детета нађе на мрежи. Регистрацију и профил попуњавајте заједно, по могућству са што мање података или лажним подацима (податке о старости детета објављујте само на специјалним дечијим програмима за четовање, користите анонимну имејл-адресу итд.). Четујте заједно с децом и тражите да вам покажу целокупан ток комуникације.
Обратите пажњу на необично понашање, нпр. ако приметите да деца брзо искључују рачунар или ако су узнемирена. Будите укључени, на дискретан начин, у онлине живот детета и успоставите отворену комуникацију са њим о томе! Упознајте се са сајтовима које деца користе! Будите опрезни када ускраћујете деци приступ рачунару/интернету и објасните им зашто то радите јер може довести до супротног ефекта (ако им забраните да користе интернет код куће, могу то да ураде на било ком другом месту – код другова, у играоницама, у школи и сл., потпуно изван вашег надзора)! Научите их да брижљиво чувају своје шифре – пасворд! Одвратите дете од одавања личних података преко интернета (имена, презимена, адресе становања, назив школе у коју иде и сл)!
Објасните деци да су и фотографије и снимци приватни подаци и да треба да вас питају ако хоће да их поставе на интернет! Објасните деци ризике које носи комуникација са непознатим особама путем интернета јер не знају које су стварне намере особе која је са друге стране! Реците им да се никада не састају сами са особама које су упознали путем интернета! Објасните детету да су најбољи онлајн пријатељи они који су му пријатељи у реалном животу! Разговарајте са децом о малтретирању путем интернета – cyber bullying (научите их да увек поштују друге и да су сви дужни да поштују њих)! Научите децу да, уколико се осете увређеном, прекину контакт и да не одговарају на увреду, већ да о њој обавесте родитеље!
Четврта група – Интернет бонтон: Није добро писати великим словима, то се сматра викањем. Не шаљи велике количине података, лјудима који то од вас нису тражили. Ако се желимо нашалити, користимо „смајлиће” како би нас саговорник разумео. Никада немој вређати због националне, расне или верске припадности. Поруке пишите у пријатељском тону. Никада не псуј и не вређај особе с којима комуницираш путем интернета. Никада се не представљај као неко други. Слање ланаца среће и порука које обећавају лаку и брзу зараду није пристојно. Поштуј власничка права.
У завршном делу часа (10 минута) сви заједно разгледамо радове ученика, указујемо на најважније ставке које се односе на безбедност деце и младих при коришћењу интернета и утврђујемо место у школи за паное.
Литература
– Брошура „Како безбедно користити интернет”, употребљена за информисање свих ученика о начинима заштите од електронског насиља. http://bezbednostnainternetu.weebly.com/kako-bezbedno-koristiti-internet.html
– Правила понашања за децу http://skoladragacevo.edu.rs/
– Заштита деце на интернету https://sr.wikipedia.org/sr/Za%C5%A1tita_dece_na_internetu
Ирена Мучибабић
ОШ „22. октобар”, Сурчин
АНТРФИЛЕИ:
БРОШУРА ЗА НАСТАВНИКЕ
Садржај ове радионице преточен је у интерну брошуру за наставнике/одељењске старешине. Јер, наставници, васпитачи и други стручњаци који раде с децом имају важну улогу у превенцији злостављања деце путем интернета. У њој се налазе правила, објашњава се улога особе која ради с децом, као и упутства за забринуте родитеље. Део литературе за радионицу је преузет с интернета, а наведена је у припреми.
ВИШЕ ОД РЕЧИ
Заштита деце на интернету је изузетно важна. Подразумева физичку, психичку и моралну безбедност малолетних лица током обављања свакодневних активности на интернету (сурфовање, четовање, коришћење друштвено-социјалних мрежа, онлајн игрице…). Да је радионица о безбедном интернету постигла циљ, говоре и утисци ученика који су учествовали у њој, као и њихови радови на ову тему.