НАЦИОНАЛНИ ПРОСВЕТНИ САВЕТ УСВОЈИО ПЛАН УЏБЕНИКА
Радне свеске враћене у осмолетку
После велике полемике на Националном просветном савету усвојен је план уџбеника за основну и средњу школу којим су враћене радне свеске у нижим разредима осмолетке из српског језика (у првом и другом разреду), математике (у сва четири разреда) и природe и друштвa (у трећем и четвртом разреду) и у другом циклусу за српски језик и књижевност и математику. Новим планом дато је зелено светло и за повећање обима уџбеника. На томе су инсистирали многи чланови НПС, иако је било и оних који су у више наврата указивали да број страна није пресудан за одобравање уџбеника.
Овај кориговани предлог Завода за унапређивање образовања и васпитања прихваћен је на мишиће из другог пута, иако су у њега уграђене многе примедбе, сугестије и предлози стручних друштава који су се чули на конститутивној седници Савета 19. јаунара, јер за поједине представнике стручних друштава у НПС нису биле довољно убедљиве без додатних измена. Њихово незадовољство је на крају спласнуло пошто се
ЗУОВ обавезао да ће испоштовати захтеве на којима се највише инсистирало на седници НПС која је одржана уочи овог издања „Просветног прегледа”.
Овај план за основну школу примењиваће се од првог септембра 2019. године јер је конкурс за одобравање уџбеника завршен по старим критеријумима и у току је изјашњавање школа o уџбеницима који ће важити у наредне три године. Сваки аутор који убудуће буде писао нови уџбеник мораће да поштује нова правила, јер стара престају да важе.
Усвајању плана претходило је неуспешно гласање по кратком поступку о стандардима квалитета уџбеника. Иако је план за средње стручне школе усвојен прошлог децембра на Савету за средње стручно образовање и образовање одраслих, нови уџбеници и приручници који недостају у овим школама неће моћи још да се пишу, јер су чланови НПС одбацили и трећу верзију стандарда квалитета уџбеника, коју је, такође, припремио ЗУОВ.
Нови предлог одбачен је без дискусије, јер је на томе инсистирао председник НПС проф. др Александар Липковски, уз објашњење да је дискусије претходних пута било више него довољно. Др Ана Пешикан гласно је негодовала, сматрајући да то процедурално није у реду, јер се ради о новој верзији, али то није уважено. На крају гласања предлог је одбачен, 13 је било „за”, седморо против, а уздржаних 11. Све је прошло уз коментар Липковског да се лопта враћа на терен ЗУОВ и министра просвете Срђана Вербића.
Директор ЗУОВ др Зоран Аврамовић био је веома разочаран оваквим исходом. Рекао је да је то „понижавајући однос према саветницима Завода који вредно раде сваки дан и да то блокира рад институција система образовања”. – Не знам како ћемо изаћи из ових заплета који немају јасно образложење. Добијамо нерешиву ситуацију и можемо месецима да одлажемо одлуку о стандардима који блокира важан сегмент образовања, а 900 приручника чека на одобрење – жалио се Аврамовић.
Ана Пешикан је сматрала да се ради о неумесним коментарима на рад НПС. – Ако радимо одговорно свој посао, то не значи да кочимо. Ми одговарамо за квалитет и за последице одлука које доносимо.
Према незваничним коментарима у Министарству просвете, тражиће се правни основ да стандарде на крају (ипак) усвоји ресорни министар. По незваничним тумачењима, ако НПС не донесе одлуку у року од три месеца, по процедури, стандарде може да усвоји министар просвете. Пошто је предлог стандарда из ЗУОВ отишао на адресу НПС 27. новембра, а о њему су се чланови изјашњавали 19. јануара – по тој рачуници овај рок истиче 19. априла.
О. Николић
АНТРФИЛЕ:
ИНИЦИЈАТИВА „У ПОВОЈУ”
На последњој седници Националног просветног савета разматрана је и иницијатива Министарства просвете о промени статуса предмета Техничко-информатичко образовање (ТИО), уз закључак да се ради о идеји „у повоју” против које чланови Савета „у принципу немају ништа”. Помоћник министра просвете Снежана Марковић објаснила је да у Министарству желе да поделе овај предмет због различитих компетенција на два и да осавремене застареле садржаје, јер се дешава да ученици у основној и средњој школи неколико пута уче и најједноставније појмове сваки пут из почетка.
Неће бити одузимања часова, нити угрожавања радних места, појаснила је Марковић, додајући да ће наставници који предају ТИО остати компетентни за оба предмета. – То није опасност по ТИО наставнике, већ напротив – нагласила је Снежана Марковић.
ПРОМОЦИЈА ДУАЛНОГ ОБРАЗОВАЊА У СРБИЈИ
Магнет за инвеститоре
Председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж и Ан-Катрин Хеншел, вођа тима ГИЗ пројекта „Реформа средњег стручног образовања у Србији”, потписали су Меморандум о разумевању за успешно промовисање кооперативног/дуалног модела средњег стручног образовања у Србији.
Кооперативни модел образовања заснован је на елементима дуалног система који се могу прилагодити условима у Србији. Кроз њега се уводе они елементи дуалног система који су у складу са друштвено-економским околностима у Србији, при чему су од највеће важности фазе учења на радном месту и активно учешће привреде у
образовању.
Дуално образовање подразумева комбинацију теорије, која се учи у школи, и праксе, која се обавља у компанијама. У Немачкој се овај концепт образовања показао као веома ефикасан за бржи прелазак младих из образовног система у свет рада и сматра се да је један од главних разлога за ниску стопу незапослености младих у овој земљи.
Меморандумом је предвиђена кључна улога ПКС у информисању и привлачењу компанија и послодаваца да се активно укључе у образовање по овом моделу. Планирана је, такође, и интензивна сарадња на унапређењу регулаторног оквира који би омогућио наставак увођења овог модела у школски систем Србије, чуло се прошлог четвртка на скупу у Комори.
Чадеж је рекао да овај модел треба постепено уводити у Србији, тесном сарадњом привреде и образовних институција, наглашавајући да је дуално образовање магнет за инвеститоре, јер им је потребна образована и квалитетна радна снага. Анкете показују да су компаније у Србији спремне да сарађују на увођењу кооперативног/дуалног модела образовања. По званичним информацијама, 75 одсто основаца уписује средње стручне школе, а практична настава тренутно се одвија у око 1.100 предузећа.
Председник ПКС захвалио је немачкој влади и ГИЗ-у на помоћи и подршци у унапређењу коморских капацитета. У оквиру пројекта „Реформа средњег стручног образовања у Србији” који ГИЗ спроводи у сарадњи са Министарством просвете, науке и технолошког развоја, кооперативни модел образовања заснован на дуалном принципу за сада се имплементира у 10 школа у Србији, кроз три профила машинске и електроструке и уз подршку 22 компаније. У наредном периоду овај принцип требало би да се примени и на друга подручја рада и занимања којима су потребни квалификовани кадрови и модернизовани наставни програм, објаснила је Ан-Катрин Хеншел.
ГИЗ ће обезбедити и стручну подршку у изградњи капацитета Центра за едукацију Привредне коморе Србије за преузимање одређених одговорности у кооперативном/дуалном моделу. Према речима Ан-Катрин Хеншел, ГИЗ ће посебно подржати јачање капацитета Коморе за ревизију постојећег регулаторног оквира којим би требало да се осигура успешна и одржива имплементација кооперативног/дуалног модела, односно квалитет обуке у компанијама.
ДАНИЦА ЦВЕТКОВИЋ, УЧЕНИЦА ОСНОВНЕ ШКОЛЕ „РАТКО ПАВЛОВИЋ ЋИЋКО” У ПРОКУПЉУ
Гвоздена воља мале матуранткиње
Иако без вида, кренула је у редовну школу и постала одлична ученица искључиво захваљујући вредном залагању, свом раду и труду. Због свега што је краси и резултата које је постизала у 2015. години, на предлог колектива школе Даница је добила Светосавску награду
Иза крхке фигуре Данице Цветковић, ученице осмог разреда Основне школе „Ратко Павловић Ћићко” у Прокупљу, крије се гвоздена воља која јој је помогла да се избори са хендикепом који је прати од рођења. Иако без вида, кренула је у редовну школу и постала одлична ученица, са свим петицама, искључиво захваљујући вредном залагању, свом раду и труду. Наставници за њу кажу да је веома одговорна, радна, борбена и омиљена у разреду. Због тих особина другари су је изабрали и за председника одељењске заједнице, а у њене квалитете спада и спремност да помогне другима и заинтересованост за сва дешавања и активности у школи и ван ње. Поред успеха у школи, освајала је награде на општинском и регионалном такмичењу, а уме да ради и на Брајевој машини још од своје шесте године.
Због свега што је краси и резултата које је постизала у 2015. години, колектив школе предложио је Даницу за највеће и најпрестижније признање у области образовања, Светосавску награду.
Када се она на Савиндан нашла у њеним рукама, Даничиној срећи није било краја, нарочито кад је чула податак да је од 264 пријављена кандидата награђено само17 и да се и она нашла на списку добитника. Успех који је постигла у школи и пут до ове награде није био лак, али, у њеном случају потврђује се правило да се све може, само кад се хоће и има помоћ најближих.
– Било је потешкоћа, али ја сам имала велику подршку своје породице и пријатеља, па и наставника, тако да смо све тешкоће успели заједно некако да превазиђемо – искрено признаје Даница, којој је сестра близнакиња Драгана огромна потпора.
Од свих предмета Даница највише воли језике, а мало теже јој иду природне науке, математика и хемија, па око њих мора мало више да се труди да би имала петице.
Али и њих успева да савлада.
– Истина, било је потребно доста труда, али мени никад није нестајао мотив, тако да, ето, успела сам и то да постигнем.
Њен радни дан не разликује се много од распореда осталих успешних вршњака. После школе иде на неколико различитих ваннаставних активности, похађа часове енглеског језика и иде на хор. Све обавезе се, углавном, уклапају. Учи колико год је потребно, махом до два сата дневно, а пред писмени и мало више.
Начин на који памти лекције прилагодила је свом хендикепу. Кад наставници предају, труди се да запамти што више, а кад нешто пропусти или треба добро да утврди, то онда надокнади код куће.
Ускоро завршава осми разред и као и сви мали матуранти, већ увелико размишља о томе где ће да настави школовање. Планира да упише језички смер у гимназији, јер је највише занимају језици, пре свих, енглески и француски. Пошто сестра близнакиња нема тих склоности, већ друга интересовања, Даница је свесна да због тога може бити проблема, али се ипак нада да ће и то моћи да савлада.
У слободно време воли да чита али, попут својих вршњака, радо излази са друштвом и сестром.
Другари јој несебично помажу.
– Кад год ми је помоћ потребна излазе ми у сусрет и никад ме није било срамота да потражим туђу помоћ – каже без снебивања.
О. Н.
АНТРФИЛЕИ:
БЕЗ ДИЛЕМЕ
Кад је уписивала основну школу у породици није било двојбе да ли ће се уписати у редовну или за слабовиде и слепе. – Није било дилеме јер су моји родитељи одавно били упознати са мојим могућностима. И у школи су прихватили рад са таквим дететом и углавном није било већих проблема – прича Даница.
СРЕЋА
Кад је стигла вест да је добила награду, ја сам био најсрећнији родитељ у том тренутку, каже Даничин отац Драган Цветковић. Коментари који су после тога пљуштали били су позитивни и он је захвалан школи што је његову ћерку предложила за Светосавску награду.
– Даница је ту награду сигурно заслужила 100 посто. Има толико обавеза, и све стиже. Иде на хор, учи енглески, сама пише саставе – набраја тата Драган.
НАША ТЕМА: ВЕРСКА НАСТАВА И ГРАЂАНСКО ВАСПИТАЊЕОКРУГЛИ СТО О СУДБИНИ ДВA ОБAВЕЗНA ИЗБОРНA ПРЕДМЕТA
Нема разумевања Шекспира без познавања хришћанства
После нaјaве дa ће бити преиспитaн нaчин нa који се спроводе верскa нaстaвa и грaђaнско вaспитaње у основним и средњим школaмa, Задужбина „Доситеј Обрaдовић” оргaнизовaлa je округли сто у нaди да ће изнетa мишљења и подаци помоћи Националном просветном савету и Министарству просвете да донесу најбоље одлуке о будућности ових предмета
Немa човекa у новијој српској историји који нa достојнији нaчин од Доситејa Обрaдовићa репрезентује просветитељство, нaуку и модерност, с једне стрaне, и духовно богaтство и везу с богом, с друге. Отудa је некaко и логично дa је институција којa носи његово име првa упутилa позивно писмо за дебaту стручњацима који се баве овим питањима, како у просвети, тако и у државним и научним институцијама.
Повод скупа био је захтев Mинистарства просвете да се размотри број часова и статус верске наставе и грађанског васпитања, без обзира што, по речима Елеоноре Влаховић из Завода за унапређивање образовања и васпитања, ништа још није урађено у вези с тим.
– Чак ни на нивоу предлога, тако да нема потребе да се у јавности говори о томе како ће то бити уређено и решено. Али, осећа се тензија – каже Влаховићева.
Упрaвник зaдужбине Рaдомир Путник потребу зa целовитим рaзмaтрaњем питaњa које је постaло aктуелно нaкон децембaрске нaјaве министрa Срђaнa Вербићa обрaзлaже сa три биогрaфскa моментa који, по њему, сведоче дa се у Европи не може изучавати било који облик друштвених наука без познавања историје хришћанства. То је закон и без тога науке не бива, нити имa образованог и културног човека, тврди Путник.
– Дајем себи за право да се подсетим својих бруцошких дана на Филолошком факултету. На првом часу светске књижевности наш професор академик Војислав Ђурић нам је рекао: „Децо, набавите ви Библију, па ћемо из Старог завета проучавати четири књиге: Књигу о Јову, Књигу проповедникову, Псалме Давидове и Књигу постања”. Као изборни предмет те године сам изабрао историју уметности коју је предавао професор Сретен Петковић. И он нам се обратио на сличан начин: „Драге колеге, ми ћемо се бавити историјом уметности. И опште и националне. Па би било добро да знам ко је од вас обишао наше манастире и ко је гледао фреске”. Трећи моменат – мој колега са студија драматургије, касније професор историје светске драме и позоришта Драган Бајић схватио је да се тај предмет не може изучавати без познавања историје религије јер је, од ренесансе наовамо, највећи број ремек-дела светске драмске књижевности заснован на тумачењу, на афирмацији и на опорицању одређених религијских постулата. Другим речима, не можете тумачити Шекспира ако не познајете историју хришћанства. И од Шекспира, преко Калдерона де ла Барке, па до Бекета и Јонеска, јер шта је друго „Чекајући Годоа” него трактат о томе има ли Бога или нема?
Округли сто о судбини двa обaвезнa изборнa предметa који су пре петнaест годинa ушли у учионице основних и средњих школa одржан је у свечаној сали „Драгослав Срејовић” Филозофског факултета у Београду, a уводно излагање дао је професор емеритус Славко Гордић, члан Управног одбора Задужбине и члан Националног просветног савета Републике Србије, који је и руководио радом скупа.
Клонећи се све учесталијих екстремних гледишта о веронауци као својеврсној „дресури која умањује опсег слободе” и о грађанском васпитању као предмету „непромишљеном, лишеном садржаја, бесмисленом” (у коме се не жели видети подстицај на ученичко креативно деловање и критичко мишљење), као и оних априорно одбранашких која не допуштају преиспитивање постојећих наставних планова и програма, организатори су расправу фокусирали на расветљавање кључних питања: однос државе и школства, цркве и школе и ужестручне теме. Дебата је протекла у очекиваном демократском, толерантном и на чињеницама утемељеном сучељавању мишљења о могућном помирењу вере и знања, науке и религије, секуларног карактера државе с њеном обавезом да отвори простор слободи вероисповедања.
Сами вероучитељи и наставници грађанског васпитања уочавају недостатке у програмима и предлажу да се преиспитају циљеви и задаци наставе, да се уведу нови уџбеници, нове теме и да се програми и захтеви примере могућностима ученика. Наведено је да за наставнике грађанског васпитања нема посебне образовне установе где би се професори припремали за овај предмет, већ га у школама реализују професори различитих струка и од њихових способности, ентузијазма и знања зависи квалитет рада и резултати наставе грађанског васпитања. За вероучитеље је организована додатна обука која је усмерена, пре свега, на развој методичких знања и вештина за рад са ученицима.
Организатори су задовољни успехом скупа, одзивом компетентних учесника и њиховим доприносом у сагледавању ове актуелне теме. Уз напомену да би успех био већи да су у значајнијем броју била присутна средства информисања и да је шира јавност била упозната с радом округлог стола. Надамо се да ће се стећи неопходни услови за објављивање радова учесника у посебној публикацији и на тај начин обезбедити већа информисаност јавности.
АНТРФИЛЕ:
ВЛАДИНА КОМИСИЈА СПРЕМА ИЗВЕШТАЈ
Тренутан број ученика који је опредељен за верску наставу је 433.124 (од укупно 900.000), без информација од Исламске заједнице Србије. Потпреседницa влaдине комисије зa верску нaстaву Снежaнa Пaвловић кaже дa се тренутно прегледају и ажурирају сви подаци, јер се припрема извештај који ће се упутити председнику Владе Србије, председнику Национално-просветног савета и министру правде. Извештaј ће сaдржaти све до сада реализоване активности, као и оне које су у плану, са одређеним законским решењима која би допринела унапређењу и једног и другог предмета и тражење опште подршке афирмацији даровитих наставника који раде са децом и заиста имају резултате.
ОСТАТАК ТЕМЕ МОЖЕТЕ ПРОЧИТАТИ У НАШЕМ ШТАМПАНОМ ИЗДАЊУ
ЕЛЕКТРОНСКИ ПОРТАЛ КАО ПОДРШКА НАСТАВИ
Учење и забавније и успешније
Издавачка кућа БИГЗ школство развила је посебан школски портал са електронским приручницима за наставнике и учитеље, електронским додацима настави (визуелна помагала, филмови, слике) и електронским уџбеницима, како би наставу учинила интерактивнијом и ефикаснијом
Мислећи на ђаке и наставнике, БИГЗ школство је међу издавачким кућама које су отишле најдаље у примени технологије у образовању, тако што је омогућила да се знања путем интернета стичу и на Школском порталу. На њему ученици могу проширити своја знања, а професори бити у корак са новостима из својих научних области. Коришћење школског портала је веома једноставно, а приступ имају сви који укуцају www.skolskiportal.rs.
Овај портал корисницима БИГЗ-ових уџбеника омогућава посебан приступ. На њему се налазе уџбеници овог издавача који се могу персонализовати по обиму и садржају. Ученици и наставници су у могућности да сваку лекцију обогате додатним садржајем и то кроз разне мултимедијалне формате. Наставницима и учитељима се пружа и могућност креирања посебног наставног материјала за сваког ученика, као и помоћ у писању планова наставе. Портал се свакодневно проширује новим и занимљивим текстовима и омогућава корисницима да сваког дана сазнају нешто ново.
Својеврсна промоција Школског портала обављена је на конференцији „Нове технологије у образовању” коју је организовао Британски савет (British Council), у сарадњи са Владом Србије. У току два дана трајања конференције БИГЗ школство је организовало дигаталне часове за ђаке београдских школа на којима је представљен нови модел ефикасне и интерактивне наставе уз коришћење Школског портала. Првог дана током часа географије и другог на часу историје наставници су приказали другачији приступ настави, а ђаци су били изузетно активни и, како сами кажу, предавања су им била занимљива и забавна.
– Електронски уџбеник и електронски приручник су стална подршка и наставницима и ученицима, како у припреми предавања, тако и у обради и утврђивању градива – каже наставница Весна Панић, уз напомену да додатни материјали, алати, 3Д анимације и галерије слика утичу на квалитет наставе, јер ученици захваљујући свему томе могу да визуализују и лакше усвоје градиво. Деца, запажа она, много активније учествују на часу и фокусиранија су у односу на класичну наставу. То је, уосталом, свет у коме живе. Дигитални свет.
На овај начин свим посетиоцима Сајма, које су чинили углавном наставници и учитељи, представљен је нови приступ у образовању којим се постиже интерактивна настава и већа фокусираност ђака. Добро осмишљеним концептом примене дигиталне технологије у учионици данашњице, присутни су могли видети како изгледа добро организовани час.
А шта кажу психолози, да ли је рачунару место у школи? Да ли уџбеници треба да постоје у дигиталној форми? Одговор је „Да, апсолутно”. Истина, рачунар не може да замени доброг наставника, а добар наставник апсолутно може да надокнади недостатак рачунара, но и упркос томе, постоји више аргумената за дигитализацију наставе.
У данашње време модерне технологије широко су доступне и распрострањене. Коришћење смарт телефона, интернета и друштвених мрежа преузимају превласт у односу на штампане и класичне медије, а овај тренд нарочито је изражен код тинејџера, који у сваком тренутку желе да буду у току са дешавањима.
Међутим, ова интерактивност у школама је углавном ограничена. Млади током класичног предавања брзо изгубе фокус и концентрацију.
– Ефикасна настава неки пут у најгорем случају траје само 15 минута, истиче Светлана Белић Малинић, директорка Савремене гимназије.
По речима Снежане Марковић, помоћника министра просвете, часови ученицима не привлаче пажњу, а има наставника који држе час тако што 45 минута нешто причају и очекују да их ученици сво време, пажљиво – Важно је, истиче Снежана Марковић, да наставници осмисле часове тако да буду интерактивни, да траже од ученика сталну акцију, да траже повратну информацију. Дакле да не буду ученици пасивни „упијачи” знања које им испоручују наставници, већ да заједно са наставниоцима заправо креирају то што се ради на часу.
У свету се већ годинама ученицима знање презентује користећи погодности мултимедије. Код нас, ситуација је другачија. Мултимедијални садржај још увек је у зачетку.
Најпре, још од Пијажеа је усвојено мишљење да се знање не прима пасивно, већ да се осваја кроз активност. Да бисмо спознали неки објекат, морамо радити нешто са њим. Наравно да нису сви објекти о којима деца уче доступни уживо у учионици. Зато се прибегава штампаним сликама и снимцима. Међутим, није исто када је дете пасивно изложено некој слици у књизи или путем пројектора, или када му се да инструкција да само потражи слику нечега на интернету или у свом електронском уџбенику. След активности (укуцавање појма у претрагу, преглед резултата, одабирање и отварање жељене слике) представља једну сложену активност кроз коју одређени појам постаје део непосредног искуства и стога се боље памти.
Потом, често чујемо да су когнитивне шеме добар начин памћења и да уколико желимо да запамтимо неки садржај који подразумева врсте и подврсте треба да нацртамо себи сликовну шему. Организација појмова у категорије и „паковање” знања у различите „фијоке” је главни механизам који нам омогућава да запамтимо огромну количину информација. Посебна предност рачунара и паметних уређаја је што су информације у њима организоване управо на такав начин – у фајлове и фолдере. Кретање кроз систем фајлова и фолдера, креирање, кликтање, отварање, додавање садржаја као прилога у Е-уџбеник или смештање у одређени фолдер за децу представља активно манипулисање одређеним системом категорија и самим тим лакше овладавање тим системом.
Данас је много важније да одвојимо битно од небитног, да знамо где можемо наћи праве и поуздане информације и којим изворима можемо да верујемо. Употребом
рачунара и е-уџбеника у настави помажемо деци не само да науче градиво, већ их учимо како да уче. Учионицу је важно повезати са другим образовним ресурсима. Поента школе није да оно што се учи у школи буде применљиво само у школи, већ је важно довести га у везу са свакодневним животом. Рачунар као алат свакодневнице који је доступан у сваком дому представља мост између школског градива и стварног живота.
Сведоци смо да се начин добијања потребних знања и информација променио од масовне употребе рачунара и интернета. Стога све предности треба имплементирати и искористити, а поготово у школама где стасају млади који су спремни да прате савремене токове и да упијају потребно знање. БИГЗ је први у Србији наставницима и ученицима омогућио да уз своје уџбенике добију и бесплатне електронске приручнике. Аутори су наставници, људи из праксе, који су уџбенике написали по мери професора и ученика.
Сви наставници који ће користити уџбеникe БИГЗ школства имаће и електронски приручник, а ђаци и наставници и електронске уџбенике.
Н. Бугариновић
АНТРФИЛЕИ:
ПРЕПОРУКА
Министарство образовања Србије дало је препоруку издавачима уџбеника да сваки штампани уџбеник комплетирају Е-уџбеником. Циљ те препоруке је да наставници ефикасном употребом технологије у настави, која је данашњим генерацијама блиска, повећају ефикасност наставе и ученицима омогуће занимљивију и конципиранију наставу.
ПАЖЊА
Од 45 минута колико траје школски час, деца су усресређена свега 15 минута. Привлачење и одржавање пажње заснива се на променама у динамици часа и врсти активности, као и комбиновању различитих медија. Е-приручник олакшава употребу текста, слика, аудио и видео материјала како би се школски час обогатио.
МОТИВАЦИЈА
Психијатар Вилијам Гласер је тврдио да човек памти 10 одсто онога што види и чује, али 90 одсто онога што сам уради. На овим и сличним учењима почива цела идеја интерактивног учења, а Е-приручник БИГЗ школства и Школски Портал пружају незаменљиву подршку овом виду наставе.
Чарлс Паскел тврди да учење кроз игру ствара високо мотивисану децу која уживају у учењу и лакше испуњавају захтеве школских курикулума. Међутим, деца од трећег разреда развијају одбојност према школи, јер се, услед обимности градива у настави, губи елемент игре. Е-приручник БИГЗ школства и Школски Портал олакшавају и негују учење кроз игру, забаву и интерактивност.
УВОЂЕЊЕ ПРЕДМЕТА ТЕХНИКА И ТЕХНОЛОГИЈЕ У ГИМНАЗИЈЕ
Техничко образовање и кооперативно учење
Један од задатака технике и технологије је да даје претпоставке за свесну примену науке у техници, технологији и другим облицима друштвено корисног рада. Достигнути ниво развоја друштва, стручни наставни кадар и боља опремљеност школа омогућили би и адекватну реализацију предмета Техника и технологија у гимназијама свих смерова
У протеклих педесет година постојања техничког образовања најкритичнија фаза развоја се одиграла деведесетих година у покушају да се иновира концепција, што значи раскид с нагомиланим противречностима. Најзначајнија, а које се тешко ослободити је шаблонизована настава и мануелизам у практичном и вербализам у теоријском делу наставе. Утицај идеологије је такође оставио трага с негативним предзнаком, јер техничко образовање неки критичари поистовећују с претходним политичким системом који је доживео крах.
ПОЗИТИВАН ТРАНСФЕР
Полазећи од критике техничког образовања и искустава развијенијих и референтних земаља и утицаја научно-технолошког прогреса у иновираној концепцији дат је одговор на неколико питања: шта треба, шта се може и шта се мора учинити у даљем развоју техничког образовања младих. Настава овог предмета требало је да помогне ученицима да схвате научнотехничке и друштвене основе производње, техничку и друштвену страну организације рада у производњи, да их оспособи да примењују законе науке у решавању практичних, а пре свега производних задатака, да се смање разлике између умног и физичког рада, као и да учини јаснијим друштвени смисао, вредности и значај рада у коме ученици учествују, тј. да код њих развије друштвену свест, обогати њихово друштвено искуство, изгради њихове друштвене ставове…
Иновирани су методички поступци реализације наставе техничког образовања у основној школи алгоритмизацијом поступака за стицање радних умења за поједине садржаје, као и увођењем модуларне наставе – модула активности и модула садржаја. То значи да је настава ослобођена шаблона и претежно ручног у корист креативног и стваралачког рада. Посебна пажња је посвећена индивидуализацији рада и идентификацији техничких талената. Наставни програм је осавремењен новим технологијама и другим садржајима. Све то даје релевантну слику позитивног трансфера и могућност адекватног укључења ових садржаја у наставни процес гимназија.
За програм су истакнути следећи циљеви: формирање стваралачке личности, стицање основних техничко-технолошких знања, умења и вештина и оспособљавање за њихову примену у учењу, раду и свакодневном животу, стицање радних навика, развијање интересовања и способности за техничко стваралаштво, упознавање економских, предузетничких, социјалних, техничко-технолошких аспеката рада и производње и њиховог утицаја на развој друштва.
Један од задатака технике и технологије је да даје претпоставке за свесну примену науке у техници, технологији и другим облицима друштвено корисног рада. Посебан квалитет програма Техника и технологија у гимназијама је отварање могућности за посете ученика музејима технике, сајмовима, производним и техничким објектима, уз обавезу да се то и оствари увек када постоје услови. Ово је важно због очигледности наставе и повезивања теорије и праксе, чиме се функционално обезбеђује њихова корелативност.
Достигнути ниво развоја друштва, обезбеђен стручан наставни кадар и одговарајућа опремљеност школа савременом наставаном технологијом омогућиће адекватну реализацију предмета Техника и технологија у гимназијама свих смерова.
НЕИСПУЊЕНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ
Према Закону о средњој школи, „У гимназији се стиче опште образовање и васпитање у четворогодишњем трајању којим се обезбеђује припрема за наставак образовања у високошколским установама. У специјализованој гимназији и одељењима за ученике са посебним способностима остварују се посебни наставни планови и програми за ученике са посебним способностима у четворогодишњем трајању, којима се обезбеђује припрема за наставак образовања у високошколским установама”.
„Средње образовање и васпитање остварује сe у складу са циљевима који су дефинисани законом којим се уређују основе система образовања и васпитања и овим законом, а нарочито: развој кључних компетенција неопходних за даље образовање и активну улогу грађанина за живот у савременом друштву; развој стручних компетенција неопходних за успешно запошљавање; оспособљавање за самостално доношење одлука о избору занимања и даљег образовања; свест о важности здравља и безбедности, укључујући и безбедност и здравље на раду; оспособљавање за решавање проблема, комуникацију и тимски рад; поштовање расне, националне, културне, језичке, верске, родне, полне и узрасне равноправности, толеранције и уважавања различитости; развој мотивације за учење, оспособљавање за самостално учење, самоиницијативе, способност самовредновања и изражавања сопственог мишљења.”
У циљевима су набројане компетенције које би требало да имају средњошколци након завршетка школовања. Очито је да гимназијалци немају стручне компетенције које их воде ка успешном запошљавању. Увођењем предмета Техника и технологије значајно би допринели повећању тих компетенција.
ПРОГРАМ НАСТАВЕ
Наставни програм Технике и технологије представља програмске целине које ученицима омогућавају упознавање различитих савремених технологија, креативну слободу и обезбеђују знање, умења и вештине за даље школовање и стручно усавршавање. Савладавањем овог програма ученици би могли много лакше да упишу факултете техничких смерова (Слика 2). Увођењем предмета Техника и технологије обезбедиће се повезаност теорије и праксе, а постићи ће се кроз јединство теоријских садржаја применом рачунара и лабараторијских вежби, тако да се преплићу и допуњују и функционално обезбеђује корелације с наставом физике, хемије, биологије, информатике, математике…
Према предлогу, „нови” предмет би имао једнак број часова као, рецимо, музичка или ликовна култура, а двоструко мање од часова историје у гимназији друштвено-језичког смера.
За успешно остваривање садржаја програма, односно циљева и задатака наставе, неопходно је организовати наставу са следећим захтевима: уводити ученике у свет савремене технике и технологије на занимљив и атрактиван начин; омогућити да се искажу у властитим идејама, креативности и способностима, да сами траже решења и да се доказују у раду, да би тиме себи олакшали бољи избор даљег школовања и своју будућности; ради што успешније корелације одговарајућих наставних садржаја, треба ускладити терминологију; планирати посете музејима технике, сајмовима и обиласке производних и техничких објеката (нпр. Водовод и грејање…), ради показивања савремених техничких достигнућа, савремених уређаја, технолошких процеса, радних операција…).
Наставне области Графичка комуникација, Архитектура и урбани развој, Техничка заштита и управљање отпадом, Техничка средства, машине и уређаји у индустрији, установама и домаћинству, Зелена енергија, ИKT у функцији управљања системима, Коришћење и одржавање кућних инсталација и уређаја, Материјали, примена и поступци обраде, Вештачка интелигенција, Техничка средства у пољопривреди, Одрживи развој, водни ресурси и отпадне воде, Саобраћај, транспорт и техничка средства у саобраћају, Управљање мерама и заштитом од елементарних непогода и техничко-технолошких несрећа, Лабoраторијске вежбе и рад на пројектима су наставне области које се изучавају у модуларном облику у току четворогодишњег циклуса.
ГРАФИЧКА КОМУНИКАЦИЈА
Применом графичких комуникација уз коришћење рачунара и одговарајућих софтвера, као и на папиру одвија се стручна комуникација међу људима. Она је основа за израду цртежа и стручне документације из свих области људске делатности, посебно техничке: машинства, грађевине, архитектуре, електротехнике, сликарства… Основни задаци ове наставне области су: да предмет који има 2Д и 3Д прикаже на цртежу уз помоћ одговарајућег софтвера на рачунару; да цртежи јасно, прецизно и једнозначно дефинишу предмете цртања и поступке израде од идеје до конструктивног решења; да омогући читање и коришћење техничке документације; да развија особине графичког замишљања предмета у простору и на цртежу.
АРХИТЕКТУРА И УРБАНИ РАЗВОЈ
Овом наставном темом представља се основа за израду цртежа и стручне документације из свих области људске делатности, где се све може представити: упорност, доследност, систематичност, стрпљивост, тачност, уредност, марљивост и остале неопходне особине за сложене задатке цртања и коришћења техничке документације. Посебни циљеви ове наставне теме су: пројектовање различитих грађевинских објеката (стамбени објекти, индустријске хале, путеви, мостови, бране…) применом рачунара; израда техничке документације, израда пројекта применом рачунара.
ТЕХНИЧКА ЗАШТИТА И УПРАВЉАЊЕ ОТПАДОМ
Циљеви ове наставне области су: упознавање техничких средства и мера за поступање отпадом у оквиру сакупљања, транспорта, складиштења, третмана и одлагања отпада, укључујући и надзор над тим активностима и бригу о постројењима за управљање отпадом после затварања (депоновање, прерада и рециклажа).
ТЕХНИЧКА СРЕДСТВА, МАШИНЕ И УРЕЂАЈИ У ИНДУСТРИЈИ, УСТАНОВАМА И ДОМАЋИНСТВУ
Електричне машине и уређаји с припадајућом опремом заузимају све више места у нашим домовима, индустрији и у осталим областима нашег живота. Основни задаци ове наставне области су: развој и предвиђање развоја машина алатки у светлу захтева савремене индустрије; нове концепције машина алатки; развој компонената савремених машина алатки и комплексних обрадних система; развој управљачких, погонских, мерних и манипулационих система; пројектовање машина алатки и њихових елемената; нове методе у пројектовању, прорачуну и конструисању; системи компјутером интегрисане производње; концепциона решења, достигнућа у развоју.
ЗЕЛЕНА ЕНЕРГИЈА
Посебни циљеви наставне области „Зелена енергија” су и замена фосилних горива обновљивим изворима енергије, коришћење потенцијала биомасе, енергије ветра, хидроенергије и осталих обновљивих еизвора енергије.
ИКТ У ФУНКЦИЈИ УПРАВЉАЊА СИСТЕМИМА
Рачунари у функцији управљања системима користе се у развоју технолошки заснованих система и процеса који побољшавају ефикасност и ефективност информација и релевантних знања у различитим стратешким, тактичким и оперативним ситуацијама. Посебни циљеви ове наставне области су: управљање системима применом ИКТ применом интерфејса, упознавање са софтверима и хадверима ИКТ у функцији управљања системима.
КОРИШЋЕЊЕ И ОДРЖАВАЊЕ КУЋНИХ ИНСТАЛАЦИЈА И УРЕЂАЈА
Посебни циљеви ове наставне области су: познавање електроинсталационих материјала и елемената струјног кола и његово практично реализовање – пројектовање и цртање шема, цртање електричне шеме уз помоћ графичких симбола. Електричне шеме показују како треба међусобно повезати саставне електричне елементе.
Потребно је да ученици знају да квалитетно изаберу уређаје за одређену намену у складу с препорукама произвођача у спецификацији, упознају значај и начине правилног коришћења, одржавања појединих кућних уређаја и машина.
МАТЕРИЈАЛИ, ПРИМЕНА И ПОСТУПЦИ ОБРАДЕ
Основни циљеви ове наставне области су стицање знања и вештина за рад у савременој примени материјала, израда техничко-технолошке документације (технички цртеж на рачунару), избор одговарајућег технолошког поступка обраде, избор алата, прибора, машина и других техничких средстава за рад, мерење и контрола димензија на материјалу, мере заштите на раду, обликовање предмета одговарајућим поступком и провера успешности технологије и дорада.
ВЕШТАЧКА ИНТЕЛИНГЕНЦИЈА
Циљеви ове наставне области су примена рачунара у подручју вештачке интелигенције и имплементација у експертне системе претраге података, примена у теорији игара, системима за учење и неуронским мрежама.
Посебни циљеви ове наставне теме су: упознавање са основама вештачке интелигенције, вештачка интелигенција и превођење – препознавање говора, примена у роботици.
ТЕХНИЧКА СРЕДСТВА У ПОЉОПРИВРЕДИ
Када је реч о овој наставној области, ученици треба да стекну знања за рад у савременој пољопривредној производњи применом модерних средстава и материјала за рад у подручју биљне и сточарске производње.
ОДРЖИВИ РАЗВОЈ, ВОДНИ РЕСУРСИ И ОТПАДНЕВОДЕ
Заштита животне средине, односно очување природних ресурса, заштита изворишта водоснабдевања, пречишћавање воде за пиће, канализационих система и отпадних вода неки су од циљева ове наставне области.
САОБРАЋАЈ, ТРАНСПОРТ И ТЕХНИЧКА СРЕДСТВАУ САОБРАЋАЈУ
И ова наставна област има своје циљеве, а то су да ученици савладају знања, вештине и правила понашања у саобраћају; врсте транспорта људи и робе; начине изградње, уређења и заштите јавних путева, да упознају различита средства транспорта, њихове техничке карактеристике и маневарске предности.
УПРАВЉАЊЕ МЕРАМА И ЗАШТИТОМ ОД ЕЛЕМЕНТАРНИХ НЕПОГОДА И ТЕХНИЧКО-ТЕХНОЛОШКИХ НЕСРЕЋА
Усвојити знања и умења у заштити и спасавању у ванредним ситуацијама, превентивне и оперативне мере за спречавање и умањење последица елементарних непогода, техничко-технолошких несрећа – удеса и катастрофа, коришћење техничких средстава у деловању у ванредним ситуацијама ради заштите и спасавања људи, материјалних и културних добара и обезбеђења основних услова за живот циљеви су ове наставне области.
ЛАБОРАТОРИЈСКЕ ВЕЖБЕ И РАД НА ПРОЈЕКТИМА
Циљеви ове наставне области су: остваривањ тимског рада ученика на мини пројектима модуларног карактера одређене наставне области/теме; развијање предузетничке особине ученика кроз тражење креативних решења за неки нови проитвод, идеју или услугу.
Милош Соро, Јелена Јањић, Божо Рајновић
АНТРФИЛЕИ:
ЈЕСТЕ ЈЕФТИНО, АЛИ – КОШТА
Гимназије су школе које припремају ученике само за наставак образовања. Проблем се може појавити и код доношења одлуке о избору даљег образовања. Разлог је у томе што ученик гимназије у току четворогодишњег школовања није имамо никаква или је имао веома мало сазнања о техничко-технолошким процесима у прозводним и јавним предузећима. Као грађани у савременом друштву, гимназијалци морају да познају савремена средства и материјале с којим се сусреће у свакодневном животу и раду и прате технолошке промене.
Вероватно је гимназија школа с најмањим трошком државе по ученику. Шта то вреди кад неким „случајем” неки гимназијалци не наставе школовање (а држава то очекује) или не заврше факултет? Е, онда се догађа: „Што не платиш на мосту, платићеш на
ћуприји”.
У РАСКОРАКУ С ВРЕМЕНОМ
Научно-технолошки прогрес је учинио да наставни садржаји брзо застаревају, што се у претходном периоду негативно одразило на стабилност техничког образовања у систему основне и средње школе. После 1974. године још више је политехнизиран образовни процес. По иницијаторима таквог политехничког образовања, његови задаци су се могли остварити кроз пружање „основних теоријских знања”, упознавањем „закона” многобројних наука, укључивањем ученика „у производни рад”… Већ 1977. школу завршавају последње генерације гимназијалаца, а тиме престаје изучавање предмета Техничко образовање у средњим школама. Претежно ручни рад, шаблонизована настава у столарско-браварским типовима школских радионоца била је општа појава у настави овог предмета, којој је недостајало идеја за осавремењивањем у складу с новим временом.